Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik gebruik al jaren lang ATI/AMD videokaarten. Sinds een jaar heb ik een IPS monitor van LG, welke uitstekend bevalt. Mooie kleuren en goed contrast. Letters zijn goed leesbaar.
Wat mij opviel bij het testen van de GPU van de i5 6600K is dat deze een lichte waas over over het beeld geeft en als ik de monitor weer aansluit op de AMD HD7850 deze er niet is.
Nu heb ik een nVidia GTX770 gekocht en daarbij heb ik dezelfde waas. Je ziet de waas duidelijk in de trackerbalk van de Tweakers.net website. Bij de HD7850 is deze mooi zwart met witte letters, maar bij Intel en nVidia is dit grijs met grijze letters. Als ik een spelletje speel is zwart ook niet mooi zwart, maar grijs en flets. Het is niet weg te krijgen met de beeldscherminstellingen van de monitor of die van de PC.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Wat is nu normaal?
Kun je dit weg krijgen zonder andere grote bijwerkingen?

10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:00

M2M

medicijnman

Klinkt als een heel vaag probleem. Zou je wat *goede!* fotos kunnen schieten?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/OznnyCfTi7WKQ4jOf8RIJaWE/full.jpg

Dit is zoals het nu is met de GTX770. De i5 6600 geeft een vergelijkbaar beeld.
Ik moet de HD7850 even terugplaatsen en de drivers opnieuw installeren, dus dat kost wat tijd.

Het is misschien geen groot probleem, maar meer iets wat mij opvalt. Ik heb de neiging de HD7850 weer terug te plaatsen en de GTX770 weer weg te doen.

Misschien doet nVidia dit wel bewust om in donkere game scenes toch nog wat te zien en zo een voordeel te behalen.

[ Voor 34% gewijzigd door peter123 op 21-11-2015 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas479
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-09 17:32
Gebruik je VGA? Dan misschien de clock en phase goed zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-09 12:27
Ik heb dit probleem ook gehad maar toen veranderde de situatie andersom ( ik ging van groen naar rood) waarbij de amd kaart de resolutie niet goed had staan waardoor ik deze waas krijg.

Bij jou lijkt het dus ook op zo'n instelling. Het probleem ligt niet aan jou grafische kaart dat is een ding dat zeker is, het lijkt een driver/instelling kwestie te zijn die bij AMD gewoon anders ligt dan bij de rest (zie jou intel gpu en nvidia, het ligt dus niet aan nvidia of intel )

Duss:
-Alles van ati/amd verwijderen van je pc
-nvidia kaart plaatsen en goed installeren
-vervolgens je scherm ''kalibreren'' kan even de optie niet vinden hoe dit genoemd wordt aangezien ik momenteel helemaal geen gpu meer heb.

Ik ben deze problemen juist van AMD (gpu) gewend, werkte nooit vlekkeloos zonder zaken aan te passen, ik vermoed dat jij dus ook ooit met instellingen hebt gespeeld van je AMD die nog opgeslagen lijken te zijn, vandaar dat geen enkele andere GPU normaal werkt ( intel en nvidia ).

Maar nogmaals, dit is geen fout van je nvidia of intel gpu.

Ik heb deze problemen gehad op een LG ips 22ea53

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Bedankt voor jullie reacties.
@jeroen: Bedankt voor de tip. Ik zal de hd7850 weer installleren, de instellingen resetten en dan alles van AMD verwijderen. Daarna de Intel even proberen.
Ik weet dat vroeger van AMD naar Nvidia en andersom problemen gaf met drivers, maar dacht dat dat was opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:00

M2M

medicijnman

Het ziet er inderdaad uit als een scheve (non native) resolutie op je scherm. Bij de meeste schermen kun je zien welke resolutie er momenteel naar toe gestuurd wordt, wellicht kun je daar meer info uit halen :)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:22
Is er niet gewoon een ander kleurenprofiel in gebruik?

