Toon posts:

Laptop draait niet stabiel genoeg

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Na veel gevolgd te hebben op Tweakers zelf nu ook een account gemaakt. Ik zal me voor stellen:
Ik ben Jasper en ik ben 4e jaars werktuigbouwkunde student.
Na een aantal jaren een Macbookpro gebruikt te hebben ben ik weer overgestapt naar Windows(10). Vooral om CAD programma's beter te kunnen draaien. Het gaat om:

BTO X-book 15CL68
Core i7-4720H
GTX960M
Samsung 850 EVO SSD
16gb DDR3
Best redelijke specs voor wat ik wil denk ik zo.

Windows draaien is best prettig ipv bootcamp.
Alleen krijg ik hem niet soepel genoeg lopend, Hebben jullie daar tips voor?
Ik heb zelf al Ccleaner gedraaid, verder hou ik in de gaten welke programma's er automatisch opstarten. Dit zijn er alleen helaas veel meer dan ingesteld zijn.
Hebben jullie tips om deze Background processen op te ruimen? Dit zijn er naar mijn mening veel te veel.

Alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2015 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Verwijderd schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 14:15:
Alleen krijg ik hem niet soepel genoeg lopend, Hebben jullie daar tips voor?
Wat is "niet soepel genoeg"?
Hebben jullie tips om deze Background processen op te ruimen? Dit zijn er naar mijn mening veel te veel.
Wederom, wat is teveel? Eventuele bloatware moet je gewoon de-installeren. Overigens is Windows 10 best compact qua services. Je laptop heeft behoorlijke specs, dus die moet niet echt last hebben van een proces meer of minder.

Je topic start is te algemeen om iets mee te kunnen. Als je concrete voorbeelden kan geven kunnen we je misschien beter op weg helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:25
Kijk eens of je HD op 100% hangt als hij "traag is"...
Superfetch uitschakelen....
https://www.reddit.com/r/...indows_10_disk_usage_100/

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:55
Er zit een SSD in, zou niet traag moeten zijn, ook al word deze aardig belast.
Waarmee is ie traag, lopen programma's niet goed, start de laptop niet snel op,wat is precies het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
En niet stabiel wijst op BSOD's/crashes en mogelijk defecte hardware. Niet soepel is een vage omschrijving en kan allerlei oorzaken hebben. Heb je wel alle benodigde drivers geinstalleerd? Daar kan het ook door komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:16
Verwijderd schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 14:15:
Windows draaien is best prettig ipv bootcamp.
Hoe bedoel je dit?
Alleen krijg ik hem niet soepel genoeg lopend,
Wat bedoel je met van niet soepel genoeg? Dit kan namelijk heel veel betekenen.
Hebben jullie daar tips voor?
Ik heb zelf al Ccleaner gedraaid, verder hou ik in de gaten welke programma's er automatisch opstarten. Dit zijn er alleen helaas veel meer dan ingesteld zijn.
Voordat we dus eigenlijk iets kunnen noemen, vertel eerst eens duidelijk wat je probleem is.
Background services zijn tegenwoordig vaak het probleem niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8mile13
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-08-2023
Je kunt een aantal services uitzetten_
http://www.blackviper.com...0-service-configurations/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Ik ben inderdaad niet echt duidelijk geweest.
Traag is niet echt het probleem. Er zijn een paar dingen:
windows verkenners valt vaak ineens uit zonder fout melding. De taakbalk onder in beeld knippert soms een keer, beetje alsof hij refreshed. Verder heb ik dat programma's soms vastlopen.
Er draaien meestal zo'n 60 tot 70 Background processes en 35 windows processes. Dit oogt best veel, maar uitvinden welke ik uit kan zetten (voorgoed) is niet duidelijk. Ook staan deze processen niet allemaal in de lijst van "task manager Startup".

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2015 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Verwijderd schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 17:24:
windows verkenners valt vaak ineens uit zonder fout melding. De taakbalk onder in beeld knippert soms een keer, beetje alsof hij refreshed. Verder heb ik dat programma's soms vastlopen.
Explorer.exe crasht en herstart dus steeds. Wat staat er in je event viewer hierover? Daar staat mogelijk een foutcode waarmee je kan zoeken op internet. Dan kan je mogelijk de oorzaak vinden.
Er draaien meestal zo'n 60 tot 70 Background processes en 35 windows processes. Dit oogt best veel, maar uitvinden welke ik uit kan zetten (voorgoed) is niet duidelijk. Ook staan deze processen niet allemaal in de lijst van "task manager Startup".
60-70 processen is niet vreemd. Er is niet een voorbepaald aantal wat goed is. Dat ligt aan wat er allemaal op je laptop is geïnstalleerd. Ik heb hier desktops met een vrij schone installatie Windows 10 Pro, als ik op ze werk zit ik ook tussen de 60 en 70 processen die lopen. Mijn laptop heeft er meer, stuk of 90. Niet vreemd, elk lopen proces kan ik verklaren.

Bij het tabje Start Up staan alleen applicaties die niet bij Windows horen. Dat je geen Windows services daar ziet staan is normaal, daar moet je ook niet aankomen. Windows handelt zijn eigen services af. Een service uitzetten kan gevolgen hebben voor het functioneren van je systeem.

