Een leven zonder feesten is als een verre reis zonder logement (Demokritos ca. 500 B.C.)
&Creative
Verwijderd
Wat men zegt:Frankster schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 07:47:
Als je zoekt op dit forum vind je veel informatie over wifi antenne's. Het enige waar ik geen eenduidig veel van kan krijgen is de vraag of er nou verschil zit tussen 2.4 en 5 GHz antennes.
Logischerwijs zou ik namelijk zeggen dat een 2.4ghz antenne langer zou moeten zijn dan een 5ghz versie (ivm verschil in golflengte), maar dat staat dan weer in schril contrast met de antennes van mijn Asus A66U die alle drie exact even lang zijn. Zou dit komen doordat 5ghz ongeveer 2x 2.4ghz is?
Wie kan mij nou de waarheid hier over vertellen?
5Ghz
- Sneller maar minder ver bereik
- Meer kanalen tot je beschikking, dus meer kans dat je een kanaal hebt die niet door iemand anders in jou omgeving wordt gebruikt
- Niet alle devices / gadgets / laptops etc ondersteund het. (Indien ze geen 5Ghz ondersteunen zul je ze niet in het ssid / netwerk overzicht te zien krijgen, of je kan er geen verbinding mee maken)
2.4Ghz
- Verder bereik vs 5ghz
- Een stuk minder kanalen tot je beschikking, kans is daardoor groter dat jou buren of iemand anders in
jou omgeving gaat storen op jou wifi
- Wordt door vrijwel alles ondersteund
Dit zijn de ''grootste'' verschillen voor de standaard gebruiker
Stel je woont in een flat/appartement of een andere plek waar je zeer veel wifi punten op je toestel ziet dan ben je waarschijnlijk beter af met 5Ghz, mits je apparaten het ondersteunen natuurlijk.
Stel je woont op het platteland waarbij het bereik dus een stuk beter is en je minder last hebt van andere wifi punten dan ben je waarschijnlijk beter af met 2.4Ghz
Het 1 is dus niet direct beter dan het ander
Dat de 2.4 verder gaat qua bereik komt niet door de voelspriet (aka antenne)die langer zou zijn dan die van de 5Ghz, het is het systeem zelf wat gewoon harder door muren etc heen knalt.
Men zegt over de losse antennes dat het belangrijk is om die goed te richten voor een beter bereik op bepaalde plekken.
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2015 08:01 ]
Een leven zonder feesten is als een verre reis zonder logement (Demokritos ca. 500 B.C.)
&Creative
Correct!Frankster schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 07:47:
Zou dit komen doordat 5ghz ongeveer 2x 2.4ghz is?
Ze zijn feitelijk net niet optimaal maar tegelijkertijd goed genoeg voor beide.
Let wel, d'r zijn ook antenne's die wél optimaal voor een van de twee zijn en die werken dus minder goed voor de ander.
Compleet irrelevant verhaal.
[ Voor 13% gewijzigd door CyBeR op 21-11-2015 08:03 ]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Verwijderd
Je hebt helemaal gelijk, ik heb jou vraag verkeert begrepen (en dan doel ik op het woord: antennes) ik was inderdaad bezig met de verschillen tussen deze 2 frequenties, my bad!Frankster schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 08:01:
Dank voor je input doctorphone. Je noemt echter de voor/nadelen van 2.4/5ghz en ik ben voornamelijk op zoek naar de verschillen in antennes; kan ik bijvoorbeeld een 2.4ghz antenne probleemloos gebruiken op een 5ghz signaal?
&Creative
't kan allebei. Ingebouwde antennes zijn vaak correct getuned voor één frequentieband waar losse vaak multi-band zijn (die hebben ook maar één coax er naartoe).Frankster schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 08:05:
Maar als ik het antwoord van hcqd en cyber vergelijk dan zit er toch wel een verschil tussen de interpretaties...
Je vraag betrof een enkele antenne voor twee frequentiebanden. Dat kan inderdaad omdat de golflengte van 2.4GHz dicht bij de helft van de golflengte van 5GHz zit.
Het is zeker mogelijk dat jouw router meerdere losse antennes in die sprieten heeft zitten; ik ken dat specifieke apparaat niet dus ik heb 't over een algemene situatie.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Voor de 2,4Ghz band komt dat neer op een lengte van 12,5 cm en voor de 5Ghz dus ongeveer de helft daarvan.
De meeste externe antennes zijn zo'n 12,5 cm en dus geoptimaliseerd voor 2,4Ghz.
Vaak wordt ook de externe antenne voor de 2,4Ghz gebruikt en voor de 5Ghz een (of meerdere) interne antennes.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.