Anoniem: 623174

Topicstarter
Ik wil graag een camera gaan kopen, als opvolger van mijn Canon EOS 1000D.

Ik ben eigenlijk alleen maar met fotografie bezig, video's maak ik zelden. Dus beeldkwaliteit bij video, interesseert mij niet echt... Bij beide is het toch voldoende.

Nu heb ik natuurlijk al zelf wat opgezocht, en zijn de voordelen wat dat betreft:

7D:
- 8 bps vs 7 bps
- Betere zoeker 100% accuraat vs 98% en wat groter
- De prijs op tweedehands gebied

70D
- Gewoon nieuwer, dus wat meer features
- Touchscreen
- Gaan SD-kaarten in, die ik al heb en CF kaarten zijn duurder

Nu is het nogal een verschil in prijs, een tweedehands 7D mk. I is rond de 500€, en de 70D toch al ruim 800€.

Dus mijn vraag is: Is het het waard om door te sparen voor een 70D, of is het een beter idee om voor een wat oudere maar nog steeds capabele 7D mk. I te gaan?

Ik houd mij vooral bezig met wat concertfotografie, wat urbexen en ik wil later ook graag wat portretfotografie doen.

De lenzen die ik op het moment heb zijn:
- Canon EF-S 18-55 (ookal wil ik die inruilen voor de Sigma 17-50 f/2,8)
- Canon EF 50 f/1,8 II
- Canon EF 70-200 f/4L USM

Anoniem: 670812

Anoniem: 623174 schreef op donderdag 19 november 2015 @ 16:29:
70D
- Gewoon nieuwer, dus wat meer features
Dat kan je niet zo makkelijk zeggen zeggen denk ik. Je zult er misschien wat verder in moeten duiken om te kijken of de 70D de voordelen heeft die je nodig hebt en dus ook meer nuttige features heeft.

De 7D heeft ook zaken welke de 70D mist zoals meer opties met de AF zoals AF expansion, optie om kleinere AF punt te kiezen en misschien nog wel aantal opties qua AF. Ze hebben de 70D daarin wat beperkt. Verder zijn er nog wel wat verschillen. Maar dan moet je de handleiding er eens bij pakken en vergelijken. Daarnaast heeft de 7D voor mij persoonlijk prettigere bediening. Dus probeer ze ook eens vast te houden (Als je geen 7D in de winkel kan vinden probeer een 7D2 die is zo goed als hetzelfde qua layout en bediening).

De 70D heeft voornamelijk voordelen bij gebruik van liveview met de Dual Pixel AF en het draaibaarscherm met touch en de connectivity met betrekking tot de onboard Wifi. Maar de vraag die je daar moet stellen is vind ik die features belangrijk. Daarnaast heeft de 70D toch ook de nieuwere en iets betere sensor die het beter doet qua shaduwpartijen. Dat is misschien voor Concert en Urbex fotografie wel weer een plus. De 7D doet dat minder goed en kan in bepaalde situaties nog wel last hebben van Banding in de schaduwen.

Daarnaast als je voor 2de hands wilt gaan bij de 7D kun je natuurlijk ook kijken voor een 2de hands 70D. Dan is het prijs verschil kleiner. Prijs verschil tussen een nieuwe 7D of 70D is ook niet groot.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:37

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Soinar geeft al een goede voorzet, maar wat ik mij afvraag is wat je mist aan je huidige camera waarom je een nieuwe wilt. :)

Zelf heb ik voor dezelfde keuze gestaan, al ging het bij mij tussen de 7DII en de 70D. Daar waar de 7DII qua AF en snelheid beter is voor sport en vogeltjes en dergelijken ben ik uiteindelijk toch voor de 70D gegaan vanwege de mogelijkheden (features) en het prijsverschil.

Feitelijk omdat een aantal zaken aan de 70D mij erg fijn leken en in de praktijk goed gevallen:
• filmen is voor mij wel van belang, al is het slechts incidenteel
• het draaischerm gebruik ik immens vaak bij macro, op statief of moeilijke hoeken
• touchscreen is fantastisch, als je het eenmaal gehad hebt kan je niet meer zonder (Q-menu om alles snel aan te passen, standaardbediending als pinchzoom en swipe, aanwijzen waar je focus moet liggen, enz)
• wifi is soms handig maar niet onmisbaar, bijvoorbeeld op vakantie even gauw een JPEG'je er af halen of je telefoon als afstandbediening gebruiken.

