Telefoon ter reparatie: meer kapot dan ervoor

Pagina: 1
Acties:

• Elm0
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-10 06:31
[ik loop een beetje vooruit op de feiten]

Hallo,

Ik heb afgelopen week mijn Xperia Z1 ter reparatie aangeboden bij een lokaal bedrijfje omdat mijn touchscreen soms (willekeurig) 'aanrakingen' registreerde. Uiteraard vrij vervelend en aangezien ik geen garantie meer had deze bij een lokale shop aangeboden.

Het bedrijfje zou mijn Z1 binnen 30 minuten gemaakt hebben. Na een half uur kom ik terug en wordt mij verteld dat dit niet gelukt is en vroegen zij mij twee uur later nog eens te komen. Na de twee uren bleek het nog steeds niet gerepareerd te zijn: de telefoon viel steeds gelijk uit (met het nieuwe scherm).
Nu 6 dagen later (hij zou mij bellen als de telefoon het weer deed, maar nu zelf maar gebeld) wordt mij verteld dat mijn telefoon niet meer aan blijft, ook niet met mijn eigen scherm; oftewel, het probleem is nu erger dan voorheen. De telefoon gaat aan, toont het Sony logo en valt daarna weer uit.

Nu werd mij verteld dat ik de telefoon morgen kan ophalen, met mijn oude scherm en ik geen reparatiekosten hoef te betalen, maar mijn telefoon start niet op. Hij gaat nog eenmalig proberen mijn telefoon te repareren, maar waarschijnlijk is er iets kapot gegaan bij het sleutelen (denk ik, heeft hij niet erkend).

Mijn vraag hierbij is:
Als mijn telefoon het morgen daadwerkelijk niet meer doet, hoe kan ik dan het beste handelen? Hoewel mijn Z1 niet honderden euro's meer waard is, ben ik niet van plan hier mee akkoord te gaan. Hoe sta ik mijn recht om te vragen naar een vervangend exemplaar, terwijl ik niet kan bewijzen dat de telefoon het bij inleveren het wel deed.

Verwijderd

Het is normaal dat als een winkel een reparatie inneemt, ze de staat ervan nagaan - anders kunnen ze je ook moeilijk een indicatie geven van de reparatie en kosten. Als die staat anders was dan wat je vertelde, dan hadden ze je dat voor reparatie moeten melden.
Daar komt bij dat reparateurs graag ook willen weten wat er eventueel verder (niet direct zichtbaar) mis is voor reparatie om juist te voorkomen dat er discussie kan zijn. Het is niet aannemelijk dat ze niet eerst gekeken hebben in hoeverre het probleem optrad. Zo wel, dan is dat niet jouw probleem omdat er nu niets anders meer is dan jouw uitleg van het probleem bij inleveren en ze dat niet meer kunnen weerleggen.

Daarmee zijn ze aansprakelijk voor de ontstane schade, en heb je inderdaad recht op alsnog reparatie tot het niveau bij inleveren of vervanging voor eenzelfde model dat ook dat probleem heeft.
Krijg je een wel functionerend model, dan is het redelijk daarvoor de originele reparatiekosten voor te betalen.

Het kan zijn dat het reparatiecentrum stelt dat het nu eenmaal fout kan gaan, maar dan zal toch heel specifiek (dus niet via Algemene Voorwaarden) gesteld zijn dat de reparatie risicovol is en dat die geheel voor eigen risico voor die prijs wordt uitgevoerd. Is dat niet gebeurd, dan ben je onvoldoende geïnformeerd om de verantwoordelijkheid bij jou te leggen.

Schadevergoeding is beschreven in Wetboek 6 Artikel 95 en verder, maar die teksten zijn vrij algemeen van aard, en als je al naar rechten moet grijpen dan zijn er alleen nog maar verliezers. Begin eerst met dialoog en als dat spaak loopt kan je proberen de winkel te overtuigen. Constructief vragen naar andere oplossingen zet meer zoden aan de dijk dan de aanval kiezen met de wet in de hand.
Want als je die wet wil afdwingen, dan zit je voorlopig zonder telefoon en gaat het er hoop tijd en mogelijk kosten in zitten. Je recht krijgen is meestal een combinatie van kennis, overtuigingskracht en politiek, meer dan wat er letterlijk in het wetboek staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elm0
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-10 06:31
De staat zijn ze nooit nagegaan, hij heeft wel gezien dat hij aan was, maar voor de rest heeft hij niets bekeken. Ik was in eerste plaats wel van plan om te gaan dreigen, maar inderdaad, dat zal het alleen maar moeilijk(er) maken.

Ik ben de dag erna naar de winkel geweest (20 november), hij had de telefoon nog niet gerepareerd. Hij gaf eerst aan dat hij er niets anders van kon maken, maar nadat ik mijn punt nogmaals duidelijk maakte gaf hij aan dat het afgelopen zaterdag (28 november) klaar zou zijn. Ik ben er zonet geweest en heb de telefoon uitvoerig getest, hierna bleek NFC niet meer te werken én de frontcamera niet meer.. Daarnaast was het scherm fletser dan voorheen, maar dit neem ik maar voor lief. Ik ben er helemaal klaar mee.

Na een discussie van circa 30 minuten was hij er ook wel klaar mee en heeft hij besloten dat hij NFC en de frontcamera zou repareren op eigen kosten (hij heeft het tenslotte ook zelf vernield/verkeerd aangesloten).

Hoewel ik in zijn geheel niet tevreden ben met hoe alles afgehandeld is/wordt, heb ik er nu maar vrede mee. Hoewel ik er normaliter nooit last van heb: de man haalde het bloed onder mijn nagels vandaan.. Ik weet wel dat ik mijn telefoon niet weer met mijn goede vertrouwen zomaar ergens achterlaat.

Nu maar hopen dat hij niet iets anders vernielt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-10 22:47

Mimiix

Professioneel Prutser

Elm0 schreef op maandag 30 november 2015 @ 13:03:
De staat zijn ze nooit nagegaan, hij heeft wel gezien dat hij aan was, maar voor de rest heeft hij niets bekeken. Ik was in eerste plaats wel van plan om te gaan dreigen, maar inderdaad, dat zal het alleen maar moeilijk(er) maken.

Ik ben de dag erna naar de winkel geweest (20 november), hij had de telefoon nog niet gerepareerd. Hij gaf eerst aan dat hij er niets anders van kon maken, maar nadat ik mijn punt nogmaals duidelijk maakte gaf hij aan dat het afgelopen zaterdag (28 november) klaar zou zijn. Ik ben er zonet geweest en heb de telefoon uitvoerig getest, hierna bleek NFC niet meer te werken én de frontcamera niet meer.. Daarnaast was het scherm fletser dan voorheen, maar dit neem ik maar voor lief. Ik ben er helemaal klaar mee.

Na een discussie van circa 30 minuten was hij er ook wel klaar mee en heeft hij besloten dat hij NFC en de frontcamera zou repareren op eigen kosten (hij heeft het tenslotte ook zelf vernield/verkeerd aangesloten).

Hoewel ik in zijn geheel niet tevreden ben met hoe alles afgehandeld is/wordt, heb ik er nu maar vrede mee. Hoewel ik er normaliter nooit last van heb: de man haalde het bloed onder mijn nagels vandaan.. Ik weet wel dat ik mijn telefoon niet weer met mijn goede vertrouwen zomaar ergens achterlaat.

Nu maar hopen dat hij niet iets anders vernielt...
Vervelend man! pas wel op: hij is niet meer waterdicht. Ik heb het ook gehad en deze drukschade viel bij mij onder garantie.... Kon jij dat ook niet doen?

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB