Beamer ism Google Chromecast en volwaardige audio

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesA
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-06 09:42
Hoi,

Ik wil het volgende realiseren:
* Beeld via een HD beamer. Ik had eerst een 4K beamer in mijn hoofd, maar dan ben je blijkbaar snel 3.000€ kwijt, en dat is er toch (voor mij) een klein beetje over;
=> Ik dacht bijvoorbeeld aan een Optoma GT1070X wegens goede reviews.
* De media die ik wil afspelen zal 70% Netflix materiaal zijn. Af en toe zal ik misschien wat films afspelen die op mijn Synology staan. Volgens mij voldoet dus een eenvoudige Google Chromecast om dit aan te sturen. Die moet ik maar in de HDMI poort van de beamer steken. Ik zag dat de voornoemde beamer ook een USB (mini) poort heeft, dus hopelijk kan die ook dienen om de Chromecast van power te voorzien.
* Geluid moet natuurlijk iets beter zijn dan de ingebouwde speaker van een beamer. Echter, dit geluid zou dan via de "Audio Uit" van de beamer aangesloten moeten worden. Ik kan me niet inbeelden dat je hiermee fantastisch geluid gaat krijgen? Wat ik hier en daar nog lees is dat je je audio best niet via je beamer laat lopen, maar rechtstreeks op de mediabron aansluit. Echter, die Chromecast heeft enkel één HDMI aansluiting...
=> Hoe lossen jullie zoiets op?
* En om het allemaal nog iets complexer te maken, die zelfde geluidsboxen wil ik ook nog eens aansturen zonder beamer. In andere ruimtes gebruiken we Sonos, en zijn daar tevreden over. Anderzijds mis ik bluetooth streaming in dat verhaal;
* En tenslotte, de ultieme requirement: het moet een zéér hoger WAF hebben. Géén meerdere afstandsbedieningen of op complexe manier wisselen tussen audiobronnen.

Geen idee of dit een "dummy vraag" is, maar een search op dit forum heeft me niet tot het antwoord geleid.

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-08 00:25
gebruikelijk is om een meer-kanaals versterker aan te schaffen. Daar sluit je je bronnen op aan (chromecast, tv decoder, console etc.) en via de versterker kan je dan schakelen. Op de versterker sluit je vervolgens 5 speakers aan. Idealiter 4x dezelfde links voor rechtsvoor en links en rechts achter. In het midden voor een center speaker.
Tenslotte koop je een actieve subwoofer voor de lage tonen en ook die sluit je op je versterker aan.
http://tweakers.net/categ...s-en-receivers/producten/

Dat dit gebruikelijk is wil overigens niet zeggen dat jij het ook zo moet doen natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesA
Hoi Maxtrash,

Bedankt voor de informatie. Ik heb dit weer als aanknopingspunt genomen om te googelen en verder te verdiepen. Met als gevolg: vragen. :-)

We gaan dus voor deze setup:
Aan input zijde enkel de Google Chromecast
Een meer-kanaals versterker zoals bijvoorbeeld de Denon AVR-X3100W (de meest bekeken versterker op Pricewatch, en heb er goede dingen over gelezen).
Aan outputzijde:
* Geluid: 5 speakers + subwoofer;
* Beeld: een beamer zoals de Optoma GT1070X;

Gezien de versterker ook met bluetooth overweg kan, is met bovenstaande set-up alle vereisten afgedekt... uitgezonderd de WAF. Ik heb een beetje schrik dat het toevoegen van die versterker ook de complexiteit gaat verhogen.

