Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Eerste ervaring met een Cisco WS-C3750E-24TD "Switch"

Pagina: 1
Acties:

• H8M3CuzUaintM3
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 01-03-2024
Goedenavond,

Ik ben bezig met het behalen van mijn iCND-1 en heb een Cisco WS-C3750E-24TD "Switch" meegenomen van kantoor om het een en ander te testen en dit is naar mijn idee goed verlopen maar ik heb nog wel een aantal vragen en hoop dat jullie mij hier antwoord op kunnen geven.

Als ik Cisco WS-C3750E-24TD "Switch" in Express Setup Mode wil krijgen moet ik de switch een factory reset geven, alle lampjes gaan uit en de switch gaat opnieuw opstarten. Vervolgens 3 seconden de mode button ingedrukt houden en alle lampjes boven mode gaan branden exclusief RPS. Via 10.0.0.1 kan ik vanuit de browser inloggen.

Vervolgens ben ik via PuTTY (Telnet) ingelogd op de switch en zit ik in Express Setup Mode. Ik heb vervolgens een aantal basics geconfigureerd.

1. Security (priv mode, con, vty)
2. Banner
3. Hostname
4. Vlan IP
5. Default Gateway
6. Interface Setup

Als ik vervolgens de running config in de startup config wil zetten met "copy running-config startup-config" verlies ik mijn connectie met Express Setup Mode. Mijn vraag hierover is waarom kan ik geen write mem doen om de config op te slaan? Ik kan dus na de actie van de running config in de startup config niks meer om vervolgens de running config die ik wou op slaan in te zien. Ik heb vervolgens geprobeerd om de switch aan mijn thuis netwerk te hangen(laptop zit nog steeds op GigabitEthernet2/0/1) maar krijg vervolgens een DHCP adres in 192.168.x.x. Ik had eigenlijk graag gewild dat ik een IP-adres zou krijgen in VLAN1 die ik geconfigureerd heb met 10.0.1.x 255.255.255.0 10.0.1.10. Ik had mijn netwerk kaart de config gegeven met 10.0.1.50 255.255.255.0 10.0.1.10 met als primary dns 10.0.1.10 en alternate dns 4.2.2.2.

Zou iemand mij hier een aanvulling op geven?

Alvast bedankt :)

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:14

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Ik denk dat er nog een configfile inzit.( Een "factory reset" zoals je het noemt, zou die functies niet moeten doen en de switch doet dat niet "vanzelf")

[ Voor 58% gewijzigd door Kabouterplop01 op 18-11-2015 23:21 ]

• H8M3CuzUaintM3
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 01-03-2024
Kabouterplop01 schreef op woensdag 18 november 2015 @ 23:19:
Ik denk dat er nog een configfile inzit.( Een "factory reset" zoals je het noemt, zou die functies niet moeten doen en de switch doet dat niet "vanzelf")
Ik heb de cisco appliance een factory reset gegeven d.m.v. de mode button 10 seconden ingedrukt te houden, dan gaan alle lampjes branden en gaat hij vervolgens herstarten. Als de switch up is kan ik de mode button 3 seconden ingedrukt houden zodat de switch in Express Setup Mode komt zodat ik hem kan benaderen op 10.0.0.1.

Neem aan dat na een factory reset er geen andere config file ik kan staan aangezien ik tijdens de running config geen write mem of running config to startup config heb gedaan?

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:14

Kabouterplop01

chown -R me base:all

daarom denk ik dat het geen factory reset is:
http://www.cisco.com/c/en.../45383-express-setup.html
En ik denk dat de config die erin zit de config van je werk is...

[ Voor 18% gewijzigd door Kabouterplop01 op 18-11-2015 23:30 ]

• winux
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-11 21:30
Ik denk dat je beter een rollover cable kan aansluiten op de console port zodat je rechtstreeks in de switch zit. Daarmee voorkom je dat netwerk verbindingen wegvallen en kan je de switch configureren en je running-config kopiëren naar de startup-config

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:12

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Sowieso is het aan te raden om via de console poort te gaan werken omdat je de connectie niet kan verliezen waardoor eventuele meldingen ook zichtbaar worden.

Je geeft aan dat je PC een IP adres krijgt in de range 192.168.x.x, is dit toevallig de range van de thuisnetwerk? In welk VLAN hangt deze poort en de poort naar je PC toe?

Na een factory-reset hangen alle poorten standaard in VLAN1. Je geeft aan juist op VLAN1 een IP adres te hebben geconfigureerd van 10.0.1.x. Je hebt volgens mij nu 2 IP ranges actief in VLAN1, die van je thuisnetwerk (192.168.x.x) en 10.0.1.x.

Ik lees nergens dat je ook daadwerkelijk een DHCP scope hebt geconfigureerd op de switch.. Zonder dit deelt de switch natuurlijk geen IP adressen uit aan clients in het betreffende VLAN.

Heb je een consolekabel liggen? Zoniet, DM me even, stuur ik je er eentje toe. Je moet zelf even zorgen voor een seriële poort ;)

www.google.nl

Pagina: 1