Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16:30
Hoi allemaal,

Ik draai momenteel een AMD Phenom II X6 1090T op de standaard 3.2Ghz en wilde deze overclocken i.v.m. mijn nieuwe koeler (Mugen 4).
Dit moet namelijk makkelijk gaan qua temperatuur.

Nu heb ik geprobeerd om via de BIOS de multiplier eens op x19 te zetten zodat ik uit zou komen op een kloksnelheid van 3.8Ghz.
Na gereboot te hebben en Prime95 voor ongeveer 15 minuten gedraaid te hebben wilde ik eigenlijk eens 4.0Ghz proberen (x20 multiplier) aangezien ik op internet gelezen had dat veel mensen dit stabiel kunnen draaien met dezelfde CPU.

Nadat ik probeerde te rebooten om in de BIOS te komen merkte ik dat de PC niet meer normaal bootte waardoor ik ook geen video signaal meer te zien krijg.
Zodra de PC dan probeert te starten hoor ik 2x een klik achter elkaar (met ongeveer een halve seconde tussen de klikken in).
Na een seconde of 5-10 lijkt het alsof de PC reboot en dit begint dan weer opnieuw.

Ik heb de PC toen eens helemaal uit gezet door de power knop ingedrukt te houden en hierna startte de PC wel weer normaal op.

Ik heb toen eens geprobeerd de multiplier op x20 te zetten zodat de CPU op 4.0Ghz zou draaien en heb de PC vervolgens gereboot.
Zoals je waarschijnlijk al voelt aankomen had ik wederom hetzelfde probleem.
Het verschil was dat ik het nu niet opgelost kreeg door de PC uit te zetten en weer aan te zetten.
Ik heb toen de voeding losgekoppeld, opnieuw aangesloten en vervolgens startte de PC wel weer normaal op.

Ik heb om deze reden daarom de multiplier maar weer teruggezet naar auto (x17 dacht ik) en vanaf dat moment heb ik dit rare boot loop verhaal nog één keer gezien en daarna niet meer.

Ik zou graag mijn CPU willen overclocken maar dit boot loop verhaal zit me eigenlijk niet echt lekker.
Ik ben bang dat er dadelijk echt iets fout gaat waardoor de PC in een permanente boot loop zou kunnen raken (hoewel ik eigenlijk denk dat dit wel te herstellen valt door een CMOS reset, maar oké).

Heeft iemand hier ervaring mee en enig idee hoe ik mijn CPU toch kan overclocken zonder dit boot loop probleem te hebben?

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:57

br00ky

Moderator Harde Waren
Op verzoek schopje naar OC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik zie nergens in je verhaal iets over vcore ,zet eerst je vcore wat omhoog als je de multiplier ook omhoog gooit.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie
Speedy-J schreef op zondag 22 november 2015 @ 14:42:
Ik zie nergens in je verhaal iets over vcore ,zet eerst je vcore wat omhoog als je de multiplier ook omhoog gooit.
Dat ben ik inderdaad vergeten te melden.
Om te testen had ik de vcore op auto staan.
Volgens de BIOS zou de vcore namelijk automatisch aangepast worden bij overclocks.

Hoeveel zou je zeggen dat ik de vcore moet verhogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Zo rond de 1.45vcore om te beginnen ,als je daarmee kan booten en prime95 draaien dan kan je hem iets verlagen.
Mocht hij prime niet doorkomen dan geef je hem met hele kleine stapjes wat meer vcore.
Ook een maximum temperatuur aanhouden die zit op 62 graden op de cores.

[ Voor 15% gewijzigd door Speedy-J op 22-11-2015 14:56 ]

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie
Speedy-J schreef op zondag 22 november 2015 @ 14:54:
Zo rond de 1.45vcore om te beginnen ,als je daarmee kan booten en prime95 draaien dan kan je hem iets verlagen.
Mocht hij prime niet doorkomen dan geef je hem met hele kleine stapjes wat meer vcore.
Ook een maximum temperatuur aanhouden die zit op 62 graden op de cores.
Bedankt voor de informatie.
Ik heb net even gekeken en de multiplier op x19 gezet (3.8Ghz).
Hierna heb ik, zoals je aangaf, naar de vcore gekeken en heb deze van auto afgehaald en op manual gezet.
Blijkbaar gaat mijn moederbord al standaard uit van 1.475V als vcore.
Ik heb dus, zoals je aangaf, eens 1.45V geprobeerd (-0.025V) maar ik liep toen weer tegen een boot loop aan.
Ik heb toen de de voeding even losgekoppeld en weer aangesloten en ik kon weer booten.

