Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-04 20:13
VMWHeader

VMware vSphere 6

Dit is het algemene discussietopic voor VMware vSphere 6 (ESXi, vCenter, vSAN, etc.. )

Bespreek hier met elkaar de nieuwe features, verschillen met versie 5/5.5, upgrades, korte technische vragen etc..

De startpost is bewust geen informatie muur, hiervoor heb je de reeds bestaande websites van VMware :+

Whats new:
Versie 6 brengt vele nieuwe features met zich mee, hieronder zijn de meest gebruikte genoemd. Voor meer informatie zie hiervoor de VMware website.

ESXi en VM verbeteringen:
- Cluster biedt nu ondersteuning voor 64 hosts/8000 VMs (5.5: 32 hosts/4000 VMs)
- VM ondersteunt nu 128 vCPU's/4 TB vRAM (5:5 64 vCPU's/1 TB vRAM)
- Host ondersteunt nu 480 pCPUs, 12 TB RAM, 64 TB datastores en 1000 VMs (5:5 320 pCPUs, 4 TB RAM, 512 VMs)
- Guest OS ondersteuning voor FreeBSD 10.0 + Asianux 4 SP3
- Uitgebreidere ondersteuning voor de nieuwste x86 chipsets

Storage
- Virtual Volumes (VVOL)
- Improved Storage I/O Control

vMotion Enhancements:
- vMotion tussen vCenter Servers
- vMotion tussen vSwitches (vSwitches/DvSwitches)
- Long-distance vMotion - Ondersteuning voor local, metro and cross-continental distances (up to 100+ms RRTs)

Fault Tolerance:
- FT ondersteunt nu tot 4 vCPUs and 64 GB RAM
- FT ondersteunt nu snapshots (Backup!)
- Storage Fault Tolerance (Primaire en secundaire VM hebben ieder zijn eigen .vmx/.vmdk bestanden en kunnen op seperate datastores geplaatst worden)

vCenter: VCSA (Linux Server Appliance):
Ondersteuning voor de vCenter Server Appliance (VCSA) is uitgebreid.
De embedded DB ondersteunt nu 1000 hosts/10000 powered on VMs. (5.5: 100 hosts/3000 VMs)

vCenter: vSphere Web Client:
- Performance verbeteringen t.o.v. 5.5
- vSphere Client (C# Client) is nog steeds beschikbaar. (Let op: nieuwe features zijn alleen in de Web Client beschikbaar)

vCenter: Platform Services Controller / Management:
vCenter 6 is reeds opgesplitst in twee serverrollen:
- Platform Services Controller (Single Sign-On, Licensing Services, Certificate Authority/Certificate Store)
- Management Services (vCenter Server, vSphere Web Client, Inventory Service)

Voor meer informatie: link

Meer informatie:
vSphere:
VMware Compatibility Guide
vSphere 6 Configuration Maximums
vSphere 6 Storage Enchancements
vSphere 6 Virtual Volumes
vSphere 6 Deployment Guide

vCenter:
VMware vCenter 6 Deployment Guide

VMware Learning/VMware Certified:
Hier loopt een apart draadje voor, zie volgende GoT topic:
[VMware Certified] Ervaringen en Discussies - Deel 1

Heb je aanvullingen op de startpost of wil je mede-auteur worden? Stuur mij een PM.

[ Voor 4% gewijzigd door ro3lie op 23-11-2015 16:28 . Reden: Aanpassen layout, inkorten startpost. ]

• ro3lie
Zelf had ik behoefte aan een apart draadje voor vSphere 6 waarin ieder het e.e.a kan bespreken. Ik kom vaak vele 'losse topics' tegen waarvoor niet een geheel draadje nodig is.

Zover ik kan beoordelen voldoet topic aan WSS beleid, gezien andere VMware topics hier ook geplaatst worden gekozen voor WSS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-04 16:04

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

ro3lie schreef op donderdag 19 november 2015 @ 22:48:
Zover ik kan beoordelen voldoet topic aan WSS beleid, gezien andere VMware topics hier ook geplaatst worden gekozen voor WSS.
:Y Absoluut, mooi initiatief!

