Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoJa84
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 23:05
Beste tweakers,

Ik ben al even bezig met het uitzoeken van een nieuw systeem. Het systeem is bedoeld voor foto- en videobewerking, maar ik vindt het af en toe leuk om een spelletje te spelen, zoals bijvoorbeeld FO4. Ik heb een pricewatch: MSI GeForce GTX 960 GAMING 4G, die komt erin.

Ik denk met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat ik ga voor een pricewatch: Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII GENE moederbord met een pricewatch: Intel Core i7 6700K Boxed. Ik ben DDR4 geheugen aan het uitzoeken. Ik wil graag 32 GB geheugen, en dan zo dat ik eventueel later kan uitbreiden naar 64, dus 2 bankjes van 16GB. Nu nog niet interessant, over een aantal jaar wellicht wel.

Ik kwam na lang zoeken uit bij het volgende geheugen:
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2A2400C14
Echter... dat staat niet op de lijst met ondersteund geheugen in de handleiding van het moederbord... Werkt het dan niet of is de werking niet getest...

Zal het wel werken? Of moet ik per se iets uitkiezen dat op het lijstje staat?
Of is het beter om nu 4x8 te nemen en eventueel over een paar jaar 4x16 erin te zetten?

[ Voor 14% gewijzigd door PoJa84 op 18-11-2015 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:48
Met die QVL is het gewoon zo dat ze die sticks ook echt geprobeerd hebben. Grote kans dat het dus wel werkt, MAAR er bestaat ook een kans dat het niet werkt.

Normaal zou ik aanraden om 2 sticks te pakken, zodat je het nog kan uitbreiden. Maar voor 32GB zou ik er voor mezelf het nut niet van inzien. Heb je echt zoveel nodig? En denk je over een jaar 64GB nodig te hebben? (ik doe geen videobewerking, dus ik weet niet hoeveel dat gebruikt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:44

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Leuk dat je zoveel geheugen wilt plaatsen, maar welke Windows editie ga je draaien? Dat is net even iets belangrijker. Als je Windows Home neemt, dan kan je 32 of 64 GB erin proppen, maar meer dan 16 GB ga je niet kunnen gebruiken. En wat heggico ook zegt, ga je het echt gebruiken? En als je pas over een paar jaar het geheugen denkt te upgraden, kan je net zo goed je hele systeem vervangen omdat de CPUs tegen die tijd dan ook weer sneller zijn. Meer geheugen helpt dan niet, behalve als je de CPU goed genoeg vind en de bak ombouwt naar VM host.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:17

DarkSide

theres no place like ::1

Als ze op de lijst staan dan werken ze gegarandeerd (er kunnen ook fouten op die lijst staan trouwens).
En als ze er niet op staan zullen ze hoogstwaarschijnlijk gewoon werken. Maar kan support lastig zijn als je moederbord bv raar doet.
Zelf zou ik voornamelijk kijken of er op internet iets staat over modules waarvan bekend is dat ze problemen geven en die vermijden. En vind ik het niet erg als er een module gebruikt wordt die niet op de lijst staat maar gewoon wel werkt.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:03
poljaap1984 schreef op woensdag 18 november 2015 @ 10:07:

Echter... dat staat niet op de lijst met ondersteund geheugen in de handleiding van het moederbord... Werkt het dan niet of is de werking niet getest...
Memory fabrikanten houden vaak ook hun eigen QVL lijst bij. Al gekeken bij Corsair?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoJa84
Hero of Time schreef op woensdag 18 november 2015 @ 10:36:
Leuk dat je zoveel geheugen wilt plaatsen, maar welke Windows editie ga je draaien?
Ik ga Win10 Enterprise draaien, dus het maximum is 512 GB, dat is geen beperkende factor.
ChojinZ schreef op woensdag 18 november 2015 @ 10:41:
[...]
Memory fabrikanten houden vaak ook hun eigen QVL lijst bij. Al gekeken bij Corsair?
Goede tip, heb ik nog niet gedaan.
heggico schreef op woensdag 18 november 2015 @ 10:24:
Normaal zou ik aanraden om 2 sticks te pakken, zodat je het nog kan uitbreiden. Maar voor 32GB zou ik er voor mezelf het nut niet van inzien. Heb je echt zoveel nodig? En denk je over een jaar 64GB nodig te hebben? (ik doe geen videobewerking, dus ik weet niet hoeveel dat gebruikt)
Bij fotobewerking gebruik je veel geheugen als je in Photoshop met veel layers werkt, of als je in Lightroom veel bewerkingen toepast op foto's.

Riepen we een paar jaar geleden ook niet dat je 4GB nooit nodig had? Die grens zijn we al over, dus wellicht hebben we over een aantal jaren 64GB nodig. Je hebt wel gelijk, dat zal niet gaan over afzienbare tijd. Dus 4 sticks van 8 GB zou ook kunnen, dan blijft er nog ruimte om te upgraden.

Dan kan het waarschijnlijk ook nog wat sneller toch, Hoge frequentie en lage CL toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerharrie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-05 15:39
Je gaat een extreme pc bouwen, ik zou dan alleen aanbevolen geheugen gebruiken. Een stabiele pc is erg veel waard. Als je goed met je pc boer overweg kan je geheugen teruggeven als het niet werk.

