• Viper72
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Hi,

Ik heb onlangs een ASUS Z170 Sabertooth besteld. Qua primaire SSD voor W10 overweeg ik om de nieuwe Samsung M.2 950 Pro aan te schaffen.

Het board zelf ondersteund M.2 uiteraard, echter waar ik maar niet achter kom of dit board wel support biedt voor boot via NVMe. Het staat niet beschreven in de MB-user guide of iets dergelijks.Ik kan helaas ook geen BIOS-update release notes achterhalen.

Via enige fora zie een aantal requirements voor NVMe, waaronder hier vermeldt : https://tinkertry.com/how...0-pro-nvme-on-superserver

Met name wordt hier gemeld dat je er niet zomaar van uit kan gaan dat je board NVMe boot ondersteund.

Ik zie echter wel dat in de specs van de andere Z170-series zoals ASUS Z170 Pro/Deluxe wel specifiek NVMe wordt genoemd. Ik heb inmiddels ASUS ook al een bericht gestuurd, ik wil zeker weten dat dit ondersteund wordt.

Hier iemand enig idee of dit gegarandeerd gaat werken?

Thanks in advance

[ Voor 17% gewijzigd door Viper72 op 22-11-2015 16:00 ]

New Build in Progress

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
De Z170 chipset zou dit gewoon moeten ondersteunen. Maar er zijn nog zat mensen die hier nog de nodige problemen mee hebben. CSM modus dient volgens mij uitgeschakeld te zijn wanneer je van een NVMe wilt booten.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• Viper72
  • Niet online
kendo schreef op zondag 22 november 2015 @ 16:08:
De Z170 chipset zou dit gewoon moeten ondersteunen. Maar er zijn nog zat mensen die hier nog de nodige problemen mee hebben. CSM modus dient volgens mij uitgeschakeld te zijn wanneer je van een NVMe wilt booten.
Ja geheel mee eens Z170 chipset zou het gewoon moeten ondersteunen, dus aan alle specs voldoe ik, maar of specifiek NVMe wordt supported (voor dit board) kom ik maar niet achter. Idd via instructies hier en daar zie je dat CSM disabled moet worden voor boot via zowiezo M.2 meen ik.

New Build in Progress

• Viper72
  • Niet online
Ik heb inmiddels met Asus via Chat eea na kunnen vragen, NVMe wordt ook op dit board ondersteund. Op alle Z170, X99 en Z97 boards is NVMe ondersteund.

Aangezien ik hierop W10 wil installeren, lijkt mij dat oa. CSM disabled wordt. Het zal echter dan even testen worden in het UEFI BIOS, omdat ASUS me verder geen info kon geven welke (verdere?) settings precies en verwees me naar de manual maar daarin wordt daarover niks vermeld. Aangezien ik ook nieuw ben met UEFI hierin zal het dus even proberen worden.

Qua W10 install zelf lijkt het me dat dit geen issues geeft, aangezien W10 met een eigen NVMe driver komt, maar na install lijkt het mij handig de Samsung NVMe driver te installeren. Naar ik begreep zou het bij W7 installaties een grotere uitdaging zijn deze aan de praat te krijgen.

In aanloop naar het nieuwe UEFI vond ik trouwens nog deze twee prima video's met meer uitleg voor de ASUS Z170 boards :

YouTube: ASUS Z170 Series UEFI Overview - EZ Mode

YouTube: ASUS Z170 UEFI Overview - Advanced Mode

Hierin komt CSM ook even ter sprake en daarin wordt ook specifiek gemeld CSM te disablen wanneer je van M.2 wilt booten.

Ook nog een leuke whitepaper van Intel over specifiek booten van NVMe vindt je hier, specifieker gericht op W7 en 8.1 (waar alles eigenlijk vanuit OS al werkt) icm X99 en Z97.

http://download.intel.com...oot_guide_332098001us.pdf

[ Voor 13% gewijzigd door Viper72 op 23-11-2015 18:13 ]

New Build in Progress

• danjan2411
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:05
csm uitschakelen in de bios, via uefi windows 10 installeren, nvme driver van samsung na het installeren van windows 10 installeren en het draait supersnel.