WIFI verbinding appartement - nieuwe router?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 21:10
Ik heb internet van Ziggo en momenteel gebruik ik deze router in ons appartement: TP-Link Archer C7 V2
Helaas is de snelheid bedroevend.

Als ik naast de router zit haal ik een internetsnelheid van 40 MBps, zit ik 10 meter verder aan de eettafel loopt dit al terug naar 20 MBps.

Zit ik , met de deuren open, in een andere kamer (10 meter afstand), haal ik nog maar 5 MBps.

Ik heb al geprobeerd op kanaal 1, 6 en 9 te veranderen, maar dat heeft helaas geen effect.
Ook de modem wat hoger zetten maakt geen verschil.

Wat is nu handig om te doen? Is een duurdere router de oplossing, bijvoorbeeld: Netgear Nighthawk AC1900 R7000. Of heb ik pech dat er veel users zijn in een appartementencomplex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:05
10 MBps is een gigantische snelheid. Er zijn maar zeer weinig routers die dat halen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:20
De TP-Link Archer C7 V2 heeft 5 GHz Wifi, gebruik je dat al ? Jouw laptop/mobiel zal dat dan natuurlijk ook moeten ondersteunen. Kanaal 1,6 en 9 zijn op de 2.5 GHz band en die zit zoals je nu ervaart helemaal mudjevol. Zeker in een appartementengebouw waar de mensen dicht op elkaar wonen.

Een andere router kopen heeft echt helemaal geen zin ! Je haalt nu al niet het maximale uit jouw TP-Link Archer C7 V2 omdat je de 5 GHz band niet gebruikt. Bij mij in de buurt zit de 2.5 GHz band ook aardig vol maar de 5 GHz band is bijna leeg en daar zijn veel meer kanalen beschikbaar.

Als je de 5 GHz band niet kunt gebruiken dan is de enige oplossing om de router zo dicht mogelijk te plaatsen bij de plek waar je snelheid wilt hebben. Het maximale uitzend vermogen is voor alle routers gelijk (meer is niet toegestaan) dus daar zou een andere router ook niks aan kunnen toevoegen.

[ Voor 20% gewijzigd door peterpv op 21-11-2015 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Komt de lage internetsnelheid dan door de drukte? Lijkt me sterk.

Zo'n WiFi signal en deze router met 40mbit/s zou toch niet moeten afzwakken naar 5mbit/s?

Verder, hoe is 5ghz te ontvangen op laptop en desktop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
Ja dat komt echt wel door de drukte. Door de andere zenders komen er meer fouten in de data en schakelt de router terug naar een lagere bitrate (bv 5 Mbit) omdat dit minder storingsgevoelig is. OFDMA modulatie heeft een bepaalde signaalruisverhouding nodig voor hogere bitrates. Ik heb ooit aan WiFi chips gewerkt dus ik ben wel een beetje op de hoogte wat dat betreft 8)

Je kunbt 5 GHz gebruiken op je laptop/desktop als die daarvoor uitgerust is. Kijk in de specificaties van de WIfi verbinding op de laptop/desktop daar staat dat in. In de meeste laptops kun je de wifi upgraden naar 5 Ghz in een desktop altijd, daar zet je gewoon een 5 GHz capabele Wifi kaart in of een Wifi USB dongle met 5 GHz ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Dank voor de reactie. Welk netwerkkaartje en of dongle raden jullie aan hiervoor?

We hebben ook werk laptops dus upgrade is dan lastig.

[ Voor 59% gewijzigd door MaStar op 21-11-2015 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
We hebben op deze site een prachtige Pricewatch, klik daarop en dan Componenten en Randapparatuur => Netwerk => Netwerkkaarten
Dan zet je in de kolom links: 5 GHz ondersteuning = JA

Voor de laptops van het werk zul je met je sysadmin moeten overleggen, een USB stick zou altijd moeten kunnen werken. Maar ja, uiteindelijk gaat er niets boven een ethernet kabeltje natuurlijk :+

Die ipad zou al 5 GHz moeten ondersteunen, op je router moet je misschien de 5 GHz nog aan zetten, zie hiervoor de handleiding.

[ Voor 24% gewijzigd door peterpv op 21-11-2015 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:19
MaStar schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 13:36:
Dank voor de reactie. Welk netwerkkaartje en of dongle raden jullie aan hiervoor?

We hebben ook werk laptops dus upgrade is dan lastig.
Ik zou eerst is kijken wat al 5Ghz ondersteund

Geef het 2.4Ghz en 5Ghz netwerk van de router een andere naam, als je dan het 5Ghz kan vinden op je apparaat dan weet je dat je er verbinding mee kan maken O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Desktop, laptop, werklaptop en telefoon (HTC 8 en iPhone 5s) nemen 5 ghz netwerk niet waar helaas. Op wifi Analyzer zie ik het netwerk wel.

Desktop is sowieso oudere netwerkkaart. Door welke kan ik deze het beste vervangen?

[ Voor 47% gewijzigd door MaStar op 21-11-2015 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:22
De 5S doet zeker wifi op 5 GHz dus als deze in direct zicht je SSID niet ziet is er iets met je instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
MaStar schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 14:12:
Desktop, laptop, werklaptop en telefoon (HTC 8 en iPhone 5s) nemen 5 ghz netwerk niet waar helaas. Op wifi Analyzer zie ik het netwerk wel.

Desktop is sowieso oudere netwerkkaart. Door welke kan ik deze het beste vervangen?
Een iPhone 5S en een HTC M8 zouden beiden 5Ghz moeten ondersteunen

Als wifi analyzer het netwerk ziet zou je er ook mee moeten kunnen verbinden, heb je beide netwerken een andere naam gegeven zoals ik aangaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Beide netwerken hebben een andere naam.

Welke instellingen zouden niet goed kunnen staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
MaStar schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 14:31:
Beide netwerken hebben een andere naam.

