• PtothaG
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-01-2023
hey beste tweakers, ik heb een probleem
ik heb al een hele tijd een pc met:
asus hybrid cfx
radeon hd7850
amd fx 6100 6core
16 gig ddr 3
atx switching power supply 750w

ik had al heel de tijd wat random crashes vooral tijdends het gamen dus heb ik termal paste gekocht, men cpu proper gemaakt en opnieuw opgedaan.
daarna deed die het nog steeds dus haal ik men videocaart eraf doe ik hetzelfde hiermee, ik wil em terug starten en hij crasht na +-1 minuut volledig geboot te zijn.
3 x geprobeert, ik dacht ik heb iets mis gedaan want het is slechter, ik haal mn videokaart er weer uit doe het opnieuw. Nu start die wel maar boot die niet en de fan van de videokaart gaat heel hard draaien en stopt pas als ik de power uitzet.

ik dacht dit kan tog niet 10 minute gelede was ik nog lekker aan het gamen,
ik trek de videokaart eruit en steek men monitor op het moederbord en nu start die wel.

dus ik denk dat men videokaart kapot is.

men vraag is, heb ik gelijk dat die kapot is ?
zoja, kan ik zomaar eendert welke videokaart op mn moederbord zetten ?
(ik denk het niet)
as dat niet zo is, in welke richting zoek ik dan best ?

alvast duizend maal dank

Verwijderd

Wat is het exacte merk en type van de voeding? 750w zegt nog helemaal niets over kwaliteit en het vermogen dat geleverd kan worden.

Ook even het exacte type van het moederbord.

Heb je een oc op de cpu?

Welke cpu koeler gebruik je. De stockkoeler of een ander.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2015 20:48 ]

• PtothaG
zowiezo stock cooler , op de voeding staat super power, oc op de cpu snap ik niet en ik vind ook niet metteen een exact type van moederbord, is er geen commando dat me deze dingen toont ?

• PtothaG
hij geeft ook nog random crashes zonder dat de videokaart erin zit, deze keer zelfs zonder gamen :(

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• PtothaG
is er een beperking welke videokaarten ik kan gebruiken met men moederbord en/of voeding ?
ik heb mn fan deftig vast gemaakt en nu is het random crashen gedaan, hy draait nu al 2 uur steady, wel nog altijd zonder videokaart :(

[ Voor 43% gewijzigd door PtothaG op 21-11-2015 11:41 ]

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-01 22:30
Je moet toch iets exacter zijn met de voeding en moederbord merken. Maak de kast open en kijk naar de sticker op de voeding wat daar voor typenummer/model staat. Maak desnoods hier een foto van en post die hier zodat we kunnen zien wat wat is.

Voor je moederbord te achterhalen kan je een programma zoals speccy downloaden (of cpu-z) Daarmee kan je je moederbord model ook prima achterhalen.

• PtothaG
moederbord is asus m5a78L-M/usb3 (2012)
op de voeding staat :
superpower atx switching power supply 750w
boven de barcode staat : model no. SPS-750sp.(14)
ik kan hier geen foto posten blijkbaar
maar hier zyn de specs van de voeding
http://www.itsmart.gr/pro...ducts_id=2499&language=en

[ Voor 21% gewijzigd door PtothaG op 21-11-2015 12:34 ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Dat is geen 750W voeding, dat is een flut voeding van zo'n 300W met een stickertje erop van 750W, maar dat stickertje bepaalt niet dat het een 750W voeding is, dat bepaalt toch echt de inhoud van de voeding.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• PtothaG
zou deze compatibel zijn ?
https://www.alternate.be/...5&utm_source=tweakers.net
dan ga ik die meteen halen

Verwijderd

Als het deze voeding is valt het vermogen op de 12v lijnen mij nog wel mee.
Afbeeldingslocatie: http://img.fcenter.ru/goodsimages/90000/90000/90041/207366_L.jpg

• PtothaG
die is het, zou die videokaart niet te zwaar zijn ?