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
peter123 schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 11:44:
[afbeelding]

Dit is zoals het nu is met de GTX770. De i5 6600 geeft een vergelijkbaar beeld.
Dit lijkt meer op een screenshot met JPEG artifacs dan op een foto. Behalve de artifacs door de JPEG compressie is ook weinig bijzonders te zien.

Kun je niet de verschillen laten zien?

[ Voor 6% gewijzigd door -The_Mask- op 21-11-2015 14:20 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
De resolutie is gewoon 1920x1080. In eerste instantie gebruikte ik hetzelfde kleurenprofiel. Ik pas altijd de monitor aan aan de GPU, wat meestal niet eens nodig is. MS kalibratie heb ik uitgevoerd, alle instellingen van de monitor doorlopen, de waas blijft.

Het verschil zichtbaar maken met een screenshot is lastig. Als je het beeldscherm ziet, zie je het direct. Dit is van mijn laptop met Intel GPU. Deze heeft echter een glanzen IPS FHD scherm en daarop lijken de screenshots ook wel mee te vallen.
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/bs2lNmItgRQ1Afmor2ehxqiQ/full.jpg

Ik ga de opties van Jeroen vanavond even proberen. Kan ook kijken of ik goede foto's te maken.

[ Voor 61% gewijzigd door peter123 op 21-11-2015 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-09 23:14
Foto van je scherm maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Foto van het scherm is helaas niet gelukt. Het verschil is te klein.

Heb de ATI/AMD drivers verwijdert. Zowel het register als de windows map en programma mappen. Hielp niets.
Heb daarom een nieuwe Windows 7 installatie gemaakt. Met de drivers van Intel geïnstalleerd geen probleem met de nVidia videokaart. Na het installeren van de nVidia driver was de trackerbalk van tweakers weer grijs en minder scherp.
Daarvoor waren MS drivers geïnstalleerd en die gaven met de GTX770 een goed beeld.
Mijn conclusie is dat de drivers van nVidia meer grijstinten geven en te weinig zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:41

DukeBox

loves wheat smoothies

Maak op zijn minst een gif/png.. jpg is nutteloos voor dit soort dingen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Heb ik geprobeerd. Je ziet het verschil niet. Zelfs niet op foto's. Als ik het anderen laat beoordelen zien zij ook duidelijk verschil. Zodra je er een screenshot van maakt wordt het gecorrigeerd oid. Zal nog eens kijken met een grijskaart oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:41

DukeBox

loves wheat smoothies

Als het screenshot het 'corrigeert' dan ligt het dus niet aan je kaart maar aan je scherm die het niet goed weergeeft.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:43

D4NG3R

kiwi

:)

peter123 schreef op zondag 22 november 2015 @ 17:31:
Heb ik geprobeerd. Je ziet het verschil niet. Zelfs niet op foto's. Als ik het anderen laat beoordelen zien zij ook duidelijk verschil. Zodra je er een screenshot van maakt wordt het gecorrigeerd oid. Zal nog eens kijken met een grijskaart oid.
In dat geval ligt het probleem of bij je kabels/monitor, of zit het tussen de stoel en het beeldscherm. ;)

Als artifacts en andere ellende niet te zien is op screenshots ligt het probleem in 999/1000 gevallen niet bij de PC zelf.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Ik heb het voor elkaar. Heb een foto genomen van de calibratie van Win7.
De eerste is met MS VGA driver.
De tweede met nVidia driver.
Lijkt me overduidelijk zo. Ik krijg de X niet eens weg met de nVidia drivers. De gamma moet ook enorm worden aangepast.
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/K9SAzkovzxoNuIBlrioRPknX/full.png
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/yIFR1j7vPc21Wxn91VIfpKQd/full.png

[ Voor 24% gewijzigd door peter123 op 22-11-2015 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Misschien overheen gelezen, maar gebruik je HDMI?

