Skylake al aanschaffen?

Pagina: 1
Acties:

• elan
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:35
Beste tweakers,

Even het volgende.

Momenteel heb ik een sandy bridge machine
I7 2600K (niet overclocked)
16Gb memory
R9 270 videokaart.

Ik wil dit systeem gaan upgraden. Dit omdat deze machine 4 jaar oud is ongeveer.
Tuurlijk is het systeem best nog goed te gebruiken
Alleen ik doe veel aan videobewerking en dus render ik veel.
Ook heb ik veel "zware applicaties" die veel van de cpu vragen.

Zit te overwegen om naar een Skylake processor over te gaan.
Natuurlijk moet ik dan een nieuw moederbord en geheugen hebben.
Maar nu speelt bij mij de vraag, is het al verstandig om over te stappen al op skylake?
Of gewoon nog eventjes wachten?

Ben benieuwd naar jullie mening. En vooral naar de voors en tegens ;-)

Alvast bedankt.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:17
Waarom heb je de standaard vragen weg gehaald? nu bestaat er een hoop onduidelijkheid. zoals Welke software. En een budget(voor cpu/mobo/ram). en voor welke CPU/mobo/ram had je zelf ingedachten. iets meer eigen inzet is wel gewenst willen wij goed advies kunnen geven.

Maar dan gelijk even gebruik van een lijstje om je huidige systeem en je upgrade in te zetten.

Handleiding Pricewatch

• elan
Sorry wilde eigenlijk meer een discussie of overstappen al verstandig is.

Mijn oude setup is de volgende:

Sandy Bridge I7 2600K
16GB Memory
R9 270 videokaart

Nieuwe setup zit ik aan dit te denken:

Kingston HyperX 32 GB DDR4-2400 Quad-Kit, Werkgeheugen € 259,-
Processor Intel® Core i7-6700, 3,4 GHz (4,0 GHz Turbo Boost) 1151 processor € 349,-*
Zalman CNPS8X, CPU-koeler 24,99*
MSI GTX 970 Gaming 4G, Grafische kaart € 369,-*
ASUS Z170 PRO GAMING, socket 1151 moederbord € 154,90*

Totaal 1.156,89*

Budget is eigenlijk 1000 euro, maar eventueel kan dit max 1200 worden.

Mee uit mijn "oude systeem" SSD, Kast, Berg aan harddisks.
Niet nodige schermen en TB en muis, deze heb ik nog en functioneren goed.

Waarom deze setup. Nvidia kaart met CUDA support. Vanwege de software die ik draai.
Tevens wil deze machine gewoon nu zwaar uitrusten om weer een paar ja vrij te zijn van upgrades.

De software die ik gebruik is nogal divers.
Pinnacle Studio, Sony Vegas, Adobe Suite (Premiere Pro).
Verschillende tools om video en dergelijke te converteren.

Verder speel ik op dit systeem op verschilende games. COD BO3, Oudere Cod games, assassins creed.
En verder gewone dingen zoals office, downloaden en dergelijke.

• batumulia
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-02 13:54
Uhmmm, wat ik zou doen is je 2600k stevig overklokken en dan kan je er nog wel even mee doen. Een leuke upgrade zou zijn om te kijken naar een GPU (Nvidia 970/980 of als je bij AMD wilt blijven dan kun je kijken naar de 380 die snel uit gaat komen of anders een 390x). Je hebt meer dan voldoende RAM geheugen dus daar hoef je je voorlopig ook niet druk over te maken. Een SSD heb je ook al dus dat is ook prima. Maar voor het gamen en je standaard Office programma's hoef je nu nog niet over te stappen op Skylake.

[ Voor 16% gewijzigd door batumulia op 19-11-2015 11:46 ]

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

• elan
@Batumulia,

Bedankt voor je antwoord. Voor de standaard office en dergelijke hoef ik inderdaad niet over te stappen.
Wel merk ik met het renderen dat mijn machine het niet altijd lekker aankan.
Dat komt vooral vanwege het op full hd bewerken. De files zijn in de jaren veel groter geworden.

Ook mijn uitstapje naar een Amd GPU bevalt niet erg. Vandaar dat ik naar de Nvidia weer terug wil.
Deze heeft Cuda support voor Premiere pro. Dus als ik toch al de kaart vervang had ik zoiets kan ik net zo goed alles doen.

Twijfel of het handig is om nu al richting skylake te gaan of niet.
Wat is jullie mening?

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:04

KrazyJay

Dan kan je denk ik beter meer budget steken in meer dan 4 cores (socket 2011) en een simpelere videokaart?

Op zoek naar een blauwe menubalk? https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/3188/

• elan
Thanx voor de tip zal er naar kijken.
Maar is de skylake niet beter voor in de toekomst?

De 2011 heeft wel 2 cores extra dus dat is zeker intressant.
Maar wil voorkomen dat ik iets koop wat over paar jaar niet makkelijke te upgraden is bijvoorbeeld

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:43
http://www.anandtech.com/bench/product/1550?vs=287

Een i7 2600 vs i7 6700K, dus daar zit het verschil tussen een 6700 en 6700K ook in.