Maar dat is puur op mijn voorkeur gebaseerd, wellicht vind jij de hogere FPS, snellere AF, grotere zoeker en iets betere lichtgevoeligheid belangrijker. Dat is heel persoonlijk, mij interesseerde driekwart niet.

Dus daarom terug naar mijn eerste vraag, waarom een upgrade? Wat is belangrijk voor je?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:22
Zo te lezen is de 70D een betere keuze voor Wolf_90. Wat betere ruisprestaties en uitklapbaar touchscreen. De betere AF van de 7D ga je niet nodig hebben, want is met name met tracking belangrijk.
Maar mijn vraag aan de TS: ga je uitkomen met de 17-50 f/2.8 en de 50/1.8 voor concertfotografie? Kan me voorstellen dat je niet altijd dichtbij genoeg komt en dan is de 70-200 die je nu hebt qua bereik goed, maar qua lichtsterkte onvoldoende.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Topicstarter
Dat eerste ga ik sowieso doen, alleen bij mij in de MediaMarkt hadden ze alleen de 70D, en die voelde gewoon goed, maar ik zal eens opzoek gaan naar een 7D.

Live View gebruik ik zelden, eigenlijk alleen als ik dicht bij de grond foto's maak. WiFi is geen pré voor mij, als het erop zit is het leuk, maar anders heb ik ook nog een mobiel kaartlezertje van de Action ;).

Een tweedehands 70D is geen probleem, maar ik heb er alleen nog geen op Tweakers zien staan, vandaar.
Ik vind deze gewoon niet lekker in de hand liggen, hij is wat klein en toch al behoorlijk oud. Er zijn ook al veel foto's mee gemaakt, en hij zit nu ongeveer op z'n kritieke breekpunt. En een nieuwe camera is natuurlijk altijd leuk.

Hogere FPS maakt me niet heel veel uit, allebei is goed wat dat betreft. De snelle snellere AF en en de grotere en toch meer accurate zoeker vind ik wel fijn en belangrijk.

Wat ik ook belangrijk vind is de ISO-ruis, wat bij concerten niet te hoog moet zijn, want dan heb je een onbruikbare foto, ookal kan je het allemaal bewerken enzo, maar alsnog.
Ik wil heel graag nog andere lenzen voor erbij (24-70 f/2,8, 70-200 f/2,8 etc), maar daar heb ik nu simpelweg het budget niet voor. Ik verdien (nog) geen geld met mijn foto's ik heb wel eens een paar foto's gemaakt voor de gemeente, maar daar zijn lichtsterke lenzen niet van belang en voldoet de 70-200 f/4 uitstekend.

En daarbuiten, vind ik de 50mm f/1,8 gewoon echt een hele fijne lens, en die heeft me toch al aardig wat mooie plaatjes bezorgd.

[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 623174 op 19-11-2015 21:43 ]

• Universal Creations
24-70 op een 70D? Dat is een vreemde keuze, zeker als je al de 17-50 f/2.8 overweegt.

• Gonadan

Gonadan

Mja, je gebruikt het betere midden maar het is eigenlijk wel zonde. Toch zie je het eigenlijk nog best vaak, die dingen op crop.
Anoniem: 623174 schreef op donderdag 19 november 2015 @ 21:42:
Ik vind deze gewoon niet lekker in de hand liggen, hij is wat klein en toch al behoorlijk oud. Er zijn ook al veel foto's mee gemaakt, en hij zit nu ongeveer op z'n kritieke breekpunt. En een nieuwe camera is natuurlijk altijd leuk.

Hogere FPS maakt me niet heel veel uit, allebei is goed wat dat betreft. De snelle snellere AF en en de grotere en toch meer accurate zoeker vind ik wel fijn en belangrijk.

