Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoRnboy112
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-08 01:11
Voor een klein bedrijf wil ik een gasten netwerk opzetten los van het huidige netwerk.

Ik zat dan aan de Cisco Wap321 te denken en hangt nu zo'n KPN Experiabox, daar kan hij in principe aan.
Echter deze ondersteund natuurlijk geen VLAN's.

Is een gasten netwerk op hetzelfde VLAN onveilig of hoe regelt zo'n AP dat..? Of kunnen we beter bijv een Draytek router ipv die Experiabox hagen met VLAN instellingen?

De DHCP loopt trouwens via de server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:23

lier

MikroTik nerd

Als je dit serieus wil doen richt je het (inderdaad) in op basis van VLAN's. Daarvoor zal je router ook ondersteuning nodig hebben.

Kijk eens naar Ubiquiti, prima apparatuur (tegen een meer dan goede prijs) om dit mee in te richten.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wallywally
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-03 22:06
Of je maakt 2 SSID's met policies dat ze niet naar elkaar kunnen connecten, als dat mogelijk is op dat apparaat.

Dan zet je bijv ene SSID op 10.0.0.x en andere SSID op 192.168.0.x zonder routering naar elkaar.

Maar wat lier hierboven zegt is een betere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoRnboy112
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-08 01:11
En zoiets als de Draytek VigorAP 900 als ik de spcecs zo geod lees staat er bij dat deze 2 vlans maken kan:

http://data.kommago.nl/files/pdf/vigorap_900_datasheet.pdf

Persoonlijk denk ik dat dit de beste oplosisng is: Cisco WAP321 & Draytek Vigor 2760.
Dan in de Vigor een ander vlan instellen icm een DHCP in in de Cisco ook het zelfe vlan..

De Cisco heeft ook een apparte pagina voor gasten toegang.

[ Voor 41% gewijzigd door KoRnboy112 op 23-11-2015 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Let op dat de WAP321 single radio is. Je moet kiezen of je 2.4 of 5GHz gebruikt. Heb je veel wifi zenders in de buurt die storen op de 2.4GHz, gebruik dan de 5GHz. Maar je clients moeten dit wel ondersteunen. De WAP351 of WAP371 hebben wel een dual radio op zowel 2.4 als 5GHz. Verder wordt de WAP door PoE gevoed. Als je hem via het lichtnet wil voeden heb je een SB-PWR-12V-EU nodig. Die zit er standaard niet bij. De WAP321 heeft een captive portal voor gasten, maar routing tussen VLAN's moet je idd. met een router doen. (Zoals die Draytek.)

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~