Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 709392

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik zit al een tijdje met een probleem. Ik heb van mijn school een tijd terug een wiskunde A advies gekregen en dat is nu eindelijk erkent als een grote fout. Ik sta nu een 8,9 gemiddeld voor wiskunde en wil sowieso de ICT kant op. Nu voel je het al aankomen, informatica is op alle universiteiten wiskunde B. Nu heb ik ook informatiekunde gevonden wat alleen wiskunde A vereist maar ik vind daar verdeelde meningen over. Echter bijna alles wat ik vond stamde uit 2010-2013 en vraag me dus af wat de meningen nu zijn. Is het een goede studie? Kan ik beter eerst wiskunde B halen? Ikw ilde eigenlijk gewoon HBO gaan doen omdat ik dat programma beter en overzichtelijker vond maar de school en mijn ouders pushen best hard op universiteit omdat ze denken dat ik me anders ga vervelen.

Wat zijn jullie suggesties ? Misschien mensen die hetzelfde probleem hadden?

Ik hoor het graag !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-05 18:45

ThunderNet

Flits!

Je kunt kijken of de opleiding waarin je geinteresseerd bent een dergelijke voorbereidingscursus accepteerd: https://www.loi.nl/p-4763...unde-voor-hbo-engineering

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phpn3rd
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17-05 14:22
Als het nog mogelijk is om te wisselen naar wiskunde B, dan zou ik dat aanraden. Mocht dit geen mogelijkheid meer zijn dan kun je veelal contact opnemen met de studieadviseur van de universiteit waar je naartoe zou willen gaan. De studieadviseur kan je dan weer een advies geven.

Ik weet dat ze in het verleden in Nijmegen wel een soort bijscholingscursussen hadden om toch mensen met wiskunde A toe te kunnen laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:40
Zit je in VWO 5 of 6? Als je een beetje goed bent dan kun je best met wat zelfstudie naast het verder klassikaal volgen best Wiskunde B erbij halen.

* Rukapul deed Wisk A examen zonder ooit een les gevolgd te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-05 21:07

Standeman

Prutser 1e klasse

Met ^^

En verder, vervelen op het HBO is meer een eigen keuze. Er zijn over het algemeen genoeg studentenraden, commissies, etc waar je jezelf mee kan bemoeien. Of je zoekt naar een gerelateerde baan (of zzp?) waar je je ei in kwijt kan.
Overigens kan je dan na het behalen van je propedeuse alsnog instromen in een bachelor programma op de universiteit.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:54
kun je in de zomer niet een soort van summer course volgen waardoor je alsnog een certificaat krijgt voor wiskunde B?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulr84
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:19
Ik zou eerst contact opnemen met de studieadviseur van een universiteit waar je graag naartoe wilt, en je niet meteen blind staren op alle toelatingseisen. Hij/zij kan je vast het beste informeren over eventuele bijscholingscursussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-05 10:05
Hoe is tegenwoordig het onderscheid tussen A en B? Twintig jaar geleden was het zowel een verschil in:

* onderwerp (A lineaire algebra, statistiek etc; B: meetkunde, differnentiaal- en integraalrekenen etc),
* niveau (B werd als moeilijker ervaren en door minder leerlingen gekozen).

Is dat nog een beetje actueel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Snelle reacties, dankje! Ik heb al gesproken met een studieadviseur van Technische uni Eindhoven (goede school) waar ik dichtbij woon. Zij hebben echter geen bijscholingscursus en staan ook niet toe dat je door stroomt als je eerst je P haalt op HBO. Hoe is informatiekunde? Ik heb gelezen dat je dan eigenlijk op veel fronten net te weinig word opgeleid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
t_captain schreef op woensdag 18 november 2015 @ 11:02:
Hoe is tegenwoordig het onderscheid tussen A en B? Twintig jaar geleden was het zowel een verschil in:

* onderwerp (A lineaire algebra, statistiek etc; B: meetkunde, differnentiaal- en integraalrekenen etc),
* niveau (B werd als moeilijker ervaren en door minder leerlingen gekozen).

Is dat nog een beetje actueel?
Integraal rekenen zit er niet meer in volgens mij, voor de rest klopt het. Ik zit in VWO 6 trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0ulash
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-05 11:25
Informatiekunde is gewoon een totaal andere opleiding dan Informatica. Je kunt volgens mij het beste een zomercursus Wiskunde B doen of je kunt kijken naar de opleidingen Kunstmatige Intelligentie (bij sommige universiteiten ligt dit dicht bij Informatica en als je de minoren goed opvult al helemaal) want hier is vaak alleen Wiskunde A nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:39
Op de HvA hebben ze in ieder geval wel een wiskunde zomercursus om de onderdelen die je mist uit Wiskunde B bij te spijkeren. Daarnaast is er in het 1e jaar een vak waarbij je nog e.e.a. kunt inhalen. Als je in de intake naar voren laat komen dat het met jouw capaciteiten wel goed zit (gezien cijfers) dan moet dat geen probleem zijn.

