Triple Boot op UEFI systeem; Win10-installatie wil niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelbo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-05 08:22

jelbo

Hij doet het niet!

Topicstarter
Hallo mede-tweakers,

Ik probeer op een Asrock Beebox (heeft UEFI) een triple boot systeempje te bouwen. Ik volg de stappen uit Triple Boot Windows 7, Linux & OpenELEC die voor in elk geval één mede-eigenaar werkte.

Het enige verschil is dat ik Windows 10 wil installeren. Dat krijg ik na enkele uren nog steeds niet voor elkaar. Het idee is:

PrimaryNTFS50GBWindows 10
PrimaryEXT4512MBBoot
PrimaryEXT415GBUbuntu
LogicalEXT41GBOpenELEC (System)
LogicalEXT48GBOpenELEC (Data)

Uiteindelijk zijn het bij mij vier Primary partitions geworden. Blijkbaar kun je geen Extended partitie maken op een GPT-disk, en die indeling heeft ie. Ik heb ook geprobeerd om de disk een MBR-indeling te geven. Dat lukte, en daarmee kon ik ook zoals de tutorial een Extended partitie met daarin twee Logische partities maken. Alleen liep ik er toen tegenaan dat Windows op (U)EFI systemen blijkbaar alleen op een GPT-disk geinstalleerd kan worden. Grr.

Goed, dit heb ik dus gemaakt met GParted:

Afbeeldingslocatie: http://abload.de/img/01_gpartedlvzpv.jpg

Ik boot een Windows 10 ISO (op een USB stick gezet met Rufus; MBR partition scheme for UEFI, FAT32), maar bij de installatie op de 50GB partitie krijg ik de melding 'We couldn't create a new partition or locate an existing one':

Afbeeldingslocatie: http://abload.de/img/03_windowsrmkjb.jpg

Als ik daar op Google vind ik eigenlijk twee oplossingen: 1) de installatie-stick moet MBR en FAT32 zijn (dat is ie) en 2) Er is andere media aangesloten die je moet ontkoppelen. Er is geen andere media. De stick eruithalen, refreshen en nogmaals aansluiten helpt niet.

Ik probeerde het ook anders aan te vliegen: beginnen met de Windows 10 installatie en achteraf de andere benodigde partities maken. Het probleem daarmee is dat de Windows setup dan allerlei partities maakt die waarschijnlijk de triple boot met GRUB later in de weg gaan zitten.

Wat doe ik verkeerd? 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door jelbo op 21-11-2015 14:44 ]

AMD Phenom II X4 955BE 960~3720MHz @ 1,4V | Scythe Mugen 2 Rev. B | Gigabyte GA-770TA-UD3 R1.0 F2 | GeIL DDR3 Black Dragon DC 8GB GB34GB1600C8DC @ 1,6V 1600MHz 8-8-8-28 2T tRC34 | Asus nVidia GeForce GTX670 DC2OG | Intel X-25M 80GB | Corsair TX650W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justahuman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:43
Je systeem is op dit moment niet als EFI installed wat ik zie nergens de efi boot partitie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelbo

jelbo

Hij doet het niet!

Topicstarter
justahuman schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 14:41:
Je systeem is op dit moment niet als EFI installed wat ik zie nergens de efi boot partitie?
Ik heb de 80GB SSD met GParted geprepareerd. Er is dus nog niks op geïnstalleerd.

AMD Phenom II X4 955BE 960~3720MHz @ 1,4V | Scythe Mugen 2 Rev. B | Gigabyte GA-770TA-UD3 R1.0 F2 | GeIL DDR3 Black Dragon DC 8GB GB34GB1600C8DC @ 1,6V 1600MHz 8-8-8-28 2T tRC34 | Asus nVidia GeForce GTX670 DC2OG | Intel X-25M 80GB | Corsair TX650W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Je hebt hem dan dus niet goed geprepareerd. Misschien is het het makkelijkste om windows 10 (in uefi-modus dus) te installeren op een volledig lege disk, en daarna de andere OS. Beperk windows tot de ruimte die je daarvoor wil gebruiken, over de extra partities hoef je je niet druk te maken, daar hebben andere os geen last van, die hebben alleen vrije ruimte nodig die hen kan worden toegewezen.

Verder is doornemen van wat info over GPT en UEFI misschien ook handig.

[ Voor 40% gewijzigd door begintmeta op 21-11-2015 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justahuman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:43
jelbo schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 14:43:
[...]

