Kan de netwerkbeheerder meekijken

Pagina: 1
Acties:

• Jetro.
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 02-06-2023
Ik heb op het werk een computer die is aangesloten op de bedrijfsserver. De netwerkbeheerder kan volgens mij collega's precies zien wat ik doe.

Als ik nu met een laptop of mobiele telefoon met de wifi van het bedrijf verbind, kan de netwerkbeheerder dan ook zien wat ik doe, zowel online als offline?

• Stroopwafels
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:22
Wij weten natuurlijk niet wat voor software op de bedrijfscomputer is geïnstalleerd, daar kunnen wij niet veel over zeggen. Het is mogelijk dat HTTP verkeer gelogd wordt.

Draai een VPN die het verkeer encrypt op je persoonlijke laptop/mobiel als je niet wilt dat je verkeer afgekeken gaat worden.

• Klevertje
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-04 16:37
Je kunt op bepaalde hoogte vrij veel natrekken als netwerkbeheerder. Echter heb je vaak geen tijd/zin om na te kijken wat al je collega's doen.

• Vickiieee
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-09 23:42

Vickiieee

Kritische lezer.

Jetro. schreef op donderdag 19 november 2015 @ 14:11:
[...]
Als ik nu met een laptop of mobiele telefoon met de wifi van het bedrijf verbind, kan de netwerkbeheerder dan ook zien wat ik doe, zowel online als offline?
Ik weet er het fijne niet van, maar wat ik wel weet is dat: dit in principe niet kan. Want: als een netwerkbeheerder mee kan kijken komt dat omdat alles via het netwerk gaat. Als je 'alleen' maar met de WiFi verbinding maakt dan heb je een internet verbinding, maar nog niet direct met het interne netwerk. Daar komt ook nog eens bij dat de beheerder daar de machtigingen (met je laptop) niet voor heeft. Vaak moet je speciaal daarvoor instellingen op de correcte manier instellen (je hebt dan een beetje het 'Teamviewer' idee).

Wat hij wél kan, is jouw surfgedrag monitoren. Hij kan dus zien welke sites je bezoekt, wanneer en hoe vaak. Zowel van je laptop als je mobiel, echter moet hij dan nog wel de gegevens van een (voor hem) onbekend apparaat (laptop of smartphone dus) koppelen aan daadwerkelijk jouw telefoon.

Trotse winnaar van het 'Captain Obvious lintje' van 07-10-2015!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hangt er natuurlijk net van af wat er voor apparatuur geinstalleerd is.
Als je bijvoorbeeld een firewall of optimizer tussen hangt kun je inderdaad best zien op welke site je zit.
Dan moet dat wel gekoppeld worden aan jouw device, maar alle apple toestellen laten bijvoorbeeld standaard de naam "iPhone van [insert eigenaar]". Idem natuulijk met jouw zakelijke computer welke in een domein hangt en op die manier weer te herkennen is.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ja het kan. Het kan altijd.

Als je echter met apparatuur die niet in beheer van de beheerder is gaat werken en dan ook encryptie gebruikt kan het weer niet. Maar of dat mag op je werk is nog maar de vraag.

• adis
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 24-02 21:45
@Huskes, I second you.

Netwerkbeheerders kunnen inderdaad veel, maar die gaan liever zelf internetten, dan dat ze iemand gaan bespieden.

Los daarvan zijn er veel vragen:
- Welke software hebben jullie op de laptops
- Wat voor laptops hebben jullie, OSX, Windows etc
- Hebben jullie vaste IP adressen op WiFi (denk het eerlijk gezegd niet)

Ik kan met Apple Remote of VNC op afstand (dus alleen via het bedrade netwerk, omdat ik het IP adres weet) inloggen en meekijken zonder dat de persoon het ziet. Ik doe het niet, maar het kan wel .. Dit soort dingen moet je als IT'er ook niet willen!

Ik neem even aan dat jullie bedrijf groter is als 5 mensen, anders hadden jullie niet een vaste netwerkbeheerder? Ok, denk je dat de die gast 5 schermen, als er 'maar' 5 mensen werken, open heeft staan om jullie te bespieden? Ik zou het walgelijk en ziekelijk vinden.. Ik kan me er dus niets bij voorstellen..

• Klevertje
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-04 16:37
Vickiieee schreef op donderdag 19 november 2015 @ 14:15:
[...]

