• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-09 11:43
Komende januari ben ik klaar met mijn studie Systeembeheerder (MBO niveau 4). Ik ben van plan om in september aan een andere studie te beginnen op het HBO. Echter ben ik niet van plan om van januari t/m september in bed liggen of in een supermarkt werken. Het liefst wil ik gebruik gaan maken van mijn diploma.

Heeft iemand ervaring met dit soort situaties? Zijn er bedrijven die voor een half jaar (fulltime) IT personeel zoeken, wellicht voor projecten?

Alvast bedankt!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik zou gewoon een baan zoeken, en niet zeggen dat je van plan bent na 6 maanden weer te vertrekken. Wie zegt dat je dat doet, misschien zijn de omstandigheden na 5 maanden wel zo veranderd dat je lekker wil blijven werken. En andersom, als je ergens een baan zou willen accepteren en geen plannen hebt om na 6 maanden weg te gaan, dan zou je die altijd alsnog kunnen krijgen.

Kortom, gewoon lekker solliciteren, en je potentiële werkgevers niet van je privé-plannen laten weten.

• Thecola
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03:13
Je kan ook in deeltijd gaan studeren vanaf september en kijken of je potentiële werkgever daarin wat wil betekenen.

Mocht je voor de optie van hierboven kiezen kijk dan wel uit dat je geen jaarcontract tekent want dan zit je gewoon vast aan die 12 maanden (na je proefperiode), maar ga voor een halfjaarcontract.

toettoett

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-09 15:29
Ga aan de slag bij een detachering bureau. Daar krijg je korte klussen/projecten.

• Stephanvr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 26-09 21:30
Nee? In februari beginnen met de opleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
'Niemand' gaat je aannemen voor 6 mnd, oftewel verzwijgen. Heb twee maal in een soortgelijke situatie gezeten (ook 6 maanden in de IT) en het is wellicht wat lullig voor het bedrijf, maar werkloos thuis zitten is nog lulliger. Het is gewoon niet anders.
Thecola schreef op donderdag 19 november 2015 @ 15:50:Mocht je voor de optie van hierboven kiezen kijk dan wel uit dat je geen jaarcontract tekent want dan zit je gewoon vast aan die 12 maanden (na je proefperiode), maar ga voor een halfjaarcontract.
Hoeft niet, dat is afhankelijk van je contract.
plizz schreef op donderdag 19 november 2015 @ 15:53:
Ga aan de slag bij een detachering bureau. Daar krijg je korte klussen/projecten.
Je krijgt wel kortere klussen bij een detacheringsbureau, maar daarbij wil het detacheringsbureau zelf wel degelijk een langdurige relatie met je aangaan. Een goede optie dus, maar alsnog verzwijgen dat je na 6 mnd er mee stopt want je wordt gewoon niet aangenomen anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:48
Hou er wel rekening mee dat je, als je een half jaar contract krijgt en dit wordt verlengd, je zelf ontslag neemt en daarmee je ww-rechten verspeelt.

Ga gewoon voor een detacheerder en vertel dat je insteek is om een opdracht voor een half jaar te vervullen (of meerdere korte). En daarna wellicht beschikbaar bent op 0-uren basis vanuit thuis?

[ Voor 10% gewijzigd door Paultje3181 op 20-11-2015 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-08 12:02

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Aikon schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 10:30:
'Niemand' gaat je aannemen voor 6 mnd, oftewel verzwijgen. Heb twee maal in een soortgelijke situatie gezeten (ook 6 maanden in de IT) en het is wellicht wat lullig voor het bedrijf, maar werkloos thuis zitten is nog lulliger. Het is gewoon niet anders.

[...]

Hoeft niet, dat is afhankelijk van je contract.

[...]

Je krijgt wel kortere klussen bij een detacheringsbureau, maar daarbij wil het detacheringsbureau zelf wel degelijk een langdurige relatie met je aangaan. Een goede optie dus, maar alsnog verzwijgen dat je na 6 mnd er mee stopt want je wordt gewoon niet aangenomen anders.
Het kán voor het bureau wel interessant zijn om een toekomstig HBO'er alvast in het klantenbestand te hebben natuurlijk, maar ik weet niet of ze zover denken.