Over VWO gedaan hebben en de keuze HBO of Universiteit, kan ik je wel mee helpen. Stond zelf ook voor die keuze. Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om Technische Informatica op de HvA versneld te gaan doen en ga nu een MSc volgen bij de UvA. Dit omdat ik vond dat het HBO programma een betere inhoud had dan veel BSc Informatica opleidingen. Naar mijn mening raakt een HBO programma veel meer van de raakvlakken in het vakgebied van een Software Engineer. Je leert niet alleen de logica maar ook projectmatig werken, omgaan met klantcontact, requirements opstellen, e.d. Deze dingen zijn bij een universitaire opleiding vaak ondergeschikt, zeker in de bachelor is het heel veel wetenschappelijke kennis, logica en wiskunde. Minder praktijk gericht en bereid je minder voor op het bedrijfsleven.

Het toppunt hiervan vond ik nog wel de voorlichting van de BSc Informatica bij de UvA, waar de opleidingsdirecteur zei: "Je moet niet denken dat we jullie gaan leren programmeren". Echt ik viel van m'n stoel, why the f*ck zou ik een informatica opleiding willen doen als ik niet geïnteresseerd was in programmeren en software ontwikkelen :? Toen was de keuze voor mij snel duidelijk.

Verder laat je vooral niet pushen door je ouders, omgeving, vrienden. Ik heb ook veel mensen gehad die mij vol ongeloof aankeken toen ik naar het HBO ging. Echt van "hoe kun je zo dom" zijn. Maar het is de beste keuze die ik ooit gemaakt heb. Ik heb straks de wetenschappelijke diepgang van een MSc met de praktijkervaring en -kennis van het HBO. Als je het mij vraagt een perfecte combi.

Als je je bang bent om te vervelen. Onderwijs op het HBO is erg flexibel (althans hier), je kunt naar hartenlust extra vakken volgen of extra projecten doen in de tijd die je over hebt. Dus ik zou me daar niet teveel zorgen om maken. Kijk puur naar de inhoud en wat qua vakken en vaardigheden die geleerd worden jouw het meeste aanspreekt.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phpn3rd
Anoniem: 709392 schreef op woensdag 18 november 2015 @ 11:03:
Snelle reacties, dankje! Ik heb al gesproken met een studieadviseur van Technische uni Eindhoven (goede school) waar ik dichtbij woon. Zij hebben echter geen bijscholingscursus en staan ook niet toe dat je door stroomt als je eerst je P haalt op HBO. Hoe is informatiekunde? Ik heb gelezen dat je dan eigenlijk op veel fronten net te weinig word opgeleid..
Zoals hierboven staat is Informatiekunde gewoon een andere opleiding die enige overlap heeft met Informatica. Ik raad je af om zomaar van je eerste keus af te wijken enkel omdat je geen wiskunde B hebt gehad.

Ben je van plan om nog andere universiteiten te vragen? Of heb je de keuze voor de TU/e sowieso al gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0ulash
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-05 11:25
Davidshadow13 schreef op woensdag 18 november 2015 @ 11:05:
Op de HvA hebben ze in ieder geval wel een wiskunde zomercursus om de onderdelen die je mist uit Wiskunde B bij te spijkeren. Daarnaast is er in het 1e jaar een vak waarbij je nog e.e.a. kunt inhalen. Als je in de intake naar voren laat komen dat het met jouw capaciteiten wel goed zit (gezien cijfers) dan moet dat geen probleem zijn.

Over VWO gedaan hebben en de keuze HBO of Universiteit, kan ik je wel mee helpen. Stond zelf ook voor die keuze. Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om Technische Informatica op de HvA versneld te gaan doen en ga nu een MSc volgen bij de UvA. Dit omdat ik vond dat het HBO programma een betere inhoud had dan veel BSc Informatica opleidingen. Naar mijn mening raakt een HBO programma veel meer van de raakvlakken in het vakgebied van een Software Engineer. Je leert niet alleen de logica maar ook projectmatig werken, omgaan met klantcontact, requirements opstellen, e.d. Deze dingen zijn bij een universitaire opleiding vaak ondergeschikt, zeker in de bachelor is het heel veel wetenschappelijke kennis, logica en wiskunde. Minder praktijk gericht en bereid je minder voor op het bedrijfsleven.

Het toppunt hiervan vond ik nog wel de voorlichting van de BSc Informatica bij de UvA, waar de opleidingsdirecteur zei: "Je moet niet denken dat we jullie gaan leren programmeren". Echt ik viel van m'n stoel, why the f*ck zou ik een informatica opleiding willen doen als ik niet geïnteresseerd was in programmeren en software ontwikkelen :? Toen was de keuze voor mij snel duidelijk.