Windows en Photoshop zijn dynamisch en als er meer geheugen is, dat gebruiken ze ook meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
tweakerharrie schreef op woensdag 18 november 2015 @ 11:21:
Je gaat een extreme pc bouwen, ik zou dan alleen aanbevolen geheugen gebruiken. Een stabiele pc is erg veel waard. Als je goed met je pc boer overweg kan je geheugen teruggeven als het niet werk.
De QVL van een specifiek moederbord is altijd erg beperkt; een moederbord fabrikant kan onmogelijk alle honderden soorten geheugenlatjes testen met haar moederborden. Vroeger was compatability met geheugenlatjes nog een groot issue, maar vandaag de dag werkt echt 99% meer dan prima mits je geen rare exotische geheugenmodules koopt. De QVL is een leuke richtlijn maar niet leidend.

Overigens zou ik eerst lekker 4x8GB nemen. Dit is goedkoper en lijkt mij méér dan voldoende voor de komende jaren. Dit is natuurlijk sterk afhankelijk van waar je het voor gebruikt, maar 32GB RAM is echt verdomde veel al :) Dit ga je niet snel volkrijgen, al helemaal niet met foto- en videobewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je in de QVL vergelijkbare modules vind van een ander merk zal het wel werken, dus hetzelfde aantal GB per reepje met hetzelfde aantal MHz en Latency. Let ook op het aantal reepjes dat je gaat plaatsen, daar is Asus wel duidelijk in in zijn QVL; met 2 x 16GB Lat. 14 wil niet zeggen dat 4 x 16GB Lat. 14 gaat passen, misschien moet de Lat. dan wat ruimen.

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:05
Hero of Time schreef op woensdag 18 november 2015 @ 10:36:
Leuk dat je zoveel geheugen wilt plaatsen, maar welke Windows editie ga je draaien? Dat is net even iets belangrijker. Als je Windows Home neemt, dan kan je 32 of 64 GB erin proppen, maar meer dan 16 GB ga je niet kunnen gebruiken.
Is dat niet wat verouderd? bij Windows 10 Home (en ook bij 8 al) is de limiet veel hoger dan 16GB.

MSDN: Memory Limits for Windows and Windows Server Releases (Windows)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:44

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Arjant2 schreef op donderdag 19 november 2015 @ 09:14:
[...]

Is dat niet wat verouderd? bij Windows 10 Home (en ook bij 8 al) is de limiet veel hoger dan 16GB.

MSDN: Memory Limits for Windows and Windows Server Releases (Windows)
Tja, ik doe niets meer met Windows, dus het zal wel. En handig dat je naar de informatie linkt van Windows 7, terwijl je Windows 10 noemt. Had je de anchor URL beter kunnen aanpassen. ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:05
Hero of Time schreef op donderdag 19 november 2015 @ 11:40:
[...]

Tja, ik doe niets meer met Windows, dus het zal wel. En handig dat je naar de informatie linkt van Windows 7, terwijl je Windows 10 noemt. Had je de anchor URL beter kunnen aanpassen. ;)
Jij maakt een opmerking die niet klopt en als je er op wordt gewezen dan ga je bijdehand doen?
Misschien kan je er ook nog wat van leren.
Volgens mij ben je daar nooit te oud voor, maar goed kan aan mij liggen 8)7

[ Voor 85% gewijzigd door Arjant2 op 19-11-2015 14:12 ]

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

stin00 schreef op woensdag 18 november 2015 @ 11:36:
[...]
Overigens zou ik eerst lekker 4x8GB nemen. Dit is goedkoper en lijkt mij méér dan voldoende voor de komende jaren.
Is 4x8GB beter dan 2x16GB? Zo ja, waarom dan?

Het lijkt me dat je bij de keus voor 2x16GB jaren later nog 2x16GB bij kan plaatsen, en daar zou bij 4x8GB geen plaats meer voor zijn - tenzij je alle 8GB reepjes vervangt door 16GB reepjes, maar dat is zonde van het geld dat je destijds hebt betaald voor die 8GB reepjes. Maar misschien zie ik iets over het hoofd?

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07-08 12:32

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Meer bankjes is meer power consumptie , is meer warmte op de mobo ;)

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoJa84
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben er nog niet uit of ik voor 4x8 of 2x16 ga, ik laat me maar even leiden door de prijs denk ik.
Ik ga voorlopig eens op zoek naar geheugen dat lijkt op wat er in de QVL staat.

Hoewel dit: nieuws: G.Skill introduceert 8GB ddr4-modules met snelheden tot 4133MHz ook er leuk klinkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoJa84
Well... Als ik de mogelijkheden (binnen mijn eisen) op een rijtje zet kom ik toch steeds bij Corsair Vengeance.

#ProductPrijsSubtotaal
132 GB, 2x16 Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 298,50€ 298,50
132 GB, 4x8 Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M4B3200C16€ 262,21€ 262,21
164GB, 4x16 Corsair Vengeance LPX CMK64GX4M4B3200C16€ 604,-€ 604,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.164,71

Deze modules draaien standaard allemaal op 3200 Mhz. Aangezien het prijsverschil tussen 4x8 en 2x16 zo klein is ga ik voor 2x 16, mocht ooit 32GB te weinig zijn en m'n processor nog goed genoeg kan ik eenzelfde setje erbij inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet het niet, de processor ondersteund maar DDR4-1866/2133 geheugen, en dat staat niet eens eens in de QVL. Opmerkelijk dat 64GB meer als het dubbele kost, maar dat zal dan wel quad-channel zijn. Qua latency zit je denk ik wel goed.
Pagina: 1