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 13:24:
Als het deze voeding is valt het vermogen op de 12v lijnen mij nog wel mee.
[afbeelding]
Zoals ik al zei, een stickertje bepaald niet de inhoud van de voeding.

AMD Nieuwsdiscussie

• PtothaG
maakt dat egt zoveel uit ? ik kan me moeilijk voorstellen dat je 750watt volkrijgt, en grafische kaart is al maar 150 watt ongeveer en dat is het zwaarste van je onderdelen.

zou die MSI R7 370 werken met de setup die ik nu heb ?

• -The_Mask-
  • Niet online
Ik zou de voeding alleen blijven gebruiken als de stabiliteit van de PC je niks uitmaakt, je geld te veel hebt en de PC je zelf ook niks waard is. In alle andere gevallen kun je beter een fatsoenlijke voeding halen.

AMD Nieuwsdiscussie

• PtothaG
wil je alsjeblief even op men vraag antwoorden ? i get it cheap ass voeding, ik moet my een andere kopen voor stabiliteit maar ik wil gamen vandaag en daarvoor heb ik een grafische kaart nodig dus ik wil zo snel mogenlijk weten of de grafische kaart in mn setup past of niet

• PtothaG
je mag me dan ook metteen een goede voeding aanraden van liefst onder de 100€

• PtothaG
in de winkel hebben ze me gezegt dat mijn voeding ruimschoots voldoende is, je hebt gelijk dat die merken een lager procent van efficientie hebben, 70 a 80%. dat is wel een heel pak meer dan 300w. ik heb hem gekocht en ik zal laten weten of het lukt

Verwijderd

Zo werkt efficiëntie niet. Als een 750w voeding op full load 70% efficiënt is dan trek hij 1071w uit de muur!

• -The_Mask-
  • Niet online
Nou je PC heeft dus iig twee problemen en misschien drie.

Je grootste probleem is de voeding. Die is van zulke gare kwaliteit dat je niet raar moet opkijken dat die je PC sloopt. Daarnaast is het geen 750W voeding, het label op de voeding is uit de grote duim gezogen, gebeurt vaker, oplichting kun je het wel noemen. Als de voeding 300W stabiel kan leveren mag je blij zijn, maar dan nog is het niet echt slim de voeding nog te gebruiken, de kwaliteit is namelijk gewoon slecht en dat is gevaarlijk voor de andere onderdelen van de PC. Een mainstream 350/400W voeding is al prima en een hele grootte stap voorwaarts van wat je nu hebt. Juiste voeding is afhankelijk van de videokaart.

Probleem twee is je moederbord. Het VRM is veel te licht voor de CPU. De CPU neemt zoveel stroom, dat kan het moederbord niet leveren waardoor de CPU gaat throttlen. Dat betekent dat de kloksnelheid omlaag gaat en de CPU dus niet goed presteert in jouw moederbord. Moederbord met een beter VRM is dus aan te raden. Is ook veiliger een VRM dat steeds te zwaar belast wordt kan het ook begeven en dat is niet handig want dat gaat met een knal, lichtflits, veel rook en waarschijnlijk een CPU die door brand.

En dan is er dus je videokaart waarvan je in de veronderstelling bent dat die niet goed meer is. Gemakkelijkst is om de videokaart in een andere PC testen, als die daar wel werkt is het logisch dat die niet meer goed is, of het is je eigen moederbord wat niet meer helemaal goed werkt.

De problemen die je nu al hebt kunnen trouwens ook door de slechte voeding en het te lichte VRM van het moederbord komen. Is vooral een kwestie van testen.

AMD Nieuwsdiscussie

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:34

Trygve

Redacteur
PtothaG schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 17:01:
[...]ik heb hem gekocht en ik zal laten weten of het lukt
Wat heb je nou precies gekocht? Toch niet die R7 370 waar je het over had? Want dat is exact dezelfde videokaart als de 7850 die je al had, alleen met meer geheugen en een andere sticker er op. Volg het advies van The Mask op, koop een degelijke voeding en zorg dat je VRM's goed gekoeld worden.
Pagina: 1