Ik heb de 80GB SSD met GParted geprepareerd. Er is dus nog niks op geïnstalleerd.
Je moet ergens een 512mb fat32 partitie hebben voor uefi, als je die niet hebt gaat het niet werken en je moet een GPT table hebben niet MBR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelbo

jelbo

Hij doet het niet!

Topicstarter
justahuman schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 14:41:
begintmeta schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 14:47:
Je hebt hem dan dus niet goed geprepareerd. Misschien is het het makkelijkste om windows 10 (in uefi-modus dus) te installeren op een volledig lege disk, en daarna de andere OS. Beperk windows tot de ruimte die je daarvoor wil gebruiken, over de extra partities hoef je je niet druk te maken, daar hebben andere os geen last van, die hebben alleen vrije ruimte nodig die hen kan worden toegewezen.

Verder is doornemen van wat info over GPT en UEFI misschien ook handig.
justahuman schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 14:51:
[...]

Je moet ergens een 512mb fat32 partitie hebben voor uefi, als je die niet hebt gaat het niet werken en je moet een GPT table hebben niet MBR.
Dat was het dus. Dankjewel! De tutorial gaat volledig uit van BIOS/MBR, dus er staat niks over die partitie benoemd. Ik ga me daar zeker nog in verdiepen.

Dit is de nieuwe lay out:

Afbeeldingslocatie: http://abload.de/img/07_newlayoutryj3r.jpg

512MB FAT32-partitie gemaakt en gemarkeerd als: esp en boot.

Nu loopt die Windows-installatie op de 50GB-partitie. Hopelijk gaat dat verder goed :)

Daarna ga ik aan de slag met Lubuntu, OpenELEC en GRUB. :P

[ Voor 5% gewijzigd door jelbo op 21-11-2015 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:45

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nog iets voor je aan Linux begint. Ga met je tripple boot GEEN losse /boot maken. De Linux distro's gaan dan bij elkaar in de weg zitten en je hele grub config kan daardoor naar de haaien gaan. Let ook goed op wat de grub config generator met de overige kernels doet die 't vind, want er is niets zo irritant als dat 't de initrd van de verkeerde distro gaat laden en je allerlei vage foutmeldingen als gevolg krijgt.

Ik vind het verders opvallen dat je tegen 2 redelijk eenvoudige punten aan liep (extended partities proberen op een GPT schijf en het niet kunnen installeren in UEFI met een MBR schijf). Het is heel goed dat je je meer gaat inlezen in partitietabellen, boot methodes en dergelijke.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelbo

jelbo

Hij doet het niet!

Topicstarter
Hero of Time schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 22:45:
Nog iets voor je aan Linux begint. Ga met je tripple boot GEEN losse /boot maken. De Linux distro's gaan dan bij elkaar in de weg zitten en je hele grub config kan daardoor naar de haaien gaan. Let ook goed op wat de grub config generator met de overige kernels doet die 't vind, want er is niets zo irritant als dat 't de initrd van de verkeerde distro gaat laden en je allerlei vage foutmeldingen als gevolg krijgt.
Bedankt voor je tip. Ik heb de eerder gelinkte tutorial gevolgd en heb dus wel een /boot nu. Gelukkig doet het tooltje Grub Customizer niks fouts met de Windows 10- en OpenELEC-installaties.
Ik vind het verders opvallen dat je tegen 2 redelijk eenvoudige punten aan liep (extended partities proberen op een GPT schijf en het niet kunnen installeren in UEFI met een MBR schijf). Het is heel goed dat je je meer gaat inlezen in partitietabellen, boot methodes en dergelijke.
Ik staarde me teveel blind op de (oude) tutorial en het feit dat iemand anders met dezelfde hardware zei dat het hem gelukt was met die tutorial. Het niet kunnen maken van Extended partitions op GPT-disken verraste me wel. Dat een UEFI-installatie niet op een MBR-disk wil snap ik. Verder stond ik er niet bij stil dat de Windows 10 stick gewoon steeds in UEFI modus bootte en dus ook op die manier wil gaan installeren. Waarschijnlijk kan dat ook niet anders op een UEFI-systeem. 8)7

In elk geval erg bedankt voor de hulp. Ik ga mijn tips & tricks (ik moest behoorlijk wat doen om het aan de praat te krijgen) aan de gelinkte tutorial toevoegen als comment, wellicht helpt het anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07-06 09:42
Het niet kunnen maken van Extended partitions op GPT-disken verraste me wel.
Opzich logisch aangezien de beperking waar extended partities een antwoord op zijn bij GPT niet meer bestaat: maw; extended partities zijn niet meer nodig op een schijf met GPT layout.

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Pagina: 1