Welke instellingen zouden niet goed kunnen staan?
Zoals je aangeeft vind je het netwerk wel in wifi analyzer, dan zou je er ook gewoon op de normale manier mee moeten kunnen verbinden

Welk kanaal, wifi standaard en beveiliging heb je ingesteld staan op het 5Ghz netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
nooberke schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 14:33:
[...]

Zoals je aangeeft vind je het netwerk wel in wifi analyzer, dan zou je er ook gewoon op de normale manier mee moeten kunnen verbinden

Welk kanaal, wifi standaard en beveiliging heb je ingesteld staan op het 5Ghz netwerk?
Concurrently with 2.4GHz and 5GHz (802.11a/b/g/n/ac)

Mode: 11a/n/ac mixed
Channel: auto
Enable SSID Broadcast: vinkje
Enable WDS Bridging: geen vinkje

Enable Security(WPA-PSK/WPA2-PSK)

Zijn er andere instellingen die ik moet veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
MaStar schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 16:39:
[...]

Concurrently with 2.4GHz and 5GHz (802.11a/b/g/n/ac)

Mode: 11a/n/ac mixed
Channel: auto
Enable SSID Broadcast: vinkje
Enable WDS Bridging: geen vinkje

Enable Security(WPA-PSK/WPA2-PSK)

Zijn er andere instellingen die ik moet veranderen?
Dat ziet er prima uit,

Kan je is een screenshot plaatsen van je wifi analyzer en de beschikbare netwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Op de WiFi Analyzer zie je gewoon mijn netwerk onder 5 ghz.

Zijn er mogelijk andere instellingen niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Update: nu zie ik de 5GHZ netwerk wel mijn telefoon.

Helaas zonder resultaat :/ Als ik dit netwerk selecteer, verbonden ben en dan de speedtest uitvoer komt deze niet boven de 3 Mbit/s uit (!!). Dus nog langzamer dan op 2.4

Ik snap er niets van . Wat is de reden hiervan en hoe moet ik hiermee omgaan :?
Het is bedroevend slecht....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
MaStar schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 17:12:
Update: nu zie ik de 5GHZ netwerk wel mijn telefoon.

Helaas zonder resultaat :/ Als ik dit netwerk selecteer, verbonden ben en dan de speedtest uitvoer komt deze niet boven de 3 Mbit/s uit (!!). Dus nog langzamer dan op 2.4

Ik snap er niets van . Wat is de reden hiervan en hoe moet ik hiermee omgaan :?
Het is bedroevend slecht....
Wat voor linksnelheid geeft je telefoon aan? En hoe sterk is het signaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Signaalsterkte is 1 streepje (maar). Zeer zwak dus. Terwijl ik het signaal van de buurman (waar ook een muur tussen zit) wel super sterk zie in mijn lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
MaStar schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 17:15:
Signaalsterkte is 1 streepje (maar). Zeer zwak dus. Terwijl ik het signaal van de buurman (waar ook een muur tussen zit) wel super sterk zie in mijn lijst.
En op een plek waar je een prima signaal hebt? Hoe gaat het dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Signaal is op 5Ghz netwerk in de woonkamer optimaal hoog (40 mbit/sec). Loop ik naar één ruimte in de gang, schiet deze terug naar 9 Mbit/sec en zeer slecht signaal. Er zit misschien 15 meter en 1 deur tussen.

Dit is een probleem en wordt dus niet opgelost door het 5Ghz-netwerk. Is bijna slechter op afstand helaas.

[ Voor 25% gewijzigd door MaStar op 21-11-2015 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
peterpv schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 13:23:
Een andere router kopen heeft echt helemaal geen zin ! Je haalt nu al niet het maximale uit jouw TP-Link Archer C7 V2 omdat je de 5 GHz band niet gebruikt. Bij mij in de buurt zit de 2.5 GHz band ook aardig vol maar de 5 GHz band is bijna leeg en daar zijn veel meer kanalen beschikbaar.
Zowel 2.4 als 5 Ghz hebben dus (nog steeds) een zeer zeer slecht signaal in een andere kamer.
Onder de 10 Mbit/sec, dat is bijna niet werkbaar - lange laadtijden ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
MaStar schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 17:29:
Signaal is op 5Ghz netwerk in de woonkamer optimaal hoog (40 mbit/sec). Loop ik naar één ruimte in de gang, schiet deze terug naar 9 Mbit/sec en zeer slecht signaal. Er zit misschien 15 meter en 1 deur tussen.

Dit is een probleem en wordt dus niet opgelost door het 5Ghz-netwerk. Is bijna slechter op afstand helaas.
Dan lijkt het toch echt aan de signaalsterkte te liggen, heb je de mogelijkheid om je router op een andere (meer centrale??) plek te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Ik heb geen mogelijkheid de router op een andere plaats neer te zetten. Helaas.

Wat apart is dat de WIFI van mijn (boven)buurman wel met volle signaalsterkte bij mij zichtbaar is. Hoe kan dat? Zijn router staat volgens mij ook gewoon in de woonkamer.

Mijn router zou het signaal toch niet zo moeten afzwakken zoals het nu gaat...? Van 40 MBit/secnaar 5 - door één deur / muur..? Hoe gaat dat in een studendenhuis, woonhuis met zolder, horecagelegenheid.

Er moet toch een oplossing voor zijn?

[ Voor 13% gewijzigd door MaStar op 21-11-2015 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
MaStar schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 17:42:
Ik heb geen mogelijkheid de router op een andere plaats neer te zetten. Helaas.

Wat apart is dat de WIFI van mijn (boven)buurman wel met volle signaalsterkte bij mij zichtbaar is. Hoe kan dat? Zijn router staat volgens mij ook gewoon in de woonkamer.

Mijn router zou het signaal toch niet zo moeten afzwakken zoals het nu gaat...? Van 40 MBit/secnaar 5 - door één deur / muur..? Hoe gaat dat in een studendenhuis, woonhuis met zolder, horecagelegenheid.

Er moet toch een oplossing voor zijn?
15 meter en vooral een flinke muur (stenen muur toevallig geen gips?) kan aardig wat signaal tegenhouden. De plaatsing van de router kan erg veel uitmaken. Ik zou toch is proberen de router op een andere plek te plaatsen. Een paar meter kan al heel veel uitmaken!