Enkele scenario's (assumptie: versterker staat altijd aan):
* Ik/wederhelft wilt Netflix bekijken. De Netflix-app wordt opgestart en we casten dit naar de Chromecast.
=> Gaat de versterker dit inputsignaal oppikken + Automatisch naar deze bron overschakelen? Gaat hij dan ook de beamer inschakelen? Ik heb gelezen dat dit via HDMI CEC zou moeten lukken, maar de ervaringen over HDMI CEC zijn wisselend, blijkbaar.
=> Nadat de film bekeken is, dient de beamer waarschijnlijk nog zelf uitgeschakeld worden?
* Ik/wederhelft wil een film kijken die op onze Synology staat. We starten de app "DS Video" op, die vervolgens naar Google Chromecast alles doorgeeft.
=> Ik veronderstel dat dit hetzelfde scenario is als bovenstaande zonder bijkomende complexiteit.
* De deurbel gaat. Via de afstandsbediening van de versterker (de enige die we tolereren buiten de smartphone) kan ik het beeld pauzeren (HDMI CEC). Ik kan eventueel ook de film stopzetten (gaat de beamer dan uit?).
* Ik/wederhelft wil via bluetooth wat audio streamen.
=> Gaat de versterker dit inputsignaal oppikken + Automatisch naar deze bron overschakelen? De beamer laat hij hopelijk uit staan op dat moment? Wat als hij dan al een Netflix-film aan het afspelen is?

Je ziet, voor mij zit die versterker met bovenstaande scenario's zoveel mogelijk achter de schermen. Ik wil het belang van het apparaat niet onderschatten, maar het zou geen extra gebruikershandelingen moeten vereisen. Het hele spel zou via bestaande smartphone/tablet apps bediend moeten worden (Youtube, Netflix,...). Voor het eenmalig instellen/expert gebruik is de app natuurlijk nodig.

Zijn dit realistische verwachtingen?

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
je bent gelijk enthousiast bezig zie ik. Wil wel feedback geven maar heb de wijsheid ook niet in pacht, bovendien heb ik niet met alles persoonlijke ervaring.

Ik kan me je zorgen om de WAF voorstellen. Mijn eigen setup die ik al een paar jaar heb is ook niet heel eenvoudig bedienbaar. Met CEC (heb ik niet) zou e.e.a. langzamerhand wel beter moeten gaan. Ik gebruik zelf een logitech all in one remote.

Ik heb zelf ook een chromecast en die schakelt de tv wel in en naar de goede zender als hij aangaat. Of dat echter ook met een versterker tussen chromecast en projector werkt weet ik niet. Uitzetten zal sowieso met de hand moeten vermoed ik.

Applicatie DS video ken ik ook niet. Normaal gaat het pauzeren volgens mij met de afstandsbediening van het afspeelapparaat of de televisie, weet niet of de afstandsbediening van de versterker daar wel goed voor is.
Misschien is in dat opzicht een apple tv wel gebuikersvriendelijker.
Echt helpen kan ik je dus niet op dit vlak.

ben eigenlijk wel benieuwd in welke situatie je de projector gaat gebruiken? Is het in de woonkamer? Kan je deze goed verduisteren? Heb zelf een dedicated zolder. Je gaat er dan voor zitten om een film te kijken en enige extra handelingen zijn acceptabel. Bovendien heb je nog een goed scherm nodig. Een spanscherm is ideaal maar daar moet je de ruimte voor hebben. En als je dus een hele 5.1 installatie met speakers, subwoofer, scherm e.d. aanschaft, moet je eigenlijk een behoorlijke hometheater liefhebber zijn. Je geeft dan toch wat geld uit, maar zit dan met de Optoma wel aan de onderkant van de markt. Ik kan je htforum.nl aanraden als je je hier verder in wil verdiepen, zitten ook veel Belgen.

Wil je dit allemaal niet is het wellicht kwa WAF beter om een goede 55 inch televisie met een soundbar aan te schaffen (en chromecast / apple tv oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesA
Hey,
De projector komt in een aparte ruimte, die we inderdaad goed moeten verduisteren (maar dat lukt). Ik dacht het beeld gewoon op de witte vlakke muur te projecteren. Is zo'n spanscherm een must-have?

Een TV + soundbar lijkt nu inderdaad wel wat eenvoudiger. Ik was vertrokken met het beamer-concept vanwege het grotere beeld en het feit dat ik een grote witte vlakke muur heb, waar echter geen voorzieningen zijn voor elektriciteit/UTP (dus TV ophangen is dan niet evident).