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Toen ik een hele tijd terug over ESXi 6 las, zou de gratis vSphere Client niet meer ondersteund worden die bij v5 nog wel gebruikt kon worden. Is dat nog steeds zo?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-04 17:34
Raven schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 13:06:
Toen ik een hele tijd terug over ESXi 6 las, zou de gratis vSphere Client niet meer ondersteund worden die bij v5 nog wel gebruikt kon worden. Is dat nog steeds zo?
http://kb.vmware.com/self...playKC&externalId=2089791
Version
File Name Download URLs
VMware vSphere Client 6.0 VMware-viclient-all-6.0.0-2502222.exe http://vsphereclient.vmwa...ent-all-6.0.0-2502222.exe

lijkt me wel :D

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
Wat bedoel je op dit moment met 'gratis' vSphere Client?

De vSphere Client waarmee je verbinding kan opzetten naar ESXi of vCenter bestaat nog steeds. Echter zijn de nieuwe features alleen beschikbaar in de Web Client.

De gratis versie van vSphere ESXi bestaat ook nog: link

Edit:
Zie deze lijst voor alle features welke niet meer werken in de vSphere Client 6.0 en waarvoor je gebruik moet maken van de Web Client: link

[ Voor 18% gewijzigd door ro3lie op 20-11-2015 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik doelde op Afbeeldingslocatie: https://labs.vmware.com/wp-content/uploads/2011/03/vsphere-thinapp.jpg

"De vSphere Client waarmee je verbinding kan opzetten naar ESXi of vCenter bestaat nog steeds. Echter zijn de nieuwe features alleen beschikbaar in de Web Client. "

Ah, maar dat houd denk ik dan ook in zodra je de hardware versie van de VM verhoogt, je deze niet meer kan wijzigen? Meende daar toen wat over gelezen te hebben.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Dat was ook al vsphere 5. hw lvl 10 of hoger is niet meer aan te passen in vsphere client. Je kan nog prima de console doen en andere basis functionaliteit. Simpel de zaken die zijn toegevoegd na Hw lvl 10 kunnen niet meer en als het hw lvl hoger is zijn er restricties wat je aan hw kan aanpassen voor de machine zelf.
Niks nieuws onder de zon tussen 5 en 6 wat dat betreft.

edit: zie https://blogs.vmware.com/...es-version-10-higher.html voor wat meer info

[ Voor 17% gewijzigd door Razwer op 20-11-2015 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
Raven schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 13:37:
Ik doelde op [afbeelding]

"De vSphere Client waarmee je verbinding kan opzetten naar ESXi of vCenter bestaat nog steeds. Echter zijn de nieuwe features alleen beschikbaar in de Web Client. "

Ah, maar dat houd denk ik dan ook in zodra je de hardware versie van de VM verhoogt, je deze niet meer kan wijzigen? Meende daar toen wat over gelezen te hebben.
Klopt.

Helaas heb je voor de Web Client op dit moment nog een vCenter server nodig. Ze zijn bezig om dit ook op de host beschikbaar te maken.

Er bestaat nu al wel een Fling om dit op je host beschikbaar te maken:
https://labs.vmware.com/flings/esxi-embedded-host-client

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/AIAZR0ToNn0BiurU8cf6MwJO/full.png

Edit:
Razwer schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 13:39:
Dat was ook al vsphere 5. hw lvl 10 of hoger is niet meer aan te passen in vsphere client. Je kan nog prima de console doen en andere basis functionaliteit. Simpel de zaken die zijn toegevoegd na Hw lvl 10 kunnen niet meer en als het hw lvl hoger is zijn er restricties wat je aan hw kan aanpassen voor de machine zelf.

edit: zie https://blogs.vmware.com/...es-version-10-higher.html voor wat meer info
Klopt, wat betreft die functies is dit niet nieuw.
Met gebruik van vSAN is het belangrijk de traditionele client niet meer te gebruiken. Zet je een host in maintenance mode via de WebClient krijg je netjes de vraag wat er met de storage moet gebeuren. Deze vraag heb je niet met de traditionele client. Gevolg is dat de host alsnog in maintenance mode ga en je hiermee je storage kan uitschakelen.. :+

