upgrade voor Fallout4

Pagina: 1
Acties:

• kipneck
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-02 21:29
Beste tweakers,

Ikzelf heb me al een aardig tijdje niet meer verdiept in hardware en wat hiervan tegenwoordig van te koop is, vandaar dat ik mijn vraag hier stel.

Vijf jaar geleden heb ik doormiddel van de BBG hier een systeem samengesteld. Nu begin ik tegenwoordig een beetje tegen de limieten aan te lopen.
Af en toe speel ik TF2, dit stelt allemaal weinig voor en hiervoor hoef ik ook niet te upgraden. Maar ik zou ook graag fatsoenlijk Fallout4 willen spelen. Nu heb ik dit geinstalleerd, en dit speelt op het moment niet bepaald vlotjes.
Vandaar dat ik, als het mogelijk is dit systeem van me graag willen upgraden.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X6 1055T Boxed€ 0,-€ 0,-
1ASRock 870 Extreme3€ 0,-€ 0,-
2Sapphire HD 6870 1GB GDDR5 PCIE€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Sharkoon Rebel9 Pro Economy€ 51,41€ 51,41
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 0,-€ 0,-
2Corsair XMS CMX4GX3M2A1600C9€ 35,60€ 71,20
1XFX TS Series 650W PSU 80+ Bronze€ 79,09€ 79,09
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 201,70

hier is later nog een SSD ingezet voor het OS.

Bij mijn weten voldoen mijn CPU en geheugen nog. dus de upgrade zou alleen om een videokaart gaan?
Ik ben best bereid hier €200-250 tegenaan te gooien, tweedhands mag ook.
Maar dan wil ik hier wel weer een tijdje mee vooruit kunnen.

Welke mogelijkheden heb ik? of is het beter om gelijk een nieuw, moederbord, CPU, GPU en geheugen te halen?

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:22

The GUI

ClickOps < DevOps

Je CPU is nog wel voldoende de komende tijd, ik zou voor nu eerst de GPU upgraden en over een jaar ofzo je mobo, CPU en RAM.

Voor jouw budget is er heel wat te krijgen. Nieuw een GTX960 of R9 380(X). Tweedehands zou je kunnen kijken voor een R9 290, die worden vaak voor rond de €200 aangeboden op de V&A.

Volvo EX40 Ultra Twin Motor MY26 | 13,2 kWp ZZW

• misterd11
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-02 21:05
r9 290(x) halen, loopt prima icm de rest van je systeem. Na deze aankoop even doorsparen voor een nieuwe cpu+mobo(+ram) combo!

• Ardjee
  • Laatst online: 20-02 12:14
Uuumm, ik zou GEEN 290X willen combineren met een phenom x6, daar is die imho toch net iets te traag voor. Een 380/gtx 960 is een gpu die wss net al iets te snel is voor je CPU, maar waar je nog wel een leuke performanceboost van mag verwachten. Meer dan dat is imho weggegooid geld.

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-02 20:13

Praetextatus

the dutch_paki

Ardjee schreef op woensdag 18 november 2015 @ 16:12:
Uuumm, ik zou GEEN 290X willen combineren met een phenom x6, daar is die imho toch net iets te traag voor. Een 380/gtx 960 is een gpu die wss net al iets te snel is voor je CPU, maar waar je nog wel een leuke performanceboost van mag verwachten. Meer dan dat is imho weggegooid geld.
Hoe kan iets nou te snel zijn ;) Al hij nu een klein beetje bij legt en de 290x haalt kan hij over een tijdje zijn cpu/mobo/ram upgraden en de graka houden! Of moet hij elke keer alles upgraden? ;)

edit/typos

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• Ardjee
  • Laatst online: 20-02 12:14
Praetextatus schreef op donderdag 19 november 2015 @ 14:25:
[...]