Misschien heeft de bovenbuurman zijn zender in de gang staan (meterkast??) wat een stuk centraler is waarschijnlijk.

Om nog even een open deur in te trappen, de antennes zitten er netjes opgeschroefd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Welke andere plaats zou dan goed zijn?
Lastig om zo'n router uit het zicht een beetje centraal te zetten.

Het is 15 meter maar zit een gang tussen. Hoe doen ze dat in studentenhuizen, scholen restaurants?

Ik verbaas me dat ik niet boven de 5 mbit /sec uitkom met deze router in een kamer naast te woonkamer.

Meterkast is geen optie omdat daar het signaal niet vandaan komt.

[ Voor 19% gewijzigd door MaStar op 21-11-2015 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Is er ook geen mogelijkheid nog een accespoint ergens tussen te zetten, zodat het signaal ook in de andere kamer sterk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Ik heb mijn router zojuist redelijk centraal in de woning gezet. Ook dan blijft het signaal onder de 5 mbit /sec... in de andere kamer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:41

Shabbaman

Got love?

Zit er een dragende muur tussen je woon kamer en de kamer ernaast?

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:05
Als het kan. Schroef de antennes eens van je router en kijk dan wat het signaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Shabbaman schreef op zondag 22 november 2015 @ 12:38:
Zit er een dragende muur tussen je woon kamer en de kamer ernaast?
Ja , er zit een dragende muur tussen, maar wel met deuropeningen. Het signaal heeft dus "ruimte" om een weg te vinden door de gang. Ook als de deuren open staan en router in goede richting staat is het signaal zwak (< 5mbit/sec). Lijkt me niet normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
pacificocean schreef op zondag 22 november 2015 @ 12:56:
Als het kan. Schroef de antennes eens van je router en kijk dan wat het signaal is.
Zonder antenne is het signaal nog zwakker helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Een krachtigere router gaat volgens jullie dus niet bijdragen?

Momenteel zit de router op 15 meter afstand met de deuren open. Nog minder dan de helft mbit/sec.. dit vind ik een enorme afname..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:43

FreakNL

Well do ya punk?

MaStar schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 21:36:
Welke andere plaats zou dan goed zijn?
Lastig om zo'n router uit het zicht een beetje centraal te zetten.

Het is 15 meter maar zit een gang tussen. Hoe doen ze dat in studentenhuizen, scholen restaurants?

Ik verbaas me dat ik niet boven de 5 mbit /sec uitkom met deze router in een kamer naast te woonkamer.

Meterkast is geen optie omdat daar het signaal niet vandaan komt.
Kijk maar es goed om je heen, daar hangen ze her en der verspreid. Soms aan de wand, soms aan het plafond.

Als jij je WiFi AP niet wil verplaatsen zul je moeten accepteren dat je verbinding ruk blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Kan een accespoint de verbinding niet versterken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Of is dit geen optie: http://www.routercenter.n...MKfwPbuqckCFWX4wgodlWkAFw

In de woonkamer is de verbinding 40 MBit/sec, één deur verder in een andere kamer 3.8 Mbit/sec. Dit is een enorme afname...

[ Voor 19% gewijzigd door MaStar op 24-11-2015 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
pacificocean schreef op zondag 22 november 2015 @ 12:56:
Zojuist alle 3 de antennes eraf gehaald.
Het signaal lijkt nu gewoon sterker te zijn dan met antennes :/ Hoe is dit mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
MaStar schreef op maandag 23 november 2015 @ 19:05:
[...]

Ja , er zit een dragende muur tussen, maar wel met deuropeningen. Het signaal heeft dus "ruimte" om een weg te vinden door de gang. Ook als de deuren open staan en router in goede richting staat is het signaal zwak (< 5mbit/sec). Lijkt me niet normaal?
Wifi is geen stuiterbal. Reflectie via een muur en toevallig openstaande deur gaat er niet voor zorgen dat de data beter bij de laptop komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-10 13:08

Nox

Noxiuz

Waar ikzelf erg verbaasd over ben, voor een 2.4GHz router is de TP-Link 841. Zelfs in de meest beroerde situaties kan je daar 70-80mbps mee halen op 2.4. Geen zin/tijd om uit te zoeken waarom, maar voor 14 euro was het de beste koop ever. Probeer het eens zou ik zeggen :P

Ja het is een tyfuslelijk ding

[ Voor 7% gewijzigd door Nox op 28-11-2015 20:06 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MaStar schreef op maandag 23 november 2015 @ 19:05:
[...]

Even voor de zekerheid: met welk exact apparaat ben je aan het testen nu?

De Archer C7v2 is een prima mid-range apparaat dat met een goede client boven de 400Mbps in dezelfde ruimte kan halen, en zelfs om de hoek van een betonnen muur boven de 100Mbps kan uitkomen (iig bij mij in huis, ik heb ook een gewapend betonnen draagmuur dwars door m'n woning).

Maar dan moet je client wel heel goed zijn.

Er is een hele rits aan zaken die max haalbare snelheid bepalen. De belangrijkste:
1) WiFi-standaard. De C7 doet WiFi-ac in de 5GHz, maar je gaat dat alleen benutten als je clients ook WiFi-ac doen. Het enige apparaat wat je in dit topic tot nog toe expliciet benoemd hebt is de iPhone 5S. Die doet max WiFi-n. Dat scheelt bij goed signaal ruim de helft.
2) Aantal antennes. De C7 heeft er drie en kan dus drie verschillende datastromen versturen, maar om dat te benutten moet je client ook drie antennes hebben. De iPhone 5S heeft er weltegeld een. Dat scheelt 2/3 van de max haalbare snelheid.
3) Max zinnig bruikbare kanaalbreedte. In 2.4GHz kun je max 20MHz zinnig gebruiken, in 5GHz kun je met WiFi-n 40MHz gebruiken, met WiFi-ac kun je 80MHz gebruiken. Twee keer zoveel kanaalbreedte leidt niet tot verdubbeling van snelheid, want het beschikbaar vermogen moet over meer spectrum verdeeld worden waardoor je signaalsterkte daalt. In praktijk levert een verdubbeling ongeveer 60% meer snelheid op. Dus WiFi-n in 5GHz zou bij gelijk (goed) signaal ongeveer 60% meer moeten leveren dan 2.4GHz, en WiFi-ac zou nog eens 60% meer moeten doen.

