Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nder
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-08 22:15
Goedenavond,

Ik ben op zoek naar een nas, Ik heb hier over op het internet verschillende dingen gevonden. Nou moeten jullie mij toch wat advies geven. Ik ben nieuw op het gebied van een nas en dergelijke.

Wat zoek ik?

Ik zoek een nas die in een normale situatie waar deze de taak moet volbrengen van een back-up draaien van 2 computers en 3 laptops. Het back up draaien is eigenlijk het belangrijkste. Het zou leuk zijn als deze wat extra functies hebben zoals webserver of mediaserver maar dit is totaal geen must.

Raid ?

Als de nas niet zelf aangeeft of een schijf slecht wordt wil ik graag gaan werken met raid 1. Bijvoorbeeld 2* 2tb schijven in raid 1.

Budget

Mag rond de 150 liggen.

Hdd's

Ik heb gemerkt dat bij de meeste nassen in de pricewatch geen schijven bij worden geleverd. Ik heb even zitten zoeken en hoorde goede verhalen over Western Digital, Hier over meer informatie gaan verzamelen en kwam ik erachter dat de WD red geschikt is voor nassen. Maar over de red las ik nou niet hele goede reviews. Zouden jullie mij wat advies kunnen geven of de red betrouwbaar is of dat ik net zo goed voor een ander merk kan gaan.

zelf gevonden :

#ProductPrijsSubtotaal
1Synology DiskStation DS214se€ 119,-€ 119,-
1Synology DiskStation DS215j€ 161,67€ 161,67
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 280,67

Dit is wat ik zelf had gevonden. Is synology een beetje goed merk en makkelijk mee optegaan ?

alvast bedankt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De DS214se zou ik nu niet meer kiezen. Er is een opvolger in exact dezelfde uitvoering: pricewatch: Synology DiskStation DS216se. Voordeel is dat de teller voor mainstream support opnieuw gaat lopen (laatste twee cijfers in de naam duiden het modeljaar aan).

De DS216se heeft als voordeel boven de DS214se dat dat model voortaan zichzelf kan in- & uitschakelen volgens een vooraf vastgelegd schema. Zo'n schakelschema is erg handig bij het automatiseren van je backup. Een extra reden om de DS214se in de winkel te laten verstoffen.

De DS215j heeft daarbovenop het voordeel van Wake-on-LAN. Dat vind ik een handige functie, omdat de nas bij mij achter een deur zit. Via WoL kan ik vanaf telefoon, tablet of computer de nas inschakelen.

Voor backup zou de DS216se prima voldoen, maar het is wel een tamelijk spartaans uitgerust model. De DS215j is wat rapper als gevolg van de dubbele hoeveelheid geheugen en de twee kernen in de processor. Persoonlijk ben ik die 2 tientjes die de laatste meer kost snel vergeten, want de bediening werkt net even wat vlotter.

De nas kun je zo inrichten dat deze waarschuwt voor slechter wordende schijven. Een plotseling falen ondervang je daarmee niet, maar je kunt de nas zo instellen dat deze periodiek een S.M.A.R.T.-rapportage vervaardigt en desgewenst aan je toezendt.
Zelf zie ik de noodzaak voor RAID1 in een backup niet zo. Je hebt ten slotte je origineel nog. Ik raad je aan na te denken of het geld voor een tweede schijf niet beter besteed is aan remote backup (bijv. cloudopslag) of aan minimaal twee usb-hardeschijven in een rotatieschema. Zo zorg je ervoor dat je in geval van een catastrofe altijd nog de data op een ander medium buiten de deur hebt staan.

Qua schijven: ik verwijs je naar een ander recent verzoek om advies bij aankoop van een DS215j: Verwijderd in "Aanschaf NAS" en verder (ik denk dat dat hele topic misschien wel interessant is voor je; zo ook andere gekoppelde aankooptopics die je via de Pricewatch per artikel onder de tab 'Forum' kunt aantreffen; lees daar ook de reviews!).

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2015 23:34 . Reden: Denk nu al na over backup. ]

• Nder
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-08 22:15
Bedankt voor je reactie.

Ik denk dat ik dan voor de ds216se ga

Maar Is het makkelijk om de gehele back up van de nas op een externe schijf tezetten? Bv dat je de exterene er in plugt en dat je dan gemakkelijk alles over zet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benniep
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-09 17:44
Ik heb er een voor je te koop voor weinig.....voldoet aan je eisen en komt verrassend goed uit diverse testen.
V&A aangeboden: Zyxel NSA310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:03

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nder schreef op donderdag 19 november 2015 @ 17:43:

Maar Is het makkelijk om de gehele back up van de nas op een externe schijf tezetten? Bv dat je de exterene er in plugt en dat je dan gemakkelijk alles over zet ?
Die usb-poorten zitten er niet voor niets op. ;)

Kijk eens in de online help van Synology onder Back-up en replicatie om een idee te krijgen van de ingebouwde backupmogelijkheden. Er zijn additionele softwarepakketten voor Backup en ook synchronisatie met cloudopslag is mogelijk, bijv Cloud Sync. Helaas is de demo-server van Synology al een tijdje uit de lucht :'( , anders had ik je daarnaar verwezen om ermee te spelen.
Pagina: 1