Hoe kan iets nou te snel zijn ;) Al hij nu een klein beetje bij legt en de 290x haalt kan hij over een tijdje zijn cpu/mobo/ram upgraden en de graka houden! Of moet hij elke keer alles upgraden? ;)

edit/typos
Te snel bestaat dan misschien niet in jouw ogen, maar je betaald ook voor die snelheid, dus weggegooid geld. Als TS binnen afzienbare tijd van plan is de rest ook te upgraden dan zou een r9 290 echt geen gekke upgrade zijn.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-02 20:05
Ik zou voor 15 euro meer wat sneller geheugen nemen. FO4 leunt ook erg veel op memory speed:
http://wccftech.com/fallo...peed-according-to-report/

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

Ardjee schreef op donderdag 19 november 2015 @ 14:32:
[...]

Te snel bestaat dan misschien niet in jouw ogen, maar je betaald ook voor die snelheid, dus weggegooid geld. Als TS binnen afzienbare tijd van plan is de rest ook te upgraden dan zou een r9 290 echt geen gekke upgrade zijn.
Nou nee. Zelfs als de TS besluit om over 12 maanden het e.e.a. up te graden dan hoeft hij niet meteen een graka ook mee te nemen. Dus dat alles op en top opelkaar afgestemd moet zijn is onzin. Er is altijd een bottleneck en in deze situatie zal dat voorlopig de CPU/MOBO combinatie zijn. Helemaal niet erg, zeker omdat de TS aangeeft dat er een budget tot 250 beschikbaar is ;)

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

ChojinZ schreef op donderdag 19 november 2015 @ 14:34:
Ik zou voor 15 euro meer wat sneller geheugen nemen. FO4 leunt ook erg veel op memory speed:
http://wccftech.com/fallo...peed-according-to-report/
Nee, alles gewoon houden zoals het is en over een tijdje je setup upgraden met een nieuwe CPU/Mobo en Ram

• ChojinZ
Praetextatus schreef op donderdag 19 november 2015 @ 14:36:
[...]

Nee, alles gewoon houden zoals het is en over een tijdje je setup upgraden met een nieuwe CPU/Mobo en Ram
Heb je de TS uberhaubt wel gelezen? Waar haal jij vandaan dat de TS op korte termijn gaat upgraden?

Hij wil nu een kleine upgrade doen voor FO4. Dan lijkt mij, met dat budget, sneller geheugen zeker geen slechte optie.

Leuk dat hij misschien, eventueel, wellicht in de toekomst een upgrade gaat doen, maar dat is later en daar heb je helemaal niets aan als je NU Fallout wil spelen...

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

ChojinZ schreef op donderdag 19 november 2015 @ 14:42:
[...]

Heb je de TS uberhaubt wel gelezen? Waar haal jij vandaan dat de TS op korte termijn gaat upgraden?

Hij wil nu een kleine upgrade doen voor FO4. Dan lijkt mij, met dat budget, sneller geheugen zeker geen slechte optie.

Leuk dat hij misschien, eventueel, wellicht in de toekomst een upgrade gaat doen, maar dat is later en daar heb je helemaal niets aan als je NU Fallout wil spelen...
Ja hoor ik heb de TS gelezen.Jij ook? Hij heeft een budget van 250 euro en wilt vooral erop vooruit gaan binnen dat budget. Leuk dat je het hebt over 15 euro meer maar hoeveel kost sneller 8 GB geheugen? Niet 15 euro toch? Of moet hij hij maar een langzamere videokaart kopen en 8 GB snellere Ram? Of ga jij geld bij leggen voor hem?

Hij kan het beste gewoon een leuke graka kopen voor nu en over een tijd upgraden. Sneller geheugen zal minimale impact hebben op de rest van het systeem. Of weet je niet dat bij deze generatie strakkere timings een grotere verschil maken dan een hogere freq. bij Ram ;)

Overigens begrijp ik uit je laatste opmerking dat jij denkt dat hij geen FO4 zal kunnen spelen zonder sneller Ram? ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Praetextatus op 19-11-2015 14:52 ]

• ChojinZ
Praetextatus schreef op donderdag 19 november 2015 @ 14:50:
[...]