Met andere woorden, bij goed signaal (dus vlakbij de C7) zou je met een theoretische perfecte client (de MacBook Pro vanaf najaar 2014 komt aardig dichtin de buurt) 400Mbps kunnen halen, maar met jouw iPhone verlies je de helft daarvan omdat het WiFi-n doet en geen WiFi-ac, verlies je vervolgens tweederde van wat over is doordat je iPhone niet drie maar slechts een enkele antenne heeft, en verlies je nog eens 40% omdat je maar 40MHz ipv 80MHz kunt gebruiken. Je komt dan - bij perfect signaal - uit op 40Mbps, dus 1/10 van wat de Archer C7 daadwerkelijk aankan - en niet geheel toevalligerwijs exact wat jij naast de router meet :X

Als je vervolgens achter de muur 100Mbps zou kunnen halen met die perfecte client, is het niet gek dat je niet boven de 10Mbps uitkomt met deze client.

Conclusie is dat je in ieder geval niet met de iPhone moet meten, maar met een van de laptops :o

Nu zijn er zat laptops die helaas niet beter bedeeld zijn dan een iPhone (ik heb hier een Dell Latitude E6420, nieuwprijs > EUR 1000, die weliswaar twee antennes heeft, maar een WiFi-adapter heeft die toch maar een datastroom aankan :r ), maar de meeste redelijk recente laptops zullen in ieder geval twee bruikbare antennes hebben ("2x2 MiMo" zoals dat onder techneuten heet, of "N600" zoals marketeers het duidelijker vinden).

In geval van twijfel: geef aan exact welke laptops je hebt en welke netwerkadapters erin zitten. Dan kunnen wij een inschatting maken van wat je kunt verwachten. Sowieso is dat relevante info om in te schatten wat een zinnige oplossing is. Als bijv geen enkel van die apparaten WiFi-ac aankan, dan heeft het geen zin om WiFi-ac AP's aan te raden...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-10 14:30
Misschien een idee om powerline adapters met wifi te gebruiken. Ik zelf gebruik de TL-WPA4530 KIT.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Xfile schreef op zondag 29 november 2015 @ 10:26:
Misschien een idee om powerline adapters met wifi te gebruiken. Ik zelf gebruik de TL-WPA4530 KIT.
Jij gebruikt dus PLC-adapters op basis van de ondertussen al flink achterhaalde Homeplug AV 1.1 standaard, waar je sowieso niet meer dan 94Mbps mee gaat halen want alleen Fast Ethernet 100Mbps poorten - en geen enkele manier om tussen fases in te gaan (want geen MiMo).

Jij bent er blijkbaar blij mee, maar geen enkele garantie dat TS dat gaat zijn. Ik zou anno 2015 alleen PLC aanraden met MiMo (AV2 '1200' of G.Hn) en voorzien van Gigabit Ethernet. Bovendien is een WiFi AP ingebouwd in een apparaat wat je per definitie tegen een muur aan prikt vlakbij stroomkabels defective by design, aangezien dat exact is waar je een AP niet moet plaatsen. Als je PLC wilt gebruiken, neem dan een setje dat alleen maar Ethernet bridget en neem daar vervolgens een losse WiFi AP bij die op een goede plek (in vol zicht, zo hoog mogelijk en liefst niet pal tegen muur) plaatst.

Komt bij dat ik het vermoeden heb dat TS' grootste problemen in z'n clients zit. Zolang dat zo is heeft het geen enkele zin om meer hardware aan de andere kant aan te raden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
dion_b schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 23:55:
[...]

Even voor de zekerheid: met welk exact apparaat ben je aan het testen nu?
Ik test in de ruimte naast mijn woonkamer met diverse apparaten. De belangrijkste waarop het moet werken is een desktop PC. Deze heb ik aangesloten op een TP-Link TL-WN822N Adapter om het signaal te ontvangen. Dit is echt bagger op 2.4 en 5 GHZ. 2.4 nog het sterkst.

Maar ook mijn mobiele telefoon is de verbinding (signaal) gewoon niet sterk.

Wat bedoel je met de clients, moet ik iets anders instellen?

Zelf zat ik te denken om deze router eens te testen: http://www.routercenter.n...4337.483790842.1448891369

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MaStar schreef op maandag 30 november 2015 @ 15:06:
[...]

Ik test in de ruimte naast mijn woonkamer met diverse apparaten. De belangrijkste waarop het moet werken is een desktop PC. Deze heb ik aangesloten op een TP-Link TL-WN822N Adapter om het signaal te ontvangen. Dit is echt bagger op 2.4 en 5 GHZ. 2.4 nog het sterkst.
Huh? De WN822N is 2.4GHz-only. Hoe verbind je daarmee met 5GHz :?
Maar ook mijn mobiele telefoon is de verbinding (signaal) gewoon niet sterk.

Wat bedoel je met de clients, moet ik iets anders instellen?
Clients, dus de devices waarmee je verbindt. De WN822N is een redelijk 2.4GHz apparaat als het goed geplaatst is (dus vol in zicht aan voorzijde computer, niet achter tussen de kabels). Hoe heb je het aangesloten?
Zelf zat ik te denken om deze router eens te testen: http://www.routercenter.n...4337.483790842.1448891369
Waarom een router vervangen als je probleem een muur is?

Dit apparaat is qua specs vrijwel identiek aan de C7 die je nu hebt, de chip erin (Broadcom BCM4360) is ouder, minder zuinig en met meer compatibility issues. Enige reden om deze te nemen zou zijn als je in je clients ook BCM4360 hebben (MacBook Pro etc), dan zou het lichte meerwaarde leveren.

