Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Telefoonwcd (vierpolig) vervangen door UTPwcd

Pagina: 1
Acties:

• IJS-T
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-11 22:29
Beste medetweakers,

In mijn appartement wil ik de huidige bestaande wcd s van de telefoon, vervangen door een wcd met normale ethernet poorten. De aannemer heeft er voor gekozen om twee wcds in huis aan te leggen voor zo'n ouderwetse telefoonstekker.

In de meterkast komt deze uit en is dit (zoals ik het nu zie), aangesloten op een rj11 stekker. Op de kabel staat cat5e. Mijn vraag is, kan ik deze rj11 stekker vervangen door een rj45 stekker en de wcd vervangen door een wcd met ethernetpoorten. Zoals ik het zie zouden de andere "aders" ook in de kabel moeten zitten. Voordat ik echter alles sloop wilde ik het nog even controleren omdat mijn ervaring met het zelf aanleggen van bekabeling nihil is. Alvast bedankt.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:36

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Lijkt me een goed plan. Zelfs als je ontdekt dat de kabel toch geen volwaardige netwerkkabel is, dan zou het niet al te moeilijk moeten zijn om de kabel te vervangen. Eventueel kan je in de meterkast ook een opbouw UTP WCD gebruiken, in plaats van er een stekkertje aan te knijpen. Dan kan je naar je apparatuur gewoon een kort pre-fab kabeltje gebruiken.

Dat was ook een van eerste klusjes die ik in mijn appartement deed na het ontvangen van de sleutel. Telefoondraad er uit, UTP er in en andere wcd er op.

[ Voor 22% gewijzigd door Orion84 op 20-11-2015 17:16 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:29
Niet nodig om kabel te vervangen.

Als er cat 5e op de kabel staat is hij geschikt voor 1Gb ethernet.
Wel moet je alle aders gebruiken en op de juiste manier aansluiten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• IJS-T
Bedankt voor de vlotte reacties, dan weet ik genoeg en gauw van het weekend lekker prutsen. Nogmaals dank!

• IJS-T
In aanvulling op bovenstaande.

In mijn meterkast heb ik twee kabels:

1: Loopt naar huiskamer
2: Loopt naar Slaapkamer

De kabel in de meterkast is nu aangesloten op de glasvezelbox. In de huiskamer is de kabel aangesloten op een UTP WCD. Vanaf hier is de Experiabox geïnstalleerd en aangesloten op o.a. de TV en de telefoon.

Nu wil ik kabel 2 ook verbinden met de Experiabox, maar wil ik deze Experiabox niet in de meterkast zetten (i.v.m. wifi sterkte, alsmede omdat dan ook het basisstation van de DECT in de meterkast moet komen omdat er maar 1 kabel naar de huiskamer loopt en geen voor de telefoon).

Is het mogelijk hier een router te plaatsen, waarbij ik de kabel van de glasvezelbox op poort 1 zet, de kabels naar de slaapkamer en huiskamer op poort 2 en 3 en heb ik dan internet (router uiteraard in Bridge mode), of is dit niet mogelijk. Mochten er meer praktische (of goedkopere) oplossingen zijn, dan hoor ik dit uiteraard graag. Bedankt voor jullie hulp _/-\o_

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:36

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Nee, je Experiabox is het 'startpunt' qua internetverbinding. Dus alles wat je in één netwerk wilt hebben, zal je achter de experiabox moeten hangen.

Je zou kunnen kijken of je de ene kabel waar nu de experiabox aanhangt kan vervangen door 2 kabels. Een heen van glasvezelbox naar experiabox en een terug van de experiabox naar de meterkast. Dan kan je vanuit de meterkast verder werken (bijvoorbeeld via een switch de kabel die naar de slaapkamer loopt aansluiten).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• IJS-T
Ok, dus zonder kabels trekken zou een powerline adapter of een wifi-ontvanger / repeater mijn beste optie zijn voor TV in de slaapkamer?

Verwijderd

Ja, het kan wel. Je moet dan een "UTP economizer" hebben. Dat is een soort splitter voor UTP. Over 8 adertjes van één UTP kabel kan je namelijk twee poorten laten lopen. Je hebt dan wel de beperking van maximaal 100 Mbps, maar zonder hak en breekwerk (en redelijk goedkoop) gegarandeerde connectie.

je hebt twee van deze nodig:

http://nl.farnell.com/pro...esp=Alle+categorie%C3%ABn

Dus op poort A gaat de connectie NAAR de Experia box, en poort B gaat de connectie naar je slaapkamer.

En misschien ook koppelstukjes (vrouwtje - vrouwtje). Bijvoorbeeld:

http://nl.farnell.com/vid...t5-utp-skt-skt/dp/1526001

Of je moet met VLAN's gaan werken, en een managed switch bij de glasbox plaatsen. maar ik weet niet of dit gaat werken.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2015 16:08 ]

Pagina: 1