Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop met NVMe/m2 SSD?

Pagina: 1
Acties:

• Hatsieflatsie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:26
Al een tijdje kun je NVMe/m.2 SSD's kopen, met name van Samsung.

Als Emacs-gebruiker ben ik gebaat bij het snel laden van m'n omvangrijke configuratie aan Elisp. De SSD's daarin kunnen mij nog niet snel genoeg zijn.

Tegenwoordig bevat iedere nieuwe laptop haast een SSD. Als ik zie hoeveel kleiner een m.2 / NVMe SSD is dan een reguliere SSD:

Afbeeldingslocatie: http://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/sites/3/2015/10/Group-Shot-Yesterday-Today-Tomorrow-980x567.jpg

Dan lijkt het mij dat deze m.2 / NVMe SSD's veel praktischer zijn in high-end laptops, omdat ze veel minder ruimte in ultrabooks innemen.

Tevens speelt stroomverbruik voor de accu van de laptop ook mee, dan zie ik het volgende staan:
Het maximale verbruik van de m.2 SSD's bedraagt 5,7W en idle gebruiken ze minder dan 2 milliwatt, ruim de helft minder dan de meest zuinigste SATA SSD's in DEVSLP-modus volgens Samsung.
Dus nog veel zuiniger en kleiner en lichter dan een gewone SSD. Maar ik kan tot nu toe nog geen laptop bestellen die een m.2/ NVMe SSD heeft. Wat mij toch wel verrast, gezien de evidente voordelen voor laptops. Iemand die het weet?

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-11 14:38
Macbooks? (nieuws: Apple lijkt eigen nvme-ssd-controller te gebruiken voor MacBook).

Ik zou het anders ook niet echt weten.

|>

• Hatsieflatsie
Daar zit er nog geen Nvme SSD in, als ik mij niet vergis?

• Azerion
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 31-10 11:54
Volgens mij ondersteunen de nieuwe Clevo laptops ook NVMe, ik weet bijvoorbeeld dat Laptopplus de mogelijkheid tot een NVMe SSD aanbied bij de configuratie van de P650XX, ik ga er van uit dat zij dan ook de compatibiliteit hebben gecontroleerd.

RA = GTX965m
Voor als je niet zoveel grafisch geweld nodig hebt:
http://www.laptopplus.nl/...nch-clevo-p650ra-gtx-965m

RG = GTX980m
Voor als je wel grafisch geweld nodig hebt:
http://www.laptopplus.nl/...nch-clevo-p650rg-gtx-980m

EDIT: Ik draai overigens momenteel een pricewatch: Samsung SM951 (AHCI) 512GB in mijn eigen laptop op een M.2 PCIe X2 slot en die snelheden zijn al behoorlijk indrukwekkend :) NVMe heeft als voordeel dat het kleine bestanden vele malen sneller kan inladen en wegschrijven.Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/4z148W0pstcLJm1HZi0dVyEv/full.png

[ Voor 30% gewijzigd door Azerion op 18-11-2015 14:49 ]

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-11 00:46
M.2 ssd's vind je anders al veelvuldig in ultrabooks terug, bijvoorbeeld de Asus UX305.

• L0wleveL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-11 22:16
Volgens wikipedia gaat het hier om twee zaken:
  1. Het M.2 slot moet de juiste logical device interface ondersteunen, in dit geval wil je PCIe met NVMe en/of AHCI hebben in plaats van een "ouderwets" SATA 6GB.
  2. De module die je vervolgens in het M.2 slot plaatst moet van het juiste type zijn, wederom PCIe met NVMe of AHCI. Welke van de twee je plaatst maakt volgens deze test dan weinig uit. Zolang deze maar ondersteund wordt
En nu nog ontdekken welk apparaat dat de juiste combinatie heeft. Voor desktops zijn dat vooral de "high-end" moederborden. Voor laptops weet ik zelf niet welke moederborden door de verschillende fabrikanten gebruikt worden en welk type M.2 slot daar dan op zit.

• Hatsieflatsie
cordonbleu schreef op woensdag 18 november 2015 @ 15:14:
M.2 ssd's vind je anders al veelvuldig in ultrabooks terug, bijvoorbeeld de Asus UX305.
Uit deze test lijkt het mij te gaan om een m.2 SSD met SATA3 interface, gezien de betrekkelijk lage doorvoersnelheden.

