[Tele2] Offnet VDSL en wijkcentrale

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:29

slaay

Natuurbeleven.com

Topicstarter
Drie jaar geleden een VDSL abonnement bij Tele2 afgesloten, haalde netjes 59 mbit down en 16 mbit upload (waardes uit het modem).
Maar tot een jaar geleden kwam ik nog maar tot 40 mbit down en 16 mbit upload.

Maar tot enkele weken geleden de snelheid gezakt was naar 25 mbit en 12 mbit up heb ik contact opgenomen met Tele2.

Zij gaven aan dat de snelheid zodanig gezakt was dat ze er een KPN monteur voor zouden aansturen.

De KPN monteur heeft mijn lijn doorgemeten en ook in de centrale gemeten. Waarbij de conclusie was dat de aansluiting thuis in orde was en in de wijkcentrale ook.
Er zouden twee problemen kunnen zijn, Tele2 heeft verkeerd snelheidsprofiel ingesteld staan of er zit storing op de lijn tussen de wijkcentrale en mijn aansluitpunt, 'normale' demping is uitgesloten want de afstand zou maximaal 500 meter zijn.
Daarbij loopt mijn telefoonlijn rechtstreeks naar de wijkcentrale, dus zonder wijkkast.

Tele2 heeft hierop weer een KPN monteur gestuurd, die constateert hetzelfde en Tele2 stuurt wederom een KPN monteur.

Na de derde monteur is een verkeerd snelheidsprofiel uitgesloten en komt Tele2 er achter dat ik een ONNET VDSL verbinding heb en dat KPN bezig is met OFFNET VDSL.
Tot die tijd zou er niets gedaan kunnen worden aan het probleem en zou het probleem opgelost moeten zijn zodra KPN me overgezet heeft op OFFNET VDSL,

Maar ik vraag me af of dat wel gaat gebeuren, want OFFNET en ONNET is toch alleen van toepassing op de wijkkasten die KPN aan het vernieuwen is?
Mijn verbinding loopt rechtstreeks naar de centrale, dus dan heb ik niets te maken met de vernieuwing van de wijkkasten.
Of gaat KPN de rechtsstreekse lijnen ook 'uit' de centrale halen en eerst naar een nieuwe wijkkast brengen om van daaruit naar de wijkcentrale te leiden?

Want mocht het verhaal over OFFNET en ONNET niet van toepassing zijn op lijnen die nu al rechtsreeks naar de centrale lopen, dan zal KPN toch het probleem nu moeten oplossen.

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:02
Even het hele technische aspect voorbij: het is voor jou toch eigenlijk niet meer dan een kwestie van: "jullie regelen het maar, en anders ben ik weg!" ? Als je al 3 jaar klant ben kun je volgens mij maandelijks opzeggen.
Dat het door allerlei technische issues niet meer werkt is toch niet jouw probleem :?

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 18-11-2015 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay

slaay

Natuurbeleven.com

Topicstarter
Ik heb de keuze tussen xDSL en kabelinternet, maar wil alleen maar een internetverbinding zonder telefoon/tv.
Dan kom ik bij xDSL uit en dan moet uitgesloten zijn dat het probleem aan de kabel zelf ligt. Want als ik overstap naar een andere xDSL provider heb ik alsnog dezelfde problemen die ik nu ook heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 13:00
Wat is je haalbare snelheid? Kun je eens kijken of de snelheid op http://netco.fpi-info.fourstack.nl overeenkomt met wat je nu haalt/haalde? Wellicht ben je op de buitenring aangesloten en is er in dat proces iets misgegaan. Ik denk dat Tele2 daar geen gebruik van maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay

slaay

Natuurbeleven.com

Topicstarter
DiedB schreef op woensdag 18 november 2015 @ 13:59:
Wat is je haalbare snelheid? Kun je eens kijken of de snelheid op http://netco.fpi-info.fourstack.nl overeenkomt met wat je nu haalt/haalde? Wellicht ben je op de buitenring aangesloten en is er in dat proces iets misgegaan. Ik denk dat Tele2 daar geen gebruik van maakt.
Daar komt het volgende uit:

Distributiepunt(en) Ehv-Strij
Internet Snelheid 50 Mbit/s

Technologie Internet Snelheid
ADSL2+ 12 Mbit/s
VDSL2* 50 Mbit/s
Bonding* -

Geplande upgrades
Status Geen geplande upgrades gevonden

Maar ik haal nu dus nog maar 24 mbit, was jaar geleden 40 mbit en 3 jaar geleden 59 mbit.

[ Voor 7% gewijzigd door slaay op 18-11-2015 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:43
Het komt mogelijk door dit: nieuws: Tele2 kan door overeenkomst KPN dsl gaan aanbieden tot 100Mbit/s

KPN wil het kopernetwerk upgraden zodat er hogere snelheden mogelijk zijn, echter zitten de providers zoals Tele2 met hun eigen apparatuur (DSLAM) in de telefooncentrales KPN in de weg. Er is daardoor bijvoorbeeld geen Vectoring mogelijk omdat dit niet via verschillende DSLAM's (van diverse providers) geleverd kan worden.

Daarom is KPN nu met Tele2 overeengekomen dat ze voortaan virtueel gebruik (VULA) gaan maken van KPN apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay

slaay

Natuurbeleven.com

Topicstarter
Prolution schreef op woensdag 18 november 2015 @ 14:42:
Het komt mogelijk door dit: nieuws: Tele2 kan door overeenkomst KPN dsl gaan aanbieden tot 100Mbit/s

KPN wil het kopernetwerk upgraden zodat er hogere snelheden mogelijk zijn, echter zitten de providers zoals Tele2 met hun eigen apparatuur (DSLAM) in de telefooncentrales KPN in de weg. Er is daardoor bijvoorbeeld geen Vectoring mogelijk omdat dit niet via verschillende DSLAM's (van diverse providers) geleverd kan worden.

Daarom is KPN nu met Tele2 overeengekomen dat ze voortaan virtueel gebruik (VULA) gaan maken van KPN apparatuur.
Dankje voor de link! Maar dan zou het betekenen dat mijn lijn gewoon van de wijkcentrale rechtstreeks naar mij thuis blijft lopen.
Oftewel, het kabeltje wordt dan niet in de DSLAM geprikt van Tele2, maar in de DSLAM van KPN.
Maar als ik dit lees zou vectoring mogelijk mijn probleem oplossen:
https://www.kpn-wholesale...rken/w/wba-vectoring.aspx

Maar kan dus ook goed zijn dat zodra mijn lijn overgezet is naar KPN toe, het probleem alsnog bestaat. Hoop het niet!

[ Voor 4% gewijzigd door slaay op 18-11-2015 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:43
slaay schreef op woensdag 18 november 2015 @ 15:02:
[...]

Dankje voor de link! Maar dan zou het betekenen dat mijn lijn gewoon van de wijkcentrale rechtstreeks naar mij thuis blijft lopen.
Oftewel, het kabeltje wordt dan niet in de DSLAM geprikt van Tele2, maar in de DSLAM van KPN.
Maar als ik dit lees zou vectoring mogelijk mijn probleem oplossen:
https://www.kpn-wholesale...rken/w/wba-vectoring.aspx

Afwachten dus maar!
Ik weet ook niet exact wat KPN van plan is, maar op bepaalde locaties zijn er wel nieuwe straatkasten geplaatst (Binnenringen) zodat de koperafstand verkort wordt en dit komt de snelheid weer ten goede.

Het is inderdaad even afwachten wat KPN in jouw specifieke geval gaat doen, het kan zijn dat je lijn (voorlopig) naar de huidige telefooncentrale blijft lopen, of dat je bij jou in de buurt een straatkast krijgt met een DSLAM waaruit je verbinding vervolgens geleverd gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay

slaay

Natuurbeleven.com

Topicstarter
Na aandringen heeft Tele2 toch een duo afspraak ingepland bij KPN.

Oftewel een monteur van Tele2 en een van KPN hebben de situatie onderzocht en dit kwam eruit:
Direct op de poort traint zijn tester in op 70/20 en zonder fouten.
Inkomend op de HVD (HoofdVerDeler) is het verhaal anders:
Current Downstream: 57064
Current Upstream: 19056
En met erg veel FEC fouten.
Probleem gaat niet opgelost worden met een kruising aan onze kant.
Dit is letterlijk door de monteur doorgegeven aan het hoofdkantoor van Tele2. Klantenservice heeft mij dit per e-mail toegestuurd zojuist.

