Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• mickjuh
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-11 08:18

mickjuh

Good news everyone!

Topicstarter
Tweakers,

Ik heb onlangs een nieuwe dual-sim HTC telefoon gekocht. Ik kwam uit op een toestel dat ergens in juni/juli dit jaar is uitgebracht in India, de HTC One ME (model M9EW). Mijn vorige dual-sim telefoon had nog geen ondersteuning voor 4G. Dit nieuwe toestel wel. Ik heb gekeken naar de 4G frequenties die deze telefoon ondersteunt:

FDD LTE:
700 (band 28), 850 (band 5), 900 (band 8 ), 1800 (band 3), 2100 (band 1), 2600 (band 7) MHz
TDD LTE:
1900 (band 39), 2300 (band 40), 2500 (band 41), 2600 (band 38) MHz
bron: phonearena

Mijn simkaart werkt in een andere telefoon wel op 4G. Ik heb een KPN 4G abonnement en heb ook even gekeken naar de 4G frequenties van de verschillende providers in Nederland:

FrequentieTelecomaanbieder
800 MHz4GKPN / Vodafone / Tele2
900 MHz2G / 3GKPN / Vodafone / T-Mobile
1800 MHz2G / 4GKPN / Vodafone / T-Mobile
2100 MHz3GKPN / Vodafone / T-Mobile
2600 MHz4GKPN / Vodafone / T-Mobile / Tele2 / ZUM

bron: 4g.nl

Nu is het zo dat ik alleen maar 3G krijg op deze nieuwe telefoon. De toeganspunt-instellingen heb ik al nagekeken. Ook al aangepast naar instellingen die vrienden krijgen die wel 4G hebben op een ander toestel. Deze instellingen wijken iets af van wat er op de website van KPN staat.

Als ik handmatig zoek naar een provider zie ik wel andere 4G providers
https://www.dropbox.com/s...5-11-19-22-26-03.png?dl=0

Nu ben ik in een chat geweest met HTC en dit is wat mij gezegd werd..
https://www.dropbox.com/s/5vxx1xgweoymj8z/chat.jpg?dl=0

Ik ben nog steeds in veronderstelling dat als de frequenties overeenkomen dat je toch gewoon 4G moet kunnen krijgen op het toestel? Weet iemand hier meer over?

En aangezien ik alleen Vodafone en Tele2 4G krijgt te zien als ik handmatig zoek lijkt het alsof hij alleen op 2600MHz zoekt. De 2600MHz freqentie van KPN ligt alleen in de buurt van Den Haag en Rotterdam. Voor mij een stukje rijden.

Iemand die mij hier op weg kan helpen? Heb ik gewoon pech? Iemand andere ideeën wat ik kan proberen?

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Het toestel ondersteunt band 20 niet (800Mhz) en dit is de hoofdband voor KPN. Tegenwoordig heeft KPN wel een aantal 1800Mhz (band 3) masten in grote steden, maar band 20 is toch echt de belangrijkste.

Bekijk hier alle masten in NL en vergelijk het met je locatie. Aan de linkerkant kun je providers filteren.

Ik heb het vermoeden dat er alleen 800Mhz beschikbaar is op jouw locatie. T-Mobile is de enige provider die 'landelijk' gebruik maakt van 1800Mhz, zie ook eerder gelinkte kaart.

• mickjuh

mickjuh

Good news everyone!

Topicstarter
Dus in mijn geval zou alleen band 3 1800MHz moeten werken op een paar locaties in Nederland? Zal het kaartje even bekijken als ik weer achter een computer zit.

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ja, want het toestel ondersteunt simpelweg band 20 niet. Hierdoor ben je afhankelijk van band 3. KPN is wel druk bezig met het uitrollen van band 3, maar voorlopig nog in grote steden. Zie ook hier.

• mickjuh

mickjuh

Good news everyone!

Topicstarter
Bedankt! Ik val vanuit mijn huis blijkbaar net buiten het bereik. Binnenkort even in de stad in de buurt proberen. Blijkbaar is KPN wel bezig om meer masten op 1800MHz er bij te krijgen. Onlangs 150 locaties er bij. Goed om te weten :)