Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slither95
  • Registratie: Oktober 2014
  • Niet online
Beste mede-Tweaker,

Een tijdje geleden heb ik een computer voor een kennis gebouwd. Deze computer heeft het altijd perfect gedaan totdat hij volgens de gebruiker van de ene op de andere dag niet meer opstartte. Ook meldde hij dat er een USB stick in de USB poort van de computer (voorkant van de behuizing) was afgebroken.

Toen ik de computer opgehaald had om te kijken wat het probleem kon zijn kwam ik tot de conclusie dat het moederbord wel defect moest zijn en probeerde de pc weer werkend te krijgen met een nieuw moederbord dat ik nog had liggen. Nadat alles volledig getest was op een test-bench leek het probleem opgelost. Toen ik echter alles weer in de behuizing monteerde kreeg ik geen enkel teken van leven meer uit de pc. Na een tijdje zoeken naar het probleem stuitte ik ineens op achtergebleven metaal (van de afgebroken usb-stick) in de usb-poort op de voorkant van de pc. Hier had ik natuurlijk met mijn domme kop niet eerst even naar gekeken voordat ik het nieuwe moederbord aansloot...Ofwel: ik zit nu met twee defecte moederborden die geen enkel teken van leven meer vertonen.

Mijn vragen aan jullie: Zou dit kortsluiting in in de USB poort kunnen zijn geweest? Zoja, kan dit er voor hebben gezorgd dat het hele moederbord defect is? (zit er geen beveiliging op?) Zou dit simpel te repareren zijn? (zekering..?) Kan ik de moederborden gewoon retourneren als defect en verwachten dat ik nieuwe krijg?
Modbreak:We gaan je hier uiteraard niet helpen met het moedwillig omzeilen van je garantie :).

Gebruikte hardware:
1e moederbord: Asrock Z97 Pro3
testmoederbord: MSI B85M-E33
Processor: Intel Core i5-4690K + CM Hyper 212 EVO
SSD: Crucial MX100 256GB SSD
Intern Geheugen: Crucial BX Sport 16GB
Behuizing: CM Force 500
Voeding: Sharkoon WPM600 v2

Alvast bedankt voor de reacties! :)

[ Voor 11% gewijzigd door br00ky op 22-11-2015 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:41
Nee, consumenten moederborden hebben daar geen beveiliging voor.

Misschien kan je het repararen als er losse USB hub ic's zijn gebruikt, die kun je dan vervangen.
Anders moet de chipset vervangen, en dat is BER.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
als het inderdaad korsluiting is geweest dan is het meestal einde oefening, en moeten ze vervangen worden.
Als het in de garantie periode gebeurdt is dan heb je in dit geval geen "recht" op garantie aangezien ze door eigen schuld defect zijn geraakt.
*knip* aanzetten tot fraude doe je maar ergens anders :).

[ Voor 16% gewijzigd door br00ky op 22-11-2015 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:42
Even voor de zekerheid, ook als je de usb-frontpoort niet op het moederbord aansluit doen de moederborden niets meer?

[ Voor 6% gewijzigd door nachtnet op 22-11-2015 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:17
nachtnet schreef op zondag 22 november 2015 @ 16:41:
Even voor de zekerheid, ook als je de usb-frontpoort niet op het moederbord aansluit doen de moederborden niets meer?
With stupid! Mijn eerste build was direct op het metaal van de kast. Direct kortsluiting gemaakt en na het loshalen van de USB stekker van de frontpoort heeft hij nog jaren gedraaid. Hubje op de achterkant en gaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Das leuk @hierboven, maar tegenwoordig is kortsluiting op de USB port gelijk aan vernieling van de chipset.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:50
Niet altijd. Soms helpt het door het mobo helemaal spanningsloos te maken en daarna weer te proberen. Wel eerst even de sluiting verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slither95
  • Registratie: Oktober 2014
  • Niet online
Ik heb inderdaad al geprobeerd om het geheel weer werkend te krijgen door het stekkertje van de USB hub los te halen. Helaas heeft dit geen resultaat gehad.

Als ik het goed begrijp dan zijn de moederborden dus geheel onbruikbaar geworden voor mij. Erg jammer, maar helaas. Wellicht dat iemand er nog wat mee kan. Mocht je interesse hebben dan ontvang ik wel een pm. Voor nu gaan ze V&A op.

Offtopic: Erg jammer overigens dat er met mijn laatste vraag (Kan ik de moederborden gewoon retourneren als defect en verwachten dat ik nieuwe krijg?) meteen wordt aangenomen dat ik moedwillig garantie wil omzeilen. Wellicht had ik de vraag wat anders moeten formuleren, maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:34

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Nachtje laten afkoelen. Dikke kans dat ie het weer doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Dat lijkt mij stug gezien de strekking en diagnose van de TS.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:08

br00ky

Moderator Harde Waren
Slither95 schreef op zondag 22 november 2015 @ 17:57:
Offtopic: Erg jammer overigens dat er met mijn laatste vraag (Kan ik de moederborden gewoon retourneren als defect en verwachten dat ik nieuwe krijg?) meteen wordt aangenomen dat ik moedwillig garantie wil omzeilen. Wellicht had ik de vraag wat anders moeten formuleren, maar toch...
offtopic:
Die opmerking is niet per se aan jou gericht, vooral een waarschuwing aan anderen om dat soort zaken hier niet te gaan bespreken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre123456
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 24-10-2021
Had vanmorgen ook dat probleem.

Heb alles vanaf de voeding los gekoppeld en ook de batterij verwijdert. Alles even laten liggen, aangesloten en hij werkt weer.

[ Voor 3% gewijzigd door Andre123456 op 24-10-2021 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:08

br00ky

Moderator Harde Waren
@Andre123456 let even op hoe oud het topic is waar je in reageert. 6 jaar na dato zal de pc het of weer doen, of al naar de schroothoop zijn gebracht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.