[Advies] HTPC build ter vervanging van Raspberry Pi

Pagina: 1
Acties:

• Swedish Clown
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-04-2025
Na enige tijd met een Raspberry Pi als HTPC gedraait te hebben, wordt het tijd om een volwaardige HTPC aan te schaffen aangezien ik merk dat de Raspberry Pi moeite heeft met de grootte van m'n library op m'n nas. Regelmatig hangt de Raspberry, crasht de Raspberry of heeft die moeite tijdens het laden. Ik ben klaar met het gezeik en het wordt tijd om een volwaardige HTPC aan te schaffen waar m'n vriendin ook een beetje mee kan surfen op de TV.

Waar wordt het systeem geplaats?
Dit systeem wordt geplaatst in m'n TV meubel. TV Meubel is half-open dus er zal ruim voldoende lucht bij de HTPC kunnen komen. De kast staat niet direct in het zicht dus een alternatieve kast is een optie.

Wat moet het systeem kunnen?
Het systeem moet vooral kunnen streamen vanaf m'n NAS via Kodi, Netflix, browsen en Spotify. Niks bijzonders dus. Opslag is niet relevant want dat gebeurt op de NAS. Er zal niet gegamed worden op de NAS, alsmede 4K en 3D is voor mij niet relevant aangezien m'n huidige TV dat niet aankan en ik deze voorlopig niet zal vervangen.

Wat zal het systeem gaan draaien?
Het systeem zal draaien op Ubuntu MATE 14.04.

Overige eisen
Mijn budget ligt tussen de 300 - 400 euro. Geen voorkeur voor bepaalde merken, wel woon ik in Zweden en is het IT aanbod hier (vreemd genoeg) iets minder en zoiezo duurder dan in Nederland. Omdat het systeem in de woonkamer staat moet het zo stil mogelijk zijn. Energieverbruik is wat minder belangrijk.

Inspiratie van deze build komt vanaf de BBG November 2014. Geen flauw idee of het één en ander geupgrade kan worden tegen enige winst?

Ik hoor graag op- en aanmerkingen over deze build want ik ben niet helemaal thuis in de HTPC wereld (of hardware wereld in het algemeen)

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-7300 Boxed€ 41,95€ 41,95
1Gigabyte F2A88XM-D3H€ 61,50€ 61,50
1Silverstone Milo ML03B€ 72,50€ 72,50
1Scythe Shuriken Rev. B€ 22,95€ 22,95
2Noctua NF-R8 redux 1800 PWM, 80mm€ 9,95€ 19,90
1Kingston HyperX Savage HX316C9SR/4€ 23,-€ 23,-
1be quiet! Pure Power L8 300W€ 40,95€ 40,95
1Kingston SSDNow V300 120GB€ 45,95€ 45,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 328,70

Always looking for developers wanting to work with Erlang.

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-01 23:42
Voor een HTPC die alleen gebruikt wordt voor media en een beetje surfen en niet voor gaming, zou ik niet meer voor zelfbouw gaan. Ik heb een Asus VivoMini UN42 voor 249 euro gekocht en die speelt alles zonder haperen af. Plex draait er prima op, dus Kodi moet ook werken. Nadeel is dat er maar een 32 gigabyte harde schijf inzit, dus je kunt er geen media ofzo op opslaan. Externe harde schijf kan natuurlijk wel.
Als je wat meer invloed op de hardware wilt hebben, kun je ook voor een Gigabyte Brix model gaan. Daar heb je meer variaties in en kun je bijvoorbeeld wel zelf de SSD kiezen.

Edit:
Ik lees net dat je Ubuntu wil gaan draaien. De Asus wordt geleverd met Windows. Ik denk dat je wel een ander OS kunt installeren, maar dat weet ik niet zeker.

[ Voor 12% gewijzigd door AgeOfPanic op 22-11-2015 12:53 ]

• dimako_
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:01

dimako_

Vogel

Ik zelf heb een intel nuc, instapmodel, met 4gb geheugen en 40gb ssd voor OS.
Dit speelt full hd (speel ik alleen maar af) super af zonder problemen.

Kies voor een modernere ssd en je bent klaar.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC Kit DN2820FYKH€ 137,34€ 137,34
1Rapoo Keyboard E2700 Zwart€ 29,95€ 29,95
1Crucial CT51264BF160BJ€ 19,95€ 19,95
1Intel Postville X25-V SSDSA2MP040G2K5 40GB€ 97,16€ 97,16
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 284,40

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Een NUC advies is zeker geen verkeerd advies in deze situatie, hoewel er ook altijd soortgelijke niet Intel alternatieven bestaan. Bij een keuze voor een wat minder krachtige NUC zou ik de DN2820 vervangen door een model uit de nieuwere generatie;

http://tweakers.net/price...;455848;366378/categorie/

Testing, one, two ...

