Vodafone glasvezel meterkast hal

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddv
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-06-2022

ddv

Steam: ddv_ | psn: ddv84_

Topicstarter
Mijn moeder woont in een flat waar de meterkasten van elk appartement zich in de hal bevinden. De FTU bevindt zich ook in deze meterkast.

De monteur vroeg 150 euro extra om een kabel te trekken door de aanwezige COAX of telefonie buizen die vanuit de meterkast in de woonkamer uitkomen. Even afgezien van de prijs vind ik dit geen acceptabele oplossing omdat ontvangst via WiFi dramatisch zal zijn.

Nu vroeg ik me af of het mogelijk is om vanaf de FTU de glasvezel kabel door te lussen naar de woonkamer? Of moet hiervoor gelast worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05:07
Je FTU zendt toch geen WiFi signaal uit, gewoon 2x utp naar de woonkamer en de router/AP staat daar. Prijs klinkt goed, is wel gangbaar zeker op die afstand.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddv

ddv

Topicstarter
Jim423 schreef op woensdag 18 november 2015 @ 13:06:
Je FTU zendt toch geen WiFi signaal uit, gewoon 2x utp naar de woonkamer en de router/AP staat daar. Prijs klinkt goed, is wel gangbaar zeker op die afstand.
Het modem/router (wat tevens een AP is) hangt in de meterkast. En ja 2X utp kan ik wel trekken maar het modem blijft dan in de meterkast wat ik eigenlijk niet wil.

Ik kan natuurlijk ook een extra AP plaatsen bedenk ik me net.

[ Voor 8% gewijzigd door ddv op 18-11-2015 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Ah nieuwe propositie met de Draytek. My bad. Ja dan is een extra AP de enige mogelijkheid.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

ddv schreef op woensdag 18 november 2015 @ 13:09:
[...]

Het modem/router (wat tevens een AP is) hangt in de meterkast. En ja 2X utp kan ik wel trekken maar het modem blijft dan in de meterkast wat ik eigenlijk niet wil.

Ik kan natuurlijk ook een extra AP plaatsen bedenk ik me net.
Maar als je een kabel trekt naar de woonkamer dan kan je het modemrouter toch gewoon daar neer zetten? Voordeel van glasvezel is dat je flink kabel kan hebben tussen je NTU en je modem.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Fiber zit direct in de router wat ook het AP is. Gaat dus niet. FTU is weggehaald.

[ Voor 13% gewijzigd door Jim423 op 18-11-2015 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoteldebotel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-08 10:57
Hoe zit die glasvezelkabel in de FTU? Vaak zit er een single-strand single-mode glasvezelkabel in. Geen ervaring met de FTU die ze in je meterkast hangen maar heb wat plaatjes gezien waarbij het gewoon een SC connector is die in de FTU zit. Je kan die loshalen, een koppelstuk er tussen plaatsen (let op je demping), en verder de glasvezelkabel (SC/SC of SC/LC single-mode) doortrekken naar boven. Daar heb je dan weer een NTU die het glasvezelsignaal omzet naar een elektrisch signaal voor de ethernetkabel. Je kan deze glasvezelkabel ook direct in je router of switch aansluiten maar dan heb je een single-strand BiDirectional SFP nodig.

Het hobbygehalte is wel erg hoog en als je geen verstand van glasvezel e.d. hebt dan raad ik het aan om gewoon wat UTP naar boven te trekken en een access-point op te hangen voor je Wi-Fi :)

[ Voor 13% gewijzigd door Hoteldebotel op 18-11-2015 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSpud
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-05 10:49
Ik ken iemand die de glasvezelkabel inderdaad letterlijk heeft doorgetrokken naar haar appartement (gelijksoortige situatie) maar dit is wel een vrij lastig werkje (ging daar ook één keer fout vanwege kabelbreuk). Zij heeft eerst de monteur van Vodafone alles laten installeren en heeft vervolgens zelf die kabel doorgetrokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapanui
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-10-2024
Ik heb een soortgelijke situatie ook meegemaakt. Seniorenflat met een meterkast in de hal waarin de FTU was afgewerkt. In de woning zelf was geen ethernetkabel aanwezig naar de meterkast. De telefoonbekabeling liep wel vanaf de woning naar de meterkast.

