Inklaringsproces, hoe en wat

Pagina: 1
Acties:
  • 8.452 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
Regelmatig bestel ik wat uit China en dat ging altijd goed. Nu heb ik een stel schoenen via Ebay besteld met de totale waarde van 40 USD (16USD verzendkosten). Krijg ik een brief van Post.nl dat het pakket bij het Internationaal Sorteercentrum ligt en ze de waarde niet kunnen bepalen.
Hiervoor moet ik dus een formulier invullen en dit opsturen. Nu is dit voor mij de eerste keer dat dit gebeurd en vroeg mij het volgende af:
- mocht ik de factuur opsturen die ik heb (PayPal) en het verder accepteren, komen hier dan nog extra kosten op? Zoals ik het zie op de site van Postnl mag je tot 45Euro van buiten de EU inkopen. Dus er zou niets aan de hand moeten zijn toch? Echter iets daarboven staat weer wat tegenstrijdigs namelijk:
U betaalt btw, douanerechten en inklaringskosten:
•Bij commerciële zendingen met een waarde hoger dan 22 euro.
•Bij geschenken met een waarde hoger dan 45 euro.

- Mochten er wel extra kosten bij komen (btw, inklaringskosten) en ik zou het pakket weigeren, is het dan nog wel mogelijk (en normaal) dat je via Ebay je geld terug kan krijgen. Of heb je gewoon pech omdat de verzender hier eigenlijk ook weinig aan kan doen.

- Op het formulier dat ik terug moet sturen staat als laatste regel vermeld: Op basis van de door u verstrekte gegevens zal belastingaangifte worden gedaan. Het lijkt hier al uit dat ik blijkbaar schuldig ben bevonden of is het ook een optie dat ze uit de verstrekte gegevens afleiden dat er geen belastingaangifte gedaan hoeft te worden?

[ Voor 20% gewijzigd door thewizard2006 op 18-11-2015 16:47 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:15
Het is geen geschenk, dus geldt de maximale waarde van 22 euro. Je moet btw betalen over een totaal van $56 (ook over de $16 verzendkosten namelijk). Met behulp van http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/wisselkoersen/ kun je zien dat dit de $56 omgerekend €52,26 is. Daarover 21% is dus €10,98, en daarbij komen nog de €13 voor PostNL. Totaal moet je dus aan de postbode straks €23,98 betalen.

Het formulier moet je gewoon naar waarheid invullen, en daarbij een de factuur van Paypal of een schermafdruk van je Ebay bijvoegen. Opsturen en een paar dagen later staat de pakketbezorger met je pakje en de rekening aan de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:26
Wat betreft je laatste twee vragen.

Ja, je kan het pakket weigeren. Dit kan je op het formulier al aangeven. De verzender mag opdraaien voor de retourkosten, hoe dat verder opgelost wordt: geen idee.

Je bent niet "schuldig", ze kunnen de waarde niet bepalen. Als jij aan kan tonen dat je minder dan 22 eu betaald hebt hoef je niks te betalen. Let wel op: als je bewust een aanpaste factuur bijvoegt kan je een boete krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chntl321
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-07-2023
Niet helemaal eerlijk om het pakket te weigeren en de verzender met de kosten op te schepen. Je weet dat je kans loopt op douanekosten als je in het buitenland besteld. Als je dit niet wil, moet je in NL kopen. Het is jouw pech en risico en niet dat van de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
dennistd schreef op woensdag 18 november 2015 @ 17:06:
Het is geen geschenk, dus geldt de maximale waarde van 22 euro. Je moet btw betalen over een totaal van $56 (ook over de $16 verzendkosten namelijk). Met behulp van http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/wisselkoersen/ kun je zien dat dit de $56 omgerekend €52,26 is. Daarover 21% is dus €10,98, en daarbij komen nog de €13 voor PostNL. Totaal moet je dus aan de postbode straks €23,98 betalen.

Het formulier moet je gewoon naar waarheid invullen, en daarbij een de factuur van Paypal of een schermafdruk van je Ebay bijvoegen. Opsturen en een paar dagen later staat de pakketbezorger met je pakje en de rekening aan de deur.
Bedankt voor de info. Dat stukje mbt geschenk had ik idd niet goed begrepen. Het totaal is 40 dollar incl verzendkosten. Wel bizar dat er dan nog zoveel bijkomt. Denk je goedkoop in China iets te bestellen :+

Ik was ook niet van plan om valse informatie op te geven. Doe er gewoon de PayPal factuur bij waarop alles staat. Dan zal ik die 20 euro extra moeten betalen.
Chntl321 schreef op woensdag 18 november 2015 @ 17:49:
Niet helemaal eerlijk om het pakket te weigeren en de verzender met de kosten op te schepen. Je weet dat je kans loopt op douanekosten als je in het buitenland besteld. Als je dit niet wil, moet je in NL kopen. Het is jouw pech en risico en niet dat van de verkoper.
Mee eens vandaar de vraag ook. Ik was niet op de hoogte van die douanekosten (of in ieder geval niet dat dit al vanaf 22euro!!! is). Zo vaak al iets besteld uit China, de VS en buiten NL maar nog nooit dit gehad.
Helaas kan je een hoop ook gewoon niet in NL krijgen en bied bijv ebay een mooie oplossing.

