SSD's verdwijnen uit bios

Pagina: 1
Acties:

• janvandefred
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-01 20:11
Ik heb 2 ssd's in mijn pc zitten. Een is een samsung 840 evo en de ander is een server type ssd van samsung. Deze heb ik een al meer dan een jaar erin zitten en vooralsnog geen problemen.

Een paar weken geleden startte mijn pc niet op, het bleek dat mijn ssd's(waarvan 1 mijn bootdrive is) verdwenen waren. Op internet vond ik dat het mogelijk lag aan een firmware update en als oplossing een volledige power cycle te doorlopen. Dus 20 minuten alleen onder stroom, stroom eraf voor 30 sec, 20 minuten onder stroom, stroom eraf voor 30 sec en weer normaal aansluiten. Na de power cycle waren mijn ssd's erweer. Jippie! :) Ik heb de nieuwste firmware dus dat is het niet.

Vandaag waren ze weer verdwenen toen ik mijn pc wilde opstarten, en loste de power cycle het weer op. Nou hoort dit natuurlijk niet te gebeuren en het is erg onhandig. Waaraan kan dit liggen?

Wat ik denk dat het niet is:
- Firmware, want het is up to date en bij 2 verschillende ssd's
- Voeding, want het is een redelijk nieuwe corsair ax1200i
- Kabels, want het zijn 2 losse ssd's die allebei hetzelfde probleem hebben
- Sudden power loss, ik zet mijn pc netjes uit en hij had geen crash o.i.d.

Bijgevoegd mogelijk overbodig screenshotje van crystaldiskinfo. Als ik iets vergeten ben te melden hoor ik het graag!
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/PzpBH55l.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door janvandefred op 18-11-2015 14:54 ]

Fractal Design Meshify 2 \ 5800X \ NH-D15S \ Gigabyte Aorus PRO V2 \ GTX 1660 Super \ Corsair AX1200i \ Corsair RGB PRO 32 GB \ Samsung 970 EVO Plus 2TB \ HGST 10TB

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-01 15:49
wellicht zou het aan het moederbord kunnen liggen..
Andere sata poorten al eens geprobeerd ??

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Klinkt als een voeding die net de piek niet meer kan leveren. Die dingen hebben ook niet het eeuwige leven. Kabels trouwens gecheck? Open deur maar ik trap hem toch maar even in :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• janvandefred
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-01 20:11
Aan een andere poort ligt het niet. Kabels heb ik gecheckt. De voeding is het denk ik echt niet, want de voeding is niet meer dan 1.5 jaar oud en is flink overkill (1200 watt).

Zou het aan het piekspanningen in het lichtnet kunnen liggen? Ups een oplossing?

[ Voor 19% gewijzigd door janvandefred op 20-11-2015 09:30 ]

Fractal Design Meshify 2 \ 5800X \ NH-D15S \ Gigabyte Aorus PRO V2 \ GTX 1660 Super \ Corsair AX1200i \ Corsair RGB PRO 32 GB \ Samsung 970 EVO Plus 2TB \ HGST 10TB