Toon posts:

Ik wil een nieuwe geluidsinstallatie!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo kenners,

Na bijna 15 jaar genoten te hebben van een oude analoge receiver heeft deze de pijp aan Maarten gegeven. De volumeknop heeft kuren en bovendien is mijn radiosignaal over de kabel verdwenen, en met een eigen antenne is de ontvangst vol met storing en ruis. Tijd voor iets nieuws, waarmee ik -wie weet- weer een jaartje of 10 toe kan.

Mijn wensenlijst:
  • Surround 5.1 of 5.2
  • Aansluiting voor mijn platenspeler
  • Internetradio
  • Streaming
  • WiFi
  • Een mooie maar prijswaardige set nieuwe luidsprekers, 2F, 2B, 1C en 1 subwoofer
  • Android app bestuurbaar
Oh ja, ik heb een drie jaar oude Sony 1080p televisie waarover ik het beeld kan zien vanuit de nieuwe receiver, en ik sluit er een DVD-speler en een ipTV setop box op aan, beide met HDMI.

Ik heb al heel wat zoekwerk gedaan, en op basis van specificaties, maar ook prijs en uiterlijk, heb ik een voorkeur voor Denon, Onkyo of Marantz. Voor wat betreft de luidsprekers weet ik het (nog) niet.

Natuurlijk speelt geld ook een rol. Ik heb besloten dat ik er circa EUR 1.000 aan wil besteden, dus receiver en luidsprekers. De ruimte waarin het geplaatst wordt is een standaard rechthoekige huiskamer, 7m x 8m.

Wie-o-wie wil zijn ervaringen en adviezen met mij delen?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2015 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 00:33:
Wie-o-wie wil zijn ervaringen en adviezen met mij delen?
Ik zou je om te beginnen adviseren om in de verdeling van het budget het zwaartepunt te leggen op de speakers. Deze zullen voornamelijk de geluidskwaliteit bepalen.

Verder is het handig om even aan te geven wat het voornaamste gebruik van de installatie is. Wanneer dit voornamelijk tv/films/series/games betreft zou je ook weg kunnen komen met een satellietspeaker systeem. Als je ook veel waarde hecht aan muziek zou ik je adviseren om minstens voor boekenplankspeakers te kiezen als fronts.
Indien je muziek luisteren zelfs zeer belangrijk vindt, kun je ook overwegen om voor de eerste aankoop niet direct voor 5.1 te gaan maar met een receiver en 2 speakers te beginnen. Dan kun je wat meer investeren in kwaliteit en de rest tijdelijk aanvullen met de speakers die je nog hebt. Een budget van € 1.000 is leuk maar voor een receiver en goede 5.1 installatie is het een uitdaging.

Wat betreft de te kopen speakers is er maar één zinnig advies: naar de winkel gaan en luisteren. Kopen op specs of advies van anderen is niet slim omdat elk merk/type anders klinkt en smaak persoonlijk is. Wat de ene persoon prachtig vindt klinken, lijkt in jouw oren misschien nergens op. Neem dus een stapeltje cd's mee met muziek die je goed kent en investeer hier wat tijd in.

Voor de receiver adviseer ik je om te kijken naar de aansluitingen en features die je zoekt. Als je dan bij de gerenomeerde merken blijft, zit je altijd goed. Nogmaals, laat je niet verleiden om een te duur exemplaar te kopen maar zorg voor een goede budgetverdeling.

Ten slotte nog een schopje naar CEA aangezien dit aankoopadvies betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-10 14:06

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 00:33:
Mijn wensenlijst:
  • Aansluiting voor mijn platenspeler
Is de betreffende platenspeler versterkt? Indien deze onversterkt is moet er een phono-versterker tussen. Sommige receivers hebben deze ingebouwd, maar dan kom je met je budget in de knoei. Zeker met het advies wat hierboven is gegeven om zo veel mogelijk in de speakers te steken. Dan is een receiver met daarnaast een losse phono-versterker een betere oplossing.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk dank voor deze uitgebreide reactie! De verleiding is groot om te gaan voor een mooie receiver met allerlei aansluitmogelijkheden en met goede (zware?) specificaties, maar ik heb zo het gevoel dat het advies om eerst te investeren in de luidsprekers wel hout snijdt.
Weet je, ik leef in de veronderstelling dat het met luidsprekers van rond de EUR 300 wel goed zit - ik ben niet echt een doorgewinterde audiofiel, en denk dat de omgeving waar ik het uiteindelijk ga installeren, een doodgewone huiskamer, toch ook zo zijn beperkingen heeft. Bovendien was ik tot nu toe van plan om alles via een webshop te bestellen (jagen op de laagste prijs), en ik weet eerlijk gezegd niet goed waar ik zou kunnen gaan luisteren. Maar je reactie heeft mij alvast aan het denken gezet.

Overigens bedankt voor het redirecten van mijn oorspronkelijke vraag - in mijn onnozelheid had ik de rubriek "Aankoopadvies" over het hoofd gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
FeaR schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 07:58:
[...]

Is de betreffende platenspeler versterkt?
Nee, dat is die niet. Het was me al opgevallen dat receivers met een phono-ingang aanmerkelijk duurder zijn dan hun broertjes (m/v) zonder zo'n ingang. Ik was me niet bewust van losse tussenversterkers. Wat zouden die apparaatjes mogen kosten? Dat is wel een goed idee. Dank daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
S1NN3D schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 07:21:
[...]

Indien je muziek luisteren zelfs zeer belangrijk vindt, ......
Dat is inderdaad het geval. En dan nog voornamelijk klassiek met groot instrumentarium. Symphonieën van Mahler, dat werk. Neemt niet weg dat ik me verheug op surround sound bij films en (mijn zoontje) games: een ervaring die tot nu toe sowieso volkomen aan mij voorbij is gegaan... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Let er even op dat je geen "schopreacties" geeft aan het topic door meerdere keren achter elkaar te posten. Check Het algemeen beleid #verbodenanders nog eens.

Het is prima mogelijk om meerdere quotes op te nemen in één post dus het is niet nodig om 3x achter elkaar te posten.
Pagina: 1