20" iMac wit scherm en verder niets

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09 10:13

seninha

god's right foot

Topicstarter
Ik heb hier een 20″ iMac uit 2008 welek een Samsung 830 SSD heeft.

Laatst tijd was ik bezig en uit het niets bevroor alles en kon ik niets anders doen dan herstarten. Daarna kon ik verder gaan zonder enig probleem.
Tot van de week, wederom alles stil. iMac uitgezet via de aan/uit knop en opnieuw opgestart. Appel logo kwam in beeld, balkje er onder ging lopen tot halverwegen en dan….niest. Alleen een wit beeld.

Ben toen online gaan zoeken naar oplossinge, en heb van alles geprobeerd. NVRAM reset, Stekker er uit en alles USB verbindingen. Dan opnieuw opstarten. Niets hielp.

Daarna iMAC opneiuw gestart en via schijfhulpprogramma de SSD gecheckd en die gaf geen problemen.

Volgende stap: El capitan er opnieuw opgezet. Zelfde resultaat. Zodra die klaar is weer wit scherm.

Om zeker te weten dat het niet aan de OSX versie lag en heb ik via USB Lion er op gezet deze maar deze geeft zelfde resultaat.
Ook een wit scherm dus.

Maar wat ik wel merkte is dat na het starten vanuit USB, alle schermen die ik in beeld kreeg erg veel problemen gaven. Steeds weer bevroor alles om na een tijd weer normaal te werken tot het weer stil viel.

Nou vraag ik me af of toch de SSD een probleem geeft? Of moet ik het toch ergens anders zoeken?

Safe mode heb ik trouwens ook geprobeerd en dat liep wel normaal. Alleen beeld opnou was erg vaag. Steeds als ik iets opende dan werd het beeld an boven naar onder opgebouwd. Misschien is dit omdat er geen GPU drivers zijn gebruikt, maar denk geef het even aan.

misschien dat iemand een idee heeft.
Zat er aan te denken om een andere HDD er in te zetten, maar eerst wilik hier checken voor ik alles opentrek

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Edit: niet goed gelezen en daardoor slecht advies gegeven.

[ Voor 75% gewijzigd door eL_Jay op 20-11-2015 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:53

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Had je TRIM enabled en zo ja, hoe?

Als je gebruikt maakte van "TRIM enabler" mag je (sinds Mavericks volgens mij) niet zomaar een NVRAM of PRAM uitvoeren, daardoor loopt er in het register oid iets niet goed waardoor je mac niet meer doorstart. Lijkt erg op jouw situatie, behalve dan dat jouw problemen blijkbaar al vóór de NVRAM reset zijn ontstaan. Maar misschien heeft het er wel mee te maken.
Er is wel een oplossing voor overigens, maar die weet ik zo 1-2-3 niet. Voor TRIM kun je sinds de laatste update van Yosemite en nu El Capitan gebruik maken van de ingebouwde TRIM functie van OS X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Kaart die er in zit is een ATI. Volgens mij een 2600. En wat TRIM betreft! Ik heb geen idee of die aan stond

Ik heb zojuist nogmaals Lion er op gezet en installatie is nu klaar , maar beeld is weer wit, maar zie wel de muis. En deze kan ik gewoon bewegen

iRacing Profile Flickr

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-09 18:44
heb je al eens een apple hardware test gedaan ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:57
@TS:
Is je probleem al opgelost?
Ik wil niet je topic kapen maar ik zit met hetzelfde probleem.

Ik heb een Mac Mini 2011. Gisteren een SSD geplaatst en via Time Machine een backup teruggezet. Alles werkte. Echter toen ik een systeem update ging doen werd er ook geboot naar een wit scherm. Ik kom ook niet meer verder.
Ik heb het volgende geprobeerd:
- via USB OSX opnieuw geinstalleerd. Dit ging goed, tot het opnieuw opstarten en boot hij weer in een wit scherm.
- NVRAM reset gedaan, heeft niet geholpen.
- met CMD+R booten en via EHBO de schijf gecheckt, geen fouten.
- met CMD+R booten en via internet OSX El Capiten installeren. De install doet hij wel, maar ook hierna boot hij weer in een wit scherm.

In onderstaande link staan nog een heel zooitje tips die je kan proberen:
http://genius.appletips.nl/discussion/2164

Ik ben nu aan het werk dus kan het even niet verder proberen.
Laat even weten of je een oplossing hebt?

[ Voor 3% gewijzigd door yorroy op 01-12-2015 02:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Installeer OSX op een USB schijf/stick. Ja, dat kan, ook via de normale installer.

Als dat dan wel werkt ligt het dus aan de SSD of SATA verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:57
Mij is het, na veel frustratie, eindelijk gelukt.
Uiteindelijk heb ik de hele partitie verwijderd en opnieuw toegevoegd en daarna via internet OSX El Capitan kunnen installeren.
Mijn draadloze keyboard en trackpad konden ineens ergens in het midden tijdens de installatie niet meer connecten dus moest ook nog een bedrade muis en keyboard uit de kast trekken om de installatie af te maken, maar uiteindelijk is het gelukt en blijft het werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Mijn probleem was van een heel andere aard. Namelijk de videokaart.