[ Voor 36% gewijzigd door ro3lie op 20-11-2015 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
ro3lie schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 13:42:
[...]
Met gebruik van vSAN is het belangrijk de traditionele client niet meer te gebruiken. Zet je een host in maintenance mode via de WebClient krijg je netjes de vraag wat er met de storage moet gebeuren. Deze vraag heb je niet met de traditionele client. Gevolg is dat de host alsnog in maintenance mode ga en je hiermee je storage kan uitschakelen.. :+
Handig om te weten :)
Ik ben nog niet bezig geweest met vsphere 6. Ook met 5 eigenlijk te weinig. Vorig jaar VCP gehaald en ben vervolgens op een Mobility project gezet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drexciya
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-04-2019
Dat was in de beta versie het geval, maar daar zijn ze gelukkig in de release versie van teruggekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drexciya
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-04-2019
Razwer schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 13:39:

Het ligt iets genanceerder; je kunt geen nieuwe features zien of aanpassen. Maar vanaf 5.5u2 kun je wel alle "klassieke" acties uitvoeren met behulp van de "oude" client.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
Zijn er hier nog mensen die zich verdiept hebben in het toewijzen van sockets/cpu's?

VMware heeft voorheen altijd gezegd dat deze functie dient voor licentiebeperkingen voor applicaties of besturingssystemen.
Bijvoorbeeld: Windows Server 2008 Standard welke is gelimiteerd tot 4 vCPU's. Je kan hier om heen door bijvoorbeeld 1 socket toe te wijzen met 8 cores per socket (1socket/8cpu's). Je krijgt dan wel 8 vCPUs beschikbaar in de VM/
Andere redenen om hier op te letten is hoe een applicatie omgaat met zijn CPU verbruik. Zo zouden sommige applicaties alleen maar één core socket kunnen aanroepen.

Nu kwam ik dit artikel tegen op VMware Community:
Increasing Virtual Sockets or Virtual Cores !"]Increasing Virtual Sockets or Virtual Cores !
Testing has shown i am better off in my case respecting the physical server configuration.
Most common host config is probably like ours, half height blade. 2 sockets , some cores. In this case 12 cores. 512GB of memory and Intel processors (v2)
Test was restoring a 300GB database with Microsoft SQL Server 2008 R2 on Windows Server 2012 R2 (both enterprise editions). 112GB of memory.
Test 1, time to restore was 1 hour 12 minutes. Throughput was 52 MB/sec . Config was 12 sockets 1 core. This was bad!
Test 2, time to restore was 9 minutes 50 seconds. Throughput was 334 MB/sec . Config was 1 socket 12 cores. This was great. Over 600% I/O performance improvement and a great time reduction.
Test 3, time to restore was 9 minutes 59 seconds. Throughput was 330 MB/sec. Config was 2 sockets and 6 cores. Still great.
Only change as was the socket and core configuration. VM was of course brought down for each configuration change.
So not configuring the socket count on the VM higher than the physical host in this case resulted in a fantastic performance improvement.
Run your own load tests with your application to determine the best configuration for you.
Hebben jullie hier nog eigen ervaringen in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07:13
Hebben die performance verschillen in die laatste quote niet met NUMA nodes op de onderliggende fysieke hardware te maken?

Verder is w2k8 StD voor zover ik weet niet gelimiteerd tot 4 vCPU's, maar tot 64 vCPU's, wel is er inderdaad een limiet van 4 sockets aanwezig, maar dit heeft voor zover ik weet niets te maken met de vCPU limiet van 64, maar is dit puur een overblijfsel van de denkwijze naar sockets in fysieke machines. (anders dan dat je inderdaad bij de settings van de VM niet meer dan 4 sockets moet toewijzen).

