Kabel voor DSL modem verlengen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:17

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ben nu al ruim een uur aan het googelen, maar kan niet dat vinden wat ik wil weten.

Ik wil mijn modem van het hoofdaansluitpunt verplaatsen naar onder de trap, midden in het huis. Zodat ik overal goed Wifi heb (nu is het bagger in de keuken). En vooral is het dan uit de kamer weg, word waarschijnlijk ooit een kinderkamer.

Ik zeg expres hoofdaansluitpunt omdat het ISRA buiten is. Van daaruit gaat een 4 polig kabel naar dat punt, denk een 4x2x0.6 (cat 3?). Nu het verlengen. De doos in kwestie kan weg en ik kan het direct op de kabel aansluiten. Maar doe ik er nu wijs aan om 15 meter 4x2x0,6 telefoonkabel te kopen, of doet die het prima met een Cat5e kabel?

Dat het met beide zal werken is uiteraard zo, maar wil wel de maximaal mogelijke snelheid behouden. Dat is nu 25 mbit, maar wil in toekomst over naar 50 (maximale wat hier aangeboden word).

Wat is de beste kabel voor "voor" een DSL modem?

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:31

thof

FP ProMod
Zelf heb ik 10 meter telefoonkabel (cat 3?) liggen, gaat op zich wel maar heb niet de indruk dat het ideaal is. Hier helaas ook niet meer beschikbaar dan 16 mbit. Heb het modem ook wel eens direct aan het hoofdaansluitpunt gehangen, signaal is dan wel iets beter volgens het modem. Als ik het opnieuw zou doen zou ik zeker voor cat5(e) gaan, omdat die kabels minder overspraak hebben. In nieuwbouw woningen worden overigens ook geen telefoonkabels meer gelegd, daar ligt gewoon cat 5e voor gebruik met de telefoon. Ik zou dus cat5e kabel neerleggen.

Hoe denken anderen hier over?

Edit:
Meer info:
http://www.dslreports.com...t5e-or-regular-phone-line
http://forums.mikeholt.com/showthread.php?t=87637

[ Voor 11% gewijzigd door thof op 22-11-2015 15:17 ]

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:17

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Zit net naar de verschillen te kijken. Het Cat5e netwerkkabel is een AWG24, dit wil zeggen een kabeldoorsnede van 0,51 en telefoonkabel krijg je in 0,6 en 0,8. Zou dit uitmaken? Daarin tegen is Cat5e getwist en telefoonkabel in regel niet.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruffzz
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ongetwiste flatcable altijd vermijden.

Het beste is om goede 4 pair twisted cat5 kabel te gebruiken met harde kern. Nog veel belangrijker is de manier waarop je de kabel bevestigd aan de ISRA en let ook goed op bij het aanknijpen van RJ-11 stekkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:24
Met een gewoon goede (koperen) CAT5 kabel kan je een xDSL signaal meestal wel een aantal meters verlengen zonder dat dit direct gevolgen heeft voor de snelheid. Gebruik dan wel een getwist paar (zoals blauw blauw-wit) uit je CAT5 kabel.

Het ligt er ook met name ook aan hoe je de CAT5 kabel gaat koppelen aan je huidige telefoonkabel, dit moet je bijvoorbeeld liever niet met een kroonsteentje doen aangezien dit veel signaal verlies kan opleveren. KPN gebruikt bijvoorbeeld laskokers en een speciale (AMP) tang, om dit soort verbindingen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-10 14:29
Leg bij voorkeur een geheel nieuwe twisted kabel vanaf ISRA tot het punt waar je modem komt te staan. CAT5E is prima, maar een twisted NORM88 telefoonkabel kan ook wel. Misschien iets makkelijker weg te werken. Bij je modem afwerken in een doosje en vanaf daar een kort twisted kabeltje naar je modem (meestal bijgeleverd). Ik zou geen RJ11 proberen te knijpen aan de CAT5E kabel, zeker met een massieve kern is dit alles behalve ideaal.

Ik heb zelf wel platte telefoonkabel gebruikt onder de laminaatvloer langs over een meter of 10. Is niet hoe het moet, maar het werkt al een jaar probleemloos en het verschil in snelheid is te verwaarlozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-10 15:53
Ik heb zelf de helft van deze aan mijn isra punt gesoldeerd.
Afbeeldingslocatie: http://image.allekabels.nl/thumbnail/217263/931-0/netwerk-koppelstuk-cat5-rj45-aansluiting-2-rj45-female.jpg
En vervolgens 10 meter cat 5e kabel gebruikt en mijn fritzbox gaat gewoon een rj45 stekker.

[ Voor 3% gewijzigd door pacificocean op 22-11-2015 15:42 ]

Pagina: 1