Wat ik ook belangrijk vind is de ISO-ruis, wat bij concerten niet te hoog moet zijn, want dan heb je een onbruikbare foto, ookal kan je het allemaal bewerken enzo, maar alsnog.
Waarom vind je de grotere dekking van die zoeker zo belangrijk? :)

Qua ruis zijn ze niet hetzelfde, maar je moet ook weer geen schokkende verschillen verwachten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Universal Creations
Gonadan schreef op donderdag 19 november 2015 @ 22:42:
Mja, je gebruikt het betere midden maar het is eigenlijk wel zonde. Toch zie je het eigenlijk nog best vaak, die dingen op crop.
Het is een achterlijk lompe lens, met zeer beperkt groothoek en heeft geen stabilisatie zoals de 17-50... Over de prijs zullen we het dan nog maar niet hebben.

• Gonadan

Gonadan

Sterker nog, ik zie een hoop mensen met de f/4 lopen. Dat vind ik dan pas zonde, zeker als je die EF-S f/2.8 gewoon kunt kopen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Topicstarter
Universal Creations schreef op donderdag 19 november 2015 @ 22:12:
24-70 op een 70D? Dat is een vreemde keuze, zeker als je al de 17-50 f/2.8 overweegt.
Het was maar bedoelt als indicatie, ik heb nog niet serieus naar andere lenzen zitten kijken.
Gonadan schreef op donderdag 19 november 2015 @ 22:42:

[...]

Waarom vind je de grotere dekking van die zoeker zo belangrijk? :)

Qua ruis zijn ze niet hetzelfde, maar je moet ook weer geen schokkende verschillen verwachten.
Ik heb een bril, en volgens mij is dat wat fijner met een grotere zoeker. Nu zit dat namelijk niet zo lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Zelf sta ik nu ook op het punt om een 70D aan te schaffen, dit als vervanger van mijn in 2007 aangekochte 400D. De 400D heeft het overigens altijd perfect gedaan, maar ik loop nu tegen de beperkingen van de camera aan. Een groot gemis is overigens ook het gebruik aan video. We hebben dan wel een losse camcorder, maar dat werkt niet zo handig.

De enige reden waarom ik nu twijfel over de 70D is omdat deze uit 2013 komt en waarschijnlijk in Q2 (gebaseerd op internet-geruchten) de 80D zal worden gelanceerd.
Het grote voordeel deze nu wél aan te schaffen is, stap vooruit ten opzichte van de 400D, op dit moment heeft Canon de cashback actie waarmee je €80,- terugkrijgt op aanschaf van 70D body, daarnaast heb ik nog 'n Coolblue giftcard van Tmobile twv €10. Hiermee gecombineerd komt het totaalbedrag voor de 70D dus op €739,-, wat een hele mooie deal is.

Als de 80D komt, verwacht ik ook dat ze deze rond de €1000,- op de markt zetten en dan is de vraag.. is die nieuwe sensor dat echt waard?

Het glaspark bestaat op dit moment overigens uit :
Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 (kitlens dus)
Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS
Canon EF 50mm f/1.8
Sigma AF 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM

Na aanschaf van de body zal een van mijn eerste nieuwe aanschaffen een vervanger zijn van 18-55 & 55-250. Gewoon een lens die ik voor beide zaken kan inzetten, maar moet nog even onderzoeken welke daarvoor het beste geschikt is.

Om even een nuttige bijdrage aan dit topic te geven ;).
Heb in eerste instantie ook gekeken naar de 70D vs. 7D. Aangezien deze een hele lange tijd in hetzelfde prijssegment hebben gezeten zou de 7D een logischere keuze zijn geweest (op basis van de naam).

Het verschillende reviews gelezen, reviews op YouTube gekeken. Kijk eens naar dit DP review filmpje waar ze de camera's head to head vergelijken.

[ Voor 14% gewijzigd door Calitomnication op 20-11-2015 08:42 ]

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Anoniem: 623174 schreef op donderdag 19 november 2015 @ 23:04:
Ik heb een bril, en volgens mij is dat wat fijner met een grotere zoeker. Nu zit dat namelijk niet zo lekker.
Dat zou je moeten proberen, bij mijn weten is de fysieke maat van de zoeker niet anders maar gaat het puur om de dekking van het beeld wat de sensor opvangt. Dus hoe groter de zoeker hoe dichter je bij de daadwerkelijke beelduitsnede zit die je aan het maken bent.