Verder laat je vooral niet pushen door je ouders, omgeving, vrienden. Ik heb ook veel mensen gehad die mij vol ongeloof aankeken toen ik naar het HBO ging. Echt van "hoe kun je zo dom" zijn. Maar het is de beste keuze die ik ooit gemaakt heb. Ik heb straks de wetenschappelijke diepgang van een MSc met de praktijkervaring en -kennis van het HBO. Als je het mij vraagt een perfecte combi.

Als je je bang bent om te vervelen. Onderwijs op het HBO is erg flexibel (althans hier), je kunt naar hartenlust extra vakken volgen of extra projecten doen in de tijd die je over hebt. Dus ik zou me daar niet teveel zorgen om maken. Kijk puur naar de inhoud en wat qua vakken en vaardigheden die geleerd worden jouw het meeste aanspreekt.
Op de universiteit zijn er genoeg keuzemogelijkheden om jezelf meer voor te bereiden op het bedrijfsleven, bijvoorbeeld door vakken te volgen van Informatiekunde - maar ook vakken van Informatica zullen je hier op voorbereiden. Aan de ene kant is de uitspraak van de professor ook wel logisch, informatica draait namelijk niet puur om het programmeren, het zal dan ook geen opleiding zijn waar dit het enige is wat je doet. Je krijgt veel meer kennis waar programmeren soms een bijzaak is, maar dat betekent niet dat er geen programmeervakken zijn - meer dan voldoende zelfs.

EDIT: In dit geval kun je informatica dan ook zien als een studie en niet als een opleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
phpn3rd schreef op woensdag 18 november 2015 @ 11:09:
[...]

Zoals hierboven staat is Informatiekunde gewoon een andere opleiding die enige overlap heeft met Informatica. Ik raad je af om zomaar van je eerste keus af te wijken enkel omdat je geen wiskunde B hebt gehad.

Ben je van plan om nog andere universiteiten te vragen? Of heb je de keuze voor de TU/e sowieso al gemaakt?
Ja ik ga nog naar andere universiteiten kijken. Ik ga ook nog meeloopdagen volgen bij zowel informatica als informatiekunde. TU/e staat nog niet vast en is ook geen vereiste, maar is gewoon het handigst.

Over een zomercursus heb ik het al gehad met de decaan. 3 weken lang zit ik dan elke dag in Utrecht wat dus al een fortuin kost voor de trein en daarbij kost de cursus ook nog rond de 1000 euro. Niet echt de beste oplossing dus.

Weet iemand ook hoe de overstap van HBO naar WO master bijvoorbeeld is ? Ik heb begrepen dat er dan eerst een premaster aan vast zit om wiskunde bij de spijkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phpn3rd
Anoniem: 709392 schreef op woensdag 18 november 2015 @ 11:26:
[...]

Ja ik ga nog naar andere universiteiten kijken. Ik ga ook nog meeloopdagen volgen bij zowel informatica als informatiekunde. TU/e staat nog niet vast en is ook geen vereiste, maar is gewoon het handigst.

Over een zomercursus heb ik het al gehad met de decaan. 3 weken lang zit ik dan elke dag in Utrecht wat dus al een fortuin kost voor de trein en daarbij kost de cursus ook nog rond de 1000 euro. Niet echt de beste oplossing dus.

Weet iemand ook hoe de overstap van HBO naar WO master bijvoorbeeld is ? Ik heb begrepen dat er dan eerst een premaster aan vast zit om wiskunde bij de spijkeren.
Hier in Nijmegen zijn er toch ieder jaar weer een aantal studenten die ingestroomd komen vanuit het HBO. Zij hebben inderdaad het eerste jaar een pre-master waarna ze door zullen gaan met de reguliere master. Het programma van de pre-master kan verschillen aangezien deze ook wat afhankelijk is van de kennis die op het HBO is opgedaan. Houd echter wel rekening met een jaartje extra studie (dus na 4 jaar HBO nog eens 3 jaar universiteit).

Voor zover ik kan zien vergaat het de meeste HBO instromers prima. Veel ervan halen ook netjes binnen de gestelde tijd hun mastertitel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
[...]
Ik zit hier dus op dit moment ook in. Bij de UvA geldt i.i.g. voor HvA studenten dat voor de meeste MSc een schakelprogramma van 0 tot 30 ECTS. Dus meestal maximaal 1 semester. voor de MSc SE geldt dan weer dat je direct mag instromen als je een intake test haalt en de paar online cursussen doet.