Wil je met één apparaat toch proberen meer te halen, dan is je beste gok om een 4x4 MiMo oplossing te nemen. Dat heb je bijv met de R7500. Probeer de v2 (met Qualcomm-Atheros QCA9980 chipset) te krijgen, niet de v1 (met Quantenna QSR-1000). De QSR-1000 is een geniaal maar nukkig chipset, de QCA9980 is een upgrade van de stabiele 9880 die al in je Archer C7v2 zit. Maar goed, je hebt het dan over een router van EUR 175 terwijl je een client hebt met 2x2 MiMo 2.4GHz only.

Je oplossing is eenvoudig: zorg voor een extra AP aan de andere kant van die problematische muur. Dat hoeft geen dure te zijn want je clients zijn nogal low-end. Een simpele 2x2 MiMo WiFi-n apparaat zou al prima voldoen, maar gezien de lage prijs van een degelijke 3x3 MiMo WiFi-ac apparaat kun je die net zo goed nemen. Kijk eens naar: KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99

EUR 50. Qua specs vergelijkbaar met de Archer C7 of de R7000. Gaat geheid meer zoden aan de dijk zetten dan je router vervangen voor een exemplaar van EUR 175 die hooguit marginale verbetering gaat opleveren.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
-edit-

[ Voor 99% gewijzigd door MaStar op 01-12-2015 06:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
dion_b schreef op maandag 30 november 2015 @ 15:31:
[...]

[...]

Clients, dus de devices waarmee je verbindt. De WN822N is een redelijk 2.4GHz apparaat als het goed geplaatst is (dus vol in zicht aan voorzijde computer, niet achter tussen de kabels). Hoe heb je het aangesloten?

[...]

Dit apparaat is qua specs vrijwel identiek aan de C7 die je nu hebt, de chip erin (Broadcom BCM4360) is ouder, minder zuinig en met meer compatibility issues. Enige reden om deze te nemen zou zijn als je in je clients ook BCM4360 hebben (MacBook Pro etc), dan zou het lichte meerwaarde leveren.

Wil je met één apparaat toch proberen meer te halen, dan is je beste gok om een 4x4 MiMo oplossing te nemen. Dat heb je bijv met de R7500. Probeer de v2 (met Qualcomm-Atheros QCA9980 chipset) te krijgen, niet de v1 (met Quantenna QSR-1000). De QSR-1000 is een geniaal maar nukkig chipset, de QCA9980 is een upgrade van de stabiele 9880 die al in je Archer C7v2 zit. Maar goed, je hebt het dan over een router van EUR 175 terwijl je een client hebt met 2x2 MiMo 2.4GHz only.

Je oplossing is eenvoudig: zorg voor een extra AP aan de andere kant van die problematische muur. Dat hoeft geen dure te zijn want je clients zijn nogal low-end. Een simpele 2x2 MiMo WiFi-n apparaat zou al prima voldoen, maar gezien de lage prijs van een degelijke 3x3 MiMo WiFi-ac apparaat kun je die net zo goed nemen. Kijk eens naar: KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99

EUR 50. Qua specs vergelijkbaar met de Archer C7 of de R7000. Gaat geheid meer zoden aan de dijk zetten dan je router vervangen voor een exemplaar van EUR 175 die hooguit marginale verbetering gaat opleveren.
dion_b schreef op maandag 30 november 2015 @ 15:31:
[...]

[...]

[...]

Ik lees een "4x4 MiMo oplossing" en "zorg voor een extra AP aan de andere kant van die problematische muur. Wat voor product adviseer je specifiek voor die 50 euro? Dan haal ik dat vandaag gelijk even in huis _/-\o_

De WN822N staat gewoon naast mijn bureau naast mijn monitor. Op zich niet op een gekke plaats.

Met die WN822N zit ik inderdaad alleen op de 2.4 GHZ inderdaad. Nog de moeite om die te vervangen voor iets wat 5 GHZ ontvangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MaStar schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 06:53:
[...]

Ik lees een "4x4 MiMo oplossing" en "zorg voor een extra AP aan de andere kant van die problematische muur. Wat voor product adviseer je specifiek voor die 50 euro? Dan haal ik dat vandaag gelijk even in huis _/-\o_
Je quote mijn bericht twee keer. Daar link ik er al naar... 8)7

KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99

'Maar' 3x3, maar dat is als je het op goede plek (dus aan de kant van de muur waar je het wilt gebruiken) meer dan zat. Qua WiFi is het zelfde chipset als de R7000 die je zelf noemt.
De WN822N staat gewoon naast mijn bureau naast mijn monitor. Op zich niet op een gekke plaats.

Met die WN822N zit ik inderdaad alleen op de 2.4 GHZ inderdaad. Nog de moeite om die te vervangen voor iets wat 5 GHZ ontvangt?
Vaste computers verdienen vaste aansluitingen. Verreweg goedkoopst, meest betrouwbaar en snelst is een Cat5e kabel naar de desktop. WIl je dat per se niet, dan valt er veel te winnen met een 5GHz-capable adapter bij die desktop. Om te beginnen omdat je dan die AP ten volle gaat benutten, ten tweede omdat je minder verstoring hebt in 5GHz (in de regel) waardoor je niet alleen een snellere maar ook een stabielere verbinding krijgt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
dion_b schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 11:58:
[...]

Je quote mijn bericht twee keer. Daar link ik er al naar... 8)7

KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99

'Maar' 3x3, maar dat is als je het op goede plek (dus aan de kant van de muur waar je het wilt gebruiken) meer dan zat. Qua WiFi is het zelfde chipset als de R7000 die je zelf noemt.

[...]

Vaste computers verdienen vaste aansluitingen. Verreweg goedkoopst, meest betrouwbaar en snelst is een Cat5e kabel naar de desktop. WIl je dat per se niet, dan valt er veel te winnen met een 5GHz-capable adapter bij die desktop. Om te beginnen omdat je dan die AP ten volle gaat benutten, ten tweede omdat je minder verstoring hebt in 5GHz (in de regel) waardoor je niet alleen een snellere maar ook een stabielere verbinding krijgt.
Dank voor het meedenken.
Helaas kan ik geen kabel leggen door mijn huis naar de andere kabel. Zal door de lucht moeten gaan.