Overigens kan je ook van die opzetstukjes kopen welke veel comfortabeler schijnen te zijn dan de standaard, wellicht bestaan er ook die specifiek fijn zijn voor een bril.
Calitomnication schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 08:37:
De enige reden waarom ik nu twijfel over de 70D is omdat deze uit 2013 komt en waarschijnlijk in Q2 (gebaseerd op internet-geruchten) de 80D zal worden gelanceerd.
Het grote voordeel deze nu wél aan te schaffen is, stap vooruit ten opzichte van de 400D, op dit moment heeft Canon de cashback actie waarmee je €80,- terugkrijgt op aanschaf van 70D body, daarnaast heb ik nog 'n Coolblue giftcard van Tmobile twv €10. Hiermee gecombineerd komt het totaalbedrag voor de 70D dus op €739,-, wat een hele mooie deal is.

Als de 80D komt, verwacht ik ook dat ze deze rond de €1000,- op de markt zetten en dan is de vraag.. is die nieuwe sensor dat echt waard?
Dan komt hij over drie kwartalen uit, mag je hopen dat hij inderdaad direct in die prijscategorie beschikbaar is en dat hij te verkrijgen is. In mijn optiek een grote gok, maar als je rustig kunt wachten kan je het overwegen. Ik heb geleerd in de elektronicawereld niet te wachten op nieuwe technieken of versies. Dat duurt altijd langer dan je wilt, is altijd duurder dan je wilt en als je hem dan eindelijk hebt komt er toch weer wat nieuws wat nóg beter is. :P
Het glaspark bestaat op dit moment overigens uit :
Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 (kitlens dus)
Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS
Canon EF 50mm f/1.8
Sigma AF 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM

Na aanschaf van de body zal een van mijn eerste nieuwe aanschaffen een vervanger zijn van 18-55 & 55-250. Gewoon een lens die ik voor beide zaken kan inzetten, maar moet nog even onderzoeken welke daarvoor het beste geschikt is.
De Canon 18-135 IS STM welke ze als kit er vaak bij verkopen, prima scherp en werkt erg fijn. Als je meer lichtsterkte wilt of een continu diafragmagetal dan moet je nog even onderzoeken.
Om even een nuttige bijdrage aan dit topic te geven ;).
Heb in eerste instantie ook gekeken naar de 70D vs. 7D. Aangezien deze een hele lange tijd in hetzelfde prijssegment hebben gezeten zou de 7D een logischere keuze zijn geweest (op basis van de naam).
Hoe kom je daar bij? Op basis van naam zou de 5D nog logischer zijn, maar in de praktijk valt dat vies tegen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Gonadan schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 09:12:
[...]

Dan komt hij over drie kwartalen uit, mag je hopen dat hij inderdaad direct in die prijscategorie beschikbaar is en dat hij te verkrijgen is. In mijn optiek een grote gok, maar als je rustig kunt wachten kan je het overwegen. Ik heb geleerd in de elektronicawereld niet te wachten op nieuwe technieken of versies. Dat duurt altijd langer dan je wilt, is altijd duurder dan je wilt en als je hem dan eindelijk hebt komt er toch weer wat nieuws wat nóg beter is. :P
Juust, dat is precies mijn punt.. En tegen de tijd dat hij verkrijgbaar is tegen een redelijke prijs ben je weer 1.5/2 jaar verder.. En dan.. tja.. deze camera is al 2 jaar oud.. over 'n jaar komt de 90D uit.. zal ik daar op wachten? :P
De Canon 18-135 IS STM welke ze als kit er vaak bij verkopen, prima scherp en werkt erg fijn. Als je meer lichtsterkte wilt of een continu diafragmagetal dan moet je nog even onderzoeken.
Thanks voor de tip, zal zeker eens naar deze lens gaan kijken!
Hoe kom je daar bij? Op basis van naam zou de 5D nog logischer zijn, maar in de praktijk valt dat vies tegen. :P
Dat bedoel ik juist.. Op basis van de naam 700D consument, 70D semi-pro, 7D pro, zou je voor de 7D gaan, maar que opties komt de 70D op veel vlakken als beste uit de test(en). Zeker als je de camera voor video gaat gebruiken. Het autofocus systeem van de 70D moet echt geweldig goed en snel zijn..
Denk toch dat ik voor de 70D ga, tis bijna sinterklaas en heb nog niks in m'n schoen gehad :P