Vaak is het wel zo dat je het schakelprogramma/pre-master tijdens de minor van je HBO opleiding kan doen. Dan hoef je dat later niet te doen of het scheelt je een half jaar als je wel een 60 ECTS schakelprogramma moet doen.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
En hoe zit het met het claimen van schade door een verkeerd schooladvies? Lijkt mij dat zo'n school dan beter uit is met zo'n cursus als in Utrecht voor je (grotendeels) te betalen dan het echt door te laten rekenen in gemiste carrièrcarrièrekansen, extra studiejaren etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01:51
sambalbaj schreef op woensdag 18 november 2015 @ 12:20:
En hoe zit het met het claimen van schade door een verkeerd schooladvies? Lijkt mij dat zo'n school dan beter uit is met zo'n cursus als in Utrecht voor je (grotendeels) te betalen dan het echt door te laten rekenen in gemiste carrièrcarrièrekansen, extra studiejaren etc.
Ho ho. Het is niet voor niets een advies. Als TS toch had gekozen voor Wiskunde B dan had niemand hem tegengehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Awsom schreef op woensdag 18 november 2015 @ 12:24:
[...]

Ho ho. Het is niet voor niets een advies. Als TS toch had gekozen voor Wiskunde B dan had niemand hem tegengehouden.
Daar is inderdaad niks op te winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01:51
Wat je nog zou kunnen doen (en dat hangt er ook een beetje vanaf hoe makkelijk je leert enzo) is door vanaf nu Wiskunde B lessen te gaan volgen en/of door middel van zelfstudie je de stof eigen te maken. Je kunt dan toegelaten worden op basis van een colloquium doctum. Hiervoor moet je een toets afleggen op de universiteit zelf, of je kunt (vaak) een examen doen bij CCVW/James Boswell. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
Mij is juist eigenlijk altijd bijgebleven dat we veel meer onderwerpen hadden op de universiteit die raakvlak hadden met wiskunde A (vooral statistiek) en eigenlijk vrij weinig wiskunde B. In het algemeen hadden we overigens maar weinig (kennis van) wiskunde nodig. Volgens mij is dat meer een eis om je algemene kennis en denkniveau te toetsen dan dat je het daadwerkelijk nodig hebt.

Bij ons was het destijds overigens zo dat er veel te weinig studenten konden instromen vanwege deze toelatingseisen en dat ze daarom ook studenten zonder Wiskunde B toelieten, maar die werden dan wel geacht om dit in hun vrije tijd in te halen.

Persoonlijk zag ik een veel groter verschil in studenten die indirect vanuit de HAVO/HBO kwamen dan studenten die alleen wiskunde A hadden (in het voordeel van de VWO studenten).

Ik zou me er niet al te druk om maken, zolang je je maar mag inschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Awsom schreef op woensdag 18 november 2015 @ 13:14:
Wat je nog zou kunnen doen (en dat hangt er ook een beetje vanaf hoe makkelijk je leert enzo) is door vanaf nu Wiskunde B lessen te gaan volgen en/of door middel van zelfstudie je de stof eigen te maken. Je kunt dan toegelaten worden op basis van een colloquium doctum. Hiervoor moet je een toets afleggen op de universiteit zelf, of je kunt (vaak) een examen doen bij CCVW/James Boswell. :)
Ja ik kan nu starten met wiskunde B en dan op 25 juli nog staatsexamen doen. Zou het echter jammer vinden als het dan ten koste zou gaan van mijn overige cijfers terwijl ik het misschien ook niet haal aangezien het best pittig is 3 jaar in te halen in een half jaar. En misschien kies ik uiteindelijk ook wel voor HBO of informatiekunde. Ik weet niet of uni informatie uberhaupt wel iets voor mij is aangezien ik er ook niet op zit te wachten dagen lang wiskunde problemen op te lossen, maar dat kan ook een slecht ingeprate visie zijn door anderen over universiteiten.. Lastig allemaal :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
Anoniem: 709392 schreef op woensdag 18 november 2015 @ 13:47:
[...]

Ja ik kan nu starten met wiskunde B en dan op 25 juli nog staatsexamen doen. Zou het echter jammer vinden als het dan ten koste zou gaan van mijn overige cijfers terwijl ik het misschien ook niet haal aangezien het best pittig is 3 jaar in te halen in een half jaar. En misschien kies ik uiteindelijk ook wel voor HBO of informatiekunde. Ik weet niet of uni informatie uberhaupt wel iets voor mij is aangezien ik er ook niet op zit te wachten dagen lang wiskunde problemen op te lossen, maar dat kan ook een slecht ingeprate visie zijn door anderen over universiteiten.. Lastig allemaal :?
Wat ik voor van veel studiegenoten en vrienden en wat ik zelf ook ervaar is dat met name de opleidingen: Informatica en Technische Informatica aan de 3TU Universiteiten erg Wiskunde gericht is, met name het 1e jaar bestaat vrijwel uit hetzelfde pakket als de BSc Wiskunde.