Hierna heb ik eens geprobeerd om +0.025V te proberen als vcore (dit is de eerste stap na normal).
Toen ik probeerde te rebooten merkte ik dat de PC nu wel gewoon normaal bootte met een multiplier van x19.
Het is natuurlijk wel zo dat ik nu een vcore van 1.5V heb ingesteld in de BIOS.

Is dit te veel of is dit geen enkel probleem?
Als ik kijk met HWMonitor dan zie ik dat de vcore schommelt tussen ongeveer 1.47V en 1.49V.
Tijdens een torture test in Prime95 zie ik dat de vcore stabiel blijft op 1.472V.
De hoogste lezing van de temperatuur van de CPU was 51.8 graden.
Hierna ging de temperatuur weer omlaag.
Ik heb de test wel slechts 10 minuten gedraaid, maar de temperatuur lijkt na 5 minuten al stabiel te zijn:

http://i.imgur.com/IJL6qgD.png

Als dit geen probleem is dan ga ik even proberen of ik hem tot 4.0Ghz krijg met een vcore van 1.5V.
Dan zal ik ook een langere torture test uitvoeren om te kijken of alles echt stabiel is.

[ Voor 2% gewijzigd door Ollie op 22-11-2015 17:39 . Reden: Foto bijgevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Dat ziet er op zich niet slecht uit als ik zo naar je temps kijk ,gezien de koeler die je heb is 1.5vcore geen probleem. Misschien heb je nog een heel klein beetje vcore nodig om 4GHz stabiel te krijgen maar dat merk je vanzelf.
Maak na je overclock gebruik van de energie opties in windows en je BIOS,zo gaat je cpu idle een stuk minder stroom gebruiken en is uiteraard veel beter dan constant die 1.5 volt erop.

[ Voor 28% gewijzigd door Speedy-J op 22-11-2015 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie
Ik heb nog even zitten spelen met verschillende settings maar ik denk dat ik het beste op 3.9Ghz kan blijven.

Toen ik een kloksnelheid van 4.0Ghz probeerde kreeg ik hem met de eerder gebruikte vcore van 1.5V niet normaal opgestart (ik moest weer de voeding loskoppelen, etc.).
Nadat ik de vcore nogmaals omhoog gezet had naar 1.525V wilde hij met 4.0Ghz nog niet normaal opstarten en had ik nog steeds hetzelfde probleem.
Ook als ik via Windows een reboot startte bleef de PC hangen zonder post.

Ik heb toen maar besloten om eens te kijken wat er zou gebeuren bij 3.9Ghz met een vcore van 1.525V en deze startte de eerste keer ook niet normaal op, maar hierna kon ik de PC wel gewoon normaal rebooten, afsluiten, opstarten, etc.
Ik heb toen dus geen problemen meer gezien met deze instelling.
Ook heb ik met deze instellingen Prime95 gedraaid voor 30 minuten en dit gaf het volgende resultaat:

http://i.imgur.com/rjiwVBc.png

Idle:

http://i.imgur.com/CPOCslg.png

Volgens mij ziet dit er qua temperatuur allemaal prima uit dus ik denk dat ik dit maar blijf gebruiken.
Ik heb wel het idee dat ik nu soms een hoge toon uit mijn kast hoor komen (dit is me eerder niet opgevallen).

Ik heb 3.9Ghz ook nog eens met een vcore van 1.5V geprobeerd maar hiermee kreeg ik ook problemen met rebooten.

Kan ik inderdaad met 3.9Ghz op 1.525V vcore werken of is dit te veel/hoog?

Ik moet ook zeggen dat ik het nog niet helemaal begrijp.
Op internet lees ik vooral systemen die crashen met foutieve OC settings tijdens testen als Prime95 maar ik lees nergens problemen met het rebooten of opstarten van het systeem zelf na een overclock.
Is dit een uniek iets of komt dit toch wel vaker voor?
Ik ben namelijk wel benieuwd waardoor dit veroorzaakt wordt.

EDIT:
Ik heb hem toch maar teruggezet naar 3.8Ghz op 1.5V vcore i.v.m. de hoge toon.
Met deze settings hoor ik de toon niet.

EDIT 2:
Ik hoor het na een tijdje bij 3.8Ghz ook.
Het valt me ook op dat het zachter/weg is als ik een venster in Windows versleep.
Zou het kunnen dat dit coil whine van de GPU is o.i.d.?

[ Voor 10% gewijzigd door Ollie op 22-11-2015 21:37 ]

Pagina: 1