Vragen over AMD VS NVIDIA

Pagina: 1
Acties:
  • 180 views

• Nyltje
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19-12-2025
Ik weet niet voor welke ik moet gaan, R9 380 of GTX 960. Naast gamen, photoshop en edit ik weleens. (dit gaat in de toekomst steeds meer gebeuren) Ook ga ik later met After Effects aan de slag.

Ik vond op internet:
De R9 380 heeft meer fps tijdens games dan de GTX 960.
De GTX 960 is beter voor renderen, omdat het CUDA heeft. (geen idee wat CUDA is, dus ik heb geen idee wat nou het verschil maakt) Ik las ergens ook dat CUDA steeds minder gebruikt wordt.

Mijn vraag is dus eigenlijk:
Zit er nou echt zo'n groot verschil tijdens het editen/photoshoppen?

Nog een vraag:
Verschilt de levensduur van de kaarten, en als ik overclock?

Ik ga de kaarten hoog waarschijnlijk overclocken.

Als jullie misschien een nog betere videokaart weten in dezelfde prijsklasse mag dat ook worden geroepen, graag wil ik dan natuurlijk wel weten waarom.

Nyltje

[ Voor 3% gewijzigd door Nyltje op 22-11-2015 03:04 . Reden: Toevoeging ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Naast gamen, photoshop en edit ik weleens. (dit gaat in de toekomst steeds meer gebeuren) Ook ga ik later met After Effects aan de slag.
He lijkt me sterk dat je ook maar iets gaat merken van welke van die twee GPU's je neemt. Tenzij je in een jaar tijd 'naast gamen' opeens expert wordt met Photoshop en After Effects denk ik niet dat je met materiaal of processen werkt op korte termijn waarbij je daadwerkelijk profiteert van een speciale GPU met 'extra support'.

• Myliobatis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:39
Wat valt bij jou onder editen?
Welke versie van Adobe software gebruik je? Met Adobe CC is de ondersteuning de afgelopen jaren wel uitgebreider geworden, CS6 alleen CUDA voor hardware acceleratie / Mercury Playback Engine.
In principe was het altijd om voor een Nvidia te gaan

Verdiep je even in wat CUDA doet in Adobe software en huidige ondersteuning van OpenCL, staat uitgebreid omschreven op oa de Adobe website.
Door ondersteuning van OpenCL worden de verschillen tussen AMD en Nvidia kleiner. Een groot verschil was er wel degelijk, om zo te zeggen "lijkt me sterk" gaat dus niet op. Eerder had je zo gezegd niets aan een grafische kaart zonder CUDA aangezien alleen dan hardware acceleratie ondersteund werd.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1) Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora. Move VB -> CAA

2) Waar dan ook op GoT verwachten we dat je eigen inzet toont voor je een topic opent. Hier noem je een paar dingen op die je ergens gelezen zou hebben (waar?) maar geef je gelijk aan niet te weten wat ze betekenen en dus waarschijnlijk ook niets erover opgezocht te hebben (want volop info te vinden). Dus ben je niet klaar voor een topic hier... GoT is er voor de vragen waar je met eigen inspanning niet uitkomt, geen vervanging voor die eigen inspanning :o

Eigenlijk is het erg simpel: je hoeft weinig tot niets te begrijpen van wat onder de motorkap van een apparaat gebeurt. Kijk gewoon naar goede reviews van de alternatieven die benchmarks tonen in de toepassingen waar jij in geinteresseerd bent. Ik lees Photoshop en After Effects (maar niet de versies ervan die je gebruikt :X ). Ieder goede review zal minstens een van die twee meepakken. Je schijft ook 'gamen' - maar bent weer veel te vaag: welke games dan exact? En op welke resolutie en welke settings wil je spelen? Bepaal dat voor jezelf en zoek relevante reviews.

Het is trouwens helemaal de vraag of je zo'n duur videokaart nodig hebt. Bepaal wat je nodig hebt qua performance, koop niet meer dan dat. Mochten je eisen over x-tijd hoger zijn, koop dan een snellere. Omdat prijzen alsmaar dalen is dat is altijd goedkoper (en zuiniger/stiller) dan vooraf iets kopen wat je pas later misschien nodig gaat hebben.

Wegens gebrek aan eigen inzet dicht

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.