Er zijn meer problemen met de zwart waarden van Nvidia GPU's(eigenlijk al jaren) omdat de RGB waardes niet kloppen. Nvidia limiteert ze over HDMI van 16-235. Terwijl ze eigenlijk Full RGB (0-255) zouden moeten weergeven.

Misschien heb je HIER wat aan?

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Ik gebruik inderdaad HDMI.
Daar heb ik zeker wat aan! Bedankt.
Zou dit de reden zijn dat nVidia kaarten sneller per Watt ondanks dezelfde 28nm SOI?

[ Voor 10% gewijzigd door peter123 op 23-11-2015 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Nee dat verschil komt door de gewoon totaal andere architectuur.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Ik heb je link gevolgt, maar kwam er achter dat je FullRBG kun instellen in het nVidia configuratie programma. Helemaal over het hoofd gezien. Had dit ook niet zo verwacht. Waarom houdt nVidia standaard RBG op 16-235 kleuren? Het ziet er niet uit op een IPS scherm.
Maar bedankt, probleem is opgelost. Had de GTX770 al op V&A gezet.

@The Mask : Die PR zou kunnen kloppen, maar wel eens van sjoemsoftware gehoord?
Ga wel even wat benchmarks laten lopen op beide instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Geen idee waarom ze het doen, maar heeft daar iig niks mee nodig. Een reden zou kunnen zijn om het er beter uit te laten zien. HDMI gebruik je vaak voor het aansluiten van een TV en dus films. Als ze dit doen lijkt het misschien dat zwart, zwarter is en wit, witter. Heel donker grijs wordt nu immers ook zwart en iets wat bijna helemaal wit wordt wordt nog wat witter. Zo kan het dus lijken dat je meer contrast hebt doordat sommige dingen nu lichter en donkerder worden, terwijl je dus eigenlijk info mist. Neem bijvoorbeeld jouw foto's, daar is het donkere donkerder, lijkt mooier als je niet beter zou weten. Je mist alleen beeld nu.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:57
Vroeger hadden monitors meestal DVI, HDMI op 1080p is waarschijnlijk een TV en die dingen verwachten limited range RGB (of YCrCb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Laten ze nu 0-16 en 235-255 weg of schalen ze de kleuren gewoon minder? Ik vermoed dat laatste.
Toch vreemd dat er zo'n groot verschil tussen de standaard VGA en nVidia driver zit.
De tekstvlakken waarin ik dit typ zijn nu weer grijs en eerst bijna wit.
Ik dacht dat als je minder kleuren naar je beeldscherm hoeft te sturen, is dat minder data, dus meer fps.

Edit: In de benchmarks maakt het niets uit.

[ Voor 6% gewijzigd door peter123 op 23-11-2015 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

peter123 schreef op maandag 23 november 2015 @ 20:14:
Laten ze nu 0-16 en 235-255 weg of schalen ze de kleuren gewoon minder? Ik vermoed dat laatste.
Toch vreemd dat er zo'n groot verschil tussen de standaard VGA en nVidia driver zit.
De tekstvlakken waarin ik dit typ zijn nu weer grijs en eerst bijna wit.
Ik dacht dat als je minder kleuren naar je beeldscherm hoeft te sturen, is dat minder data, dus meer fps.

Edit: In de benchmarks maakt het niets uit.
Dit doen ze omdat er nog steeds schermen in omloop zijn die alleen een limited range kunnen weergeven. Via DVI of Displayport heb je er overigens geen last van, het is puur op de HDMI uitgang gedaan.

Qua performance scheelt het helemaal niks, en ik vraag me ook af waarom ze nog steeds vasthouden aan zulke oude standaarden.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Niet online
Ze hebben dan nu de functie om te switchen tussen de verschillende kleuren in de software gebouwd, maar dat hadden ze op zijn minst wel een beetje beter aan kunnen geven. Het staat onder resolutie. Het verschil in beeldkwaliteit is heel erg groot op een IPS scherm.

Pagina: 1