• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:13
Dag GoT,

Enige tijd geleden is mijn Macbook Pro uit 2010 gevallen. Alles werkt nog perfect, alleen het scherm blijft volledig zwart. Ook als ik met licht op het scherm schijn zie ik niks, dus het lijkt niet aan alleen de backlight te liggen. Ik kan hem verder gewoon opstarten en inloggen via Remote Desktop, dus het enige probleem lijkt het scherm te zijn.

Toen ik hem na een week ongeveer weer probeerde werkte het scherm weer gewoon. Helaas voor korte tijd, na een paar minuten werd alles weer zwart. Het scherm lijkt dus zelf nog gewoon in tact te zijn, er zaten geen rare strepen o.i.d. in beeld. Aangezien het toch al een probleemlaptop was (bijna alle onderdelen op het scherm en moederbord na zijn zowat vervangen) en ondertussen al vijf jaar oud is heb ik hem uit elkaar gehaald en alles nagekeken. Op het oog lijkt er niks mis, ook alle kabels zijn nagekeken en opnieuw vastgezet. Zonder baat, het scherm weigert nog steeds alle dienst.

Nu zijn er dus meerdere mogelijkheden; het scherm is alsnog kapot en een vervanging repareert de boel, of het ligt aan het moederbord en deze dient vervangen te worden, of het ligt aan de kabel tussen het moederbord en het scherm. Van de kabel heb ik het omhulsel er al afgehaald; deze lijkt op wat slijtagesporen na nog wel in tact.

Aangezien de twee mogelijke probleemonderdelen, het scherm en het moederbord, nogal aan de prijs zijn heb ik de vraag of er een mogelijkheid is om een van de twee uit te sluiten als veroorzaker van het probleem, of dat er iemand nog een suggestie heeft waar het probleem zou kunnen zitten. NPRAM-resets e.d. zijn al meerdere malen geprobeerd, zonder resultaat.

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:40
Je weet zeker dat de Macbook uit 2010 komt? Voor het 2011 model is een extra reparatie programma gekomen: http://www.apple.com/support/macbookpro-videoissues/

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-05 20:00
Het contact tussen het LCD en MLB wil wel eens niet lekker zitten bij deze modellen, als je de displayconnector los zou halen en er terug in zou steken wil dit wel eens helpen.

Nou is het ook zo dat dit model vaak geplaagd wordt door een kapotte GPU, hier is ook een vervangingsprogramma voor maar deze geld maar tot max 3 jaar na de aankoopdatum.

Mocht het echt de GPU zijn dan is de volgende stap om hier kostenloos van af te komen de consumentenwet, mits je natuurlijk de bon nog hebt en deze niet bedrijfsmatig is aangeschaft.
Pendora schreef op donderdag 19 november 2015 @ 17:49:
Je weet zeker dat de Macbook uit 2010 komt? Voor het 2011 model is een extra reparatie programma gekomen: http://www.apple.com/support/macbookpro-videoissues/
Voor de 2010 is deze er ook, zie https://support.apple.com/nl-nl/HT203554
Apple zegt daar dat deze beeindigd is, maar als het product nog binnen die 3 jaar valt dan wordt het nog steeds kostenloos opgelost.

[ Voor 31% gewijzigd door joon op 19-11-2015 17:55 ]

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:13
Helaas is deze Macbook ooit aangeschaft na waterschade, zonder garantiebon o.i.d. Ik denk dat Apple daarnaast al snel zal opmerken dat bijna alles vervangen is door aftermarket-producten (ssd, geheugen, accu, extra hdd in de dvd-drive, complete onderstel) en daardoor geen garantie meer zal verlenen.

Displayconnector is al nagekeken, zonder resultaat. Ik zal eens kijken of ik een adapter kan regelen naar HDMI, om te kijken of ik nog wel beeld heb op een extern scherm. Dat zou dan de videokaart uit moeten sluiten toch? Indien een extern scherm ook geen beeld geeft zou een reflow wellicht een oplossing zijn.

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-05 20:00
PeeVv schreef op donderdag 19 november 2015 @ 18:57:
Helaas is deze Macbook ooit aangeschaft na waterschade, zonder garantiebon o.i.d. Ik denk dat Apple daarnaast al snel zal opmerken dat bijna alles vervangen is door aftermarket-producten (ssd, geheugen, accu, extra hdd in de dvd-drive, complete onderstel) en daardoor geen garantie meer zal verlenen.
Maakt niets uit, de aftermarket producten hebben immers de GPU niet kapot gemaakt ;)
De vochtschade is natuurlijk een ander verhaal, maar als dat goed is opgelost zie je daar niets meer van.
PeeVv schreef op donderdag 19 november 2015 @ 18:57:
Displayconnector is al nagekeken, zonder resultaat. Ik zal eens kijken of ik een adapter kan regelen naar HDMI, om te kijken of ik nog wel beeld heb op een extern scherm. Dat zou dan de videokaart uit moeten sluiten toch? Indien een extern scherm ook geen beeld geeft zou een reflow wellicht een oplossing zijn.
Inderdaad, dat is het beste wat je kan doen om het te testen.
Mocht het toch een reflow worden dan kan sebastius je vast wel helpen :D

[ Voor 4% gewijzigd door joon op 19-11-2015 19:25 ]