[ Voor 9% gewijzigd door Dennism op 25-11-2015 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Dennism schreef op woensdag 25 november 2015 @ 17:05:
Hebben die performance verschillen in die laatste quote niet met NUMA nodes op de onderliggende fysieke hardware te maken?
Da's precies waar ik ook aan zat te denken toen ik het scenario las. Het is even de vraag of Numa enabled of disabled was tijdens het uitvoeren van deze testen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -TAZZ-
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-04 15:01

-TAZZ-

X

Ah een vSphere 6 topic, goed initiatief!!

Voor een overzicht van alle nieuwe features in vSphere 6 heb ik hier nog een mooi overzicht staan:
What's new in vSphere 6 overview.

Onderverdeeld in:Misschien aardig voor in de TS

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-04 15:05
ro3lie schreef op woensdag 25 november 2015 @ 14:54:
Zijn er hier nog mensen die zich verdiept hebben in het toewijzen van sockets/cpu's?

VMware heeft voorheen altijd gezegd dat deze functie dient voor licentiebeperkingen voor applicaties of besturingssystemen.
Bijvoorbeeld: Windows Server 2008 Standard welke is gelimiteerd tot 4 vCPU's. Je kan hier om heen door bijvoorbeeld 1 socket toe te wijzen met 8 cores per socket (1socket/8cpu's). Je krijgt dan wel 8 vCPUs beschikbaar in de VM/
Andere redenen om hier op te letten is hoe een applicatie omgaat met zijn CPU verbruik. Zo zouden sommige applicaties alleen maar één core socket kunnen aanroepen.

Nu kwam ik dit artikel tegen op VMware Community:
Increasing Virtual Sockets or Virtual Cores !"]Increasing Virtual Sockets or Virtual Cores !

[...]

Hebben jullie hier nog eigen ervaringen in?
Volgens mij haal je twee features door elkaar. Bij het eerste stuk denk ik aan CPU affinity.
En bij je quote denk ik aan NUMA

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik heb even wat reacties afgesplits naar een eigen topic:

[Vsphere]Probleem kopellen RDM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Laatst online: 07:13
Hoe zijn eigenlijk de gedachten hier over de waarde van (vooral) de vSphere Essentials en Essentials Plus bundels van VMware in vergelijking met Hyper-V bij vooral de kleinere deployments. Ik zie namelijk de laatste tijd redelijk vaak discussies ontstaan binnen het veld of VMware deze bundels niet moet gaan uitrusten met extra features om meerwaarde te blijven bieden c.q. de extra investering te kunnen verantwoorden bij kleinere deployments t.o.v. van Hyper-V.

Bij Hyper-V in de 2008 (R2) generatie was hier eigenlijk nog weinig sprake van daar die versies over het algemeen nog nog features misten en ook nog land niet altijd productie klaar geacht werden te zijn. vSphere had daar nog een zeer duidelijke meerwaarde op tal van fronten.

bij Hyper-V 2012 (R2) en zeker straks met de release van Hyper-V in de 2016 Server generatie merk ik echter dat er steeds meer naar Hyper-V gekeken wordt (en ik ook steeds meer Hyper-V deployments zie in het MKB) en ook dat er steeds meer de verwachting uitgesproken wordt dat Hyper-V qua feature compleetheid en value for money voorbij gaat aan de vSphere Essentials en Essentials plus bundels van VMware wanneer VMware niet meer features zou gaan overhevelen van Standaard, Enterprise en Enterpise plus omdat Hyper-V in principe altijd alle features default beschikbaar heeft die je nodig hebt bij kleine deployments.

Stel dat deze ontwikkelingen in de markt inderdaad zo gaan lopen en de meerwaarde voor Essentials en Essentials plus steeds minder gaan worden, hoelang zou het dan nog duren voordat Hyper-V ook in de grootste deployments vSphere enterprise plus zal gaan benaderen in feature gelijkheid waardoor de licentie kosten ook daarvoor steeds lastiger te verantwoorden gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-04 15:05
Dennism schreef op zondag 06 december 2015 @ 18:10:
Hoe zijn eigenlijk de gedachten hier over de waarde van (vooral) de vSphere Essentials en Essentials Plus bundels van VMware in vergelijking met Hyper-V bij vooral de kleinere deployments. Bla bla extra features bla bla features bla bla.