Ik weet er het fijne niet van, maar wat ik wel weet is dat: dit in principe niet kan. Want: als een netwerkbeheerder mee kan kijken komt dat omdat alles via het netwerk gaat. Als je 'alleen' maar met de WiFi verbinding maakt dan heb je een internet verbinding, maar nog niet direct met het interne netwerk. Daar komt ook nog eens bij dat de beheerder daar de machtigingen (met je laptop) niet voor heeft. Vaak moet je speciaal daarvoor instellingen op de correcte manier instellen (je hebt dan een beetje het 'Teamviewer' idee).

Wat hij wél kan, is jouw surfgedrag monitoren. Hij kan dus zien welke sites je bezoekt, wanneer en hoe vaak. Zowel van je laptop als je mobiel, echter moet hij dan nog wel de gegevens van een (voor hem) onbekend apparaat (laptop of smartphone dus) koppelen aan daadwerkelijk jouw telefoon.
Inderdaad, simpelweg geen tijd om te kijken wat de mede collega's doen. Het zijn tenslotte je collega's en ik zou geen zin hebben om meneer de agent uit te hangen. Wanneer je bijvoorbeeld een grote organistatie hebt, staan hier vaak ook veel dingen dichtgespijkerd waardoor je niet alles kunt doen. Hier zal tevens ook meer gecontroleerd worden op DATA opslag. Want data opslaan kost nou eenmaal geld.

Dus het enige wat ik als netwerkbeheerder zou aangeven aan mijn collega's is als ze erg grote bestanden binnenhalen en deze op hun netwerkschijf opslaan. Wanneer je in een grote organisatie zit is dit wel van belang, maar ook maar tot bepaalde hoogte.

• Jetro.
Had het misschien niet duidelijk genoeg uitgelegd. De pc die ik normaal gebruik is aangesloten bij een bedrijfsserver.

Maar ik wil nu gebruik maken van mijn eigen laptop. Die is niet verbonden met de bedrijfsserver en dus enkel met de wifi verbinding.

Uit jullie reacties merk ik dus dat de netwerkbeheerder dus kan zien welke website ik bezoek als ik alleen via wifi ben verbonden.

Kan de netwerkbeheerder ook zien als ik bijvoorbeeld een programma start die internetverbinding nodig heeft? En wat ik daar in doe?

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Jetro. schreef op donderdag 19 november 2015 @ 14:28:
Had het misschien niet duidelijk genoeg uitgelegd. De pc die ik normaal gebruik is aangesloten bij een bedrijfsserver.

Maar ik wil nu gebruik maken van mijn eigen laptop. Die is niet verbonden met de bedrijfsserver en dus enkel met de wifi verbinding.

Uit jullie reacties merk ik dus dat de netwerkbeheerder dus kan zien welke website ik bezoek als ik alleen via wifi ben verbonden.

Kan de netwerkbeheerder ook zien als ik bijvoorbeeld een programma start die internetverbinding nodig heeft? En wat ik daar in doe?
Misschien moet je je daar niet zo druk over maken. Als iemand je wil bespioneren lukt dat toch wel. Gaat een netwerkbeheerder z'n tijd aan jou verspillen? Lijkt me niet.

• DJVG
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:20

DJVG

Gewoon DJVG

Zolang het verkeer ergens via een kabeltje loopt onder zijn beheer en als het niet encrypted is kan hij elk pakketje zien wat er doorheen gaat en wat er in die pakketjes zitten ;). Of hij dat doet, dat denk ik niet. Ik heb mijn tijd ook wel beter te besteden. Dat je verbind met Wifi van het bedrijf maakt geen verschil verder.

[ Voor 5% gewijzigd door DJVG op 19-11-2015 14:35 ]

Als iedereen aan zichzelf denkt, word er aan iedereen gedacht!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Netwerkbeheerders gaan alleen maar kijken wat iemand doet als daar redenen voor zijn. Ofwel, als het management hier om vraagt.
Ze gaan echt hun tijd niet verdoen aan dit soort dingen.

• Blokker_1999
  • Laatst online: 16:49

Blokker_1999

Full steam ahead

Bijkomend lijkt mij dat het systematisch bekijken van wie wat allemaal doet ook nog eens in conflict kan komen met geldende privacy wetgeving. Hier in België mag je ook niet zomaar een camera op je mensen zetten zonder een goede reden te hebben. We hebben ooit de fout gemaakt om een private mailbox te laten omvormen tot een gedeelde zonder die persoon in te lichten (die was langdurig afwezig en het werk bleef liggen tot ergernis van de klanten), dat heeft ons een zware uitbrander opgeleverd wegens schenden van de privacy.