Omdat iMac wel in Veilig modus doorstarte en goed werkte kon het niets anders dan de GPU zijn.
Heb deze toen uitgebouwd, en daarna een reflow gegeven.

Na alles weer ingebouwd te hebben, starte de iMac gewoon weer normaal op.

Wel ging het daarna fout zodra je een spel wou spelen en de GPU echt aangesproken werd.
Toen weer een vastloper en wederom een wit scherm.

Toen nogmaals GPU uitgebouwd, en in de oven gestopt. Na inbouw starte de iMac weer normaal op.
Sindsdien werkt alles weer normaal.
Omdat de jongens graag een spel willen spelen, heb ik via ebay een andere kaart kunnen bemachtigen.
Gaat er gelijk in zodra deze binnen is.

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excentriekegast
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-09 18:17

Excentriekegast

PSN: Metinisme

Hallo allen,
de iMac (2007/2008) van mijn vriendin start niet meer op.
Zodra ik op het powerknopje heb gedrukt, verschijnt er na circa 3 seconden een wit scherm en dat was het.
Ik heb heel veel zitten Googlen en heel veel toetsencombinaties uitgeprobeerd.
  1. SHIFT toets ingedrukt = doet niks
  2. Command + S = doet niks
  3. D toets ingehouden = Een icoon van mapje met een vraagteken verschijnt
  4. COMMAND+R = doet niks
  5. Command⌘ + Option⌥ + P + R = zorgt dat het geluid van het opstarten weer te horen is en verder niet. Heb dit vijf keer achter elkaar laten doen en toen pas de knoppen los gelaten..[//i]
Iemand een enig idee?

[ Voor 3% gewijzigd door Excentriekegast op 20-11-2018 21:35 ]

Inspireer en word geïnspireerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:26

nelizmastr

Goed wies kapot

Excentriekegast schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 21:30:
Hallo allen,
de iMac (2007/2008) van mijn vriendin start niet meer op.
Zodra ik op het powerknopje heb gedrukt, verschijnt er na circa 3 seconden een wit scherm en dat was het.
Ik heb heel veel zitten Googlen en heel veel toetsencombinaties uitgeprobeerd.
  1. SHIFT toets ingedrukt = doet niks
  2. Command + S = doet niks
  3. D toets ingehouden = Een icoon van mapje met een vraagteken verschijnt
  4. COMMAND+R = doet niks
  5. Command⌘ + Option⌥ + P + R = zorgt dat het geluid van het opstarten weer te horen is en verder niet. Heb dit vijf keer achter elkaar laten doen en toen pas de knoppen los gelaten..[//i]
Iemand een enig idee?
Waarschijnlijk de schijf dood of de videokaart. Ik neig naar de schijf. Oplossing daarvoor is simpel: nieuwe schijf erin, nieuwe macOS installatie doen en back-up terugzetten. Meteen even een SSD laten plaatsen als hij nog even mee moet.

Als het de videokaart is kan-ie in de kliko, maar daar ben ik niet van overtuigd.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
nelizmastr schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 21:49:
Als het de videokaart is kan-ie in de kliko, maar daar ben ik niet van overtuigd.
Nee joh, die dingen zijn prima nog een keer te bakken met een hele grote kans dat die het daarna weer voor onbepaalde tijd volhoudt. (laat de haters maar komen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:26

nelizmastr

Goed wies kapot

sypie schreef op woensdag 21 november 2018 @ 06:40:
[...]

Nee joh, die dingen zijn prima nog een keer te bakken met een hele grote kans dat die het daarna weer voor onbepaalde tijd volhoudt. (laat de haters maar komen...)
De HD2400 gaat al niet zo snel, het is vooral de 2600. Mijns inziens zijn deze dingen de moeite en de potentie je oven te verklooien al niet meer waard. Gewoon recyclen, daar heb je meer aan.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excentriekegast
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-09 18:17

Excentriekegast

PSN: Metinisme

nelizmastr schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 21:49:
[...]

Waarschijnlijk de schijf dood of de videokaart. Ik neig naar de schijf. Oplossing daarvoor is simpel: nieuwe schijf erin, nieuwe macOS installatie doen en back-up terugzetten. Meteen even een SSD laten plaatsen als hij nog even mee moet.

Bedankt voor je reactie. Ik ga op zoek naar een reparateur.
Bedoel je een SSD in combinatie met een HDD of gewoon alleen een SSD?
Ik weet zeker denk dat die ding nog lang moet.

Inspireer en word geïnspireerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
nelizmastr schreef op woensdag 21 november 2018 @ 07:50:
[...]

De HD2400 gaat al niet zo snel, het is vooral de 2600. Mijns inziens zijn deze dingen de moeite en de potentie je oven te verklooien al niet meer waard. Gewoon recyclen, daar heb je meer aan.
Oven verklooien? Het is net pizza bakken: 20 minuten, 200 graden. Daarna lekker rustig af laten koelen.

Niet geschoten is altijd mis.

Het is misschien geen snelheidsmonster maar we zijn Tweakers toch? Alles wat stuk is en waar een schroefje in zit kan gefixt worden.
Pagina: 1