Maar als ik dit zo lees kan ik dan het volgende concluderen?

Direct op de poort = DSLAM Tele2
HVD = gedeelte van KPN tussen de DSLAM van Tele2 en de fysieke koperkabel die de wijkcentrale verlaat naar mij thuis toe (er is een rechtsreekse verbinding zonder wijkkast)

De kabel in de grond in orde is en het probleem dus al in de wijkcentrale ligt?

Want het modem haalt uiteindelijk 24mbit down en 13 up hier thuis.

[ Voor 3% gewijzigd door slaay op 11-12-2015 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spotnetter
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21-08 14:56
1

[ Voor 100% gewijzigd door spotnetter op 05-09-2016 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 16:44
Vreemde reactie om dit topic omhoog te kicken trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Overstappen, hier kom je gewoon niet uit, ik heb hetzelfde gehad.

Ook gestart met 56/15 Mbit en alles was goed, opgegeven moment merkte ik dat mijn downloads langzamer gingen van bronnen waar ik zeker de max moest kunnen halen. Even in modem kijken bevestigde mijn vermoeden. Op dat moment had ik nog 34/15. Gebeld met XS4ALL en toen kwam ik in de 'doe dit/dat, probeer dit/dat, wissel dit/dat'.... Zeer vermoeiend... Er moest een nieuwe modem komen etc... 4 weken verder... Nieuwe modem en ineens nog maar 26/12 nu... Ook waren er profielen verandert (wat weet ik niet meer precies) en toen gingen we weer naar de 'helpdesk' toe...

2 x monteur gehad en eerste monteur zou maar 1 uur hebben om 'het op te lossen/oorzaak zoeken' deze gaf aan dat het probleem 'ondergronds' zat en belde met de afdeling 'ondergrondse' en die maakte hem gewoon belachelijk (had telefoon op speaker staan) hij is uiteindelijk 4,5 uur bezig geweest. 2de monteur was een kneus en ik heb toen alle hoop opgegeven stuur me geen mensen die de hele tijd met collegas gaan bellen omdat ze niet weten wat een Stap58N kast was...

Knoop doorgehakt en Ziggo gebeld, gezegd dat ik de TC7210 wilde en ook gekregen... Nu alweer bijna een jaar klant bij Ziggo en dik tevree, 300/30mbit en altijd max (36.8MB/s download) Geen gezeur met extra kastje gewoon smart card in tv en geen telefoon.

Bespaar jezelf de moeite, xDSL is gewoon dood aan het gaan, ik ga pas weer naar wat anders kijken als er glas ligt hier tot mijn deur.

Daar kwam ook bij dat er upgrades geplanned waren eind 2014 en die zijn nu nog niet gedaan. (Vectoring e.d.)

-edit-

Kleine toevoeging, Ik was niet de enige in de straat met problemen, in totaal waren er 7 mensen (nu nogsteeds 3 rest is over gestapt) die problemen ondervonden, mensen met 2 ontvangers die ineens niet meer genoeg bandbreedte hadden om tv te kunnen kijken andere verloren ook de helft of meer van hun snelheid. Misschien zijn er andere in de buurt (buren?) die ook problemen ondervinden.

[ Voor 11% gewijzigd door prutser001 op 05-09-2016 23:26 ]

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:02
prutser001 schreef op maandag 05 september 2016 @ 23:19:
[...]
Bespaar jezelf de moeite, xDSL is gewoon dood aan het gaan, ik ga pas weer naar wat anders kijken als er glas ligt hier tot mijn deur.
[...]
Niet alles over één kam scheren. Blijkbaar is de infrastructuur in jouw wijk niet goed, STAP58 is ook wel erg antiek.

Bij mij is het juist omgekeerd, begonnen met 30/6 en een aantal maanden geleden hebben ze hier nieuwe wijkkasten geplaatst en kan ik volgens m'n modem 111 om 44 over het lijntje naar binnen slurpen. Nooit problemen gehad en met xDSL ben ik stukken goedkoper uit dan Ziggo, just saying...

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 06-09-2016 07:26 ]

Pagina: 1