Kan men meekijken? Ja. Mag het? Waarschijnlijk niet. Gebeurd het? Ik acht de kans zeer klein, zeker niet systematisch. Zoals o.a. Arunia aanhaalt: in principe alleen als er een reden voor is.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Beide is mogelijk, ik kan kan zien wat gebruikers via het LAN en wifi doen via Cisco Prime en ISE.
En ja dat kan ook op BYOD (bring your own device) apparaten.

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:59

Ja natuurlijk kan je netwerkbeheerder zien dat je 18 gig aan Game of Thrones aan het downloaden bent via torrents. _O-

Wat hij daarmee doet ligt aan de policy op je werk en de inzet van je beheerder.

[ Voor 10% gewijzigd door __R__ op 19-11-2015 14:49 . Reden: Hoofdletter ]

• Aksnes
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
Mag ik even vragen waarom je hier zo bang voor bent?

Volgensmij word er alleen op scholen echt op je scherm meegekeken wat je aan het doen bent. Wij houden in ieder geval niemand in de gaten.

• Jetro.
Dank voor de reacties. Nog een vraagje. Kan hij ook terugkijken wat ik die dag allemaal gedaan heb of kan hij alleen real time zien. Wat de netwerkbeheerder is vrij vaak bij klanten thuis.

Dus stel ik zou vandaag 18 GB aan game of thrones downloaden. En de netwerkbeheerder komt straks terug en gaat even kijken wat ik gedaan heb. Kan hij dit zien?

Ik weet dat het onwaarschijnlijk is maar ik werk maar bij een bedrijfje van 10 personen dus dan is het al makkelijker om te kijken.

Laatste vraag. Kan de netwerkbeheerder ook zien wat ik offline doe (bijvoorbeeld in Word typen) als ik alleen met wifi verbonden ben? Of zou ik daarvoor wifi uit moet schakelen.

• Jetro.
Wouter_96 schreef op donderdag 19 november 2015 @ 14:58:
Mag ik even vragen waarom je hier zo bang voor bent?

Volgensmij word er alleen op scholen echt op je scherm meegekeken wat je aan het doen bent. Wij houden in ieder geval niemand in de gaten.
Simpel gezegd. Omdat ik daar stage loop maar het is zo ontzettend saai en me eigen kapot verveel. Taken die ik moet doen heb ik snel af dus ik wil tussendoor andere dingen doen. Maar niet het risico lopen dat de netwerkbeheerder dat ontdekt.

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:16

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Misschien ook waardevol voor de beeldvorming: waarom wil je dat weten?

Zoals je het nu brengt zou je de indruk kunnen wekken dat wat je aan het doen bent, niet helemaal zuivere koffie hoeft te zijn (of in een grijs gebied zit). Als dat het geval zou zijn is het per definitie al verstandig om daarmee te stoppen onder werktijd; daar zou je werkgever nog wel eens lastig over kunnen gaan doen als hij daar lucht van krijgt.
Als dat niet het geval is zou je kunnen overwegen jullie IT te vragen om de software op je werkplek beschikbaar te maken zodat je niet meer afhankelijk bent van je privé-spullen als je dat niet wilt. Werk je gelijk een stuk ontspannender ;)

Voor de rest kan ik - mede uit eigen ervaring - alleen maar meegaan met Arunia's reactie:
Arunia schreef op donderdag 19 november 2015 @ 14:37:
Netwerkbeheerders gaan alleen maar kijken wat iemand doet als daar redenen voor zijn. Ofwel, als het management hier om vraagt.
Edit: Ah; daar is het antwoord al...

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 14:06
Als je game of thrones wilt kijken neem je dat toch gewoon lekker zelf mee op een stickie?

Zou me meer zorgen maken over het betrapt worden wanneer je film kijkt tijdens werkuren

don't mind me

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Mijn advies: Niet doen. Ja ze kunnen zien als jij op grote schaal aan het downloaden bent (nog even los dat het bedrijf daar dan ook aansprakelijk voor is).
En nee, ze kunnen niet zien wat jij lokaal op je laptop aan het doen bent als je op de wi-fi zit.
Als je zo nodig films wil kijken op je stageplek download die dan lekker thuis en neem die mee op een usbstick.