In de praktijk is dit dus ook het geval op i.i.g. de TU Delft en de TU Twente en in mindere mate ook op de Universiteit Leiden. De focus op puur theoretische wiskunde is dan bijvoorbeeld bij de UvA bachelor Informatica een stuk minder. Voor andere universiteiten zou ik het niet weten aangezien ik daar geen persoonlijke ervaringen mee heb maar ik kan mij voorstellen dat het bij de TU/e niet veel anders is dan bij de TUD of UTwente? Maar misschien dat mensen die aan de TU/e studeren dit kunnen bevestigen/ontkrachten?

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
Zo heel pittig is dat niet hoor om 3 jaar in te halen in 1 jaar. Ik wil je niet ontmoedigen, maar de stap van VWO naar de universiteit is echt aanzienlijk. Op de universiteit is de stof die je voor elk tentamen (meerdere keren per jaar) moet leren praktisch vergelijkbaar aan je eindexamen op het VWO.

Na 1 jaartje universiteit denk je terug aan je VWO tijd en lach je er om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:43
[...]

Je kan een maandtrajectkaart aanvragen en een cursus van 1000 klinkt duur, maar valt wel mee.
Vergis je niet dat als je eerst HBO doet je (vaak) een premaster moet doen. Met premaster ben je dus nog eens extra tijd en óók geld kwijt... Laat je niet afschrikken door 1000 euro want andere opties zullen dat ook makkelijk kunnen kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:40
Wat is het probleem om gewoon Wiskunde B te halen? Het is nu november en de eindexamens zijn in mei. Dat geeft meer dan 4 maanden om de stof eigen te maken. Er valt mogelijk ook wel wat met school af te spreken om een schoolonderzoek in te halen. Er komt een kerstvakantie aan met meer dan 14 dagen de gelegenheid om te beuken op de stof.

[ Voor 15% gewijzigd door Rukapul op 18-11-2015 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Het college geld van het hoger onderwijs is ongeveer 2K dus die zomer cursus is een hele goede deel voor 1k. Nu klinkt het als veel geld maar later lach je erom.

Volg wiskunde B in de zomer en ga naar de universiteit. Ik zit zelf op de TU Delft en de verhalen die ik hier om mij heen hoor is dat de meeste al wel een baan hebben voordat ze klaar zijn met studeren. Er is simpelweg ontzettend veel vraag naar hooggeschoolde icters op WO niveau.

Neem ook mee dat jij volledig in het leenstelsel valt, dan zie je in the long run die 1k van de zomercursus al niet meer terug. Voor die periode zoek je een tijdelijke onderhuur kamer in utrecht en ook de reiskosten zijn van de baan. Voor een kamer moet je voor 350 euro in de maand wel klaar kunnen zijn in onderhuur.

Voordeel van de zomercursus is tevens dat je zodra je aan de uni begint de wiskunde allemaal heel erg vers in je hoofd zit. Heb je verder wel een N&T of N&G profiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absurdsmash
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-02 14:48
Davidshadow13 schreef op woensdag 18 november 2015 @ 13:52:
[...]

Wat ik voor van veel studiegenoten en vrienden en wat ik zelf ook ervaar is dat met name de opleidingen: Informatica en Technische Informatica aan de 3TU Universiteiten erg Wiskunde gericht is, met name het 1e jaar bestaat vrijwel uit hetzelfde pakket als de BSc Wiskunde.

In de praktijk is dit dus ook het geval op i.i.g. de TU Delft en de TU Twente en in mindere mate ook op de Universiteit Leiden. De focus op puur theoretische wiskunde is dan bijvoorbeeld bij de UvA bachelor Informatica een stuk minder. Voor andere universiteiten zou ik het niet weten aangezien ik daar geen persoonlijke ervaringen mee heb maar ik kan mij voorstellen dat het bij de TU/e niet veel anders is dan bij de TUD of UTwente? Maar misschien dat mensen die aan de TU/e studeren dit kunnen bevestigen/ontkrachten?
Jep, focus ligt voornamelijk op het tweede woordje: Computer Science. Er is veel wiskunde hier in Leiden waar ik studeer. Voorbeelden zijn Algoritmiek/Complexiteit, Logica, Continue Wiskunde, Datastructuren, Fundamentele Informatica etc. (link) Programmeren leer je natuurlijk ook wel, maar vergeet absoluut niet dat het gebaseerd is op het doen van onderzoek. Later in de master kan je gaan voor ICT in Business waar je de business kant er van leert. Mocht je dus meer de praktische kant er van willen leren a la Webdesign of Development, daar wordt je op de Universiteit niet voor opgeleid (dat is HBO). Het gaat hier vooral om je analytische vermogen. Vandaar dus ook dat Wi B verplicht is, en terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Brilsmurfffje schreef op woensdag 18 november 2015 @ 14:08:
[...]

Het college geld van het hoger onderwijs is ongeveer 2K dus die zomer cursus is een hele goede deel voor 1k. Nu klinkt het als veel geld maar later lach je erom.

Volg wiskunde B in de zomer en ga naar de universiteit. Ik zit zelf op de TU Delft en de verhalen die ik hier om mij heen hoor is dat de meeste al wel een baan hebben voordat ze klaar zijn met studeren. Er is simpelweg ontzettend veel vraag naar hooggeschoolde icters op WO niveau.

Neem ook mee dat jij volledig in het leenstelsel valt, dan zie je in the long run die 1k van de zomercursus al niet meer terug. Voor die periode zoek je een tijdelijke onderhuur kamer in utrecht en ook de reiskosten zijn van de baan. Voor een kamer moet je voor 350 euro in de maand wel klaar kunnen zijn in onderhuur.

Voordeel van de zomercursus is tevens dat je zodra je aan de uni begint de wiskunde allemaal heel erg vers in je hoofd zit. Heb je verder wel een N&T of N&G profiel?
Ik heb momenteel een N&G profiel met natuurkunde en economie. Eigenlijk dus N&T maar dan met wiskunde A, beetje raar profiel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Anoniem: 709392 schreef op woensdag 18 november 2015 @ 17:41:
[...]

Ik heb momenteel een N&G profiel met natuurkunde en economie. Eigenlijk dus N&T maar dan met wiskunde A, beetje raar profiel..
Dat is zeker een vreemd profiel, het is jammer dat je onderwijsinstelling je dit profiel heeft laten kiezen, alle technische en biologische studies vereisen wiskunde B.

Ik zou mijn geld inzetten op een wiskunde B deelcertificaat. Waarschijnlijk is het dan het goedkoopste om te zaken voor je vwo dit jaar op wiskunde. Dan volg je via het volwassene onderwijs wiskunde B, hierdoor hoef je enkel schoolgeld voor het middelbare onderwijs te betalen. Voorwaarde is dat je huidige middelbare school je "uitleent" aan het ROC, je bent dan geen onderwijsgeld verschuldigd aan het ROC en krijgt aan het einde van het jaar netjes een VWO diploma.

Ik heb dezelfde weg bewandeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Vavo dus, dat zoekt wat makkelijker ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

For what it's worth: ik heb altijd begrepen dat informatica op de uni in het eerste jaar voor een groot deel het zelfde zou zijn als een studie wiskunde op de uni. Ze beginnen in week 1 met de stof van VWO wiskunde B en dan beginnen ze pas echt.
Of dat nog steeds geldt en in hoeverre het klopt: geen idee, heb zelf HBO gedaan. Maar wellcht kunnen anderen hier mijn stelling beamen of ontkennen

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-05 16:50

Zenix

BOE!

Een andere optie zou zijn om wel naar HBO te gaan en dan je P halen en dan alsnog naar de universiteit. Maar dat is helaas wel afhankelijk van de universiteit die je kiest...

Ondertussen kan je in alle gevallen met https://www.khanacademy.org/math en http://patrickjmt.com/ je wiskunde op orde krijgen.

Overigens snap ik niet waarom je ouders je zo pushen naar het WO als jezelf dat niet zit zitten. HBO is ook prima en de graad die je haalt is in beiden gevallen hetzelfde ( Bachelor of Science ) je kan altijd nog een Master doen op het WO nadat je een HBO studie hebt afgerond.

Als je ouders denken dat jij je gaat vervelen dan kan je er ook voor kiezen om certificaten te halen in de IT richting van jouw keuze, dan heb je meer als genoeg uitdaging.
Daarnaast kan je er zelfs voor kiezen om meerdere studies tegelijk te doen als blijkt dat HBO te makkelijk is.

Hierboven wordt HvA genoemd als hogeschool die nog wiskunde heeft, maar bij bijvoorbeeld Windesheim krijg je geen wiskunde meer.

[ Voor 3% gewijzigd door Zenix op 18-11-2015 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-05 12:06
Als je het echt graag wilt, alvast beginnen en lekker doen op je huidige middelbare school. Als ik je zo hoor, lijkt het mij niet dat je heel veel moeite met de vakken hebt. Daarop ga je ongetwijfeld op je bek als je gaat studeren. Als je alvast "leert" studeren en nu de zelfdiscipline kan opbrengen, ga je daar de rest van je studietijd veel profijt van hebben. Ik spreek uit ervaring, ik kon die zelfdiscipline niet opbrengen en ben daardoor flink op mijn bek gegaan.

Verder: 1400 euro voor een maandtrajectkaart en een 3 weekse opleiding lijkt veel, maar je collegegeld bedraagt ca. 2000 euro komend jaar, reken voor boeken en studiematerialen op nog eens 500 tot 800 euro, als ik hier de parallel met mijn eigen technische opleiding mag trekken. Mijn broertje aan de gezondheidskant was veel meer kwijt.