Ja hoor ik heb de TS gelezen.Jij ook? Hij heeft een budget van 250 euro en wilt vooral erop vooruit gaan binnen dat budget. Leuk dat je het hebt over 15 euro meer maar hoeveel kost sneller 8 GB geheugen? Niet 15 euro toch? Of moet hij hij maar een langzamere videokaart kopen en 8 GB snellere Ram? Of ga jij geld bij leggen voor hem?
pricewatch: G.Skill RipjawsX F3-17000CL11D-8GBXL

Is ook nog eens 4Gb meer dan het voorstel van de TS zelf.
[...]

Hij kan het beste gewoon een leuke graka kopen voor nu en over een tijd upgraden. Sneller geheugen zal minimale impact hebben op de rest van het systeem. Of weet je niet dat bij deze generatie strakkere timings een grotere verschil maken dan een hogere freq. bij Ram ;)
Heb je mijn link gelezen mbt tot mem speeds en de performance van FO4?

Below you’ll find our lowest and average frame-rate results from three different configurations:

1600MHz: 36.0/54.6
2133MHz: 39.0/61.0
2400MHz: 44.0/66.9
That’s a 22 per cent increase in performance with faster RAM comparing the slowest to the fastest.

Read more: http://wccftech.com/fallo...-to-report/#ixzz3rwjF4hqa
[...]

Overigens begrijp ik uit je laatste opmerking dat jij denkt dat hij geen FO4 zal kunnen spelen zonder sneller Ram? ;)
Dat begrijp je dan verkeerd. Heb ik namelijk nooit gezegd.... ;)

[ Voor 11% gewijzigd door ChojinZ op 19-11-2015 15:06 ]

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-12-2025

Krentenbol

Prutz0r

Welk voorstel van de TS? Hij heeft namelijk gewoon zijn huidige systeem gepost en hij heeft dit dus al ;) Bovendien begrijp ik uit het lijstje dat hij 2 kits van 4GB heeft, dus dat het meer is, is niet waar. Iemand helpen is natuurlijk mooi, maar lees dan wel even wat hij vraagt :)

[ Voor 16% gewijzigd door Krentenbol op 19-11-2015 15:52 ]

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

ChojinZ schreef op donderdag 19 november 2015 @ 15:02:
[...]

pricewatch: G.Skill RipjawsX F3-17000CL11D-8GBXL

Is ook nog eens 4Gb meer dan het voorstel van de TS zelf.

[...]

Heb je mijn link gelezen mbt tot mem speeds en de performance van FO4?

Below you’ll find our lowest and average frame-rate results from three different configurations:

1600MHz: 36.0/54.6
2133MHz: 39.0/61.0
2400MHz: 44.0/66.9
That’s a 22 per cent increase in performance with faster RAM comparing the slowest to the fastest.

Read more: http://wccftech.com/fallo...-to-report/#ixzz3rwjF4hqa

[...]

Dat begrijp je dan verkeerd. Heb ik namelijk nooit gezegd.... ;)
Dat is getest met een i7 van de vorige generatie :P We hebben het nu over een AMD 1055T van enkele generaties terug. ;) Wil je hiervan ook de resultaten zien? Deze werken normaal met 1333 mhz geheugen. Sneller geheugen heeft alleen nut als je wilt overclocken. Daarbij heeft de TS al 1600mhz geheugen zo te zien, dus hij gaat er helemaal niet op vooruit zelfs ;)

Zoals krentenbol al terecht aangeeft, dat is zijn huidige systeem ;)

• gravit0n_
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-02 10:15
De beste upgrade die je naar mijn mening kan doen, en ik ben veel bezig geweest met het optimaliseren van Fallout 4 op mijn PC, is het upgraden van de CPU+geheugen+moederbord. Sneller DDR3 geheugen lijken vooral de Intel's van te profiteren, zo ook in mijn geval (Intel Xeon X5470, ongeveer equivalent aan de Q9550).

Voor 200-250 Euro kun je een leuke tweedehands upgrade doen, waarschijnlijk dat een i5-2500k of hoger er wel inzit. De GPU die je nu hebt is in veel mindere mate een bottleneck. Met een overklokte i5-2500k en +2166MHz RAM kun je met dezelfde GPU wel zo'n 50% FPS winst verwachten.

Het hangt natuurlijk ook van de grafische instellingen van Fallout 4 af hoeveel FPS je haalt. Met name settings hoger dan Medium belasten de CPU op sommige plekken, steden en torens, onredelijk veel. Daardoor hebben zelfs de laatste i5's te maken met framedrops richting 40FPS op die plekken.

[ Voor 19% gewijzigd door gravit0n_ op 19-11-2015 16:35 ]

You will understand energy and you will be happy.

• Dude360
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
gravit0n_ schreef op donderdag 19 november 2015 @ 16:29:
De beste upgrade die je naar mijn mening kan doen, en ik ben veel bezig geweest met het optimaliseren van Fallout 4 op mijn PC, is het upgraden van de CPU+geheugen+moederbord. Sneller DDR3 geheugen lijken vooral de Intel's van te profiteren, zo ook in mijn geval (Intel Xeon X5470, ongeveer equivalent aan de Q9550).

Voor 200-250 Euro kun je een leuke tweedehands upgrade doen, waarschijnlijk dat een i5-2500k of hoger er wel inzit. De GPU die je nu hebt is in veel mindere mate een bottleneck. Met een overklokte i5-2500k en +2166MHz RAM kun je met dezelfde GPU wel zo'n 50% FPS winst verwachten.

Het hangt natuurlijk ook van de grafische instellingen van Fallout 4 af hoeveel FPS je haalt. Met name settings hoger dan Medium belasten de CPU op sommige plekken, steden en torens, onredelijk veel. Daardoor hebben zelfs de laatste i5's te maken met framedrops richting 40FPS op die plekken.
Heb je hier toevallig ergens benchmarks of linkjes van? Het lijkt mij dat je hier stelt dat hier beter geupgrade kan worden van een x6 1055t naar een recentere i5, dan van een 6870 naar een r9 290? Ik kan me dit namelijk bijna niet voorstellen... Voor games in het algemeen eigenlijk sowieso niet, maar voor Fallout 4 ook niet echt..

• gravit0n_
Dude360 schreef op donderdag 19 november 2015 @ 17:19:
[...]

Heb je hier toevallig ergens benchmarks of linkjes van? Het lijkt mij dat je hier stelt dat hier beter geupgrade kan worden van een x6 1055t naar een recentere i5, dan van een 6870 naar een r9 290? Ik kan me dit namelijk bijna niet voorstellen... Voor games in het algemeen eigenlijk sowieso niet, maar voor Fallout 4 ook niet echt..
Jazeker, allereerst, zie hoe erg de FPS van Fallout 4 schaalt met een betere CPU (en RAM-snelheid, maar dat is niet te zien in deze test) : http://www.techspot.com/r...t-4-benchmarks/page5.html

Let op, hier wordt gebruik gemaakt van een zeer high-end model, de GTX 980 Ti, waardoor ze de GPU bottleneck zo ver mogelijk proberen te beperken.

Om dan een vergelijkinging voor de 1055T te maken. De Athlon X4 860K (5613) zit in de buurt van de prestaties van de 1055T (5062): https://www.cpubenchmark.net/CPU_mega_page.html . De 1055T is dus nog een stukje minder. Pakken we de test van Techspot erbij, is te zien dat de i5-2500K een meer dan tweemaal zo hogere minimum FPS dan de Athlon neerzet!