Verwijderd

Jetro. schreef op donderdag 19 november 2015 @ 15:01:
[...]
Simpel gezegd. Omdat ik daar stage loop maar het is zo ontzettend saai en me eigen kapot verveel. Taken die ik moet doen heb ik snel af dus ik wil tussendoor andere dingen doen. Maar niet het risico lopen dat de netwerkbeheerder dat ontdekt.
Neem het risico niet en doe aan zelfstudie. Dan ben je alsnog nuttig bezig.

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:16

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Jetro. schreef op donderdag 19 november 2015 @ 15:01:
[...]
Heb je je stageplek dan al eens gevraagd om meer/ander werk? Of zou je niet zelf werkzaamheden kunnen oppakken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 16:15

Meneer iCy

swarma

offtopic:
Jetro,

Wil je zometeen even naar mijn kantoor komen want ik zie raar surfgedrag van je.

Mvg

Baas Harold

Ps, neem vaseline mee.

ontopic: Ja het kan, maar dat is al meerdere malen gezegd.

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

• Jetro.
Bastiaan schreef op donderdag 19 november 2015 @ 15:09:
[...]

Heb je je stageplek dan al eens gevraagd om meer/ander werk? Of zou je niet zelf werkzaamheden kunnen oppakken?
Oh zeker. Al een paar keer aangekaart. Maar er zit geen variatie in en dan duren de dagen lang.

Ik denk dat ik gewoon mijn werkzaamheden op de pc blijf uitvoeren en tussendoor op mijn laptop een offline game speel of een ebook lees. Dan loop ik geen risico en gaan de dagen wat sneller.

Thx voor de reacties.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:31

Shunt

Boe

Jetro. schreef op donderdag 19 november 2015 @ 14:58:
Dank voor de reacties. Nog een vraagje. Kan hij ook terugkijken wat ik die dag allemaal gedaan heb of kan hij alleen real time zien. Wat de netwerkbeheerder is vrij vaak bij klanten thuis.

Dus stel ik zou vandaag 18 GB aan game of thrones downloaden. En de netwerkbeheerder komt straks terug en gaat even kijken wat ik gedaan heb. Kan hij dit zien?

Ik weet dat het onwaarschijnlijk is maar ik werk maar bij een bedrijfje van 10 personen dus dan is het al makkelijker om te kijken.

Laatste vraag. Kan de netwerkbeheerder ook zien wat ik offline doe (bijvoorbeeld in Word typen) als ik alleen met wifi verbonden ben? Of zou ik daarvoor wifi uit moet schakelen.
Dus summarisatie jij wilt iets ILLEGAALS doen binnen je bedrijf organisatie en vraagt nu of je dan betrapt kunt worden?

Ja je kunt en zult waarschijnlijk betrapt worden.

Verder lijkt het me dat de netwerk beheerder allerts heeft staan op het internet data verbruik. Tenminste bij een fatsoenlijk ingericht netwerk gaan er meteen alarm belletjes af als er in eens een paar uur lang de internet lijn dicht getrokken wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door Shunt op 19-11-2015 15:30 ]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Waarschijnlijk doet die netwerkbeheerder heel andere dingen dan zijn usertjes in de gaten te houden, zoals topics te volgen in het netwerken-forum van GoT. Waar onder dit topic natuurlijk. Kortom, doe geen moeite, je bent al gesnapt. :+

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 07:27

Luppie

www.msxinfo.net

Als je toch tijd over hebt en je bent nieuwsgierig genoeg zo te zien, waarom ga je dan niet de 'vrije' tijd besteden om uit te zoeken wat er allemaal mogelijk is op het gebied van netwerk monitoring.

Zoek eens op Proxy Logging, Deep Packet Inspection, Sniffing

Zo maar een paar kreten, waarmee je wel een paar dagen zoet mee bent wil je het een beetje begrijpen.
Daarmee heb je dan antwoord op je vraag en je hebt de tijd ook nog eens nuttig opgevuld.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:59
Luppie schreef op donderdag 19 november 2015 @ 15:23:
Als je toch tijd over hebt en je bent nieuwsgierig genoeg zo te zien, waarom ga je dan niet de 'vrije' tijd besteden om uit te zoeken wat er allemaal mogelijk is op het gebied van netwerk monitoring.