Ik weet niet of je van de zomer al 18 bent, zo nee, dan is de kans groot dat je de reiskosten en een deel van de studiekosten nog bij je ouders onder kan brengen ook en zij deze van hun belastbaar inkomen af kunnen trekken, maar dat zou je even na moeten vragen bij hun belastingadviseur (zou ik ook doen als je ouder dan 18 bent, je weet nooit wat je weer terug kan krijgen).

Tot slot: Ik heb een combinatie van werktuigbouwkunde en elektrotechniek gedaan, bij ons werden wel mensen met wiskunde A toegelaten. Die stroomden stuk voor stuk af, degene die het het langste vol heeft gehouden, was rond kerst gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:36

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Zenix schreef op woensdag 18 november 2015 @ 18:52:
Overigens snap ik niet waarom je ouders je zo pushen naar het WO als jezelf dat niet zit zitten. HBO is ook prima en de graad die je haalt is in beiden gevallen hetzelfde ( Bachelor of Science )
Als je een WO opleiding afrondt, dan houdt dat doorgaans in dat je een Master of Sience graad haalt. Als je alleen je bachelor afrondt, dan krijg je inderdaad een Bachelor of Science graad. Wat nog steeds wat anders is dan de Bachelor of Applied Science van een HBO. Gezien de verschillende insteek tussen WO en HBO zijn die titels niet zomaar met elkaar te vergelijken.

Een HBO Bachelor is overigens mogelijk wel waardevoller op de arbeidsmarkt dan een WO Bachelor, omdat die laatste eigenlijk pas een halve opleiding is.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Orion84 schreef op woensdag 18 november 2015 @ 20:06:
[...]

Als je een WO opleiding afrondt, dan houdt dat doorgaans in dat je een Master of Sience graad haalt. Als je alleen je bachelor afrondt, dan krijg je inderdaad een Bachelor of Science graad. Wat nog steeds wat anders is dan de Bachelor of Applied Science van een HBO. Gezien de verschillende insteek tussen WO en HBO zijn die titels niet zomaar met elkaar te vergelijken.

Een HBO Bachelor is overigens mogelijk wel waardevoller op de arbeidsmarkt dan een WO Bachelor, omdat die laatste eigenlijk pas een halve opleiding is.
De graad is exact hetzelfde bij de Bachelors en ook bij de Masters. Er zit natuurlijk wel verschil tussen HBO en WO opleidingen en krijg je dezelfde graad om internationaal verwarring te voorkomen. Een Bachelof or Applied Science heb ik nooit van gehoord. https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2013-35337.html
https://www.rijksoverheid...estudeerd-of-gepromoveerd

En er wordt inderdaad doorgaans door iemand die WO kiest een master behaald, omdat men het in Nederland raar vind als je alleen maar een bachelor hebt op WO niveau.Maar aan de andere kant vind men het niet vreemd als je alleen maar een HBO Bachelor haalt en geen HBO Master. Dat heeft natuurlijk ook te maken met de verschillende insteken van het onderwijs en met een HBO bachelor ben je beter voorbereid op de beroepspraktijk dan met een WO bachelor, gezien het praktijkverschil.

Maar ik zie voor de TS niet echt een probleem om eerst HBO te doen en daarna een WO master. Deze route kost soms 'maar' een jaar extra. Maar misschien wordt de TS er wel gelukkiger van omdat hij ook aangeeft dat het HBO hem meer aanspreekt. En dat jaar extra maakt weinig uit als je toch tot je 70ste waarschijnlijk moet werken. Daarnaast zijn er ook WO masters die maar één jaar duren zoals SNE bij de UvA, waardoor je er net zolang over doet als een WO Bachelor+WO Master.

Het is in mijn optiek jammer dat zijn ouders hem pushen naar het WO, ook al is dat vanuit hun optiek wel te begrijpen, terwijl hij misschien daar helemaal niet gelukkig wordt. Daarom is dit zeker een route die de TS in gedachten kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 20:36

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Het is zeker een mogelijk interessante route en blijkbaar zijn de wikipagina's die ik bekeken had wat verouderd, want dat verhaal dat HBO opleidingen sinds 2014 ook een BSc. mogen uitreiken kende ik niet. Ben zelf al weer een poosje geleden afgestudeerd, dus volg het niet zo meer :P

Wordt wel een beetje een wazig geheel op die manier. Nog meer reden om gewoon mijn ir. titel te voeren. Die is een stuk specifieker :P

[ Voor 9% gewijzigd door Orion84 op 18-11-2015 21:17 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Orion84 schreef op woensdag 18 november 2015 @ 21:08:
Het is zeker een mogelijk interessante route en blijkbaar zijn de wikipagina's die ik bekeken had wat verouderd, want dat verhaal dat bepaalde specifiek geaccrediteerde HBO opleidingen sinds 2014 ook een BSc. mogen uitreiken kende ik niet. Ben zelf al weer een poosje geleden afgestudeerd, dus volg het niet zo meer :P

Wordt wel een beetje een wazig geheel op die manier. Nog meer reden om gewoon mijn ir. titel te voeren. Die is een stuk specifieker :P
Ja in Nederland is het een stuk vager maar internationaal zorgt het blijkbaar voor meer duidelijkheid. Terwijl er nogal verschillen zijn. Zover ik weet zijn alle HBO-ICT bachelors(let op HBO-ICT dat is ook nieuw) Bachelor of Science.