• elan
De nieuwe setup die ik gepost heb, zouden jullie daar iets aan veranderen of deze wel oke zo?

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-02 15:45
elan schreef op donderdag 19 november 2015 @ 13:57:
De nieuwe setup die ik gepost heb, zouden jullie daar iets aan veranderen of deze wel oke zo?
Aangezien je een non-k processor hebt zou je moederbord een stuk goedkoper kunnen door een B- of H-series chipset te pakken. Verder denk ik dat je ook nog een voeding nodig gaat hebben om het hele beestej van prik te voorzien. 32GB aan RAM lijkt me erg overkill, 16 zou voor de meeste taken meer dan zat moeten zijn.

• elan
Je hebt een terrecht punt wat betreft de k. Die had ik gemist. Maar deze zou ik wel graag willen hebben.
Voor het geval je gaat overclocken....

Wat betreft de voeding heb een 850w voeding die mijn huidige pc van stroom voorziet. Deze is 2 jaar oud. Dat moet wel kunnen toch? Of toch liever een nieuwe?

32Gb is nu een beetje overkill maar met het oog op de taken (renderen) kan het nooit teveel zijn ;-)

• kgd92
Je hebt een terrecht punt wat betreft de k. Die had ik gemist. Maar deze zou ik wel graag willen hebben. Voor het geval je gaat overclocken....
Overclocken is tegenwoordig meer een gimmick, je haalt er over het algemeen niet veel meer prestaties uit en het kost je zo 100 euro extra. Als je het leuk vindt: prima, voor renderen is het misschien nog enigsinds nuttig, hier heb ik geen verstand van, maar als je een game niet soepel kan draaien gaat een OC op je processor er helaas niet voor zorgen dat het toch lekker loopt.
Wat betreft de voeding heb een 850w voeding die mijn huidige pc van stroom voorziet. Deze is 2 jaar oud. Dat moet wel kunnen toch? Of toch liever een nieuwe?
Is heel erg wisselend, dan zou je het merk en typenummer van je voeding even moeten posten, dan kunnen we er goed advies over geven. Wel is 850 extreme overkill voor je systeem. Een skylake + GTX970 draaien al meer dan prima op 450W, mits een kwaliteits voeding.

Edit: DDR4 wordt volgens mij nog steeds goedkoper. Nu 16GB pakken (2x8 dan wel) en later 16 GB bijprikken als je merkt dat het te weinig wordt lijkt me goedkoper en efficienter. Geef je het geld in elk geval ook niet uit voor iets wat je uiteindelijk misschien niet nodig blijkt te hebben ;)

[ Voor 13% gewijzigd door kgd92 op 19-11-2015 15:05 ]

• elan
Zal vanavond even het typenummer van mijn voeding posten. Het is wel een goede. Een xfx volgens mij.
Maar dat weet ik niet zeker.

• Racing_Reporter
  • Laatst online: 20-02 17:13

Racing_Reporter

Contentmaker

kgd92 schreef op donderdag 19 november 2015 @ 15:03:
[...]

Overclocken is tegenwoordig meer een gimmick, je haalt er over het algemeen niet veel meer prestaties uit en het kost je zo 100 euro extra. Als je het leuk vindt: prima, voor renderen is het misschien nog enigsinds nuttig, hier heb ik geen verstand van, maar als je een game niet soepel kan draaien gaat een OC op je processor er helaas niet voor zorgen dat het toch lekker loopt.

[...]

Is heel erg wisselend, dan zou je het merk en typenummer van je voeding even moeten posten, dan kunnen we er goed advies over geven. Wel is 850 extreme overkill voor je systeem. Een skylake + GTX970 draaien al meer dan prima op 450W, mits een kwaliteits voeding.

Edit: DDR4 wordt volgens mij nog steeds goedkoper. Nu 16GB pakken (2x8 dan wel) en later 16 GB bijprikken als je merkt dat het te weinig wordt lijkt me goedkoper en efficienter. Geef je het geld in elk geval ook niet uit voor iets wat je uiteindelijk misschien niet nodig blijkt te hebben ;)
Geen onzin verspreiden ajb. De k-processoren zijn hooguit enkele tientjes duurder. Winst is zeker merkbaar als je bv gaat streamen.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

• kgd92
XFX heeft volgens mij over het algemeen vrij degelijke voedingen. Alsnog lijkt een overhead van 400+W me een beetje overdreven :P een mooie seasonic van 450W doet de klus vermoedelijk beter en zuiniger, maar dat durf ik niet kei hard te beweren. Hopen dat The_Mask hier even langs komt, die kan je er sowieso beter advies geven op dit gebied ;)
Geen onzin verspreiden ajb. De k-processoren zijn hooguit enkele tientjes duurder. Winst is zeker merkbaar als je bv gaat streamen.
Dankje dat je mijn welbedoelde hulp als onzin afdoet. Vooral omdat de combinatie van een k-processor, een Z-series (ipv B- of H-series) moederbord en de koeler die je nodig hebt om je OC'ed processor op temperatuur te houden zeker wel tot 100 euro kan schelen. Verder heb ik ook nooit beweerd dat je nergens iets van een overclock gaat merken, alleen dat de prestaties in games er niet magisch door gaan verbeteren. TS heeft verder ook niks gezegd over streamen, maar dat gaat die i7 zonder OC ook prima trekken en anders kan het op zijn GPU nog met shadowplay.