Bla bla feature compleetheid bla bla features bla bla alle features

Bla bla feature gelijkheid
Juist het sterke punt van ESXi ten opzichte van Hyper-V vind ik niet de features maar de manier waarop er ook aan de minder goed werkende omgeving is gedacht. Ze zijn gelijkwaardig als het goed draait en de VMs blij zijn, maar als je er aan moet sleutelen is ESXi de fijnere hypervisor. Compatibiliteit tussen verschillende versies, troubleshooting en performance monitoring werkt wat mij betreft nog steeds vele malen fijner met ESXi.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Zijn er hier overigens mensen die een VMUG abonnement hebben? :)

Het lijkt mij ook erg interessant, alleen de betalingsopties zijn erg gelimiteerd! :(
Vroeg me dus af, of er mensen zijn die VMUG EVALExperience (vergelijkbaar met wat Technet voor Microsoft was) hebben, hoe zij betaald hebben hiervoor.

Zelf heb ik namelijk een homelab en zit er geen bedrijf achter of wat dan ook. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joni
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ja, ik heb gewoon met creditcard betaald? :

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Joni schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 17:30:
Ja, ik heb gewoon met creditcard betaald? :
Vergeten te vermelden; ik heb geen credit card. :) En die wil ik ook niet.

VMWare moet gewoon moderniseren wat betaalmogelijkheden betreft.

[ Voor 21% gewijzigd door CH4OS op 09-04-2016 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
CptChaos schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 19:17:
[...]
Vergeten te vermelden; ik heb geen credit card. :) En die wil ik ook niet.

VMWare moet gewoon moderniseren wat betaalmogelijkheden betreft.
Blijft een Amerikaans bedrijf :+. Allicht kan je betalen met een prepaid creditcard of PayPal? Weet de exacte betaalmogelijkheden niet, maar beide methodes geven jouw de optie om x bedrag er op te zetten en dit vervolgens weer te gebruiken.

@On-topic
Iemand al gespeeld met vSphere Web Client 6.5 Preview?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

ro3lie schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 20:35:
Blijft een Amerikaans bedrijf :+. Allicht kan je betalen met een prepaid creditcard of PayPal? Weet de exacte betaalmogelijkheden niet, maar beide methodes geven jouw de optie om x bedrag er op te zetten en dit vervolgens weer te gebruiken.
PayPal wil tegenwoordig ook een creditcard hebben als onderpand. Prepaid creditcards (of in elk geval de 3V voucher) kan niet verder dan 150 euro, terwijl VMUG 200 euro dollar kost. ;)
@On-topic
Iemand al gespeeld met vSphere Web Client 6.5 Preview?
Ik gebruik sinds vandaag de ESXi vSphere Web Host client, die zit standaard zelfs meegeleverd in ESXi 6.0 update 2. Moet zeggen dat die erg goed werkt. Ik zit zelfs te denken om de C# vSphere Client te verwijderen. In combinatie met VMRC is het echt super heerlijk! Ben tevens ook gemigreerd naar een andere USB-stick waar ik mijn ESXi Hypervisor op heb geïnstalleerd en moet zeggen, dat ik wel merk dat ie wat sneller boot. Was een oude Verbatim Store 'n Go van 4GB of zo met 30MB/sec lezen maximaal. Heb nu een Crucial Voyager, die doet op lezen een 200MB/sec en maximaal 40MB/sec schrijven. :)