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:17

DarkSide

theres no place like ::1

Heb ook een Intel NUC. N3700 en die is meer dan snel zat.
Ondersteund ook hardwarematige hevc decodering en kan met gemak 4k filmpjes aan.
Alleen ondersteund kodi dit nog niet. Daar haperen ze en gaan ze niet soepel.
Maar in de w10 media player werken ze perfect.
Zelf dus erg tevreden over de NUC.
Wel een kleine waarschuwing. In windows wordt geen DTS-HD en Dolby True HD ondersteund.
Wel in openelec op deze nucs.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Mycroft
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-12-2025
Ben zelf ook aan het kijken om een vergelijkbare htpc in elkaar te zetten om mee te kunnen streamen en om filmbestanden mee af te spelen. Ik snap dat mensen suggesties doen voor kant-en-klare oplossingen maar toch lever je hiermee in aan de vrijheden om bijvoorbeeld later te kunnen upgraden, meer opslagmogelijkheden toe te voegen, om linux te kunnen draaien etc. Misschien dat TS wel tevreden is met een kant-en-klare oplossing maar indien mogelijk toch handig om op de build van de TS in te gaan.
Zo vraag ik me bijvoorbeeld af of je met een AMD processor meer bang-for-buck krijgt of dat er nog andere voordelen zijn. Wat is het voordeel van de be quiet! Pure Power L8 300W ten opzichte van de goedkopere be quiet! System Power 7 300W? En is die Kingston SSD snel genoeg? Zijn er merkbare verschillen met andere SSDs?

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

TS geeft duidelijk aan wat hij met zijn HTPC wil gaan doen en dan volstaat een "kant en klare" oplossing prima (als een barebone binnen die categorie valt). Een AMD processor levert in deze situatie niet perse meer bang-for-buck op, in tegendeel zou ik eigenlijk willen beweren.

Testing, one, two ...

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-01 23:42
Als de TS inderdaad liever voor zelfbouw gaat, dan zou ik er wel rekening mee houden dat de huidige selectie echt heel basic is. Als er later toch meer eisen aan het systeem gesteld gaan worden, moet je alsnog behoorlijk investeren. Kant en klare oplossing is waarschijnlijk kleiner en goedkoper, zuiniger en daardoor misschien zelfs iets stiller.
Qua selectie nu is de AMD in principe prima. Over het algemeen is AMD iets sneller qua ingebouwde graphics, maar langzamer in CPU intensieve taken. Gezien de eisen nu maakt het eigenlijk niets uit. Elk modern systeem kan dit wel aan.

• Swedish Clown
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-04-2025
Spiff1 schreef op zondag 22 november 2015 @ 13:24:
[...]
Ik snap dat mensen suggesties doen voor kant-en-klare oplossingen maar toch lever je hiermee in aan de vrijheden om bijvoorbeeld later te kunnen upgraden, meer opslagmogelijkheden toe te voegen, om linux te kunnen draaien etc. Misschien dat TS wel tevreden is met een kant-en-klare oplossing maar indien mogelijk toch handig om op de build van de TS in te gaan.
Dit. Ik snap dat veel mensen een NUC of dergelijke alternatieven aanbevelen maar zou toch graag iets meer vrijheid willen in m'n build en wat ik ermee wil.Zo zie ik regelmatig problemen met het installeren van *nix op NUC. Mocht iemand het tegendeel kunnen aanwijzen, hoor ik dit graag!

Toch denk ik dat mijn 1e gedachte blijft bij zelfbouw. Mijn NAS is tevens zelfbouw en heb daar tot de dag van vandaag 0,0 spijt van.
Spiff1 schreef op zondag 22 november 2015 @ 13:24:
[...]
Zo vraag ik me bijvoorbeeld af of je met een AMD processor meer bang-for-buck krijgt of dat er nog andere voordelen zijn. Wat is het voordeel van de be quiet! Pure Power L8 300W ten opzichte van de goedkopere be quiet! System Power 7 300W? En is die Kingston SSD snel genoeg? Zijn er merkbare verschillen met andere SSDs?
De enige reden dat ik deze Be Quiet heb gekozen is aangezien deze wel te verkrijgen is in één van m'n favo Zweedse webshops, terwijl degene die jij vermeld niet verkrijgbaar is. Ik verwacht dat de Kingston SSD ruim snel genoeg zou moeten zijn. Exact identieke SSD draait in m'n game PC en NAS en ben daar prima tevreden over :) Zeker voor een HTPC zou dit voldoende moeten zijn denk ik zo.