[ Voor 51% gewijzigd door thewizard2006 op 18-11-2015 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:43
thewizard2006 schreef op woensdag 18 november 2015 @ 19:43:.................. Wel bizar dat er dan nog zoveel bijkomt. Denk je goedkoop in China iets te bestellen ....................
Het lijkt met name zo een hoog bedrag omdat de vaste kosten van € 13,- vooral bij een relatief laag bedrag een flink stempel op de bijkomende kosten drukken. De BTW zelf valt wel mee.
Bij bedragen boven de € 150,- is er naast inklaringskosten en BTW ook nog een percentage aan invoerrechten verschuldigd. Dat is afhankelijk van de categorie waar het bestelde artikel onder valt.
Voor veel elektronica is dit bv 0%, maar voor schoeisel kan dit oplopen tot 17%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-07 12:13
Tot een aankoopbedrag van €22,- worden er geen invoerrechten en BTW gerekend
Vanaf €22,- tot €150,- vrij van invoerrechten maar met BTW.
Vanaf € 150,- moet u altijd invoerrechten en BTW betalen.

BTW wordt bepaald over het aankoopbedrag en de verzendkosten.
Dus helaas pindakaas. Maar net over de 22 Euro en dan komen er opeens flink wat kosten bij kijken.
En de vervoerder mag daar inklaringskosten bij optellen. Ongeveer 13 Euro.

Dus ja, kopen buiten de EU kan leuk zijn. Maar hou rekening met de BTW en eventuele garantieafhandeling.

[ Voor 38% gewijzigd door kwakzalver op 18-11-2015 23:30 ]

• thewizard2006
Bedankt voor de info allen. Het is nu duidelijk. Ik zal die 20 euro extra betalen.
Heeft dit trouwens nog iets te maken met PostNL tov van bij DHL? En heeft de leverancier hier nog invloed op? Bijv dat PostNL veel strenger hierop controleert ofzo?

• Rub147
DHL is een stuk strenger dan PostNL, en ze hanteren allemaal andere tarieven. Bij DHL slipt er nooit een pakketje doorheen (altans bij mij) en PostNL laat zelfs pakketjes waar de waarde (+100 euro) op staat er doorheen slippen.

• thewizard2006
Rub147 schreef op donderdag 19 november 2015 @ 07:48:
DHL is een stuk strenger dan PostNL, en ze hanteren allemaal andere tarieven. Bij DHL slipt er nooit een pakketje doorheen (altans bij mij) en PostNL laat zelfs pakketjes waar de waarde (+100 euro) op staat er doorheen slippen.
Grappig, ik heb dus compleet de tegenovergestelde ervaring :) Is dit het idee/gevoel dat jij hebt of is dat gebaseerd op statistieken etc?

• acemoo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-09 21:54
thewizard2006 schreef op donderdag 19 november 2015 @ 09:32:
[...]

Grappig, ik heb dus compleet de tegenovergestelde ervaring :) Is dit het idee/gevoel dat jij hebt of is dat gebaseerd op statistieken etc?
De mening dat postnl hier laks mee is in vergelijking met andere bezorgers word volgens mij gedeeld door iedereen in het china topic.

• Rub147
Persoonlijke ervaring, statistisch gezien natuurlijk niet correct. Van zo'n 20 DHL pakketjes was er 1 doorheen geslipt, bij PostNL van de tientallen misschien twee eruit gepikt.

Maarja, hangt natuurlijk helemaal af van grootte en land van herkomst. Over het algemeen zal je DHL alleen gebruiken voor duurdere producten, dit vanwege de hogere verzendkosten.

• thewizard2006
br men schreef op donderdag 19 november 2015 @ 09:37:
[...]

De mening dat postnl hier laks mee is in vergelijking met andere bezorgers word volgens mij gedeeld door iedereen in het china topic.
ik zag hem wel voorbij komen maar kon het na het lezen van de eerste 20posts ofzo niet echt plaatsen waar het nu over ging :)

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Schoenen voor $40 incl. verzenden? Misschien denken ze wel dat het namaak is omdat het zo goedkoop was. Maar ik weet natuurlijk niet wat voor schoenen het waren. Zonder een merkje erop zal het best nog kunnen ...
Overigens zou je dit bestaande topic best het algemene douane topic kunnen noemen: USPS pakketje bij Douane

[ Voor 23% gewijzigd door apis29 op 19-11-2015 12:59 ]

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:22

Perkouw

Moderator General Chat
Dit topic doe ik ook op slot. Enorm veel informatie over te vinden op GoT en natuurlijk de website van de belastingdienst zelf. Het mist mij daarbij ook aan eigen inzet.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.