Dat wil niet zeggen dat een GPU helemaal geen invloed heeft, maar de minimum framerate die je gaat halen wordt hoe dan ook door de CPU bepaald als je een highend videokaart pakt. In de test van Techspot testen ze trouwens op een 'licht' stuk voor de CPU, de minimum framerate op veel andere plekken is nog veel lager. Daar zit je dan met je GTX 980 Ti en nog steeds een minimum framerate om van te huilen.

Trouwens, als je het geheugen van de OP wil draaien op 1600MHz, moet je in de BIOS vaak zelf zorgen dat deze standaard niet lager draait. De timings van het RAM doen er veel minder toe heb ik gemerkt, hoogstens een lagere Command Rate van het geheugen kan een enkele % winst in FPS opleveren. Als iemand er op zit te wachten kan ik mijn resultaten posten met het verschil in geheugen op bijv. 800 en 1800MHz. Daardoor kan ik met met mijn Xeon X5470@4.3GHz uit 2008 nog steeds Fallout 4 spelen op High met een absoluut minimum van 40FPS (80% van de tijd zit ik boven de 60FPS).

Mijn conclusie: als de OP zijn videokaart upgradet naar bijvoorbeeld een GTX970 met dezelfde CPU, zul je never te nooit zien dat de GPU volwaardig benut wordt, dat vind ik zonde van het geld. Tenzij je naar de lucht kijkt in FO4, dan schiet de FPS naar een mooie 150+ :+.

Tot slot, mocht OP in de buurt van Eindhoven wonen, mag deze zelfs mijn GTX770 lenen om te kijken of het verschil in FPS maar ietwat noemenswaardig is :). Er zijn recente spellen waarbij de optimalisatie zo is dat de GPU met een tragere CPU wel grotendeels benut kan worden, zie bijvoorbeeld een Tomb Raider (2013) en Battlefield 4 of een Witcher 3. Voor Fallout 4 geldt dat zeker niet..

[ Voor 35% gewijzigd door gravit0n_ op 19-11-2015 18:30 ]

• kipneck
Ik zat er inderdaad aan te denken om nu dan een nieuwe videokaart te kopen, en dan begin volgend jaar een nieuw moederbord, CPU, en ram.

Dit zal dan naar alle waarschijnlijkheid weer AMD worden.
Is een r9 290, zoals eerder aangegeven dan nog steeds mijn beste keuze?

• gravit0n_
kipneck schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 09:11:
Ik zat er inderdaad aan te denken om nu dan een nieuwe videokaart te kopen, en dan begin volgend jaar een nieuw moederbord, CPU, en ram.

Dit zal dan naar alle waarschijnlijkheid weer AMD worden.
Is een r9 290, zoals eerder aangegeven dan nog steeds mijn beste keuze?
Nogmaals, je gaat er Fallout 4 niet tot nauwelijks fatsoenlijker mee spelen, maar doe vooral je eigen ding. Misschien dat de patch van volgende week performance problemen oplost, maar ik ben er bang voor.

Als je volgend jaar pas verder gaat upgraden kun je beter helemaal wachten, dan komen er volwaardige DX12 kaarten etc.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Maar alleen een CPU upgrade is imo ook nutteloos.

Die 6870CF met 1GB geheugen gaat nog erger bottlenecken op een i5, dan een 290 op de 1055T.

Als je nu moet kiezen zou ik toch eerder voor de videokaart gaan (en dan eventueel de CPU iets overklokken).

• gravit0n_
mitsumark schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 14:07:
Maar alleen een CPU upgrade is imo ook nutteloos.

Die 6870CF met 1GB geheugen gaat nog erger bottlenecken op een i5, dan een 290 op de 1055T.

Als je nu moet kiezen zou ik toch eerder voor de videokaart gaan (en dan eventueel de CPU iets overklokken).
Weer een roep uit het wilde zonder enige onderbouwing, zie mijn vorige post met benchmarks. De minimale (en ook gemiddelde) FPS haal je gewoon DIK omhoog met de i5 in combinatie met de 6870. En dat doe je echt niet tot nauwelijks met een betere GPU. Die processor is gewoon ronduit slecht voor Fallout 4.

