Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtkoos
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-05 13:16
Ik heb een bovenwoning gekocht (1988, betonnen vloeren) en wil daarin vloerverwarming aanleggen.

Het makkelijkste is om de boel in te frezen. Bij onderzoek liep ik aan tegen de aanbeveling om de ``begane grond`` vloer (het plafond van mij onderbuurman) te isoleren. Maar dan moet ik de hele dekvloer er uit laten beitelen. Afgezien van het extra werk en kosten ben ik ook bang voor eventuele schade. Maar bovenal vraag ik me af of dat nu heeft.

Het argument van de voorstanders is: je verwarmt het plafond van je onder buurman. Dat is zonde.

Mijn argument: mijn onderbuurman verwarmt mijn vloer!

Ik verlies alleen warmte aan mijn onderbuurman als het daar kouder is. Maar warme lucht stijgt op dus is net onder het plafond in principe lekker warm bij hem.

Alleen als hij een paar weken op wintersport zou gaan en de boel op 15 graden zet zou er een delta T ontstaan waardoor ik wat verlies zou kunnen hebben maar dat lijkt me minimaal in vergelijking met het voordeel de rest van het jaar.

Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
De temperatuur van vloerverwarming ligt zo rond de 35-40 graden.
Dat is dan ook de temperatuur wat de vloer na een tijdje krijgt.

Ik weet niet hoe heet je onderburen stoken maar ik denk wel dat dat onder die 35 graden zal zijn waardoor je dus een verlies hebt naar je onderburen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
En er lopen geen elektriciteits leidingen in jouw vloer van je onderbuurman?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtkoos
fable: de temperatuur van het water. Niet van de vloer. Die zal niet boven de 25 graden uitkomen (max 29 als je e.e.a goed hebt ontworpen volgens de normen).

Auijtdehaag: ja, beslist, maar die liggen ruim onder de dekvloer. Zo diep gaan we niet vrezen. Ik meen max. 2-2.5 cm. Is dus geen issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:05

ericplan

5180 Wp PV

wtkoos schreef op zondag 22 november 2015 @ 12:15:
Ik heb een bovenwoning gekocht (1988, betonnen vloeren) en wil daarin vloerverwarming aanleggen.

Het makkelijkste is om de boel in te frezen. Bij onderzoek liep ik aan tegen de aanbeveling om de ``begane grond`` vloer (het plafond van mij onderbuurman) te isoleren. Maar dan moet ik de hele dekvloer er uit laten beitelen. Afgezien van het extra werk en kosten ben ik ook bang voor eventuele schade. Maar bovenal vraag ik me af of dat nu heeft.

Het argument van de voorstanders is: je verwarmt het plafond van je onder buurman. Dat is zonde.

Mijn argument: mijn onderbuurman verwarmt mijn vloer!

Ik verlies alleen warmte aan mijn onderbuurman als het daar kouder is. Maar warme lucht stijgt op dus is net onder het plafond in principe lekker warm bij hem.

Alleen als hij een paar weken op wintersport zou gaan en de boel op 15 graden zet zou er een delta T ontstaan waardoor ik wat verlies zou kunnen hebben maar dat lijkt me minimaal in vergelijking met het voordeel de rest van het jaar.

Wat denken jullie?
Wij wonen in een appartement uit 1989, ook betonnen vloeren. Omdat ons appartement zich uitstrekt over twee benedenburen weet ik dat stokende benedenburen het verschil kunnen maken. De vloer in het ene gedeelte verschilt van het andere gedeelte. Tijd lang woonde een zeer kouwelijk iemand beneden ons en wij hebben die winter bijna niet gestookt omdat de vloer continu 23 graden was.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtkoos
dat zijn de betere buren :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik weet niet hoeveel ruimte je nog hebt in de hoogte, maar je zou ook eens kunnen kijken naar uponor minitec.
Die heb ik op de bovenverdiepingen liggen.
Isoleren lijkt me niet heel erg belangrijk met een benedenbuurman die ook stookt.

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/24l9e6e.jpg

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-11-2015 13:03 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtkoos
Ja, dat systeem ken ik maar het isoleert niet neem ik aan.

Dus ik zou dan altijd nog zeg maar 3 cm weg moeten frezen, dan 1.5 cm isolatie en dan 1.5 cm uponor minitec.

Voordeel is dat je het min of meer zelf kunt doen als de dekvloer eenmaal verwijderd is..

Maar ja.. wat kost dat extra en is er een besparing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Let op de hoogte: Als je de hele dekvloer weghaalt en opnieuw opbouwt, heb je de isolatielaag en daar bovenop minimaal5-6cm dekvloer met leidingen. En dat is echt minimaal, met kans op scheuren.
Als je technisch iets zekerder wil zijn, wordt het dikker. Dus reken op 10cm dikte incl. isolatie.
Dat is waarschijnlijk veel meer dan de huidige dekvloer. Check dus eerst je deuren, drempels en trapaansluitingen of dat goed gaat.
Zo niet, dan moet je frezen en kun je de isolatie vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtkoos
dan wordt het zeker frezen. Als ik alles moet gaan aanpassen gaat het project veel te omvangrijk en kostbaar worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Laatst online: 23:20
En wat is er mis met het bovengenoemde systeem bovenop je huidige vloeropbouw? Moet je dus alleen alle deuren en trapaansluitingen aanpassen, maar das op zich nog wel te doen. Dat je 5 of 6 cm in hoogte verliest, is misschien jammer, maar niet onoverkomelijk en ook niet bij de wet verboden. Je bouwt immers geen nieuw huis die aan het bouwbesluit 2015 moet voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtkoos
nou,, om te beginnen de kosten; voor Euro 1530 de boel gefreest met leidingen er in (voor 90m2) , 6 zones, inclusief verdeler. Vloer wordt niet hoger.

Zo'n vloer systeem gaat een hoop meer geld en tijd kosten: meer hakwerk, materiaal kosten en aanpassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-09 01:24

NBK

Weercam-Avatar

Vergeet ook niet het extra gewicht van 5cm extra dekvloer mee te nemen in de afweging..

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Pagina: 1