computerfans gebruiken zonder PSU.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdj84nl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-03 09:03
Misschien vreemd topic voor jullie, maar wist niet waari k het anders kon vragen dan op tweakers :)

Het verhaal:

Ik heb een paludarium (kikkerterrarium) maar die heeft last van condens. Ik wilde dus 4 4cm computerventilatortjes gebruiken om wat ventilatie te krijgen.

Ik denk, fans in de PC zijn 5-12 volt, gelijkstroom, ik heb nog wel een 12V adaptertje van een modem ergens liggen, die doe ik met een kroonsteentje aan de fan en dan werkt het.

niet dus, geen enkele beweging.

Wat zie ik over het hoofd? Die ventilatortjes zijn toch gelijkstroom of niet? Theoretisch moet mijn idee toch werken?

Vraag is dus, hoe krijg ik die fannetjes werkend, zonder gebruik van een PSU ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:40

TommieW

Numa numa.

Je idee klopt helemaal. Ik denk dat er toch ergens anders een probleem zit. Heb je al gemeten of er überhaupt stroom uit de adapter komt? Je kan ook nog proberen om de fans aan te sluiten op een 9 volt batterij.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:54
Zou het gewoon moeten doen hoor. Zwart en rood aansluiten, de gele is om de snelheid te meten.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoJa84
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 23:05
Zwart en rood al een keer omgewisseld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdj84nl
Maak ik mijn fan niet kapot bij het omdraaien van de polen? Ik heb altijd geleerd dat het draadje met de witte streepjes de min is, en degene met de lettertjes de plus.

Rood is dus op de streepjes aangesloten en zwart op de andere.
Het enige waar ik groot verschil in zie is de amperage, de adapter levert 1,5A, en op de fan staat 0,07a.

De adapter doet het vrijwel zeker weten (alleen heb ik momenteel even geen multimeter ;( aangezien ik tot 3 dagen geleden deze nog gebruikt hebt voor mijn router.

Mijn spanningzoeker licht ook op bij de kroonsteen

[ Voor 5% gewijzigd door mdj84nl op 21-11-2015 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

Wellicht een handig idee om voor een paar euro's bij de bouwmarkt een multimeter aan te schaffen, dan weet je het zeker...

Nu is het giswerk of je adapter nog OK is, of je ventilator wellicht stuk.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdj84nl
Er ligt een multimeter in me werkbus, maar die is nu even niet bereikbaar.

Maar topic kan dicht... Ik draai net de polen om en nu werkt ie wel... Ik was een beetje te bang om hem stuk te maken maar blijkbaar was dat toch het probleem..

Ik voel me stom ;(
Pagina: 1