Toon posts:

R9 380 draait niet altijd op base core onder 100% load

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn R9 380 PowerColor PCS+ 4 GB heeft een base core clock van 980 mhz, maar als ik bijvoorbeeld Fallout 4 speel dan haalt 'ie vaak geen 980 mhz maar hangt de clock zo tussen 920 en 980. Waar komt dit door?

Als ik FurMark draai zonder in AMD Catalyst Control Center de Power limit settings op 20% te zetten, dan bereikt de kaart z'n base core clock ook niet. Als ik bijv. 1080p in FurMark draai zonder AA dan zit ie zelfs zo laag als 890 mhz o.i.d. Draai ik met 2x AA dan is het al wat hoger, en met 4x (dus met power limit settings in AMD ccc op 0%) dan pakt 'ie wel 980 mhz.

Nou heb ik die power limit settings op 20% gezet in AMD ccc en als ik een FurMark stress test draai dan bereikt de kaart nu ook met 2x AA en zonder AA 980 mhz. Maar in Fallout 4 heeft die 20% power limit setting geen effect. Tijdens Fallout schommelt de core clock nog steeds tussen 920 en 980.

Met de kaart verder alles goed?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2015 15:58 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:31

Nemesizz

Untouchable

Videokaarten van tegenwoordig hebben vaak een dynamische kloksnelheid, dat houdt dus in, dat ie op een snelheid draait die op dat moment meest gunstig is.

Als je bijvoorbeeld een filmpje zit te kijken (met hardwareversnelling aan) hoeft je kaart niet op die 980Mhz te draaien, zelfde verhaal als je een game uit 2003 draait.
Komt bij dat veel games een framecap hebben, of dat je vsync aanhebt, dan is vaak het geval dat je kaart die bepaalde framerate al haalt zonder dat die daarvoor alles uit de kast hoeft te halen (zelf heb ik altijd vsync aan om screentearing tegen te gaan, mijn 660Ti draait dan ook zelden op z'n maximum snelheid).

Ook kan het zijn dat er bijvoorbeeld een CPU bottleneck is (game zelf leunt veel op CPU, of je GPU genereerd zoveel data dat je CPU het niet aan kan, en vervolgens moet je GPU dus wachten totdat je CPU weer wat aankan en ondertussen besluit die dan om op een iets lagere snelheid te draaien).

En dan heb je nog eens gevallen waar games gewoon bugs bevatten, of slecht geoptimaliseerd zijn, enz enz. Tal van redenen waarom je kaart niet op de maximum snelheid wil/blijft draaien.

Ik zie daar verder geen probleem mee, en is naar mijn mening volkomen normaal bij moderne kaarten.

Je kan eventueel nog even temperaturen controleren, maar deze waardes (die toch redelijk dicht bij de maximum snelheid liggen) denk ik niet aan thermal throttle.

Verwijderd

Topicstarter
Nemesizz schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 17:02:
Videokaarten van tegenwoordig hebben vaak een dynamische kloksnelheid, dat houdt dus in, dat ie op een snelheid draait die op dat moment meest gunstig is.

Als je bijvoorbeeld een filmpje zit te kijken (met hardwareversnelling aan) hoeft je kaart niet op die 980Mhz te draaien, zelfde verhaal als je een game uit 2003 draait.
Komt bij dat veel games een framecap hebben, of dat je vsync aanhebt, dan is vaak het geval dat je kaart die bepaalde framerate al haalt zonder dat die daarvoor alles uit de kast hoeft te halen (zelf heb ik altijd vsync aan om screentearing tegen te gaan, mijn 660Ti draait dan ook zelden op z'n maximum snelheid).

Ook kan het zijn dat er bijvoorbeeld een CPU bottleneck is (game zelf leunt veel op CPU, of je GPU genereerd zoveel data dat je CPU het niet aan kan, en vervolgens moet je GPU dus wachten totdat je CPU weer wat aankan en ondertussen besluit die dan om op een iets lagere snelheid te draaien).

En dan heb je nog eens gevallen waar games gewoon bugs bevatten, of slecht geoptimaliseerd zijn, enz enz. Tal van redenen waarom je kaart niet op de maximum snelheid wil/blijft draaien.

Ik zie daar verder geen probleem mee, en is naar mijn mening volkomen normaal bij moderne kaarten.

Je kan eventueel nog even temperaturen controleren, maar deze waardes (die toch redelijk dicht bij de maximum snelheid liggen) denk ik niet aan thermal throttle.
Thanks voor de heldere uitleg!
Thermal throttling leek me ook niet erg waarschijnlijk, vooral omdat de temperaturen gewoon binnen het normale bereik liggen.