Toon posts:

Via drivers install (DMA )--> Plex op ide 2 pleite

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dit probleem al een tijdje
ik wordt er onder tussen gek van
Als ik de drivers installeer met DMA aan verdwijnt de plexwriter.
Als ik onder systeem kijk zie dat onder de vaste schijf controllers de secundaire IDE controller een storing heeft.
Onder advanced geeft ie foutmelding code 10,
dat de drivers niet geinstalleerd zij of niet goed werken.
Kan iemand mij uit de brand helpen?
(dit probleem doet zich voor op een Abit KT7 Raid
OP IDE 1 hangt pioneer 106
op IDE 2 hangt Plextor 16*10*40
op IDE 3 hangt IBM 60 GXP 40 GB
Dit doet zich alleen voor als DMA aan gevinkt staan onder de setup van de via drivers
edit:
Dit allemaal onder windows 98 se

Verwijderd

Hoe is het mogelijk...

IK HEB PRECIES HETZELFDE!!

Ik heb van alles al geprobeerd maar ik wordt gek!!! (zie topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/161178/1)

Ik heb nu net deze mail maar naar Plextor gestuurd:

<brief>
Beste heer/mevrouw,

Ik heb 3 maanden geleden een Plexwriter 12/10/32A (IDE) gekocht. Het schrijven van cd-r's op 12x was geen probleem. Na 2 maanden ben ik van moederbord en processor veranderd. Eerst Athlon800 en Asus K7V moederbord, nu heb ik een Athlon 1200 en Asus A7V-133. Het branden op 12x is sindsdien niet meer gelukt. Ik ben bijna afgestudeerd informaticus en heb alles geprobeerd wat ik weet. Als ik bij een Windows 9x de DMA aanvink en opnieuw opstart is de Plexwriter verdwenen en niet meer terug te halen. Ik krijg dan ook een error op de IDE poort waar de Plexwriter aan hangt. Ik heb naar mijn weten wel de laatste busmaster drivers geinstalleerd (VIA 4in1). Zonder gebruik van DMA kan er van een image alleen stabiel (zoder gebruik van burn-proof) op 8x geschreven worden. Op 12x wordt de 2 MB buffer elke 4 seconden leeg gemaakt en is er Burn-proof nodig zodat hij effectief op 8x schrijft.

Test systeem omschrijving:
Athlon1200C
Asus A7V-133
Corsair256MbCAS2-2-2
Annihilator2GeForce2GTS
Maxtor30GB7200rpm
AOpen52x
PlexWriter12x10x32A
Adaptec ASPI drivers, Via4in1 chipset drivers, Nero 5.5
DMA in moederbord bios enabled

Is het nodig dat ik na 3 maanden al een nieuwe Firmware moet laden? Op het iets oudere moederbord werkte het wel goed. Of is het misschien een ander bekent probleem?

Ik zou heel graag wat van u willen horen over deze kwestie, aangezien dat ik al een maand lang aan het proberen ben het te laten werken. (Ik heb wel 10 keer Windows 98se en Windows Millenium op nieuw geinstalleerd, alleen om te testen)

Met vriendelijke groet,
yada yada..
</brief>

In w2k kan ik wel de dma aanzetten maar dan schrijft hij maar op 8x.... :(

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem zit em denk ik in het feit dat de drivers die de secundaire IDE aansturen niet helemaal ok zijn. Kan er iemand mij helpen aan de secundaire IDE driver
die dezelfde config als mij heeft.
Kan het een probleem zijn dat de 40 aderige kabel(ATA 33) op de plex is aan gesloten en dat die door een 80 aderige kabel moet worden vervangen om zo de mode UDMA 2 (jumperhack) te ondersteunen?

Verwijderd

volgens mij hoeft de plexwriter geen 80 polige kabel voor dma2. Bij mij zit hij er wel aan, en hij doet het nog niet.

Ik zat net te denken aan een mobo bios update en plex firmware update, toen ik een mailtje terug kreeg van Plextor.be om een tooltje te downloaden :
http://www.plextor.be/english/technical/infoprogram.html
De log file hiervan moet ik naar ze toe sturen en dan kunnen ze wat een en ander bekijken :Z

Verwijderd

Bij mij ook. DMA aan = Plex spoorloos.

Dit echter alleen in Win98. In WIn2K staat ie op dezelfde machine gewoon om DMA33. Fikken op 12x geeft geen problemen whatsoever.. birnproof hoeft niet in actie te komen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga zo [zuchtmode]weer[/zuchtmode] de kast open schroeven en dan de DVD aan de secundaire en de plex op de primaire en dan proberen met DMA aan.
(en dan maar hopen dat ie blijft, en als dat niet zo is WIL IK NOOIT MEER EEN VIA CHIPSET,
dit is namelijk de tweede plank met een kl*te VIA chippie :( )

Verwijderd

Topicstarter
Voor mij GEEN Via :r meer!!!!!
de ide controler doet het nu wel goed, brander wordt gezien maar mag niet werken!!
onder deze computer wordt de drive niet gezien..
Het wordt ook steeds vager!!!

Verwijderd

Topicstarter
Nou vandaag maar weer eens een poging gewaagd DMA aan te zetten dit keer is het gelukt!!!!
Na een verse install van win98 heb ik de aspidrivers van adaptec gedownload in een aangepaste vorm
ff de install volgens de aanbevolen manier en daarna de drivers van via met DMA en het werkt gewoon weer met DMA aan!!!!

• ubermaestro
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-11-2025
Gewoon bij de busmaster installatie niet instellen 'enable dma' for all drives, en dan met idetool bij allea andere drives dma enablen
Pagina: 1