Probleem dual monitor GTX780

Pagina: 1
Acties:

• LennyC7
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-01 19:48
Ik gebruik al ruim twee jaar dual monitors op mijn pc met een GTX780. Sinds vorige week doet de compuer echter vreemd bij het opstarten betreffende de twee monitors.

Zo flikkeren beiden schermen constant aan/uit en lijkt ook de resolutie tegelijk zichzelf aan te passen en dergelijke. Na even wachten stabiliseert alles en kan ik gewoon gebruik maken op een normale manier van mijn twee schermen zoals altijd...

Gisteren deed ik dan een driverupdate in de hoop dat dit alles zou oplossen, maar deze ochtend bij het opstarten herkende de compuer opeens geen van beiden schermen. Ik trok beiden schermen uit en stak de eerste in, alles liep perfect. Zodra ik het tweede scherm echter bij instak kreeg ik weer de flikkering en dergelijke dat na een goede minuut weer vanzelf verdween ...

Heb al beetje zitten googlen maar kan niet meteen iets terugvinden omtrent dit probleem. Beiden monitoren werken op hun eentje, das daar lijkt het probleem zich niet te situeren. Is dit dan iets hardwarematig (gtx780 die de geest geeft) of is er iets mis met software ergens waardoor de pc moeite heeft met mijn twee schermen samen te herkennen?

Alle hulp is dankbaar :)

• Terrestraeon
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-01 13:34

Terrestraeon

END OF LINE

Heb je de 2 videopoorten van de grafische kaart, die je gebruikt voor je dual monitor-setup, ook afzonderlijk getest met telkens 1 beeldscherm? Misschien dat er met één van de poorten iets scheelt.

Een zeer onwaarschijnlijke (hoewel mogelijke) oorzaak zou ook een defecte of slecht aangesloten beeldkabel kunnen wezen.

• LennyC7
Beiden poorten werken afzonderlijk. Ook beiden monitoren werken afzonderlijk.
Het probleemt vormt zich enkel als beide monitoren tegelijk insteken blijkbaar. Wat raar is gezien het bijna 2j vlekkeloos heeft gewerkt met deze setup.

• Sebastiaannn
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:16
Mogelijk is de 2D-kloksnelheid van je GPU te laag om twee schermen stabiel aan te sturen. Waarom dit na 2 jaar ineens voorkomt is mij een raadsel, maar misschien helpt het om in een programma als MSI Afterburner de kloksnelheden wat hoger in te stellen.
Dit doe je door je gewenste kloksnelheid in te stellen (iets hoger dan wat je kaart standaard draait dus), die op te slaan onder een profiel, en dan bij Settings onder Profielen het snellere profiel bij 2D-profiel actief te maken.
Zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/lwcQt/1c13cc894d.png

Dan kan je door MSI Afterburner met Windows mee te laten starten de verbeterde kloks altijd actief maken. Misschien krijgt je kaart in 2D-stand net iets te weinig stroom, en helpt het om het voltage een beetje omhoog te krikken.
Dit is mogelijk ook in het Nvidia Control Panel in te stellen, maar daar heb ik geen ervaring mee.

• LennyC7
Ok bedankt, zal morgen dat eens proberen :)

EDIT:

heeft helaas niets geholpen. Wat ik trouwens merk, de pc herkent wel degelijk beide schermen bij opstart. Mijn primair scherm flikkert aan/uit en mijn tweede scherm blijft +-1 min zwart eer beide schermen normaal beeld hebben. Maar beide schermen worden vanaf het begin wel duidelijk herkend door de pc zelf en zijn 'actief' als bureaublad. Het lijkt erop dat vooral het 2de scherm gewoon tijdelijk geen videobeeld wilt doorsturen.

[ Voor 83% gewijzigd door LennyC7 op 28-11-2015 10:29 ]