Als ik je goed begrijp is je advies te kopen:

1. KPN Wifi versterker (en bijv. in de meterkast hangen) - 50 euro https://apparatuurvoorthu...wifi-versterker-dualband/

2. Een WIFI adapter voor mijn desktop die 5GHZ kan ontvangen. - 30 euro Bijvoorbeeld deze: https://azerty.nl/11-1251...archer-t4uh-netwerka.html

Ben benieuwd :)

[ Voor 8% gewijzigd door MaStar op 01-12-2015 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:03

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

MaStar schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 17:48:
[...]

1. KPN Wifi versterker (en bijv. in de meterkast hangen) - 50 euro https://apparatuurvoorthu...wifi-versterker-dualband/

[...]
In de meterkast is nu juist vaak geen goed idee, wegens veel interferentie, muren en vaak niet centraal in huis. Zoek een redelijk centrale plek in huis.

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MaStar schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 17:48:
[...]

Dank voor het meedenken.
Helaas kan ik geen kabel leggen door mijn huis naar de andere kabel.
Als ik een stuiver kreeg voor iedere keer dat iemand dit riep was ik steenrijk... waar een wil is, is een weg. Of dat nu door loze leidingen, langs plinten, onder vloeren (platte UTP!), door het plafond, aan de onderzijde van trappen, wat dan ook - het kan altijd. En is altijd goedkoper, betrouwbaarder en performanter dan alternatieven.
Zal door de lucht moeten gaan.
Al wil je (let op: willen niet kunnen!) absoluut geen kabel trekken, er zijn zat alternatieven. Denk aan MoCA (Ethernet over evt aanwezige coaxkabels) of PLC (Ethernet over stroomkabels). Je probeert het nu al door de lucht en dat is geen succes :o
Als ik je goed begrijp is je advies te kopen:

Nee, nee en nog eens nee :X

Zoals ik al meermaals hierboven roep, wat je nu al in de meterkast hebt hangen is meer dan goed genoeg. Het probleem is dat het in de meterkast hangt. Dit KPN-kastje heeft exact zelfde specs op WiFi-vlak als de Archer C7, dus je kunt exact dezelfde performance verwachten. Als je dus iets anders koopt en in de meterkast ophangt had je net zo goed die EUR 50 door de WC kunnen spoelen.

Ik heb het zeker twee keer hierboven gezegd: je moet een AP aan de andere kant van de problematische muur hangen. Wil je dat niet, dan kun je je de aanschaf van willekeurig welke AP besparen.
2. Een WIFI adapter voor mijn desktop die 5GHZ kan ontvangen. - 30 euro Bijvoorbeeld deze: https://azerty.nl/11-1251...archer-t4uh-netwerka.html

Ben benieuwd :)
Dat is vrijwel een kopie van je huidige adapter, maar dan met 5GHz support. Kan geen kwaad, maar gaat niet opeens magisch beter werken.

Als je iets overtuigend beters wilt (dat bovendien qua specs een goede match is voor de Archer C7): pricewatch: Asus PCE-AC68

Maar wederom: beter een wat oudere netwerkadapter die praat met een competente AP op de goede plek, dan de beste netwerkadapter die probeert te praten met de beste AP op de foute plek (in de meterkast).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
dion_b schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 20:33:
[...]

Als ik een stuiver kreeg voor iedere keer dat iemand dit riep was ik steenrijk... waar een wil is, is een weg. Of dat nu door loze leidingen, langs plinten, onder vloeren (platte UTP!), door het plafond, aan de onderzijde van trappen, wat dan ook - het kan altijd. En is altijd goedkoper, betrouwbaarder en performanter dan alternatieven.

[...]

Al wil je (let op: willen niet kunnen!) absoluut geen kabel trekken, er zijn zat alternatieven. Denk aan MoCA (Ethernet over evt aanwezige coaxkabels) of PLC (Ethernet over stroomkabels). Je probeert het nu al door de lucht en dat is geen succes :o

[...]

Nee, nee en nog eens nee :X

Zoals ik al meermaals hierboven roep, wat je nu al in de meterkast hebt hangen is meer dan goed genoeg. Het probleem is dat het in de meterkast hangt. Dit KPN-kastje heeft exact zelfde specs op WiFi-vlak als de Archer C7, dus je kunt exact dezelfde performance verwachten. Als je dus iets anders koopt en in de meterkast ophangt had je net zo goed die EUR 50 door de WC kunnen spoelen.

Ik heb het zeker twee keer hierboven gezegd: je moet een AP aan de andere kant van de problematische muur hangen. Wil je dat niet, dan kun je je de aanschaf van willekeurig welke AP besparen.

[...]

Dat is vrijwel een kopie van je huidige adapter, maar dan met 5GHz support. Kan geen kwaad, maar gaat niet opeens magisch beter werken.

Als je iets overtuigend beters wilt (dat bovendien qua specs een goede match is voor de Archer C7): pricewatch: Asus PCE-AC68

Maar wederom: beter een wat oudere netwerkadapter die praat met een competente AP op de goede plek, dan de beste netwerkadapter die probeert te praten met de beste AP op de foute plek (in de meterkast).
Thanks. Ik ga er mee aan de slag.

Dus als ik je goed begrijp :..

1. Wel een accespoint van KPN kopen maar bevestigen achter de muur van de woonkamer, op een strategische plaats tussen de huidige router en de desktop adapter.

Ruimte is: woonkamer (router) - gang (AP bevestigen ??) - kantoor met desktop

2. Betere desktop netwerkadapter kopen en aansluiten op min desktop. Beste optie is degene die je noemt Asus ac68

..
Of adviseer je beter om de coax via electrawerk doen voor het beste resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MaStar schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 21:58:
[...]

Thanks. Ik ga er mee aan de slag.

Dus als ik je goed begrijp :..

1. Wel een accespoint van KPN kopen maar bevestigen achter de muur van de woonkamer, op een strategische plaats tussen de huidige router en de desktop adapter.

