electronicazooi voor nogal jong neefje

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theobril
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-05 21:40
Mijn niet al te handige neefje houdt erg van lichtjes en schakelaars. Weten jullie waar ik dingen kan kopen/vinden waarbij de bedrading met kroonsteentjes werkt. Bij conrad en consorten moet alles gesoldeerd worden, en bij poppenhuiswinkels zijn de schakelaartjes te klein voor zijn vingers, hij is motoriek niet zo handig. Of tips hoe ik een oude voeding sloop en daar schakelaars uit haal. Hij is te onhandig voor reguliere electronicadozen, maar hij wordt er vrolijk van. Zelf vond ik als kind relais en hotelschakelaars ook het einde, maar ik heb echt gezocht en het is vaak soldeerspul. Deurbellen, dingen die rinkelen zijn ook fijn. Bij voorbaat mijn verontschuldigingen als ik dit forum misbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:07
Volgens mij zoek je experimenteerdozen, zoals bijvoorbeeld http://www.bol.com/nl/p/s...teerdoos/1004004012121014 :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
Wat versta je onder electronica dozen?
Zijn velleman starterskits niet wat voor je neefje of is dat juist teklein voor zijn motoriek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

Stomp niet af, blijf slijpen

Bel of ga eens langs bij van Hove electronica in Amersfoort. Probeer is wat 'winkeldochters' en/of overtollige voorraad op te kopen. Vriendelijke en kundige mensen daar!

Stomp niet af, blijf slijpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:54

Cyphax

Moderator LNX
Ik zou een breadbord en een set van kabeltjes en dergelijke bestellen. Dan kan ie lekker klooien, het is veilig (alles prik je in je breadbord, van draden tot transistoren, etc etc :)) en hij hoeft dus niet te solderen. Plus dat je het ook zo uit elkaar haalt.

Bijvoorbeeld: https://www.conrad.nl/nl/breadboards-o2512070.html
Daar zie je een breadbord en een set draden en dergelijke, en dan ben je al een heel eind. Misschien is een batterijhouder ook handig. :)

Hier hebben ze ook veel spul ervoor, waaronder een batterijconnector voor batterijen (9 volt ). Hoeft ook helemaal niet duur te zijn. :)

[ Voor 32% gewijzigd door Cyphax op 17-11-2015 23:47 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-06 14:55
Leeftijd van het neefje zou enorm helpen. Ook is wat meer eigen onderzoek wel vereist, dus breid je topicstart uit met wat je zelf wel/niet gevonden hebt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:25

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Dergelijke vragen zijn vaker gesteld op het forum. Gerbruik de zoekbalk bovenin. Een tip die ik vaker heb gegeven is om bijvoorbeeld zoiets als Kosmos te kopen.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-03 16:21
Zelf een voeding uit elkaar halen raaf ik af. De onderdelen die daarin zitten zijn gemaakt voor 220v wissel of alles wat daar tussen zit. Ik weet niet hoe goed je zelf bent met dat spul. Maar als je niet weet op welk voltage de elco's en condensatoren in het orginele apparaat hadden weet je nooi wat er gebeurd op 12 volt gepijkspanning.

Maar ooit van Spectro gehoord? Het kinderspeelgoed om shakelingen te bouwen. Leuk voor sinterklaas en het is alleen maar klikken en aanzetten.

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeenD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-06 17:06
Ik zie de laatste tijd weleens dingen langskomen genaamd littlebits. Volgens mij is dat precies wat je zoekt.

Als ik kinderen zou hebben of nog een kind was zou me dat echt heel leuk lijken.

Ik heb t alleen nog maar in de VS gezien. Misschien importeren ofzo?

Misschien had ik ff moeten googlen. :)
https://www.kiwi-electronics.nl/littlebits-platform die hebben 't.

[ Voor 18% gewijzigd door SeenD op 18-11-2015 15:40 ]

Something something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 500749

lol SeenD, tof man
thanks voor het linkje

wel heel stevige prijzen voor wat het uiteindelijk is voor de losse "modules"

[ Voor 49% gewijzigd door Anoniem: 500749 op 18-11-2015 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic-NI
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-06 12:08
Ik had vroeger een ruime collectie van kosmos electronic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:22

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:54

arie_papa

Running on Ubuntu

Ik had vroeger van die Philips Elektronica expirimenteerdozen waarmee ik simpele schakelingen kon bouwen. Alles werkte op 4,5V / 9V. Een stuk grover uitgevoerd dan een breadboard, maar het principe werkt ongeveer soortgelijk.

Voorbeeld van zo'n doos.
Afbeeldingslocatie: http://assets.catawiki.nl/assets/2011/5/24/3/1/b/31b7ffc0-6858-012e-a014-0050569439b1.jpg

Maar zo te zien worden die niet meer gemaakt. Wellicht is er nog wel 2e hands aan te komen.

Wat achtergrondinformatie

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

• Bartjoo71
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-04 14:06
Ja! electronica dozen... je kon leuke dingen bouwen met die Philips dozen, dat was wat hoor.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
http://www.roominatetoy.com/

Marketing is wel gericht op meisjes, maar net zo leuk voor jongens. Helaas moet je het wel uit de VS halen.

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Als je zelf een beetje wil knutselen, zijn er wel wat mogelijkheden:

Ik had vroeger deze doos (je vind ze soms nog op rommelmarkten of tweedehandssites):
Afbeeldingslocatie: https://bobyewchuk.files.wordpress.com/2014/12/75-in-one.jpg?w=540&h=374

De componenten zitten eigenlijk gewoon allemaal op een dikke kartonnen plaat en de pootjes van de componenten zijn aan de achterkant verbonden met veertjes. Bedraden doe je gewoon door het veertje opzij te duwen en het afgestripte uiteinde van je draad zo tussen het veertje te klemmen. Als alternatief kan je ook voor banaanstekkers gaan, maar dan wordt het natuurlijk direct wat duurder.

Als je zelf gaat knutselen, kan je de componenten en de maat van de veertjes vrij kiezen voor je neefje. Ik zou voor een dunne multiplex- of kunststofplaat kiezen, maar karton kan ook. Het eventuele soldeer of schroefwerk doe jij en is dan voor altijd gedaan. Wil je op een bepaald moment componenten vervangen of toevoegen, dan kan dat (als je nog wat ruimte over hebt).

Ik heb me daar toch veel uurtjes mee geamuseerd voordat ik op printplaten overgeschakeld ben (eerst met eilandjes met drie gaten, daarna zelf geëtst).

Een stroombegrenzer of automatische zekering (de elektronicawinkel heeft die ook klein en in de paar honderd mA range) is misschien wel aan te bevelen om in te grijpen bij kortsluiting. Ik heb wel eens per ongeluk een draadje thermisch van zijn isolatie ontdaan. ;)

(edit: typo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theobril
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-05 21:40
Dank jullie allemaal voor jullie reacties. Ga ik zeker wat mee doen. Wel had ik wat duidelijker moeten formuleren. Mentaal zal hij waarschijnlijk nooit groter dan 11 worden, maar hij houdt van knopjes, belletjes en lichtjes. Ik heb al een hoop poppenhuisspul ondertussen, maar dat moet eerst voor hem gesoldeerd worden tot hapbare brokken :). Condensatoren zijn misschien nog een brug te ver. Met name opmerking over van Hove in Amersfoort! Site ziet er al vast goed uit.

[ Voor 9% gewijzigd door theobril op 05-01-2016 21:29 ]

Pagina: 1