Met andere spellen dan Fallout 4 die wel goed geoptimaliseerd zijn heb je wel iets aan een betere GPU. Maar dan is de topic titel verkeerd gekozen.

Om nog maar een keer de benchmark erbij te pakken. Je ziet gewoon dat zelfs met een 980 Ti en 1055T (aka Athlon X4 860K), zo'n GPU van 700-800 Euro, de gemiddelde FPS lager is dan de de minimum FPS van de i5-2500K:
http://www.techspot.com/articles-info/1089/bench/CPU_01.png

Dus waar kies je voor: een betere GPU met 10-20% performance winst in FPS, of de betere CPU met een >100% performance winst in FPS? Voor hetzelfde geld welteverstaan.

[ Voor 21% gewijzigd door gravit0n_ op 21-11-2015 15:30 ]

• kipneck
Als ik naar nieuw ga kijken, aan de hand van de BGG van november 2015, dan zie ik dat alleen het budgetgamesysteem AMD gebruikt. Omdat ik graag bij AMD wil blijven, borduur ik hier even op verder.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X4 860K Boxed€ 75,70€ 75,70
1ASRock FM2A88M Extreme4+€ 65,-€ 65,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 140,70

CPU, uit BBG. want ik weet niet wat beter is. zie wel op passmark, dat deze CPU minder punten behaald dan mijn huidige, dit lijkt me dus geen upgrade?
Ander moederbord dan BBG, want 4 geheugensloten en 2 PCIe sloten zodat, ik mn geheugen en videokaarten die ik nu heb kan blijven gebruiken.

ik neem aan dat ik mijn voeding kan blijven gebruiken, omdat gebruik van nieuwe CPU minder is dan oude.

is het dus verstandiger deze nieuwe cpu en mobo aan te schaffen, dan alleen een nieuwe videokaart?

[ Voor 3% gewijzigd door kipneck op 21-11-2015 19:22 ]

• gravit0n_
kipneck schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 19:20:
is het dus verstandiger deze nieuwe cpu en mobo aan te schaffen, dan alleen een nieuwe videokaart?
Nee, die CPU is nauwelijks beter, daarom gebruikte ik 'm in mijn eerdere vergelijking. Om te laten zien dat je prestaties nauwelijks omhoog gaan met enkel een nieuwe GPU (voor FO4). Ik heb het idee dat je niet 200-250 wilt uitgeven aan een nieuwe CPU+mobo. Vergeet niet dat je oude CPU en moederbord ook nog wat opbrengt.

En hoewel ik AMD ook het beste gun, zijn ze qua CPU voor (slecht geoptimaliseerde) games niet een goede keus. Dan wil je minimaal een FX-8350 om een beetje mee te komen.

Mijn aanraden zou zijn iets tweedehands van Intel van ~200 Euro. Wel minimaal een quad-core, dat helpt zeker met nieuwe games die er gebruik van gaan maken.

[ Voor 37% gewijzigd door gravit0n_ op 22-11-2015 00:32 ]

• mitsumark
  • Nu online
gravit0n_ schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 15:06:
[...]

Weer een roep uit het wilde zonder enige onderbouwing, zie mijn vorige post met benchmarks. De minimale (en ook gemiddelde) FPS haal je gewoon DIK omhoog met de i5 in combinatie met de 6870. En dat doe je echt niet tot nauwelijks met een betere GPU. Die processor is gewoon ronduit slecht voor Fallout 4.

Met andere spellen dan Fallout 4 die wel goed geoptimaliseerd zijn heb je wel iets aan een betere GPU. Maar dan is de topic titel verkeerd gekozen.

