Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsmemax
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-09 11:41
Help!

Ik heb via linkedin een nieuwe baan aangeboden gekregen, op gesprek geweest en beviel allemaal goed.
Dus aanbod heb ik getekend en zou per 1 december beginnen...

Nu heb ik een hele mooie aanbieding bij een bedrijf van een vriend van mij gehad.
En mag ook per direct beginnen.
Zowel de arbeidsvoorwaarden als het salaris zijn beter.
Kan ik nog onder die andere baan uit?
Heb een proeftijd van 1 maand en zou ingaan op 1 december.

Vind het alleen niet netjes om per mail de baan toch af te wijzen, of kan dit wel? (alle communicatie ging verder via mail)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:08

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ik heb geen link bij de hand, maar er was hier een topic waarin de volgende case genoemd werd: nieuwe collega komt, werkt een dag, en zegt dan per direct zijn baan op. Vooraf was te riskant, ik weet helaas niet waarom.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Deze vraag is heel erg google-baar, maargoed. Ja je kunt opzeggen op de eerste dag, zonder termijn. Je moet wel 1x verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Ga je er loon uit trekken?

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsmemax
Maar van te voren opzeggen is not done?
Ik ga er qua loon ook wel op vooruit als ik de andere baan neem ja.
Maar het is ook een mooi groot bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-09 19:24

Greyfox

MSX rulez

Waarom geef je dat niet gewoon aan bij het bedrijf waar je getekend hebt?
Blij zullen ze toch niet zijn en als je na een dag opzegt al helemaal niet.
Hoe dan ook komen ze erachter en hoe eerder ze het weten hoe beter ze er op kunnen anticiperen.

Speel open kaart, het wereldje is klein en als je dit netjes oplost heb je er later geen nadeel van.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsmemax
Dat is dus precies wat ik wou doen, las alleen wat tegenstrijdige berichten op het internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Op internet is er genoeg te vinden:

http://www.werksite.nl/vr...andere-baan-gevonden.html
http://www.hrbase.nl/prof...gging-door-werknemer-voor
http://www.orinformatie.n...voor-aanvang-nieuwe-baan/

De algemene tendens van deze artikelen is dat zolang er een proeftijdclausule in je contract zit je er mee weg kan komen. Je hoeft geen eens een dag op kantoor gezeten te hebben zo te zien.

Gekwetste gevoelens bij je nieuwe voormalig werkgever zijn dan vers twee.

Waarom per mail opzeggen? Je hebt toch een telefoonnummer van ze? Ik neem aan dat je ook ooit ergens langs moest komen voor een gesprek. Je hebt contactgegevens. Overigens zou ik wel de opzegging schriftelijk (per brief) doen nadat je telefonisch opgezegd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibbel
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22-02-2021
Gewoon bellen dat je een beter aanbod hebt gekregen en er voor kiest om met die partij verder te gaan. Dan vragen hoe jullie het beste het getekende contract kunnen opzeggen.
Ik zou dat trouwens wel pas doen als je je nieuwe contract hebt getekend.
(En weet je zeker dat werken voor een vriend een goed idee is? Of is het niet het bedrijf van je vriend, maar werkt hij daar?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnovos
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Bellen is leuk, maar zorg ervoor dat je daarna de gemaakte afspraken per mail bevestigt.

Cetero censeo Dynalogic delendam esse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:33