Ruimte is: woonkamer (router) - gang (AP bevestigen ??) - kantoor met desktop
Als je twee AP's hebt (je Archer C7 en de nog aan te schaffen AP, bijv van KPN), wil je ze in beginsel zo ver mogelijk uit elkaar hebben. Zo heb ik mijn hoofd-AP in de woonkamer staan aan voorzijde huis, en m'n tweede diametrisch er tegenover op 1e verdieping aan achterzijde huis, aan andere kant van de zware muur die dwars door m'n huis gaat. Overigens heb ik wel een router in de meterkast staan, maar die doet niets met WiFi, want met alle leidingwerk heeft een AP daar geen zin. Als je van Ziggo een modem/router hebt zou je dat ook kunnen doen:
1) modem/router weer als router inzetten, maar WiFi uit.
2) Archer C7 als AP in de woonkamer.
3) Nieuwe AP aan andere kant huis.
2. Betere desktop netwerkadapter kopen en aansluiten op min desktop. Beste optie is degene die je noemt Asus ac68
Inderdaad beste draadloze optie, maar wederom, een netwerkkabel is veel goedkoper en op alle vlakken beter.
Of adviseer je beter om de coax via electrawerk doen voor het beste resultaat.
:?

Coax = TV-kabel.
"Electrawerk" = ?

Volgens mij haal je hier dingen door elkaar. Ik zou Ethernet (netwerkkabel) trekken. Beste alternatief als je dat niet wilt is zoals gezegd (ik val weer in herhaling) MoCA, dat over coax werkt. Tweede alternatief, als je geen coax op goede locatie hebt, is PLC over stroomnet - maar of dat gaat werken en zo ja met welke performance is nog maar de vraag. Beide kosten flinke bedragen als je het goed wilt aanpakken (EUR 150 voor twee MoCA 2.0 bridges, EUR 90 voor twee HomePlug AV 2.0 PLC bridges). 15m Cat5e kost EUR 8...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
dion_b schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 22:50:
[...]

Als je twee AP's hebt (je Archer C7 en de nog aan te schaffen AP, bijv van KPN), wil je ze in beginsel zo ver mogelijk uit elkaar hebben. Zo heb ik mijn hoofd-AP in de woonkamer staan aan voorzijde huis, en m'n tweede diametrisch er tegenover op 1e verdieping aan achterzijde huis, aan andere kant van de zware muur die dwars door m'n huis gaat. Overigens heb ik wel een router in de meterkast staan, maar die doet niets met WiFi, want met alle leidingwerk heeft een AP daar geen zin. Als je van Ziggo een modem/router hebt zou je dat ook kunnen doen:

[...]

Inderdaad beste draadloze optie, maar wederom, een netwerkkabel is veel goedkoper en op alle vlakken beter.

[...]

Coax = TV-kabel.
"Electrawerk" = ?

Volgens mij haal je hier dingen door elkaar. Ik zou Ethernet (netwerkkabel) trekken. Beste alternatief als je dat niet wilt is zoals gezegd (ik val weer in herhaling) MoCA, dat over coax werkt. Tweede alternatief, als je geen coax op goede locatie hebt, is PLC over stroomnet - maar of dat gaat werken en zo ja met welke performance is nog maar de vraag. Beide kosten flinke bedragen als je het goed wilt aanpakken (EUR 150 voor twee MoCA 2.0 bridges, EUR 90 voor twee HomePlug AV 2.0 PLC bridges). 15m Cat5e kost EUR 8...
Dank voor het meedenken. Ik zou op basis van je post dus dit voorstellen:

Of adviseer je met een andere stap te beginnen :)?

1. Ik begin met de aankoop van: ASUS PCE-AC68 PCI-E X1
als de snelheid dan nog niet goed is, koop ik aanvullend:
2. AP van KPN en stel die in zoals je schetst.
als de snelheid dan nog niet goed is , koop ik aanvullend:
3. twee MoCA 2.0 bridges installeren

COAX aansluiting komt uit de muur in de woonkamer maar heeft volgens mij geen aansluiting in de andere kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
dion_b schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 22:50:
[...]

MaStar schreef op woensdag 02 december 2015 @ 07:36:
[...]

Dank voor het meedenken. Ik zou op basis van je post dus dit voorstellen:

Of adviseer je met een andere stap te beginnen :)?

1. Ik begin met de aankoop van: ASUS PCE-AC68 PCI-E X1
als de snelheid dan nog niet goed is, koop ik aanvullend:
2. AP van KPN en stel die in zoals je schetst.
als de snelheid dan nog niet goed is , koop ik aanvullend:
3. twee MoCA 2.0 bridges installeren

COAX aansluiting komt uit de muur in de woonkamer maar heeft volgens mij geen aansluiting in de andere kamer.
Stap 1: 1. Ik begin met de aankoop van: ASUS PCE-AC68 PCI-E X1
aangekocht en geïnstalleerd

Snelheid zit nu op 25 MBit/sec. *O* Mooie verbetering dus _/-\o_

Is snap 2 -aankoop van KPN AP- voor in de gang (overbrugging tussen 2 kamers) nog zinvol voor de laatste 15 MBit/sec?

Wel opvallend:

1. het router-signaal is heel zwak. Maar één streepje in de hele lijst. Zelf een aantal buren staan hoger in de rij van "signaal". :?

2. het 5GHZ signaal staat niet in de lijst - lijktíe niet te vinden?

[ Voor 36% gewijzigd door MaStar op 03-12-2015 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MaStar schreef op donderdag 03 december 2015 @ 19:46:
[...]

[...]

Stap 1: 1. Ik begin met de aankoop van: ASUS PCE-AC68 PCI-E X1
aangekocht en geïnstalleerd

Snelheid zit nu op 25 MBit/sec. *O* Mooie verbetering dus _/-\o_

Is snap 2 -aankoop van KPN AP- voor in de gang (overbrugging tussen 2 kamers) nog zinvol voor de laatste 15 MBit/sec?

