Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC start niet meer op na stroomuitval

Pagina: 1
Acties:

• jrk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-10-2024

jrk

IONIQ5 rijder

Topicstarter
Hallo,

Tijdens het opstarten van mijn PC, viel de stroom uit. Na het omzetten van de hoofdschakelaar (waarschijnlijk startte de PC toen weer kortstondig op) viel de stroom opnieuw uit. De oorzaak lag in een defecte waterkoker. Die uit het stopcontact verwijderd en de hoofdschakelaar bleef toen wel "aan".
Echter, mijn PC start niet meer op: zo dood als een pier......

Is er misschien iets overleden door een spanningspiek of zo?

In mijn PC zit een voeding van het merk Corsair HX520W. Deze heb ik al open gemaakt, maar ik zie geen zekering vooralsnog. Iemand een idee wat anders kapot kan zijn? Ik zie ook geen zekering op het moederbord (Gigabyte).

Wie kan mij op weg helpen? Dank alvast
Jan

IONIQ5 rijder sinds 1-12-2021 | Connect+ | 73kwh | RWD | Shooting Star Grey (mat) | ....met inmiddels > 70.000 km op de teller

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-11 21:12

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Er zit wel degelijk een zekering in waarschijnlijk in krimpfolie, ook geen bolle elco's?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Het compleet spanningsloos maken van de voeding, wil nog wel eens helpen. Althans bij een oudere pc die ik hier had staan was dat het geval. Na een stroom uitval wou dat ding ook nooit booten, totdat ik de stekker even los nam en vervolgens weer aansloot.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• jrk

jrk

IONIQ5 rijder

Topicstarter
kendo schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 16:21:
Het compleet spanningsloos maken van de voeding, wil nog wel eens helpen. Althans bij een oudere pc die ik hier had staan was dat het geval. Na een stroom uitval wou dat ding ook nooit booten, totdat ik de stekker even los nam en vervolgens weer aansloot.
...dat heb ik natuurlijk wel geprobeerd. Maar zo dood als een pier :(

IONIQ5 rijder sinds 1-12-2021 | Connect+ | 73kwh | RWD | Shooting Star Grey (mat) | ....met inmiddels > 70.000 km op de teller

• jrk

jrk

IONIQ5 rijder

Topicstarter
Damic schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 16:11:
Er zit wel degelijk een zekering in waarschijnlijk in krimpfolie, ook geen bolle elco's?
jij bedoelt in de voeding? Ik heb wat gegoogled en daar gevonden dat in de wat duurdere PSU's (corsair is toch wel iets van een merk) geen zekering zou zitten....

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:29
De voeding heeft geen vervangbare zekering als je dat bedoelt.

Heeft de waterkoker kortsluiting naar aarde gemaakt?

• Alexxxxxxxxxx
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Hier had uw tekst kunnen staan

jrk schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 16:02:
In mijn PC zit een voeding van het merk Corsair HX520W. Deze heb ik al open gemaakt, maar ik zie geen zekering vooralsnog. Iemand een idee wat anders kapot kan zijn? Ik zie ook geen zekering op het moederbord (Gigabyte).
Een moederbord heeft geen zekering, elk apart component een zekering geven zou niet rendabel zijn.
Heb je toevallig een andere voeding die je kunt proberen in het systeem?

• jrk

jrk

IONIQ5 rijder

Topicstarter
jeroen3 schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 16:51:
De voeding heeft geen vervangbare zekering als je dat bedoelt.

Heeft de waterkoker kortsluiting naar aarde gemaakt?
yep: aardlekschakelaar vloog eruit. Dus dat lijkt me dan toch wel?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:29
Dan is er inderdaad kans dat er iets in de pc is beschadigd.
Vervang eerst de voeding eens, en kijk wat er gebeurd.

• wout123
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-11 09:15
Ik zou zelf inzetten op een kapot moederbord, aan de onstabiele stroom hier al een moederbord verloren, heb nu een overspanningsbeveiligde stekkerdoos aangeschaft in de hoop dat het niet nog eens voorkomt.

• MJanzn
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-10 11:31
Heb je de 'paper clip truc' geprobeerd? Dan weet je of de voeding nog leeft.

Korte beschrijving staat in Hangen en opstartproblemen, anders staan er op YouTube wel instructies.

• thijsjek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-02 08:41
MJanzn schreef op zondag 22 november 2015 @ 01:31:
Heb je de 'paper clip truc' geprobeerd? Dan weet je of de voeding nog leeft.

Korte beschrijving staat in Hangen en opstartproblemen, anders staan er op YouTube wel instructies.
Dan weet je in iedergeval dat iets van de voeding het nog doet en kans groter is dat het 't moederboard is.

• jrk

jrk

IONIQ5 rijder

Topicstarter
thijsjek schreef op zondag 22 november 2015 @ 01:51:
[...]

Dan weet je in iedergeval dat iets van de voeding het nog doet en kans groter is dat het 't moederboard is.
Thnx,
De paperclip truc (in de breedste stekker: groene draad via paperclip verbinden met een willekeurige zwarte draad). Als de voeding het nog doet, dan zou de voedingsfan moeten gaan draaien. Eventueel een case of diskfan aansluiten op een andere kabel.
Ik ga het proberen. Is de voeding stuk: dan wordt het nieuwe voeding. Anders vrees ik dat het mobo stuk is.

Ik ga het zsm proberen!

Pagina: 1