Ik ga ook eens te raad bij htforum.nl, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:41
Een beamer op een witte muur wil wel, maar is niet efficient. Ik deed dat ook eerst, maar heb nu 1 van de goedkoopste schermen van coolblue dat scheelt al een hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
Dries_Aendekerk schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 09:51:
Hey,
De projector komt in een aparte ruimte, die we inderdaad goed moeten verduisteren (maar dat lukt). Ik dacht het beeld gewoon op de witte vlakke muur te projecteren. Is zo'n spanscherm een must-have?

Een TV + soundbar lijkt nu inderdaad wel wat eenvoudiger. Ik was vertrokken met het beamer-concept vanwege het grotere beeld en het feit dat ik een grote witte vlakke muur heb, waar echter geen voorzieningen zijn voor elektriciteit/UTP (dus TV ophangen is dan niet evident).

Ik ga ook eens te raad bij htforum.nl, bedankt!
je gaat toch wel een scherm willen. Vroeger las ik nog wel eens van mensen die projector verf op de muur gebruikten maar met full hd resolutie werkt dat ook niet meer zo lekker.

aparte ruimte is op zich fijn en verduisteren ook. Misschien kun je beter beginnen met een tv in de woonkamer dan en later uitbreiden om van deze kamer (wat is het formaat?) een hometheater te maken.
Je wil ook niet altijd verduisteren als je even het journaal wil bekijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-08 16:47
DriesA schreef op maandag 23 november 2015 @ 15:58:
Hoi Maxtrash,

Bedankt voor de informatie. Ik heb dit weer als aanknopingspunt genomen om te googelen en verder te verdiepen. Met als gevolg: vragen. :-)

We gaan dus voor deze setup:
Aan input zijde enkel de Google Chromecast
Een meer-kanaals versterker zoals bijvoorbeeld de Denon AVR-X3100W (de meest bekeken versterker op Pricewatch, en heb er goede dingen over gelezen).
Aan outputzijde:
* Geluid: 5 speakers + subwoofer;
* Beeld: een beamer zoals de Optoma GT1070X;

Gezien de versterker ook met bluetooth overweg kan, is met bovenstaande set-up alle vereisten afgedekt... uitgezonderd de WAF. Ik heb een beetje schrik dat het toevoegen van die versterker ook de complexiteit gaat verhogen.

Enkele scenario's (assumptie: versterker staat altijd aan):
* Ik/wederhelft wilt Netflix bekijken. De Netflix-app wordt opgestart en we casten dit naar de Chromecast.
=> Gaat de versterker dit inputsignaal oppikken + Automatisch naar deze bron overschakelen? Gaat hij dan ook de beamer inschakelen? Ik heb gelezen dat dit via HDMI CEC zou moeten lukken, maar de ervaringen over HDMI CEC zijn wisselend, blijkbaar.
=> Nadat de film bekeken is, dient de beamer waarschijnlijk nog zelf uitgeschakeld worden?
* Ik/wederhelft wil een film kijken die op onze Synology staat. We starten de app "DS Video" op, die vervolgens naar Google Chromecast alles doorgeeft.
=> Ik veronderstel dat dit hetzelfde scenario is als bovenstaande zonder bijkomende complexiteit.
* De deurbel gaat. Via de afstandsbediening van de versterker (de enige die we tolereren buiten de smartphone) kan ik het beeld pauzeren (HDMI CEC). Ik kan eventueel ook de film stopzetten (gaat de beamer dan uit?).
* Ik/wederhelft wil via bluetooth wat audio streamen.
=> Gaat de versterker dit inputsignaal oppikken + Automatisch naar deze bron overschakelen? De beamer laat hij hopelijk uit staan op dat moment? Wat als hij dan al een Netflix-film aan het afspelen is?

Je ziet, voor mij zit die versterker met bovenstaande scenario's zoveel mogelijk achter de schermen. Ik wil het belang van het apparaat niet onderschatten, maar het zou geen extra gebruikershandelingen moeten vereisen. Het hele spel zou via bestaande smartphone/tablet apps bediend moeten worden (Youtube, Netflix,...). Voor het eenmalig instellen/expert gebruik is de app natuurlijk nodig.

Zijn dit realistische verwachtingen?
Oud topic, maar heb je inmiddels dit werkend? Ik sta voor dezelfde uitdaging (Chromecast en audio-out van de beamer gebruiken.. :)
Pagina: 1