[ Voor 22% gewijzigd door CH4OS op 09-04-2016 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
CptChaos schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 20:40:
[...]
PayPal wil tegenwoordig ook een creditcard hebben als onderpand. Prepaid creditcards (of in elk geval de 3V voucher) kan niet verder dan 150 euro, terwijl VMUG 200 euro kost. ;)
[...]
Ik gebruik sinds vandaag de ESXi vSphere Web Host client, die zit standaard zelfs meegeleverd in ESXi 6.0 update 2. Moet zeggen dat die erg goed werkt. Ik zit zelfs te denken om de C# vSphere Client te verwijderen. In combinatie met VMRC is het echt super heerlijk! Ben tevens ook gemigreerd naar een andere USB-stick waar ik mijn ESXi Hypervisor op heb geïnstalleerd en moet zeggen, dat ik wel merk dat ie wat sneller boot. Was een oude Verbatim Store 'n Go van 4GB of zo met 30MB/sec lezen maximaal. Heb nu een Crucial Voyager, die doet op lezen een 200MB/sec en maximaal 40MB/sec schrijven. :)
Opmerking omtrent PayPal, dat is vreemd. Ik heb de laatste keren via iDeal saldo er opgezet. Soms vraagt een webshop om creditcard i.p.v. PayPal saldo. Dit schijnt een bug te zijn bij PayPal, ook deels afhandelijk met welke taal je uitcheckt bij de webshop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Overigens heeft de VMUG website geen opties voor PayPal. Enige opties die ze hebben (die ik althans zag) waren Credit Card en Check.

Heb even verder gekeken met de Web Host Client; valt me wel op dat er geregeld translations missen, eigenlijk, op de homepage al:
[missing "en-us.host.summary.portlets.configuration.vMotion.notSAupported" translation]

[ Voor 47% gewijzigd door CH4OS op 10-04-2016 03:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:25

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Ik heb een vraag over de gratis versie van esxi. Is deze nu wel of niet gratis te gebruiken met vsphere? Wil een demo omgeving opzetten met een aantal Linux vm's en ik vroeg me af of vmware een goede aanpak is.

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Erhnam schreef op zondag 10 april 2016 @ 11:58:
Ik heb een vraag over de gratis versie van esxi. Is deze nu wel of niet gratis te gebruiken met vsphere? Wil een demo omgeving opzetten met een aantal Linux vm's en ik vroeg me af of vmware een goede aanpak is.
Wat bedoel je precies met vSphere? Want vSphere heeft diverse producten. Bedoel je VMWare vSphere client? Dan ja, dat werkt. Je kunt ook updaten naar 6.0 Update 2, dan zit de webbased client standaard inbegrepen en is deze bereikbaar onder https://server/ui

Ook is de web client te installeren via
 esxcli software vib install -v http://download3.vmware.com/software/vmw-tools/esxui/esxui-signed-3623722.vib
zonder te updaten naar 6.0 Update 2, al weet ik niet in hoeverre deze werkt, heb hier geen ervaring mee.

De gratis hypervisor heet tegenwoordig overigens vSphere Hypervisor Free, ESX(i) hebben ze enigszins laten varen. ;)

[ Voor 24% gewijzigd door CH4OS op 10-04-2016 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
Erhnam schreef op zondag 10 april 2016 @ 11:58:
Je verwart een aantal zaken met elkaar. vSphere is een verzameling van producten. ESXi is er één van en zo is vCenter weer een ander product.

Omtrent jouw vraag:

VMware biedt een gratis variant van VMware ESXi, namelijk: vSphere Hypervisor (gebaseerd op ESXi).
Zie meer info en download: https://www.vmware.com/products/vsphere-hypervisor

De verschillen zit hem in de functionaliteit. Zo kan je met de gratis versie geen back-ups maken van de VMs (bijvoorbeeld met Veeam). Verder blokkeert het nog een aantal functionaliteiten.

Je kan ook een trial starten van 60 dagen, dit geeft je alle mogelijkheden van vSphere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 458101

Weet iemand hoeveel waarde er zakelijk aan VCP6-DCV word gehecht? Ben momenteel bezig voor VCP6-DCV te studeren alleen het is nogal een zware dobber (ben ook nog maar 22). Heb afgelopen week het vsphere 6 foundations examen gehaald en het practive exam van de vcp-dcv haalde ik een score van 60%..

Daar over gesproken, op welke leeftijd haalde jullie je eerste vcp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TAZZ-
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-04 15:01

-TAZZ-

X

Anoniem: 458101 schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 21:35:
Weet iemand hoeveel waarde er zakelijk aan VCP6-DCV word gehecht? Ben momenteel bezig voor VCP6-DCV te studeren alleen het is nogal een zware dobber (ben ook nog maar 22). Heb afgelopen week het vsphere 6 foundations examen gehaald en het practive exam van de vcp-dcv haalde ik een score van 60%..