• elan
Inderdaad is het zonde als de voeding overkill is, aan de andere kant als hij technisch nog goed is. Zie ik geen reden om het te veranderen. Had volgens mij zo'n 80% bronze voeding. Gebruikt deze niet gewoon wat er nodig is? Met een max van 850 watt? Of begrijp ik het verkeerd.

De K zou ik wel willen hebben maar deze is niet leverbaar momenteel.

• Racing_Reporter
  • Laatst online: 20-02 17:13

Racing_Reporter

Contentmaker

kgd92 schreef op donderdag 19 november 2015 @ 15:14:
XFX heeft volgens mij over het algemeen vrij degelijke voedingen. Alsnog lijkt een overhead van 400+W me een beetje overdreven :P een mooie seasonic van 450W doet de klus vermoedelijk beter en zuiniger, maar dat durf ik niet kei hard te beweren. Hopen dat The_Mask hier even langs komt, die kan je er sowieso beter advies geven op dit gebied ;)

[...]

Dankje dat je mijn welbedoelde hulp als onzin afdoet. Vooral omdat de combinatie van een k-processor, een Z-series (ipv B- of H-series) moederbord en de koeler die je nodig hebt om je OC'ed processor op temperatuur te houden zeker wel tot 100 euro kan schelen. Verder heb ik ook nooit beweerd dat je nergens iets van een overclock gaat merken, alleen dat de prestaties in games er niet magisch door gaan verbeteren. TS heeft verder ook niks gezegd over streamen, maar dat gaat die i7 zonder OC ook prima trekken en anders kan het op zijn GPU nog met shadowplay.
De combinatie kan iets duurder zijn ja. Okee, heb je een punt. Je had het alleen niet over games, en juist in zware applicaties zoals renderen of streamen gaat die overklok wel flink helpen.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:10
Een i7 6700 is zeker niet zomaar hetzelfde als een i7 6700K met vaste multiplier. De K is ook standaard veel hoger geklokt: 600 MHz hogere basis en 200 MHz hogere turbo. Daarnaast heeft de K een TDP dat 30W hoger ligt, waardoor die veel langer op turbo snelheid kan, terwijl een 6700 daar maar even op kan bursten.

Bij normaal gebruik, wat redelijk "bursty" is, kan de 6700 een 6700K heel goed benaderen, maar voor lange loads, zoals bv video renderen, kan het verschil veel groter zijn.

De kans is er trouwens dat die al een processor koeler heeft die geschikt is voor overklokken aangezien die nu een 2600K heeft, dus meerkost voor koeling telt waarschijnlijk niet.

Daarnaast heeft een Z moederbord ook nog het voordeel dat je sneller geheugen kunt gebruiken, met een B150 is 2133MT/s de limiet en ook hier, voor rendering kam geheugen snelheid wel een verschil maken.

In dit geval zou ik de 6700K toch de interessantere vinden, zelfs als de TS niet overklokt. @TS wil daar wel over zeggen, je klaagt over je 2600K, dat die te traag is, en je hebt die nog niet overgeklokt? Denk je dat je er ooit toe gaat komen om de 6700K dan wél te overklokken?

En om dan op de vraag van het topic terug te komen, ik zie niet in waarom het over een half jaar slimmer zou zijn om een 6700K te kopen dan nu, het is dezelfde hardware, er gaat mogelijk wel betere ondersteuning zijn door drivers en programma's na een paar maanden, maar het is nu al een snellere processor dan je huidige processor. De 6700K is nu misschien wat moeilijker leverbaar, maar je huidige PC is er toch nog, wat is een paar weken wachten dan.

Trouwens, Skylake is niet echt meer "toekomst-gericht" dan socket 2011-3, er gaan voor dat platform ook nog zeker een generatie nieuwe processors komen en de meeste nieuwigheden die Skylake heeft, heeft Haswell-E ook.

[ Voor 3% gewijzigd door MacPoedel op 19-11-2015 16:52 ]

• loki504
  • Laatst online: 21:17
een 2011-3 kan je nog prima upgraden hoor. er komt immers al een 10 core cpu die kant op(kost je wel 1k ofzo). en skylake-e zou ook nog op 2011-3 komen. en na skylake komt nog 1 op socket 1151. maar verwacht daar ook niet heel upgrade mogelijkheden voor. ja je mist m.2 pci 3.0x4. maar qwa pci-e lanes kan je ze makkelijk via pci-e lanes van de cpu laten lopen.
Pagina: 1