Ik heb dit opgelost door aan een uiteinde van de telefoonkabel een ethernetkabel te verbinden en de telefoonkabel eruit te trekken. Vervolgens de connector erop knijpen et voila !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:13
ddv schreef op woensdag 18 november 2015 @ 12:49:
[...]

Nu vroeg ik me af of het mogelijk is om vanaf de FTU de glasvezel kabel door te lussen naar de woonkamer? Of moet hiervoor gelast worden?
Ja dat kan zonder lassen, als het goed is is het een SC glas connector die kan je simpel kan koppelen en zo kan verlengen.

• ddv

ddv

Topicstarter
Thanks iedereen. Ik heb toch besloten om 2 UTP kabels te trekken en een extra AP aan te schaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 10:48
Stukje extra info: deze FTU is door de aannemer van Reggefiber dan niet goed geplaatst. De eis is dat de apparatuur aan te sluiten moet zijn. Er lopen geen lege buizen naar de woning als ik jou zo hoor dus had de FTU in de woning moeten komen.
Reggefiber bellen en poging doen tot verplaatsing is dan ook een optie...

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddv

ddv

Topicstarter
Barre73 schreef op donderdag 19 november 2015 @ 19:41:
Stukje extra info: deze FTU is door de aannemer van Reggefiber dan niet goed geplaatst. De eis is dat de apparatuur aan te sluiten moet zijn. Er lopen geen lege buizen naar de woning als ik jou zo hoor dus had de FTU in de woning moeten komen.
Reggefiber bellen en poging doen tot verplaatsing is dan ook een optie...
Het lukt mij niet om 3 kabels door de aanwezige telefonie buis te trekken.

1x telefonie
1x televisie
1x internet

Vodafone en Reggefiber wijzen naar elkaar en willen niets voor mijn moeder doen. VF vind het normaal dat er nu een kabel door een publieke ruimte (hal) loopt naar de woning van mijn moeder. VF: U heeft nu toch internet? Reggefiber heeft met VF gebeld om het contract te ontbinden maar VF wil hier niet aan. De monteur van Guidion weet ook niet wat hij er aan moet doen. Ik kan een glasvezel kabel trekken maar ik weet verder niet hoe ik dit op de FTU aansluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Trek een telefoniekabel en een utp en pak 2 managed switches waar je 2 VLAN's op aanmaakt. Dan heb je als het ware 2 utp's over 1 utp. Wanneer dit ook niet lukt kun je nog een enkele utp erdoor trekken en 4 aders voor de managed switch gebruiken op 100Mb en 4 voor de telefonie, dit is echter niet ideaal maar naar mijn weten moet het qua overspraak e.d. wel los lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johandmc
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-09 12:03
Dit klinkt een beetje als mijn situatie, alleen ik heb nog geen glasvezel-internet. Ik moet ook straks van de meterkast (uit de algemene hal) ongeveer 30 meter naar mijn appartement. Ik ga hier wel een apart topic van maken, maar vorige week gaf iemand mij ook nog een andere prijzige oplossing: Je kan ook ethernet over coax koppelstukjes kopen, en zo het ethernetsignaal over de coaxkabel transporteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddv

ddv

Topicstarter
Het liefst trek ik 1 x telefonie, 1x UTP maar ik heb 2 x UTP nodig omdat Vodafone (net zoals de meeste providers) het televisie signaal op een aparte poort uitzenden. Weet iemand hier een oplossing voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Dat zeg ik toch net ;) 2 switches die VLAN's ondersteunen, bijvoorbeeld de GS105E. Je kan ook 2 paren per RJ45 pakken dan heb je 2 RJ45 aan elke kant. Wel max 100Mb internet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killing Time
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:17
Wat in principe ook kan (geen hele nette oplossing, naar toch een oplossing) is het splitsen van de netwerkkabel. Als een 100Mbit verbinding goed genoeg is kan volstaan worden met 4 aders, hierdoor kan je dus twee netwerkaansluitingen op een kabel krijgen.

Edit: ik zie net dat ik niet de eerste ben met deze oplossing ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Killing Time op 21-11-2015 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:25

Freakie1NL

Grote Baas

Gewoon het contract ontbinden, onzin dat Vodaphone dit zo oké vindt hoef jij niet te accepteren, en ADSL nemen? Of kabel?