Zoek eens op Proxy Logging, Deep Packet Inspection, Sniffing

Zo maar een paar kreten, waarmee je wel een paar dagen zoet mee bent wil je het een beetje begrijpen.
Daarmee heb je dan antwoord op je vraag en je hebt de tijd ook nog eens nuttig opgevuld.
Dat plus vrije tijds besteding tijdens stage uren maakt geen goede indruk. Als ik eens stageloper moet beoordelen die naast zijn werk continu op zijn telefoon zit is voor mij de zaak klaar.
Beoordeling : Leerling doet wat hij moet doen. Buiten zijn werkzaamheden omtoont hij geen initiatief en toont hij geen interesse in werkzaamheden buiten zijn eigen kleine verantwoordelijkheid heen. Geen interesse in opvolging.
Ik verveel me is geen excuus.

• adis
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 24-02 21:45
Oh je bent stagiair :-) Ja kan me voorstellen dat je bang bent dat iemand meekijkt, je bent nog niet klaar met school :-)

Maar zonder gein, als je het redelijk normaal houdt, dus geen 18+, geen fist***cking opzoekt en dat soort dingen, dan zou ik mee geen zorgen maken. Aan de andere kant: waarom zou een netwerkbeheerder jou, als stagiair in de gaten houden? Dat bedoel ik geen enkele zin, tenzij jij zijn mooie netwerk platlegt met 189TB Po*n materiaal.. Dus no worries...

Ook achteraf terugzien wat je gedaan hebt, dan moet dat bedrijfje alles vastleggen en backuppen en doorzoekbaar houden.. Geloof me, geen enkel bedrijfje heeft zijn zaken zo goed op orde :p

• Fusioxan
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 18:11
Ik denk nu aan dat ene filmpjes op dumpert over die stagiair en iets met weekend... :+

Maar ik zou niet durven zoiets op het werk/stage te doen. Natuurlijk kijk ik ook regelmatig op dumpert of een andere website, maar ik ga niet gamen. Ik zeg niet dat je betrapt wordt, maar als je dadelijk betrapt wordt en je bent te laat met tabben, dan zal je je ook moeten verantwoorden.

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-08 23:57
Jetro. schreef op donderdag 19 november 2015 @ 14:58:

Ja dat kan inderdaad zoiets heet loggen (en is volgens mij ook verplicht bewaren xx dagen)
maar er moet wel een speciale rede zijn om een logfile van 1 gig door te spitten om iets van jou te weten.
ooit een keer moeten doen omdat er vermoedens waren en dit is niet leuk |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josje94
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:19
Zelf de afgelopen jaren regelmatig stage gelopen en ook een keer beland in een bedrijf waar weinig te doen was. Ga nooit gamen! Het ziet er zo ongemotiveerd uit en ik heb nog nooit iemand gehoord die het wel oké vindt.

Ga eventueel jezelf iets nieuws aanleren (heb mijzelf ooit de basis van php aangeleerd tijdens die rustige stage) en als je daar geen zin in hebt kun je altijd nog op Reddit of Tweakers oid rondhangen. Daadwerkelijk alles is beter dan gamen tijdens je stage.

Btw: als je hier zo geïnteresseerd in bent: Ga kijken wat er allemaal mogelijk is op dit gebied (is al eens genoemd geloof ik) wie weet kun je zelfs wel wat testjes doen met monitoring en kun je zo eventueel weer een stageonderdeel afstrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:37

FreakNL

Well do ya punk?

Wat voor studie doe je? Je kan nl. Ook gewoon iets nuttigs gaan doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-08 14:32
Tijdens stage tijd over? Lees inderdaad WERKGERELATEERDE ebooks, verdiep je in andere zaken die in je vakgebied horen, blijf vragen om extra werk.

Ik zeg prima moment om voor certificaten te leren ;)

Als ik een stagiair iets anders zie doen dan het werk dat ik heb aangegeven en niet vraagt om extra dan krijgt ie van mij een lager cijfer. Als er geen werk is zal ik ook aangeven dat je maar moet gaan leren voor certificaten ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Arunia schreef op donderdag 19 november 2015 @ 14:37:
Ter aanvulling; de medewerker moet wel weten dat dit gebeurt. In verband met privacy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
Friespeuk schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 09:13:
[...]

Ter aanvulling; de medewerker moet wel weten dat dit gebeurt. In verband met privacy.
Als het in het contract e.d. al gemeld is, dan weet de werknemer dit al. Iig moet je het ondertekend hebben.
Niet weten is niet goed gelezen.
Pagina: 1