• johanna52
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-08-2023
Hallo allemaal,
Ik ga van de week de pc van mijn zoon updaten van Windows Vista naar Windows 7 en dan naar Windows 10.
Het heeft het MSI MS-7525 Boston moederbord.
Ik zie dat de BIOS nog van 2009 is.
-Is het verstandig om de BIOS te updaten?
-En waar vind ik die eventuele updates? Ik heb al zitten zoeken, maar kom er niet uit.

Johanna

Verwijderd

Dit is een oem moederbordje, als alles prima werkt, zou ik mij geen zorgen maken over een bios update.
If it ain't broke, don't fix it.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hoe heb je gezocht?

Eerste hit op Google voor MSI MS-7525 maakt duidelijk dat het om een OEM-moederbord gaat die MSI voor HP geproduceerd heeft, derde hit op Google is een onofficiele support site geheid door gefrustreerde HP supportmedewerkers opgezet :+ met volledige tech spes en BIOS downloads en changelogs voor het bord.

Verder geldt voor BIOSsen in het algemeen: if it aint broke, don't fix it. Ik zou alleen een upgrade uitvoeren als het een specifiek probleem oplost of een specifieke feature toevoegt. Je geeft helaas niet aan welke BIOSversie je bord nu draagt, maar als het uit 2009 komt zijn er volgens de changelog zeven opties blijbaar (5.17 en 5.24). Als je kijkt naar wat er sinds de eerste gewijzigd is, lijkt me hooguit die van 5.22 ("- Updates processor thermal policy.") van enig belang als het systeem verder betrouwbaar werkt. Heb je ouer dan 5.22, dan zou ik naar meest recente (5.31, uit 2011 - het blijft een ondertussen oud bordje) upgraden. Heb je al 5.22, laat lekker zoals het is tenzij je de in 5.31 beschreven POST-problemen hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door dion_b op 22-11-2015 09:18 ]

Oslik blyat! Oslik!

• johanna52
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-08-2023
dion_b schreef op zondag 22 november 2015 @ 09:16:
Hoe heb je gezocht?

Eerste hit op Google voor MSI MS-7525 maakt duidelijk dat het om een OEM-moederbord gaat die MSI voor HP geproduceerd heeft, derde hit op Google is een onofficiele support site geheid door gefrustreerde HP supportmedewerkers opgezet :+ met volledige tech spes en BIOS downloads en changelogs voor het bord.

Verder geldt voor BIOSsen in het algemeen: if it aint broke, don't fix it. Ik zou alleen een upgrade uitvoeren als het een specifiek probleem oplost of een specifieke feature toevoegt. Je geeft helaas niet aan welke BIOSversie je bord nu draagt, maar als het uit 2009 komt zijn er volgens de changelog zeven opties blijbaar (5.17 en 5.24). Als je kijkt naar wat er sinds de eerste gewijzigd is, lijkt me hooguit die van 5.22 ("- Updates processor thermal policy.") van enig belang als het systeem verder betrouwbaar werkt.
Ja die laatste site had ik ook gevonden, maar omdat het geen officiële site is, wil ik die gegevens niet zo maar gebruiken.
En ik weet nog niet welke BIOS versie het bord heeft. Dat moet ik nog even checken met AIDA.
Ok ik bekijk het nog even.
Bedankt voor de suggesties.

Johanna

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

johanna52 schreef op zondag 22 november 2015 @ 09:19:
[...]

Ja die laatste site had ik ook gevonden, maar omdat het geen officiële site is, wil ik die gegevens niet zo maar gebruiken.
Was wel zo handig om te vermelden dan, scheelt onnodige tips en stuurt de discussie gelijk naar waar het echte probleem zit ;)

Bij OEM-borden is de info op dergelijke sites doorgaans stukken beter dan op officiele sites. Officieel beleid is simpel: "Doe alleen wat wij zeggen. Meer info heb je niet nodig.". Dit soort onofficiele site wordt nagenoeg altijd door supportmedewerkers van zo'n bedrijf opgezet die dagelijks te maken krijgen met vragen die ze niet mogen beantwoorden maar waar ze de kennis wel voor hebben. 15 jaar terug werkte ik ook in zo'n rol voor een ander bedrijf en hoewel ik zelf geen info op dergelijke sites gezet heb discutabel op vlak van vertrouwelijkheid kon ik de info erop beoordelen - als correct - en heb ik bij vragen waar ik geen antwoord op mocht geven klanten onofficieel erheen gestuurd. Dit is vrij duidelijk een dergelijke site.

Dan nog: we hebben het over een OEM-bord van minimaal 6 jaar oud. Het ergste wat kan gebeuren is dat je de boel brickt en een ander moederbord nodig hebt. Ik zie in V&A een vergelijkbaar bord voor EUR 12.50 staan. Als dat een onacceptabele risico is, dan is het simpel: niet flashen.
En ik weet nog niet welke BIOS versie het bord heeft. Dat moet ik nog even checken met AIDA.
Kun je ook vinden door de BIOS setup utility in te gaan bij boot met F10. Dan heb je geen tooltjes nodig.

Oslik blyat! Oslik!