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddv

ddv

Topicstarter
Freakie1NL schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 17:00:
Gewoon het contract ontbinden, onzin dat Vodaphone dit zo oké vindt hoef jij niet te accepteren, en ADSL nemen? Of kabel?
Ik heb 5 keer gebeld. Ze (VF) willen het contract niet ontbinden. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 10:48
ddv schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 19:12:
[...]

Wil je me de postcode en huisnr van je moeder in een DM sturen?

[ Voor 3% gewijzigd door Barre73 op 21-11-2015 19:50 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:25

Freakie1NL

Grote Baas

[...]

Dat ze het niet willen is niet jouw probleem, een schriftelijke ingebrekestelling sturen omdat ze geen levering nakomen en geef ze daarvoor een redelijk termijn, 2 tot 4 weken (bepaal zoveel hoeveel), bij ingebrekke blijvend het contract ongeldig verklaard is. Als ze daar alsnog niet aan mee willen werken is dat hun probleem, jij bent op deze manier prima door de wet beschermd.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
[...]

Waarom nou ontbinden. Een utp door die buis lukt niet? Dus wat zit er nu in puur een telefoon 4p kabel? ADSL kan niet lijkt me, en bij kabel zit het AOP ook in mk denk ik, dus dan heb je nog steeds geen WiFi. Tenzij je hem zelf in de woonkamer zet zonder support.

[ Voor 21% gewijzigd door Jim423 op 22-11-2015 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddv

ddv

Topicstarter
Jim423 schreef op zondag 22 november 2015 @ 16:20:
[...]

Waarom nou ontbinden. Een utp door die buis lukt niet? Dus wat zit er nu in puur een telefoon 4p kabel? ADSL kan niet lijkt me, en bij kabel zit het AOP ook in mk denk ik, dus dan heb je nog steeds geen WiFi. Tenzij je hem zelf in de woonkamer zet zonder support.
Ontbinden stelde Reggefiber voor, de monteur en zo langerzamerhand ben ik zelf ook helemaal klaar met Vodafone. Een ander abonnement bij Vodafone bijvoorbeeld ADSL afsluiten was ook niet mogelijk. Vodafone wil haar klant gewoon niet helpen.

Ik heb uitlegd (beleefd) dat de meterkast zich niet in de woning bevindt. Maar toch blijft de mevrouw van de helpdesk steeds hetzelfde herhalen: U kunt toch de kabel via de kruipruimte doortrekken naar de woning? Als ik dan nogmaals uitleg dat de meterkast zich in een publieke ruimte bevindt en dat de monteur gewoon een kabel over de grond heeft laten lopen (waar mensen over kunnen vallen en de deur altijd open moet blijven staan) krijg ik als reactie (geen grap): "U heeft nu toch internet? U maakt nu gebruik van onze diensten. Wat is dan het probleem?"

En dan nog iets wat ik in dit topic eigenlijk er niet bij wilden halen. Een slimme verkoper van Vodafone heeft mijn moeder een nieuw jaarabonnement verkocht terwijl ze in haar vorige woning ook Vodafone (glas) had (contract reeds uitgezeten). Mijn moeder heeft dit niet goed begrepen en dacht het om een verlenging ging (niet een nieuw jaar contract). Er is dus een gewoon een nieuwe modem opgestuurd terwijl ze de oude (zelfde) gewoon nog in bezit had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Maar die telefoonkabel zit dus vast? Want de monteur lukt het niet? Het lukt je niet om 3 kabels door de buis te leggen, 2 lukt wel zo niet lukt eentje wel? Wat ligt er allemaal als bestaande bekabeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddv

ddv

Topicstarter
Jim423 schreef op zondag 22 november 2015 @ 19:44:
Maar die telefoonkabel zit dus vast? Want de monteur lukt het niet? Het lukt je niet om 3 kabels door de buis te leggen, 2 lukt wel zo niet lukt eentje wel? Wat ligt er allemaal als bestaande bekabeling?
Het is toch nog gelukt. Uiteindelijk telefonie kabel weggehaald, UTP getrokken door de buis en splitters aan beide uiteinden van de kabel gemonteerd. Bleek in een andere kamer ook een telefonie kabel aanwezig te zijn. Daar heb ik het basisstation van de telefoon aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Nou kijk is opgelost :)

Pagina: 1