VCP3-DCV op m'n 32e
VCP4-DCV op m'n 35e
VCP5-DCV op m'n 38e
VCP6-DCV op m'n 41e

Mooie 3 jarige cyclus :)
Damn ik begin me ineens oud te voelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murzeltje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-02-2024

Murzeltje

PSN/XBOX : Murzeltje1976

Anoniem: 458101 schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 21:35:

VCP5-DCV op m'n 38e
VCP6-DCV volgend jaar? :)

PSN/XBOX : Murzeltje1976

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-04 23:02
Ik kan geen datastore onder ESXI 6 aanmaken met een blockgrootte van meer dan 1 Mb; EVFS 3 mag daar niet meer op. Via de CLI werkt dat dus niet meer. In de webclient en de Vsphere cliënt krijg je Blockgrootte niet meer te zien.

Mijn 2 TB schijven kan ik zo niet gebruiken; ik maak net een datasore aan van 1,82Tb en installeer Ubuntu server daarop. Tijdens de installatie zegt Ubuntu al dat de beschikbare schijf 17,2 Gb is...

Als ik even een SATA-schijf eruit haal en dan onder mijn PC met Kubuntu een vmdk wil aanmaken, herkent deze de RAID0 partitionering weer niet, schat ik zo in.

Er moet toch een manier zijn om dit te regelen? Afgezien van doorgeven als RAW device natuurlijk.

[ Voor 13% gewijzigd door Frij5fd op 21-05-2016 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat ben je nu precies aan het doen?

Je zegt dat je een datatstore aangemaakt heb waar je Ubuntu op geinstalleerd hebt, maar wat bedoel je daar precies mee?

Je hebt op de 2 TB disk(en) een datastore aangemaakt (hoeveel TB), en je installeert daarop een VM (welke diskgrootte?), en dat lukt niet?

Zijn de gebruikte disken wel helemaal leeg? If not, wat staat er nu op aan partities en evt. datastores? Welk versie VMFS wordt gebruikt? (VMFS3 of VMFS5)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinB
  • Laatst online: 24-04 12:53
VMFS3 is inderdaad een no-go onder ESXi 6. Maar goed ook want VMFS5 is sowieso beter. Bij VMFS5 is de block grootte altijd 1MB waarbij de maximale datastore grootte op 62TB uitkomt. Je hoeft dus ook niet meer na te denken over de blocksize zoals je bij VMFS3 wellicht gewend was.

Ik gok dat je een VM hebt uitgerold met next, next, finish geklik en dat je daardoor een vDisk (VMDK) in je VM hebt gemaakt van 20GB groot. Uiteraard is deze nog wel te vergroten. Hoe dat precies werkt in Ubuntu moet je maar even op Googlen. Dat is niet zo even in een forumberichtje uitgelegd ;)

Let dus op:

Datastore is de plek waar je je VMs op plaatst. Het file system VMFS5 wordt beheerd door ESXi

Virtual Disk van een VM (VMDK) is de partitie die je ziet in je guest OS en het filesystem (NTFS/EXT3/enz) daarop wordt dus ook beheerd door het guest OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-04 23:02
Na overnieuw begonnen te zijn (raid0 verwijderen van de harddisks en dan weer raid0 erop), werkte het aanmaken van een datastore op 2Tb wel goed via de Vsphere cliënt. De webclient geeft soms toch een raar effect, dat de 1,82Tb (1860 Gb deed ik) niet toegestaan is. Maar ik hou het er maar op dat het aan mij ligt en niet iets raars is in de webclient. Ik zal wel te snel klikken of zoiets.
Na de 4 datastores via "new disk* toegewezen hebben aan de bestaande Ubuntu server installatie, werkte het via fdisk en mkfs.ext4 als vanouds om een JBOD-set te krijgen
Pagina: 1