Ik was in 2013 jaar gestart met HBO Technische Informatica volgens oude titulatuur, maar ik moest mij afgelopen jaar opnieuw inschrijven voor HBO-ICT Infrastructure Design and Security, zodat wij ook al de nieuwe titel krijgen. HBO-ICT hebben ze ook gedaan omdat er nogal veel verschillende richtingen vielen onder 'Informatica' en 'Technische Informatica' bij de ene school was Technische Informatica embedded systems en bij de andere school was het meer infrastructuur. En je had ook Informatica opleidingen die meer op infra gericht waren dan op software engineering. Om het simpel te maken is er nu bijvoorbeeld:
HBO-ICT Software Engineering
HBO-ICT Infrastrucure Design and security
HBO-ICT Business IT and Management
HBO-ICT Embedded Systems and Automation
enz.

Oftewel de richting staat nu tegenwoordig achter HBO-ICT zodat je ook direct kan zien wat voor ICT opleiding iemand nou echt heeft gedaan. Daarnaast zijn er nog wat dingen veranderd op gebied van competenties.

Sowieso is de ir. titel mooi 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Even geheel ter zijde, maar informatica valt toch onder de technische studies? Horen die dan, zeker op HBO niveau, niet de Bachelor of Engineering te krijgen?

• Lethalis
  • Niet online
Anoniem: 709392 schreef op woensdag 18 november 2015 @ 13:47:
[...]

Leer van wiskunde te houden :P Het zal altijd terugkomen op WO niveau en het zal zwaarder zijn dan Wiskunde B op school.

Als je echt tegen wiskunde opziet, dan is HBO misschien toch beter voor jou als je Informatica wilt doen. Het is meer op de praktijk gericht en minder wiskunde.

Informatiekunde kan ook, maar de focus ligt dan meer op project management, requirements analyse, etc. Hoop saaie meuk als je liever met techniek bezig bent (mijn mening).

Maar goed. Ik zou in jouw geval proberen die wiskunde B bij te spijkeren en staatsexamen voor dat vak te doen.

Probeer het gewoon. Lukt het niet, doe HBO. Lukt het wel, ga voor WO.

Just try it. Niet van tevoren gaan doemdenken.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Pizza_Boom
Zoek daarbij de beste wiskunde B docent van je school op. Eentje die het wel goed, duidelijk en helder kan uitleggen en het daarbij nog leuk maakt ook.

Topicstarter
Ik heb besloten het maar gewoon te doen. Ik ga nu beginnen met wiskunde B want ik kan altijd nog stoppen. Was het niet nodig, jammer. Ik ga me verder oriënteren en goed kijken naar wat ik wil zodat ik uiteindelijk een goede studie kan volgen. Bedankt voor de hulp allemaal :) het is erg op prijs gesteld.

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Goed dat je een pad hebt gekozen en ik hoop dat je het haalt.

Mocht je het toch niet halen, om wat voor reden dan ook, wil ik je nog een suggestie doen, welke ik nog niet heb gehoord. Er is bij verschillende universiteiten ook een commissie die case-by-case bepaald of iemand kan/mag worden toegelaten. Bij de RuG heet deze bijvoorbeeld Commissie Bijzondere Toelatingen. Je zou eens kunnen kijken of je met 1 van deze commissies (of een studie adviseur van de universiteit waar je naar toe wilt) in contact kan komen en vragen wat zij denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twerk
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02:16
Wiskunde B in de zomervakantie in 4 weekjes. Prima te doen en je hoeft niet eens te bewijzen ;).

http://kdvi.uva.nl/educat...mercursus-wiskunde-b.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04 17:27
The Eagle schreef op woensdag 18 november 2015 @ 18:38:
For what it's worth: ik heb altijd begrepen dat informatica op de uni in het eerste jaar voor een groot deel het zelfde zou zijn als een studie wiskunde op de uni. Ze beginnen in week 1 met de stof van VWO wiskunde B en dan beginnen ze pas echt.
Hetzelfde geldt voor Natuurkunde en Elektrotechniek, en waarschijnlijk nog wel een paar van de zwaardere technische opleidingen. Dus als Wiskunde B in 5 maanden niet lukt, dan heb je vermoedelijk ook niets te zoeken op een WO Informatica opleiding.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Pagina: 1