Ik zit met name in de knoop m.b.t. de CPU en het moederbord en vraag mij af of er betere alternatieven beschikbaar zijn die wellicht meer toekomstbestendig zijn?

Always looking for developers wanting to work with Erlang.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Brakkie41 schreef op zondag 22 november 2015 @ 14:22:
[...]
Dit. Ik snap dat veel mensen een NUC of dergelijke alternatieven aanbevelen maar zou toch graag iets meer vrijheid willen in m'n build en wat ik ermee wil.Zo zie ik regelmatig problemen met het installeren van *nix op NUC. Mocht iemand het tegendeel kunnen aanwijzen, hoor ik dit graag!

Toch denk ik dat mijn 1e gedachte blijft bij zelfbouw. Mijn NAS is tevens zelfbouw en heb daar tot de dag van vandaag 0,0 spijt van.

[knip]
Als jij in je topicstart zou hebben aangegeven dat jij een sterke voorkeur voor een volledige zelfbouw zou hebben, en zelfs een desinteresse in een NUC achtige oplossing zoals het zich nu laat aanzien, dan zou menig NUC (barebone) advies achterwege zijn gebleven verwacht ik. Maar ik zag dat niet staan, en was daarin niet de enige blijkbaar, dus zo heel vreemd zou een keuze voor een barebone dan niet zijn ;)

Testing, one, two ...

Verwijderd

Tegenwoordig heb je veel mooie oplossingen voor een HTPC. Zoals de Google Chromebit. Een volledige lichte PC als een stick die je achter je TV insteekt en klaar. De NAS kun je ook benaderen. Intel heeft ook zo'n stick nu en meer zullen volgen. Het is een mooie compacte oplossing en goedkoop.

Afgezien van Netflix zou je Raspberry Pi met OSMC geen problemen moeten geven met een grote library, of heb nog een versie 1?

Afbeeldingslocatie: http://www.androidcentral.com/sites/androidcentral.com/files/styles/large/public/article_images/2015/11/asus-chromebit-13.jpg?itok=ethsXDQm

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
Gezien de vraag die er ligt zou ik toch ook als eerste naar een NUC neigen. Zeker met een interne CEC-adapter (wat bij een eigen build vrijwel niet mogelijk is) en OpenElec heb je imho een heel mooi systeempje dat heel sterk is in deze taak.
Wel ben je dan inderdaad beperkt in de hardware en zal additionele hardware (zoals tuners e.d.) dus altijd een extern device gaan worden. Als die wens er dus niet ligt is een NUC imho het beste advies.

Overigens is de build zoals die was voorgesteld ook zeker niet verkeerd hoor, en ga je ook genoeg plezier aan beleven, maar is wel pakweg 100,- duurder dan nodig. (in een NUC kan je met OpenElec de SSD ook achterwegen laten; kan je ook prima vanaf USB3 laten draaien)

iRacing Profiel

• Raven__NL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:23
DarkSide schreef op zondag 22 november 2015 @ 13:21:
Heb ook een Intel NUC. N3700 en die is meer dan snel zat.
Ondersteund ook hardwarematige hevc decodering en kan met gemak 4k filmpjes aan.
Alleen ondersteund kodi dit nog niet. Daar haperen ze en gaan ze niet soepel.
Maar in de w10 media player werken ze perfect.
Zelf dus erg tevreden over de NUC.
Wel een kleine waarschuwing. In windows wordt geen DTS-HD en Dolby True HD ondersteund.
Wel in openelec op deze nucs.
Zonder het topic te hijacken ben ik eigelijk stiekem benieuwd hoe deze NUC draait met een Heavy skin zoals Aeon MQ / Titan / Aeon Nox met alle toeters en bellen (lees: fanart wat regelmatig automatisch veranderd en dat soort zaken). Heb jij daar toevallig ervaring mee en kan je daar wat over zeggen?

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:17

DarkSide

theres no place like ::1

Dat doet hij prima. Draai ook Aeon nox. Zo'n pentium n3700 is natuurlijk geen killer.
Maar de prestaties zijn echt meer dan voldoende voor simpel windows te draaien. Netflix app en you tube te kijken. En kodi draait ook als een tierelier.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Pagina: 1