• sewalt
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-09 11:49
Beste Tweakers,

Sinds gisteren heb ik een probleem met mijn nu bijna 2 jaar oude XFX R9 280x Black edition.
De videokaart doet het in eerste instantie, maar na een paar minuten gaat hij compleet uit en zegt komt er uiteraard op de monitor(en) de melding: 'No signal'.

Ik heb het volgende al geprobeerd:
- Eerste instantie ging ik ervan uit dat dit een driver probleem was, en heb deze dus opnieuw geïnstalleerd (AMD Catalyst Beta 15.11 en stabiele 15.7.1 beide geprobeerd). Dit werkte helaas niet.

- de computer een aantal minuten aan laten staan in de BIOS,
hetzelfde probleem, na iets meer dan een minuut schakelde de videokaart uit. Tevens heb ik de temperaturen gechecked, maar deze zijn gewoon normaal (20-30c) en de AIO waterkoeler loopt ook. hieruit trek ik de conclusie dat het in ieder geval niet aan Windows of drivers ligt.

- de videokaart op een andere voeding proberen aan te sluiten en te 'jumpstarten', ook dit had geen effect, hetzelfde probleem houdt aan

- zojuist geprobeerd in een andere PC, hij hield het langer vol, maar na ongeveer 10 minuten weer precies hetzelfde.

Ik zat eraan te denken hem RMA te sturen aangezien hij nog 3 maanden binnen de garantie valt maar er zit waterkoeling dus de garantie is hier helaas door vervallen.

Iemand enig idee wat ermee aan de hand zou kunnen zijn?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 17:02

Nemesizz

Untouchable

Worden de VRM's (spannings regelaars) ook gekoeld door de waterkoeler?
Want anders krijg je hetzelfde verhaal wat je regelmatig bij CPU's ziet, CPU (dit geval GPU) mooi koel, en ondertussen worden de VRM's loeiheet en grijpt de beveiliging in met een throttle of shutdown.

Overigens lijkt me 20 tot 30ºC wel erg laag eigenlijk (metname die 20), helemaal voor een 280x.

• sewalt
Bedankt voor je reactie,

op de VRM's en de VRAM's heb ik kopere Enzotech heatsinks, deze blijven dus vrijwel altijd onder de 70c ook onder load.

Wat de temperaturen betreft klopt de 30c wel, ik ben met je eens dat dit erg laag lijkt, dit komt waarschijnlijk door de AIO waterkoeler (NZXT Kraken X31) , want met de custom loop die ik op mijn CPU heb haal ik dat inderdaad ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 17:02

Nemesizz

Untouchable

Alleen heatsinks op de VRM's en VRAM? Probeer anders eens met een ventilator erop gericht (puur om even te kijken of die het dan langer uithoudt).

Weet niet of je PC lang genoeg blijft draaien, maar probeer ook eens de kaart wat te underclocken, kijken of die dan langer goed blijft draaien of dat ie na een bepaalde tijd (zelfde tijd als nu) uit ploft.

Die 70ºC voor VRM's is inderdaad nog ruim binnen de veilige marge, maar ik heb wel eens vaker gekke gevallen gezien waar temperaturen nog binnen de veilige marges vielen en het spul toch problemen gaf.
Soms heb je ook de pech dat een sensor brak is, dan kan het zijn dat ie ineens naar een te hoge waarde vliegt en dan 'denkt' dat ie te heet word en meteen uit ploft, heb dit ook wel eens bij gewone CPU's gezien, springt de sensor ineens naar 128 of 256ºC (wat uiteraard niet kan) en boem uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewalt
Bedankt voor je reactie,

Ik heb het nu getest met een fan erop, en de heatsinks op de VRM verplaatst (dichter op elkaar gezet), hij draait nu al zo'n 20 minuten zonder enig probleem, het zal dus, zoals je zegt, inderdaad oververhitting zijn geweest op de VRM, de sensoren kloppen dan dus ook niet ben ik bang voor.

In ieder geval hartstikke bedankt!