Windows 10 "interne resolutie" van programma's te laag.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wezenb
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-11-2024
Beste Tweakers,

Woensdag heb ik als één van de weinige de Medion Akoya E6418 kunnen kopen als aanbieding bij de Aldi. Hij loopt als een trein, maar ik loop tegen een probleem aan. De resolutie in veel programma's is lager ingesteld dan 1080p. Dit gaat bijvoorbeeld om elke installer die ik tot nu toe heb gebruikt, iTunes, uTorrent en nog enkele andere programma's. De titel van het venster van het programma is daarentegen wel juist weergegeven. In bijvoorbeeld Word, Chrome of League of Legends klopt alles wel gewoon.
Ik heb al gekeken of het updaten van de Intel Iris graphics zin had, maar dit had geen effect. Hieronder een screenshot van het voorwaardenvenster van iTunes als voorbeeld:

iTunes resolutie

Het programma zelf ziet er ook zo uit.

Ik ga er vanuit dat dit geen hardwareprobleem is, maar hier voor de zekerheid de specs:
- Intel® Core™ i5-5257U-processor
- Windows 10 Home
- Intel® Iris™ graphics 6100
- 15,6" Full HD-beeldscherm met IPS-technologie
- 128 GB SSD & 1.000 GB harde schijf
- 6 GB RAM

Hopelijk is er iemand die me hiermee uit de brand kan helpen. :?
Alvast bedankt! _/-\o_ O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:07
Zo te zien staat je DPI scaling niet op 100%, dan krijg je dit effect wanneer een programma niet goed geschreven is. Je kan per programma instellen of het zich aan de DPI scaling die in windows ingesteld staat moet houden of gewoon op 100% moet staan. In dat laatste geval worden programma's wel een stuk kleiner getoond.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wezenb
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-11-2024
Ah bedankt Ramon! Ik heb een Windows10 DPI Fix geïnstalleerd en hem ingesteld op Windows 8.1. Alles is weer super scherp! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:14

Umbrah

The Incredible MapMan

Dit is al sinds Windows 7 het geval dat de grootte wordt gedetecteerd, en dat de DPI ingesteld wordt. Ik zou overigens voor iets wat gewoon in het control panel staat géén losse tools installeren, bloatware krijg je tegenwoordig al genoeg... in "Control Panel\Appearance and Personalisation\Display" kun je alles granulair aanpassen, en onder gewoon display settings kun je ook scalen...