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ah dan begreep ik je verkeerd. Zo heb ik ook naar de 6D gekeken welke volgens serie beter moet zijn. Maar als je gewoon letterlijk vraagt: "Wil je de instap-fullframe of één van de beste crops?", dan is het antwoord snel duidelijk als je geen specifieke redenen hebt om fullframe te willen. :P

Maar terug naar de TS, want hij heeft het topic gestart voor advies. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-04 21:19
De 70D is over het algemeen een betere camera, het enige wat de 7D misschien beter doet is burst schieten, en de viewfinder is iets groter. De voordelen van de 70D wegen daar makkelijk tegen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hmmm, daar kwam niet echt een duidelijke conclusie uit welke nou echt beter is. Eigenlijk werd er gezegd dat beide super goede camera's zijn wat ik al wist.

De 70D is alleen iets beter met de hogere ISO-waardes en de 7D is nog steeds heel goed.
Oke, dus jij zegt 70D?

Misschien moeten ze op Tweakers een poll erbij maken, dat het snel duidelijk wordt wie wat kiest.

Zijn er nog aanvullingen op dit topic, aangezien ik nog niet echt een concreet antwoord heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 670812

Anoniem: 623174 schreef op zondag 22 november 2015 @ 22:54:
[...]

De 70D is alleen iets beter met de hogere ISO-waardes en de 7D is nog steeds heel goed.
Dat verschil is minimaal, al is de ruis wel iets prettiger weg te werken bij de 70D. Het is eerder dat de donkere delen het bij de 70D beter doen. Zoals meerder dat nu al gezegd hebben is de 70D dan voor jouw soort fotografie de beste optie van de 2.
[...]

Misschien moeten ze op Tweakers een poll erbij maken, dat het snel duidelijk wordt wie wat kiest.

Zijn er nog aanvullingen op dit topic, aangezien ik nog niet echt een concreet antwoord heb.
Dat lijkt me niet verstandig. Want dan krijg je voornamelijk persoonlijke keuzes van wat men de beste vind. Dan weet je nog niet waarom de één eventueel een betere keuze voor jou is. Het moet jou keuze worden en wat het beste is voor jou soort fotografie.

Er is ook geen concreet antwoord te geven. Want het blijft altijd een compromis die je moet maken in fotografie. Wij kunnen voornamelijk advies geven en je zult zelf de keuze moeten maken. Maar zoals vele al zeggen is de 70D door voornamelijk de nieuwere sensor de betere keus. Aan jou of je deze eventueel 2de hands kan vinden zodat het prijs verschil minimaal is en jou de keus of je eventueel meer wilt betalen voor de extra's en de kleinere viewfinder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Hmmm, daar kwam niet echt een duidelijke conclusie uit welke nou echt beter is. Eigenlijk werd er gezegd dat beide super goede camera's zijn wat ik al wist.
Vertel anders eens meer over wat jij graag fotografeert. Hoe beter wij in beeld hebben waar de camera voor gebruikt gaat worden hoe beter we kunnen adviseren. Op dit moment is het niet meer dan ventileren van persoonlijke voorkeur.
Nee, want de keuze is heel persoonlijk. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Gonadan schreef op maandag 23 november 2015 @ 10:54:
[...]

Vertel anders eens meer over wat jij graag fotografeert. Hoe beter wij in beeld hebben waar de camera voor gebruikt gaat worden hoe beter we kunnen adviseren. Op dit moment is het niet meer dan ventileren van persoonlijke voorkeur.

[...]

Nee, want de keuze is heel persoonlijk. :)
Ik fotografeer graag concerten, waarbij wat hogere ISO's handig zijn als je een lens hebt zonder stabilisatie, architectuur, wat urbex en ik wil graag nog portretten gaan schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:38

Mr Pingu

Professioneel Prutser

70D dan voor de betere sensor, heb je naar mijn mening veel meer aan dan die 2% grotere zoeker. Hoewel de meeste winst boek je toch echt door te upgraden naar een lichtsterkere lens.
8 fps vs 7fps, verwaarloosbaar voor wat jij doet. Je fotografeert geen snelle actiesport dus je zou al genoeg hebben aan 3 fps. Dus dat argument kan je wegstrepen denk ik.
Verder komt de prijs van 70D tweedehands al dichter in de buurt bij de 7D, bovendien hoef je dan geen CF kaarten er voor te kopen.

