Email krijgen wanneer een SSD full is?

Pagina: 1
Acties:
  • 408 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb twee SSD's via RAID 1 opstelling.
Ik had zojuist de hele SSD vol gepropt, waarbij ik maar 600kb over had..

Echter tot verbazing krijg ik geen mail via Intel Rapid Storage Techonologie (andere meldingen wel).
Is er een simpele/lichtgewicht programma/scriptje, waarbij dit wel mogelijk wordt?

Gewoon een simpele mail met als vb: "uw schijfruimte is vol, (pcnaam)".
Thats it. Via dat Intel Rapid kan ik het niet vinden en in Windows zelf ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-08 12:02

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Via de Windows taakplanner zou dit wel moeten lukken volgens mij, moet je alleen opzoeken welk event ID een dergelijk hard disk is vol event heeft.

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afvalzak schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 14:43:
Via de Windows taakplanner zou dit wel moeten lukken volgens mij, moet je alleen opzoeken welk event ID een dergelijk hard disk is vol event heeft.
Thanks, ik had dit inderdaad gelezen:

Here are the steps.

Admin Tools|Task Scheduler and create a new task.
Enter a name for the task
Select When a specific event is logged

Next
Log = System
Source = Srv
Event ID = 2013

Next
Send an e-mail

Next
fill in the form including a valid smtp server

Next and Finish

DiskSpaceThreshold
http://technet.microsoft....rary/cc786996(WS.10).aspx

LowDiskSpaceMinimum
http://technet.microsoft....rary/cc784049(WS.10).aspx

----

Ik zie alleen Admin Tools niet, ook niet als Start - RUN en "gpedit.msc" typ.. Kom ik er niet in.
ik heb een Windows 7 x64 machine. Weet jij hoe/waar ik de event ID in kan vullen/aankan maken?

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:41
Het gaat er om dat je naar Taakplanner navigeert. Dat kan ook door in het startmenu in te typen 'Taakplanner' bij > Windows 8 of zoals bij jou in Windows 7:

Start Menu -> Rechtermuisknop op Deze Computer -> Beheren -> volia in het linkermenu Taakplanner ( Of Task Scheduler).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
maarud schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 14:47:
Het gaat er om dat je naar Taakplanner navigeert. Dat kan ook door in het startmenu in te typen 'Taakplanner' bij > Windows 8 of zoals bij jou in Windows 7:

Start Menu -> Rechtermuisknop op Deze Computer -> Beheren -> volia in het linkermenu Taakplanner ( Of Task Scheduler).
Thanks vriend.
Ik heb nu gedaan:

Tab Actie - Taak maken - Maar kan nergens zien waar ik event ID moet opgeven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-08 12:02

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Taak maken > Triggers > Nieuw > Start deze taak: Bij een gebeurtenis. *result*

Eventueel mag je ook eerst even Googlen voordat je post.

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 16:47
Powershell script.
even aanpassen op aantal plekken en zou moeten werken (stuurt mail bij minder dan 5gb op de c: schijf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
$smtpserver="SMTPSERVER"
$sender="Afzender@mail.nl"
$receiver="Ontvanger@mail.nl"
$subject="Disk ALERT"
$message="SCHIJF VOL!!!!! " + $result

$disk = Get-WmiObject Win32_LogicalDisk  -Filter "DeviceID='C:'" |
Select-Object Size,FreeSpace

$result = $disk.FreeSpace / 1GB

if ($result -lt 5) {
Send-MailMessage -smtpserver $smtpserver -From $sender -To $receiver -Subject $subject -Body $message
quit
}
else {
quit
}

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Axewi schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 15:01:
Powershell script.
even aanpassen op aantal plekken en zou moeten werken (stuurt mail bij minder dan 5gb op de c: schijf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
$smtpserver="SMTPSERVER"
$sender="Afzender@mail.nl"
$receiver="Ontvanger@mail.nl"
$subject="Disk ALERT"
$message="SCHIJF VOL!!!!! " + $result

$disk = Get-WmiObject Win32_LogicalDisk  -Filter "DeviceID='C:'" |
Select-Object Size,FreeSpace

$result = $disk.FreeSpace / 1GB

if ($result -lt 5) {
Send-MailMessage -smtpserver $smtpserver -From $sender -To $receiver -Subject $subject -Body $message
quit
}
else {
quit
}
Hey, dit is tof man haha, hij doet het echt! Holyshit!
Een vraagje nog, bij dat $Message wil ik nog dat hij aangeeft welke computernaam vol is.

