Eltako impuls relais aansturen met Arduino

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Cuball
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-06 12:16
Bij ons thuis worden alle lichtpunten gestuurd door verschillende Eltako impuls relais. De sturing is via 24V DC spanning.

Ik had graag geweten waar ik best starte om deze sturing bijvoorbeeld mogelijk te maken met een Adruino bordje.

Hoe zou ik de koppeling kunnen maken tussen de digital I/O pins en de stuursignalen op 24V.

"Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever"

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-06 15:02
Logic level FET die 30V aankan, laten schakelen in de kant naar massa en klaar is kees.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:08

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cuball
Hey bedankt voor de info, volgende vraag zal misschien dom zijn.
Maar nu worden al mijn teleruptors dus geschakeld door een 24V DC spanning, door de deze kring kortstondig te sluiten schakelt de Eltako teleruptor de verbruiker (lamp) aan of uit.

Echter begrijp ik niet goed als ik hier parallel een arduino voor wil gebruiken icm bv. zo'n ULN2003 hoe ik de verbindingen moet maken. De Arduino wordt gevoed door een andere 5V spanning (bv. batterij). Ik veronderstel dat de GND van de arduino niet dezelfde is als deze van mijn 24 schakelspanning (neg pool)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:08

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als ik het goed heb wordt het relais bediend door een positieve puls van 24v. Dan gaat een ULN2003 niet direct werken, de ULN200x series zijn buffers die de massa schakelen. Je kunt dan wel een PNP transistor pakken met de E aan de +24v, C aan het relais en de B via een weerstand naar de ULN, dan schakel je de +24v. Andere truuk is via de ULN een klein (reed)relais schakelen waarmee je geheel gescheiden de 24v kan schakelen. Als er niet veel stroom nodig is voor het relais zou je ook een opto coupler kunnen pakken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Cuball
De impuls relais kunnen gestuurd worden door 8-230V UC (zowel AC of DC). Bij mijn installatie thuis heb ik de sturing gedaan met 24V DC.

Hier zie je een voorbeeldje van het aansluitschema van de impuls relais, ik zou dus naast de drukknoppen een arduino willen toevoegen die de sturing ook kan doen.

Afbeeldingslocatie: http://s28.postimg.org/mhwll1ah9/Capture.jpg

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-06 07:14
Je hebt ook relais modules voor een arduino. Kun je daar niks mee.
http://www.ebay.com/itm/5...ad7d4d:g:fJcAAOxypthRyB0Y
Je hebt ze met 1,2,4 of 8 relais.

[ Voor 7% gewijzigd door Sepio op 26-11-2015 19:33 ]

• Ryen
  • Laatst online: 12-06 14:52
Je hebt ze met 1,2,4 of 8 relais.
En zelfs met 16 :9

Hoe praktisch dat is voor domotica is natuurlijk een ander verhaal....

• Cuball
Ik denk dat de relais niet echt nodig zijn. De eltako teleruptors worden gebruikt om de lasten (lampen) te schakelen.

Zijn er online geen voorbeelden te vinden analoog als mijn probleem? Lijkt me nu toch niet zo'n speciaal geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier999
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-01 21:32
Hoi,

Ben je er ondertssn uitgeraakt? Ik wil precies hetzelfde voor elkaar krijgen. Ik heb ook die impuls relais van eltako.

mvg

[ Voor 2% gewijzigd door reinier999 op 02-11-2017 21:33 . Reden: typo ]

Pagina: 1