Om nog maar een keer de benchmark erbij te pakken. Je ziet gewoon dat zelfs met een 980 Ti en 1055T (aka Athlon X4 860K), zo'n GPU van 700-800 Euro, de gemiddelde FPS lager is dan de de minimum FPS van de i5-2500K:
http://www.techspot.com/articles-info/1089/bench/CPU_01.png

Dus waar kies je voor: een betere GPU met 10-20% performance winst in FPS, of de betere CPU met een >100% performance winst in FPS? Voor hetzelfde geld welteverstaan.
Ik gebruik gewoon je eigen link als onderbouwing.
Met een 980ti heb je geen GPU bottleneck, dan is het logisch dat je verschil tussen processors ziet.
Dat wil niet zeggen dat het met een 1055 onspeelbaar is, gem 50 fps op ultra is toch prima?
Waar haal je vandaan dat je maar 10-20% vooruit gaat van 6870CF naar 290?

• gravit0n_
mitsumark schreef op zondag 22 november 2015 @ 02:58:
Dat wil niet zeggen dat het met een 1055 onspeelbaar is, gem 50 fps op ultra is toch prima?
Techspot test hier op een stuk (lees inleiding, speel je het spel zelf ook eigenlijk?) waarbij de FPS zoiezo al een stuk hoger ligt. In stedelijke gebieden kun je gerust nog eens 10-20 van de minimum en gemiddelde FPS afhalen. Bovendien gaat de OP helemaal niet voor een 980 Ti van 700/800 Euro, de FPS zal dus nog dramatischer zijn. Voor ieder persoonlijk of je dat nog speelbare FPS vindt.
mitsumark schreef op zondag 22 november 2015 @ 02:58:
Waar haal je vandaan dat je maar 10-20% vooruit gaat van 6870CF naar 290?
Toen mijn CPU (X5470) nog niet overklokt was, en deze is standaard even snel als de 1055T, ging ik nog niet eens 10-20% omhoog van mijn enkele HD5850 naar GTX770. Pas na een (veel) sneller overklokte CPU en sneller geheugen kwamen de echte verbeteringen naar boven. Nu, om de vergelijking nog beter te maken zou ik nogmaals de HD5850 moeten aansluiten met de nieuwe CPU- en geheugensnelheden.

Maar goed, de OP moet zelf beslissen. Luistert deze naar iemand die zelf FO4 getest heeft met verschillende configuraties en die er bronnen bijhaalt, of naar een paar wilde uitspraken.

Nogmaals, er zijn genoeg games waarbij een betere GPU wel een grotere winst geeft in FPS, maar ook genoeg games waarbij voor hetzelfde geld (nu) een betere CPU een FPS boost geeft. Fallout 4 hoort bij de laatste. Je zou kunnen wachten op de patch van FO4 die voor volgende week staat, misschien dat het met CPU performance helpt, denk 't niet.

[ Voor 11% gewijzigd door gravit0n_ op 22-11-2015 15:57 ]

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-12-2025

Krentenbol

Prutz0r

gravit0n_ schreef op zondag 22 november 2015 @ 15:19:
[...]

Techspot test hier op een stuk (lees inleiding, speel je het spel zelf ook eigenlijk?) waarbij de FPS zoiezo al een stuk hoger ligt. In stedelijke gebieden kun je gerust nog eens 10-20 van de minimum en gemiddelde FPS afhalen. Bovendien gaat de OP helemaal niet voor een 980 Ti van 700/800 Euro, de FPS zal dus nog dramatischer zijn. Voor ieder persoonlijk of je dat nog speelbare FPS vindt.
Let er wel op dat ze hier testen met Ultra graphics en TAA (triple anti aliasing?). Dat zal natuurlijk wel flink de FPS droppen :)

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

• gravit0n_
Krentenbol schreef op zondag 22 november 2015 @ 17:20:
[...]
Let er wel op dat ze hier testen met Ultra graphics en TAA (triple anti aliasing?). Dat zal natuurlijk wel flink de FPS droppen :)
Je hebt gelijk, de shadow distance instelling gaat met High en Ultra hard omhoog, wat zeer nadelig is voor de CPU. Alleen je ziet wel hoe goed de Intel processoren alsnog presteren in dat geval..

