Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Compacte laptop of 2-in-1 met nadruk op IPS Beeldscherm

Pagina: 1
Acties:

• Mlazurro
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22-11 00:33
Wat ga je met je laptop doen?
Fotograaf zijnde, het is voornamelijk om te gebruiken als ik ergens op locatie snel wat beelden moet kunnen tonen (bijvoorbeeld op trouwbeurs) en/of ter plekke een reeks foto's snel moet afwerken. Maar nooit echt als hoofd workstation, daarvoor heb ik m'n tower onder mijn desk. Ik heb geen job waar ik veel moet typen, dus het toetsenbord moet gewoon goed zijn, niet super. Liefst AZERTY. HDMI uitgang is ook een must, omdat ik van plan ben op de betere presentatie momenten, één van m'n beide trouwe 24" DELL IPS panelen mee te zeulen.

Daarnaast thuis als occasionele "woonkamer laptop", gedeeld met vriendin. Dus twee accounts ingelogd, misschien wel belangrijk qua RAM gebruik.

Wat is je budget?
Ik mik op max 600 à 800 euro. Minder kan ook soms de doorslag geven.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Niet vaak. Gewicht is niet van belang, ik zal er zelden met rondwandelen. Maar een +/- 13 inch scherm is toch meestal geen loden blok. Een doorsnee batterijduur mag welkom zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Aangezien ik vooral foto's toon op het scherm, is een IPS paneel een must. Liefst ook HD resolutie. Omdat ik occasioneel Lightroom wil draaien voor een kleine reeks foto's on the go, is 8GB welkom en blijf ik weg van Atom en Celeron processors. Een SSD van minimaal 128GB lijkt mij ook handig. Meer is niet nodig en kan ik oplossen met externe schijven/stick/SD-kaart.

Het probleem dat ik vaak zie is dat fabrikanten dezelfde keuzes aanbieden:

Bijna 4K scherm - 8 GB RAM - 256GB SSD

OF

Full-HD scherm - 4 GB RAM - 128GB SSD.

Eigenlijk ben ik dus op zoek naar die laatste, maar dan met 8GB (of 6GB). Vaak zit de RAM vast gesoldeerd en is ie dus niet zelf uitbreidbaar. Een 4GB model waar ik zelf nog 8GB kan insteken is dus ook welkom. Tenzij iemand uit ervaring kan zeggen dat 4GB voldoende is om Lightroom te draaien (met een kleine, tijdelijke collectie foto's)

De GPU is van ondergeschikt belang, niet van plan er games op te spelen. Een geïntegreerde Intel of AMD gpu is voldoende.

Verder wil ik graag, maar niet noodzakelijk een laptop die toch wat strak oogt en waar je niet op een afstand al weet dat het plastiek meegeeft en kraakt als je hem op een hoek vasthoudt. Deels omdat ik een strak design kan waarderen, maar ook deels als "professionele uitstraling".

Modellen waarop ik mijn oog heb/had:
  • Asus Transformer Book T300CHI-FL042H +/- 650 euro
  • Goed scherm, goede basisconfiguratie. Maar het model dat ik op het oog heb, heeft dus maar 4GB. Ook het gedoe met het toetsenbord dat apart moet opgeladen worden vind ik een spijtige ontwerpfout - iets wat ik ook terugvindt in reviews. Ook zou de multitouch niet zo super zijn. Mooi design/kwaliteitsgevoel.
  • Asus Zenbook UX305CA 800 euro
    Nieuw aangekondigd dacht ik, lijkt interessant, maar misschien net over budget. En geen speciale functie, zoals een 2-in-1.
  • Acer Aspire Switch 12 SW5-271-62K0 500 euro
    Even naar gekeken, vond vooral het convertible systeem leuk opzich. Maar volgens mij is de combo CPU -RAM-SSD wel iets ondermaats voor beetje Lightroom. Alhoewel de CPU gelijkaardig is aan
  • T300Chi (basismodel waarschijnlijk). Die laatste heeft een Intel Core M-5Y10, deze Acer heeft de M-5Y10[i][b]c[/b][/i], al weet ik zelf het grote verschil niet(***). Ook lijkt de 60GB SSD wat krap en waarschijnlijk niet zo snel als de betere SSD's in mijn workstation (850PRO's). Ik vraag mij dan af hoe snel de lezer is van het micro-sd kaartje - als die voldoende snel is, kan dit natuurlijk weer compensatie zijn. Het 2015 model zou er een [url="https://www.youtube.com/watch?v=d1U7vW-lTo0"]ander, meer conventionelere 2-in-1 concept[/url] op na houden, maar komt waarschijnlijk duurder uit. Vind ook nog geen verkooppunten van de 2015 versie.
  • Acer Aspire Switch 11 V (prijs?)
    Ook een optie, vooral met de nieuwste generatie met dezelfde Intel M cpu - voorheen had de 11 een Atom of i3. Maar misschien wat aan de kleine kant. Vind er ook weinig van terug in winkels.
De lijst valt op door ontbreken van AMD systemen. Dat is omdat ik vroeger wel ervaring heb gehad met oude AMD's (Athlon, XP, ... ) maar daarna de overstap naar Intel deed en dus momenteel helemaal geen feeling heb met wat AMD aan te bieden heeft. Ik sta uiteraard open voor voorstellen van systemen. Al vang ik wel hier en daar op dat AMD's vaak hogere TDP hebben (meer warmte, luidere fans...), maar dat kan misschien alleen bij desktops zijn en minder bij zuinige socs in notebooks.

Persoonlijk neig ik op dit moment naar de Acer Switch 12 (ouder model) door het dubbel karakter van de tablet/laptop. En vooral: de lage prijs. En de cpu die niet veel verschilt van de andere twee modellen (?). Ik heb alleen sterke twijfels of ik een setje foto's door Lightroom kan jagen en ik hoor en lees in sommige reviews dat het toch niet helemaal praktisch is het 2-in-1 gedeelte - in bijzonder het ontbreken van een echte touchepad lijkt mij een dealbreaker. Anderzijds is er wel een touchscreen natuurlijk en is een kleine externe muis eenvoudig aan te sluiten. Dilemma's, dilemma's ;)

(***)
Blijkbaar bestaan er drietal variaties van de Intel Intel Core M-5Y10. Soms in één laptop (zoals bij de Switch 12) te verkrijgen. Telkens met navoegsel a, c of geen. Van wat ik opmaak is diegene zonder a of c de "snelste", met de "c" als tweede en "a" als minste van de drie? Verschillen uiteraard zeer miniem.

[ Voor 7% gewijzigd door Mlazurro op 18-11-2015 03:20 ]