Een vrij radicaal middel kan zijn om je Windows te resetten. Je gaat dan terug naar een schone image. Alle software wordt dan verwijderd. Zo kan je wel in een keer van overtollige applicaties af zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CMD-Snake schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 18:02:
[...]

Explorer.exe crasht en herstart dus steeds. Wat staat er in je event viewer hierover? Daar staat mogelijk een foutcode waarmee je kan zoeken op internet. Dan kan je mogelijk de oorzaak vinden.

[...]
Slim even opgezocht:
Faulting application name: explorer.exe, version: 10.0.10240.16431, time stamp: 0x55c9bd76
Faulting module name: vtkCommon.dll, version: 5.21.0.1, time stamp: 0x4e1d31e6
Exception code: 0xc0000005
Fault offset: 0x00000000000238a6
Faulting process id: 0x1c80
Faulting application start time: 0x01d12520cbd91663
Faulting application path: C:\WINDOWS\explorer.exe
Faulting module path: C:\Program Files\Autodesk\Inventor 2015\Moldflow\bin\vtkCommon.dll
Report Id: 5cebbb02-b678-4fee-af90-eb136ba31e0e
Faulting package full name:
Faulting package-relative application ID:

Kwestie van Inventor opnieuw installeren ?
CMD-Snake schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 18:02:

60-70 processen is niet vreemd. Er is niet een voorbepaald aantal wat goed is. Dat ligt aan wat er allemaal op je laptop is geïnstalleerd. Ik heb hier desktops met een vrij schone installatie Windows 10 Pro, als ik op ze werk zit ik ook tussen de 60 en 70 processen die lopen. Mijn laptop heeft er meer, stuk of 90. Niet vreemd, elk lopen proces kan ik verklaren.

Bij het tabje Start Up staan alleen applicaties die niet bij Windows horen. Dat je geen Windows services daar ziet staan is normaal, daar moet je ook niet aankomen. Windows handelt zijn eigen services af. Een service uitzetten kan gevolgen hebben voor het functioneren van je systeem.

Een vrij radicaal middel kan zijn om je Windows te resetten. Je gaat dan terug naar een schone image. Alle software wordt dan verwijderd. Zo kan je wel in een keer van overtollige applicaties af zijn.
De installatie is pas een paar maanden out. Er staat wel redelijk wat software op, maar dit is allemaal nodig. Veel van deze programma's hebben achtergrond prosessen, Dat lijkt me niet goed voor de prestaties.

Ik denk dat de prioriteit wel ligt bij de error oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skate master
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-10 20:54

skate master

Autodesk Educator Expert

Ik zie dat je inventor 2015 gebruikt.
Autodesk ondersteund Windows 10 pas vanaf sofware versie 2016 Sp1!

Dit betekent niet dat het niet werkt, maar wel dat het mogelijk niet stabiel werkt.
Je zou even een 30 dagen test versie van inventor 2016 kunnen installeren en dan ook de beschikbare service packs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Verwijderd schreef op zondag 22 november 2015 @ 13:35:
De installatie is pas een paar maanden out. Er staat wel redelijk wat software op, maar dit is allemaal nodig. Veel van deze programma's hebben achtergrond prosessen, Dat lijkt me niet goed voor de prestaties.
Je hebt alles nodig zeg je, dus wat wil je dan doen? Je kan niets verwijderen dus alle actieve processen heb je nodig.

Je kan hooguit beperken wat mee start met Windows.

Je hebt een behoorlijk dikke laptop qua specs, dus ik denk dat die niet snel traag zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-10 23:05
Actieve processen zou ik sowieso met rust laten, als ik het aantal processen zie en vergelijk met mijn vrij kale laptop, heb jij minder dan ik (ik zit op 88).

Lijkt dus vrij normaal betreffende dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
skate master schreef op zondag 22 november 2015 @ 15:21:
Ik zie dat je inventor 2015 gebruikt.
Autodesk ondersteund Windows 10 pas vanaf sofware versie 2016 Sp1!

Dit betekent niet dat het niet werkt, maar wel dat het mogelijk niet stabiel werkt.
Je zou even een 30 dagen test versie van inventor 2016 kunnen installeren en dan ook de beschikbare service packs.
Ga ik doen,Ik gebruik de studentenversie dus kan gewoon 2016 installeren. Met een beetje massel zal het probleem dan wel weg zijn. Dat word opnieuw installeren want upgraden kan dacht ik niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skate master
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-10 20:54

skate master

Autodesk Educator Expert

Verwijderd schreef op zondag 22 november 2015 @ 23:53:
[...]
Ga ik doen,Ik gebruik de studentenversie dus kan gewoon 2016 installeren. Met een beetje massel zal het probleem dan wel weg zijn. Dat word opnieuw installeren want upgraden kan dacht ik niet?
Upgraden kan inderdaad niet.
Ik weet niet precies hoe Inventer omgaat met de User Settings, maar bij de AutoCAD producten worden de User Settings gemigreerd naar de nieuwe versie zodra je de nieuwe versie de eerste keer op start.
Voorwaarde is dan wel dat de oude versie ook nog geinstalleerd is.
Overigens heb ik zelf slechte ervaringen met het migreren van Profiles en Settings binnen de Autodesk software.
Te vaak gehad dat ik na een migratie alsnog alles met de hand kon gaan instellen omdat na migratie van de instellingen het programma vreemde fouten gaf door redisidu van een vorige versie in het profiel.
Pagina: 1