• kipneck
gravit0n_ schreef op zondag 22 november 2015 @ 00:18:
[...]

Nee, die CPU is nauwelijks beter, daarom gebruikte ik 'm in mijn eerdere vergelijking. Om te laten zien dat je prestaties nauwelijks omhoog gaan met enkel een nieuwe GPU (voor FO4). Ik heb het idee dat je niet 200-250 wilt uitgeven aan een nieuwe CPU+mobo. Vergeet niet dat je oude CPU en moederbord ook nog wat opbrengt.

En hoewel ik AMD ook het beste gun, zijn ze qua CPU voor (slecht geoptimaliseerde) games niet een goede keus. Dan wil je minimaal een FX-8350 om een beetje mee te komen.

Mijn aanraden zou zijn iets tweedehands van Intel van ~200 Euro. Wel minimaal een quad-core, dat helpt zeker met nieuwe games die er gebruik van gaan maken.
Ik heb het een en ander vergeleken en getest.
Ik heb een R9 290 van een maat geleend, en inderdaad ging fallout het hier niet veel beter van doen.

nu heb ik zitten kijken, als ik het volgende zou aanschaffen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3470 Tray€ 215,51€ 215,51
1ASRock B75 Pro3€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 215,51

Beide producten staan namelijk te koop in V&A, is het dan dus mogelijk om met de videokaarten en het geheugen wat ik nu heb, fallout 4 schappelijk te kunnen draaien?

• gravit0n_
Met een HD6870 zul je alsnog de grafische instellingen zo ver mogelijk omlaag moeten halen, maar ik weet bijna zeker dat de FPS dan een stuk acceptabeler is. Het spel heeft geen crossfire/SLI ondersteuning trouwens.

Morgen zal ik even testen hoe het gaat met een HD5850, ongeveer op hetzelfde niveau als de HD6870.

• pantslol
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-02 18:24
gravit0n_ schreef op donderdag 19 november 2015 @ 16:29:

Dat betwijfel ik, ik speel met een i7 4820k en 32gb geheugen met een HD6950 1gb en mijn GPU trekt niks, zelfs op de allerlaagste settings is het moeilijk vooruit te komen om diamond city. Continue freezes en fps drops.

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
zou ook gewoon die cpu zo ver mogelijk overklokken (niet onder 3.8ghz genoegen nemen), en dan een andere videokaart kopen.
jah je zal de max er niet uithalen, maar wel voor je geld.

Nukezone FTW

• mitsumark
  • Nu online
Een maximale OC is helaas niet erg verstandig met dit moederbord.
Al kun je natuurlijk een eind komen zolang je ervoor zorgt dat je wat frisse lucht richting de VRM's blaast.

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-02 20:59
Powrskin schreef op donderdag 26 november 2015 @ 00:35:
zou ook gewoon die cpu zo ver mogelijk overklokken (niet onder 3.8ghz genoegen nemen), en dan een andere videokaart kopen.
jah je zal de max er niet uithalen, maar wel voor je geld.
Lees eens wat TS heeft geplaatst. Met 290 van een vriend is er geen vooruit gang. Dus heeft gpu upgrade minder nut dan cpu.

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
legendareN schreef op donderdag 26 november 2015 @ 01:57:
[...]

Lees eens wat TS heeft geplaatst. Met 290 van een vriend is er geen vooruit gang. Dus heeft gpu upgrade minder nut dan cpu.
niet zo belerend.
ik had het inderdaad gelezen en dan nog.
overklok van 30% of meer brengt de boel een stuk beter naar elkaar toe.

als je 250e ervan maakt en het moederbord cpu en gpu verkoopt kom je er eigenlijk ook wel makkelijk.
Je kan dan een 2600k kopen, met moederbord en een 290 op de 2e hands markt.

2600k 100e
moederbord met leuke stroomvoorziening 40/50e
290/290x rond de 200e.

Nukezone FTW

Pagina: 1