Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Windows boot niet zonder 2e (lege schijf aangesloten)

Pagina: 1
Acties:

• Lucas1989
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-10 17:27
Beste mensen,

Even een vraag. Zal vast niet zo ingewikkeld zijn, maar ik kom er niet uit.

Ik draai een config met een Msata schijf en een gewone ssd. Ik heb Windows 7 opnieuw geinstalleerd op de Msata schijf, en wilde daarna de gewone ssd verwijderen.
Als ik dit echter doe, dan start Windows niet meer op, ondanks dat de schijf gewoon leeg is.

Ter info: bootmode is UEFI, maar ook in legacy lukt het niet.

Als ik in diskmanager kijk staat de (ongepartitoneerde) normale SSD als schijf 0 en de Msata (waar Windows op staat) als disk 1. Zou het hier iets mee te maken hebben? Ik zie zo 1, 2, 3 niet hoe ik dit kan wijzigen.

Verder zie ik nog iets raars in diskmanager. Op schijf 0 staat een partitie van 100 mb, de schijf 1 waar windows op staat heeft deze niet. Zou het hier iets mee te maken hebben? Deze partitie maakt Windows 7 standaard aan bij installatie, maar deze lijkt dus op de verkeerde schijf terecht gekomen te zijn? Als dit het probleem is, kan ik deze partitie naar de andere SSD overzetten?

Bvd allemaal!!

• mendel129
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-11 21:22

mendel129

Radioactivator

Heb ik ook al een gehad, wanneer je bootloader op je 2de disk staat...

Beetje spelen met bootrec does the trick! -> http://www.howtogeek.com/...s-7-boot-loader-problems/

Bringer of heat, food and silence!

• zwittrooper
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:42
Waarschijnlijk staat je boot configuratie nog op de oude SSD, en die is nodig om op te starten.
Probeer een nieuwe boot partitie te maken op je nieuwe SSD, met bijvoorbeeld bootrec.

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Je hebt de bootpartitie met daarin de bootmanager op je 2e diskstaan. Daarom wil Windows niet starten als de 2e disk er niet inzit, de BIOS vind namelijk niets om van te starten dan.
Je zou met een tooltje zoals minitool partition wizard de partitie kunnen verkleinen, de 100mb partitie bij kunnen maken en daarin dan de bootmanager zetten vanaf de Windows DVD.
Windows herinstalleren op de SSD zonder de 2e diskerin kan natuurlijk ook.

[ Voor 3% gewijzigd door Kaalus op 18-11-2015 12:45 ]

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:45
Ja daar zal het mee te maken hebben. Je bootpartitie of UEFI-file staat waarschijnlijk nog op je normale SSD. Er zijn wel manieren om dit te herstellen maar het is misschien makkelijker om je SSD af te koppelen en windows gewoon even opnieuw te installeren op de mSata. Dan kan het niet mis gaan.

• Lucas1989
Dank allemaal, ik ga eerst eens kijken of ik de bootsector er op de juiste schijf bij kan zetten. Inmiddels alweer de nodige zaken geinstalleerd dus de installatie overdoen heeft niet mijn voorkeur :)

Wordt vervolgd...

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Als je laat weten hoe het ging, ben ik je dankbaar.

Zit hier ook met een SSD, plus een "lege" HDD, maar ik moet de HDD laten staan als eerste keus in het BIOS. Met bootrec kun je de boot manager dus overplaatsen,?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-11 20:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nee, je verplaatst de bootmanager niet, je maakt een nieuwe entry in de MBR of UEFI registry om naar de juiste schijf te wijzen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-09 19:18

r44

Dit probleem heb ik ook gehad.
En het wilde maar niet lukken met Bootrec om de boot partitie te maken.
En omdat ik ook van alles en nog wat al had geinstalleerd en ingesteld
Ik heb het zo opgelost.

1 Pc opgestart met alle 2 schijven.
2 Image (met Norton Ghost) gemaakt van de schijf waar Windows opstaat
zonder de boot partitie van de 2e schijf.
3 2e schijf eruit gehaald
4 Windows op nieuw geïnstalleerd
5 Direct na de installatie van Windows de eerder gemaakt image terug gezet.
6 2e schijf weer aangesloten

44

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-11 20:56
Is dit probleem niet ook met EasyBCD op te lossen als je in Windows bent?

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Allemaal moeilijke antwoorden, terwijl het ook makkelijker kan.

Nl.
De lege HDD afkoppelen.
Daarna de windows installatieCD/USB-stick erin doen.
Windows installatie opstarten en dan verder naar windows repareren.

Ik heb dit absurde 90er jaren fenomeen ook eens meegemaakt en het zo opgelost.

Vanaf Windows 7 doet de winrepair alleen het nodige repareren ipv alle oorspronkelijke bestanden terug zetten. (dus als je daar bang voor bent, dan kan je het met een gerust hart proberen.)

Verder werkt EasyBCD zoals EricJH hierboven zegt ook erg goed.

Maar het is wel nog steeds superbelachelijk dat deze "SuperBug" er nog steeds is, en je ook tijdens de installatie niet de optie krijgt om te kiezen waar je de bootloader wil hebben.
Ook was het inmiddels wel handig geweest als de bootloader gewoon in de bios zou zitten of op een stukje geheugen wat daaraan vlak bij zit.

How do you save a random generator ?

• Lucas1989
Ben ik weer, duurde even ivm drukte.

Door de lege hdd met bootsector af te koppelen en windows repair toe te passen kreeg ik helaas niet het gewenste effect. Hij zei dat het gerepareerd was, maar ik kon alsnog niet booten.

EasyBCD werkte wel prima! Bij de optie backup/repair kun je de boot files repairen. Gedaan, afgesloten, lege hdd afgekoppeld en voila, het probleem was opgelost!

Dank voor de tips allen :)
Pagina: 1