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Kurkentrekker schreef op donderdag 19 november 2015 @ 15:45:
Kortom, gewoon lekker solliciteren, en je potentiële werkgevers niet van je privé-plannen laten weten.
Ik zou dat niet doen. De (waarschijnlijk enige) werkervaring op je CV is dan een klus die je niet als referentie kunt gebruiken omdat je dan waarschijnlijk niet in goede verstandhouding vertrekt.
Bovendien heb je meestal een opzegtermijn en dan kunnen de laatste weken nadat je opgezegd hebt wel eens in een vervelende sfeer verlopen.

Daarnaast maak je het jezelf onnodig moeilijk. Het is moeilijker om aan een vaste baan te komen (lat ligt hoger) en de sollicitatieprocedure duurt vaak stukken langer. Dan lijkt de beste manier mij toch een uitzendbureau, waar je vaak morgen aan de slag kunt als je je vandaag inschrijft, en gewoon aan te geven dat je maar een halfjaar beschikbaar bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-08 22:59

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Even een kleine reality check..Hoe realistisch is het dat je een baan als systeembeheerder zonder ervaring (op MBO niveau) gaat vinden? Als het een moeilijk branche is, dan schat ik de kans klein dat het je binnen die tijd lukt (factor geluk of netwerk uitgesloten). Dan ben je beter af om wel dat baantje in de horeca aan te nemen voor dat halve jaar, of via dat uitzendbureau aan de slag te gaan. Als het je onverwacht toch lukt, dan zou ik serieus overwegen om duaal of deeltijd te gaan studeren. Werk vinden zonder ervaring is absoluut geen sinecure en elke gram ervaring die je op kan doen, gaat je na je HBO studie zonder meer redden.

Ik heb geen zicht of er aan de lopende band systeembeheerders worden afgeleverd, of dat het een branche is met weinig aanbod. Ik doe deze bedenking vanuit mijn eigen vak (Communicatie). Werk in deze hoek is vrijwel onmogelijk zonder ervaring, of een goed netwerk. Ik wou dat ik iemand me dit voor mijn studie had verteld. In plaats van 'doe waar je blij van wordt'..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:15
downtime schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 12:10:
[...]

Ik zou dat niet doen. De (waarschijnlijk enige) werkervaring op je CV is dan een klus die je niet als referentie kunt gebruiken omdat je dan waarschijnlijk niet in goede verstandhouding vertrekt.
Bovendien heb je meestal een opzegtermijn en dan kunnen de laatste weken nadat je opgezegd hebt wel eens in een vervelende sfeer verlopen.
Ik ken geen bedrijf dat vervelend gaat doen als je aangeeft dat je verder wil gaan studeren. Je moet alleen niet vertellen dat je dat bij de sollicitatie al wist.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
downtime schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 12:10:
[...]

Ik denk dat je het te zwart inziet. De motivatie van TS is er één waar een bedrijf begrip voor heeft, met uitzondering van het bedrijf waar je maar een half jaartje blijft natuurlijk. Maar ook daar zal je echt niet op tegenwerking of een nare afsluiting lopen. Het kan altijd natuurlijk, maar dan is het een maandje even enigszins doorbijten en ben je er vanaf.

Bij mij betrof het geen studie, maar een vakantie en daar heb ik alleen maar positieve reacties op gekregen. Ook bij volgende sollicitaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daan87423 schreef op donderdag 19 november 2015 @ 15:22:
Komende januari ben ik klaar met mijn studie Systeembeheerder (MBO niveau 4). Ik ben van plan om in september aan een andere studie te beginnen op het HBO. Echter ben ik niet van plan om van januari t/m september in bed liggen of in een supermarkt werken. Het liefst wil ik gebruik gaan maken van mijn diploma.

Heeft iemand ervaring met dit soort situaties? Zijn er bedrijven die voor een half jaar (fulltime) IT personeel zoeken, wellicht voor projecten?

Alvast bedankt!
JO
Ik ben heel erg benieuwd wat er van is gekomen, heb je nog een baan kunnen scoren en wat heb je gezegd tijdens je solicitatie, ik zit namelijk in het zelfde schuitje, en wil komend school jaar ook weer verder met een hbo studie. Alleen wil niet stil blijven. Ik heb morgen ook een solicitatie! Ik weet ben beetje laat ermee. Hoop dat jij je ervaring wilt delen.

Alvast bedankt
Pagina: 1