En echt eenduidig antwoord kunnen we niet geven, blijft persoonlijke voorkeur voor een groot deel en bovendien zal je toch echt zelf moeten bepalen wat je zelf wil. Beide zijn prima camera's en bijna gelijk aan features. Dus komt het erop neer wat je belangrijker vind:
iets grotere zoeker of iets betere sensor (of prijs) -> Dit zijn de enige kleine verschillen die relevant zijn voor jouw fotografie.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mr Pingu schreef op maandag 23 november 2015 @ 20:31:
70D dan voor de betere sensor, heb je naar mijn mening veel meer aan dan die 2% grotere zoeker. Hoewel de meeste winst boek je toch echt door te upgraden naar een lichtsterkere lens.
8 fps vs 7fps, verwaarloosbaar voor wat jij doet. Je fotografeert geen snelle actiesport dus je zou al genoeg hebben aan 3 fps. Dus dat argument kan je wegstrepen denk ik.
Verder komt de prijs van 70D tweedehands al dichter in de buurt bij de 7D, bovendien hoef je dan geen CF kaarten er voor te kopen.

En echt eenduidig antwoord kunnen we niet geven, blijft persoonlijke voorkeur voor een groot deel en bovendien zal je toch echt zelf moeten bepalen wat je zelf wil. Beide zijn prima camera's en bijna gelijk aan features. Dus komt het erop neer wat je belangrijker vind:
iets grotere zoeker of iets betere sensor (of prijs) -> Dit zijn de enige kleine verschillen die relevant zijn voor jouw fotografie.
Dankjewel! Ik ga ze sowieso allebei nog een vasthouden en proberen wat beter in de hand ligt, dan ff wat opspare en kijken wat er wordt aangeboden etc! Super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269656

ik zou helemaal geen Canon kopen .
maar een pentax of nikon .
alleen je zit wel met canon glas .
pentax K5II nikon D7000 D 7100
met een goede lens
het voordeel van de pentax is image stabilisatie in de body
dus elke pentax lens is te gebruiken zowel manuaal of auto focus .
nikon heeft het image stabilisatie systeem in de lens .
maar dan ben je wel duurder uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Anoniem: 269656 schreef op maandag 23 november 2015 @ 22:09:
met een goede lens
Pentax is een aparte keuze. Stabilisatie in de lens hoeft helemaal niet duurder te zijn. Er zijn best wel wat lenzen voor Canon en Nikon te krijgen die niet de hoofdprijs kosten. Zoals de kitlenzen, maar ook bijvoorbeeld de door TS genoemde Sigma 17-50 f/2.8 OS.
Maar welke lens heeft Pentax om tegenover de Canon 70-200 f/4 te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calitomnication

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Als ik de keuze tussen de 2 camera's zou moeten maken dan zou ik voor de 70D gaan.

Waarom? De verschillen tussen beide camera's zijn zo klein dat ze te verwaarlozen zijn. Het verschil tussen de nieuwprijs van deze camera's kun je dan gebruiken om goed glas aan te schaffen, want op het end van de rit is dat toch een van de belangrijkste factoren van je camera. Een ontzettend goede camera met "slechte" objectieven zul je niet tot de max. kunnen gebruiken :)
Daarnaast heeft Canon nu een mooie Cashback actie waarbij je nog eens €80 terugkrijgt op de body, dus dat is nog eens extra mooi meegenomen.

(maar, dat is mijn persoonlijke keuze :P)

tips voor New York

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ruis wegwerken bij de 70d gaat ideaal moet ik zeggen in diverse situaties. Wij hebben weinig te klagen. Maar ik heb de 7d nooit gebruikt, in theorie zou de 70d leuker voor jou zijn.

En die touchscreen <3

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Anoniem: 269656 schreef op maandag 23 november 2015 @ 22:09:
met een goede lens
Als TS al een relatief dure L lens heeft, waarom zou 'ie dan alsnog overstappen naar Nikon?
Pagina: 1