Ik heb dit geprobeerd $ComputerName
Maar ik zie dat niet terug in de mail.

Thanks man!!!! Super tof dat PowerShell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:47

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik zou zeggen: probeer die oplossing die je in je schoot geworpen kreeg eens te begrijpen. En als je dan zelf wat probeert, laat dan ook even zien wat je precies geprobeerd hebt, want met
Ik heb dit geprobeerd $ComputerName
Maar ik zie dat niet terug in de mail.
kunnen we bij gebrek aan kristallen bol natuurlijk betrekkelijk weinig. Ja, wederom kant en klaar de oplossing voorkauwen, maar daar leer je niets van en is ook niet echt de bedoeling hier.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Orion84 schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 15:49:
Ik zou zeggen: probeer die oplossing die je in je schoot geworpen kreeg eens te begrijpen. En als je dan zelf wat probeert, laat dan ook even zien wat je precies geprobeerd hebt, want met

[...]

kunnen we bij gebrek aan kristallen bol natuurlijk betrekkelijk weinig. Ja, wederom kant en klaar de oplossing voorkauwen, maar daar leer je niets van en is ook niet echt de bedoeling hier.
Ik begrijp het, het moet zijn. $env:computername is vol!

}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-09 20:22
Wil je meer dan 1 systeem monitoren? Zo ja, kijk eens naar Paessler's PRTG Network Monitor. Tot 100 sensoren gratis te gebruiken. 100% absolute overkill voor de meeste thuissituaties, maar als je al zo blij bent met Powershell vind je dit misschien ook wel tof.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Crahsystor schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 15:52:
Wil je meer dan 1 systeem monitoren? Zo ja, kijk eens naar Paessler's PRTG Network Monitor. Tot 100 sensoren gratis te gebruiken. 100% absolute overkill voor de meeste thuissituaties, maar als je al zo blij bent met Powershell vind je dit misschien ook wel tof.
Bedankt vriend, ik ga er naar kijken.
Is voor meerdere systemen in meerdere panden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 15:50

ralpje

Deugpopje

En denk erbij dat je dat Powershell script natuurlijk wel regelmatig (automatisch) wilt laten draaien. Via task scheduler bijvoorbeeld. Waar je ook gewoon direct een actie aan een eventvwr melding kunt koppelen, wat natuurlijk de netste oplossing is ;)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ralpje schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 15:58:
En denk erbij dat je dat Powershell script natuurlijk wel regelmatig (automatisch) wilt laten draaien. Via task scheduler bijvoorbeeld. Waar je ook gewoon direct een actie aan een eventvwr melding kunt koppelen, wat natuurlijk de netste oplossing is ;)
Pff, mijn hersenen zijn helaas niet zo snel en scherp.
Verbaasd mij dat ik geen automatische melding krijg.

Ik heb de PowerShell script in de taskmngr geïmporteerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi C63,

Op dit forum is eigen inzet een voorwaarde en je hebt een lange voorgeschiedenis van helpdesktopics waarin je een ernstig gebrek aan eigen inzet toont. Om die reden ben ik wat streng en zal ik je topic sluiten. Het werken met powershell en scripten binnen een Windows-omgeving is ook niet iets wat direct met Opslagtechnologie te maken heeft.

Je hebt wel behulpzame reacties ontvangen. Probeer zelf nu eens de draad op te pakken en daarmee aan de slag te gaan. Verdiep je bijvoorbeeld eens in de Powershell en wat je daar allemaal mee kunt. Volgens mij heb je voldoende capaciteit om een hoop zelf te kunnen en wordt het tijd dat je niet zomaar iedereen het werk voor jou laat doen.

Heb je behoefte aan een gesprek hierover, dan mag je me een DM bericht sturen.

Vriendelijke groet,
CiPHER
Moderator OT
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.