Qwerty-273

Meukposter

Wat als je belt/mailt en zegt dat je een beter aanbod hebt gekregen, en zij doen vervolgens jouw weer een beter aanbod? Wat dan? Zeg je dan doei en tot ziens tegen je vriend? Sowieso is het kort dag, of je het nu of over een week op je eerste dag zou zeggen maakt dan ook weinig meer uit.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-09 14:33
Ibbel schreef op zondag 22 november 2015 @ 13:35:
Gewoon bellen dat je een beter aanbod hebt gekregen en er voor kiest om met die partij verder te gaan. Dan vragen hoe jullie het beste het getekende contract kunnen opzeggen.
Ik zou dat trouwens wel pas doen als je je nieuwe contract hebt getekend.
Dit heb ik ooit gedaan. Nieuwe baan, contract getekend, 3 maanden opzegtermijn. Oude werkgever vond het jammer en bood me een betere functie aan. Geaccepteerd, nieuwe werkgever een brief gestuurd met de melding dat ik een beter aanbod had gekregen. En even op de eerste dag dat ik daar had moeten gaan werken de persoon waar ik me moest melden opgebeld om te zeggen dat ik niet kwam (groot bedrijf, niet alles sijpelt goed door).
Het grappige was dat ik me herinner dat deze persoon aangaf dat het erg vaak voorkwam dat er personen helemaal niet op kwamen dagen, dus mijn belletje op prijs stelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:20
Ik zou het zsm melden bij de werkgever waar je aan de slag zou gaan, maar pas nadat je getekend hebt bij het bedrijf van je vriend. Geen bijna nieuwe schoenen weggooien voor je nog nieuwere hebt :). Zodra je bij het bedrijf van je vriend getekend hebt, bellen naar het andere bedrijf, de situatie uitleggen en het contract laten ontbinden. Uiteraard alles vastleggen in een email en laten bevestigen per email.

Zij zullen hier wel aan meewerken, je toch verplichten te komen heeft geen zin want je hebt er toch geen zin in dus een gemotiveerde medewerker hebben ze niet aan je.
Hoe eerder jij het meldt, hoe eerder ze op zoek kunnen naar een ander. Wellicht is er een andere kandidaat uit de procedure die ze dan kunnen bellen of kunnen ze de recruitment procedure weer opstarten. Hoe eerder ze dat doen, hoe eerder ze een vervanger hebben dus hoe kleiner de schade voor hen is.
Hoe eerder jij het meldt, hoe minder moeilijk zij zullen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmignolet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 27-09 13:08
Hier net hetzelfde voorgehad. Opzeg van 1 maand in September, ging op 1 oktober van start bij ander bedrijf. beter aanbod gekregen van "oud" bedrijf en dus uiteindelijk toch gebleven.

Onze communcatie was ook vaak via mail, waardoor ik een mailtje z.s.m heb gestuurd dat ik uiteindelijk een betere functie & salaris kreeg in mijn "huidig" bedrijf. Vond het jammer maar so be it.

Waarbij je getekend hebt om te starten op 1 december zou écht smerig of ambetant moeten doen als hij niet akkoord wenst te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsmemax
Dank voor alle reacties, ik ga morgen tekenen bij het andere bedrijf en bel daarna af bij het andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-09 19:44
Is het bedrijf waarvoor je wil gaan werken trouwens van je vriend? Of werkt hij daar als werknemer?

Als het bedrijf van je vriend is, denk er dan eens over na wat eventuele gevolgen van de vriendschap zijn als het zakelijk met elkaar minder gaat klikken :)

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:15
TRON schreef op maandag 23 november 2015 @ 12:43:
Is het bedrijf waarvoor je wil gaan werken trouwens van je vriend? Of werkt hij daar als werknemer?

Als het bedrijf van je vriend is, denk er dan eens over na wat eventuele gevolgen van de vriendschap zijn als het zakelijk met elkaar minder gaat klikken :)
En als werknemer, weet de baas ook dat je daar komt werken? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:30
Overigens beetje off-topic, maar dit soort "geintjes" kunnen dus niet meer met een halfjaar contract. Daarin is immers geen proeftijd toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-09 22:50
Paultje3181 schreef op woensdag 25 november 2015 @ 23:20:
Overigens beetje off-topic, maar dit soort "geintjes" kunnen dus niet meer met een halfjaar contract. Daarin is immers geen proeftijd toegestaan.
Daarom hoor je steeds vaker, dat mensen een 7 maand contract krijgen.
Heb er nu al 2 in m'n kennissenkring.
Pagina: 1