Wel opvallend:

1. het router-signaal is heel zwak. Maar één streepje in de hele lijst. Zelf een aantal buren staan hoger in de rij van "signaal". :?

2. het 5GHZ signaal staat niet in de lijst - lijktíe niet te vinden?
Oftewel je heb nog steeds te maken met enorme demping tussen locatie waar de C7 nu hangt en plek waar de desktop staat.

Ik blijf erbij dat een kabel verreweg beste (en goedkoopste) optie is. Maar alternatief is inderdaad een AP (bedraad aangesloten!) aan de andere kant van het grooste obstakel. Dat kun je prima vinden door met telefoon tussen de twee plekken te lopen en kijken waar het signaal keldert.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
dion_b schreef op donderdag 03 december 2015 @ 20:31:
[...]

Oftewel je heb nog steeds te maken met enorme demping tussen locatie waar de C7 nu hangt en plek waar de desktop staat.

Ik blijf erbij dat een kabel verreweg beste (en goedkoopste) optie is. Maar alternatief is inderdaad een AP (bedraad aangesloten!) aan de andere kant van het grooste obstakel. Dat kun je prima vinden door met telefoon tussen de twee plekken te lopen en kijken waar het signaal keldert.
De router staat in een hoek van de woonkamer, ik kan / wil vanuit daar geen kabel naar een AP aan de andere kant van de muur trekken. Helaas is dat dus geen optie.

AP moet aangesloten zijn op een kabel? Kan niet als los tussenpunt in de gang hangen?

Inderdaad nog steeds een demping van 15mb/sec helaas. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MaStar schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 16:39:
[...]

De router staat in een hoek van de woonkamer, ik kan / wil vanuit daar geen kabel naar een AP aan de andere kant van de muur trekken. Helaas is dat dus geen optie.
Zucht. Als er geen wil is, is er geen weg.
AP moet aangesloten zijn op een kabel? Kan niet als los tussenpunt in de gang hangen?
Hoe moet die AP dan verbinding krijgen? Magisch gaat het niet. Enige manier zonder enige vorm van draad is met een repeater ipv een AP, maar dan halveer je per definitie al je snelheid, dus ongeschikt voor jouw situatie (want je wilt meer snelheid). Bovendien kan ook een repeater niet opeens door een muur heen tunnelen, dus is nog maar de vraag of je end-to-end fatsoenlijke verbinding krijgt, laat staan snelheid.
Inderdaad nog steeds een demping van 15mb/sec helaas. :/

Demping meet je tot nader orde nog steeds in dB.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-10 14:30
dion_b schreef op zondag 29 november 2015 @ 11:31:
[...]

Jij gebruikt dus PLC-adapters op basis van de ondertussen al flink achterhaalde Homeplug AV 1.1 standaard, waar je sowieso niet meer dan 94Mbps mee gaat halen want alleen Fast Ethernet 100Mbps poorten - en geen enkele manier om tussen fases in te gaan (want geen MiMo).

Jij bent er blijkbaar blij mee, maar geen enkele garantie dat TS dat gaat zijn.
Ik lees nu pas je reactie. Ik wist niet dat het een achterhaalde standaard was.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Xfile schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 21:18:
[...]

Ik lees nu pas je reactie. Ik wist niet dat het een achterhaalde standaard was.
Homeplug AV (1.1) dateert uit 2005. Het is daarmee een stuk ouder dan WiFi-n. Leeftijd zegt niet alles, maar hier vooral relevant is dat het geen MiMo ondersteunt. MiMo betekent het versturen van meerdere fysieke streams data. Bij WiFi gebeurt dat vanaf dezelfde antennes met verschoven fase. Bij Homeplug AV2 (en trouwens concurrerende standaard G.hn) gaat het eenvoudiger: over verschillende draden. De ene gaat over fase vs nul, de tweede over aarde vs nul. Gevolg is dus:

- als zowel fase als nul goed ontvangen worden twee keer zoveel snelheid.
- toch mogelijkheid om verbinding te maken in situaties waar geen verbinding over fase mogelijk is (meerfase-installaties)
- zelfs waar maar een van de twee signalen door het stroomnet komt levert de tweede antenne voordeel; er is altijd enige overspraak tussen de stroomdraden, de tweede antenne ontvangt dus een zwakkere kopie van het signaal, wat gebruikt kan worden om extra ruis te filteren en dus een betere, stabielere en snellere verbinding te krijgen.

Om dat te vertalen naar real-world situaties: ik ben voor m'n werk betrokken geweest bij twee pilots met PLC, de ene met Homeplug AV1.1 ("500Mbps") zonder MiMo, "SiSo" dus, de ander met G.hn met MiMo ("1200Mbps"). Verschil AV2 en G.hn onderling is verwaarloosbaar en kleiner dan tussen verschillende vendor oplossingen binnen zelfde standaard.

Ik kan helaas resultaten niet delen, maar samenvatting spreekt boekdelen. Met de SiSo-oplossing had 25% van testers helemaal geen verbinding en bij nog eens 25% was de verbinding ofwel te traag danwel te instabiel om goed bruikbaar te zijn. Slechts 50% had dus een verbinding waar ze blij mee waren met gemiddelde throughput rond de 25Mbps. Met MiMo had 100% een of andere vorm van verbinding en 90% een stabiele verbinding met >50Mbps, met gemiddeld tegen de 80Mbps.

Er is een lichte appels-perenfactor, want het waren niet exact dezelfde testers, maar de aantallen waren groot genoeg (rond de 100 bij SiSo, rond de 200 bij MiMo) en op zelfde manier uit zelfde pool geworven dat dat geen significante impact had op resultaten.

Dus ja, AV1.1 is verouderd, AV2 is - mits voorzien van MiMo - veel beter.

Let wel dat er ook (te) veel AV2 SiSo te krijgen is, "600Mbps" of "1000Mbps" prul. Dat levert bij perfect signaal flink hogere snelheden dan AV1.1, maar bij slechter signaal stort het sneller in elkaar waardoor je nog minder kans hebt op goede ervaring. Vermijden!

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1