• Cwookie
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-11 16:50
De nieuwe XPS 15 (en 13 volgens mij ook) van Dell gebuikt Samsung PM951 M.2 ssd's van Samsung.. Benchmark van de 1TB SSD.. Fun fact, de 1TB versie bestaat officieel nog niet en wordt enkel geleverd in deze laptop

[ Voor 57% gewijzigd door Cwookie op 19-11-2015 01:19 ]

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-11 20:13
Ik heb laatst een dell precission 7510 besteld. Daat zit vziw ook een NVMe ssd in.

Hij is nog niet binnen jammergenoeg...

• Hatsieflatsie
Cwookie schreef op donderdag 19 november 2015 @ 00:59:
De nieuwe XPS 15 (en 13 volgens mij ook) van Dell gebuikt Samsung PM951 M.2 ssd's van Samsung.. Benchmark van de 1TB SSD.. Fun fact, de 1TB versie bestaat officieel nog niet en wordt enkel geleverd in deze laptop
The $1,200 XPS 15 nets you a quad core i5-6300HQ CPU, NVIDIA GeForce GTX 960M 2GB DDR5 graphics, 8 gigs of RAM and a 1 TB HDD with 32 gig caching drive. That's a respectably powerful machine that will be significantly faster than a dual core Ultrabook with a U series 15 watt CPU and integrated graphics. If you spend $1,400 you'll upgrade to a 256 gig SSD. These configurations have the smaller 56 Whr battery. The $1,700 model has a larger 86 Whr battery, Intel Core i7-6700HQ CPU and a 512 gig SSD; it's the sweet spot in the lineup. Note that if you want the 2.5" drive bay for a second HDD or SSD
.

Volgens mij is dat gewoon een HDD met een 32 gb Nvme SSD als cache?

• Cwookie
Hatsieflatsie schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 15:08:
[...]

[...]
.

Volgens mij is dat gewoon een HDD met een 32 gb Nvme SSD als cache?
http://www.dell.com/nl/p/xps-15-9550-laptop/pd?ref=PD_OC
De twee goedkoopste versies hebben inderdaad een 1TB HDD met 32 cache SSD. De duurdere twee hebben een 512GB of 1TB PM951 NVMe SSD.

edit: binnenkant van de laptop: Afbeelding
Bij de goedkopere twee versies worden de twee linkse accu cellen vervangen door de HDD

[ Voor 42% gewijzigd door Cwookie op 20-11-2015 16:41 ]

• Hatsieflatsie
Cwookie schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 16:32:
[...]

http://www.dell.com/nl/p/xps-15-9550-laptop/pd?ref=PD_OC
De twee goedkoopste versies hebben inderdaad een 1TB HDD met 32 cache SSD. De duurdere twee hebben een 512GB of 1TB PM951 NVMe SSD.
Waar kan ik de specificatie vinden dat dit een NVMe SSD betreft in plaats van een SATA SSD? Nog bedankt voor je hulp trouwens :)

• Cwookie
Hatsieflatsie schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 16:56:
[...]

Waar kan ik de specificatie vinden dat dit een NVMe SSD betreft in plaats van een SATA SSD? Nog bedankt voor je hulp trouwens :)
Via de meeste fora/video's/reviews wel. Overal behalve op de Dell website. En dat terwijl het juist zo'n leuke USP kan zijn. Op goede laptops maken na doen ze weinig goed ;)

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:13
Azerion schreef op woensdag 18 november 2015 @ 14:48:
EDIT: Ik draai overigens momenteel een pricewatch: Samsung SM951 (AHCI) 512GB in mijn eigen laptop op een M.2 PCIe X2 slot en die snelheden zijn al behoorlijk indrukwekkend :) NVMe heeft als voordeel dat het kleine bestanden vele malen sneller kan inladen en wegschrijven.[afbeelding]
Dat zijn hele mooie benchmark resultaten, maar merk je tijdens normaal gebruik ook het verschil tussen deze ssd en een sata ssd?

• Azerion
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 31-10 11:54
wappiewappie schreef op zondag 22 november 2015 @ 10:52:
[...]

Dat zijn hele mooie benchmark resultaten, maar merk je tijdens normaal gebruik ook het verschil tussen deze ssd en een sata ssd?
Bij normaal doorsnee gebruik absoluut niet, maar onder normaal gebruik zet ik het browsen van het internet en af en toe chatten.

Bij normaal gebruik voor mij zeer zeker, ik werk veel met virtuele machines en het maken van een snapshot/kloon is 5 seconde werk, dus als je vaak grote bestanden wegschrijft dan heeft een zeer grote invloed, schrijf je vaak kleine bestanden weg dan heeft het geen nut.
Pagina: 1